Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-07 22:36:44

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:
yusuke20 skrev:Kommer jag verkligen att förtjäna att straffas och bli hatad om jag flyr från landet? jag kan inte stanna kvar i landet för att jag är alldeles för svag och rädd för att vara i närheten av krig och jag klarar mig inte utan att fly med min familj och vänner. andra får också följa med om dem behöver hjälp. :(

Hade du blivit arg på en down syndromare eller en människa med cancer om dem inte kan kriga eller arbeta? JAg har allvarlig astma, depressioner och jag har dålig hälsa som jag misstänker kan vara HIV och sedan så säger du att jag ska stanna kvar med min familj och lida? :'(

Du tänker bara på ditt land och dem som kan försvara sig men du tänker inte på dem som är svaga som mig eller andra som inte kan försvara sig och behöver säkerhet. :'(

Alla människor kan inte försvara sig :-)004


Hur vet du det? Du har aldrig varit i en sån situation. Du pratar om astma, min mamma överlevde både tyfus, difteri och undernäring. Du säger att du är svag, hur svag är ett barn i dagisåldern? Vem försvarar dem? Jag tror inte att man skulle förvänta sig av dig att vara en vanlig soldat, men däremot förväntas folk som inte duger som soldater ändå att hjälpa till lite. Även barn måste hjälpa till i nödsituationer.


barn hjälpa till??? det tror jag inte på. Regeringen eller folket skulle aldrig låta barnet få ha livsfarliga uppgifter eller att låta dem vara nära faror för dem är inte mogna. Om jag ska erkänna så är jag som ett barn eftersom jag är lika svag som ett och har ungefär samma mentalitet, det är så jag är född.


Det har varit så i tidigare krig. Och det är ganska logiskt också, för att det helt enkelt krävs i nödsituationer. Du vet om att 13-/14-åringar var soldater i andra världskriget, framför allt i Tyskland? Och att barn i 4-/5-års-åldern överlevt själva i skogarna i Litauen?

Jag pratade inte endast om astma utan jag sa också att jag hade dålig hälsa och att jag misstänker att jag har hiv.

Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.

bara för att man flyr från ett land så behöver inte det betyda att man inte sympatiserar med det och dess folk. Dessutom så kan jag ju hjälpa sverige genom att sprida nya generationer svenskar i andra länder som usa där vi använder oss av samma tradition. som till exempel om jag skulle få en svensk flickvän och att vi får barn i usa eller sydamerika så växer barnet till vuxen och sedan så får han barn med en flickvän och så fortsätter det svenska folket växa. Då har jag alltså fått det svenska folket överleva.

Oh, vad hemskt! Det är ju ännu värre! Du kan inte agera vuxen i någon situation men du ska sätta barn i världen??? :-)Raging Fattar du egentligen hur oansvarig det är??? Innan du sätter barn i världen får du verkligen lära dig ta hand om dig själv först, annars är du definitivt inte mogen.

Jag kan också stödja sverige genom att skapa demonstrationer mot ryssland och uppmana politiker att föra förstärkningar eller sanktioner mot ryssland eller annat fiendeland[/quote]

:-)051 Man kan inte sanktioner när man redan är i krig med ett land. För då har man i alla fall inte längre någon handel med det landet och även annars ingen position att göra sånt. Okej, andra länder kan, men det gör de säkert redan då. Och det lär ju ändå inte vara ett land utan snarare en terror-organisation som IS.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-07 23:08:40

Toblerone skrev:Oh, vad hemskt! Det är ju ännu värre! Du kan inte agera vuxen i någon situation men du ska sätta barn i världen??? Fattar du egentligen hur oansvarig det är??? Innan du sätter barn i världen får du verkligen lära dig ta hand om dig själv först, annars är du definitivt inte mogen.


Vad menar du? jag tror du missförstod vad jag försöker säga men det verkar som att du tror att jag snackar om pedofili? isåfall så gör jag inte det utan jag menar att man kan hålla den svenska rasen överlevnad om det finns överlevare och det kvittar om det är flyktingar eller krigare så länge fler svenskar föds som när afrikaner flydde till america och blev afroamerikaner. Sedan kan ju svenskar återvända till sverige om nato har redan kört ut ryssarna.

Toblerone skrev:Och det är ganska logiskt också, för att det helt enkelt krävs i nödsituationer. Du vet om att 13-/14-åringar var soldater i andra världskriget, framför allt i Tyskland? Och att barn i 4-/5-års-åldern överlevt själva i skogarna i Litauen?


Logiskt???? hur är det logiskt att sända barn i krig med vapen??? barn är inte mogna den tiden och klarar sig inte alls i slagfältet. Barn är inte tillräckligt smarta nog för att förstå sig på verkligheten eller krig. stödjer du verkligen det som hitler gjorde eller som IS också gör nu? man sänder inte barn i krig oavsett vad och det ökar inte chansen att vinna. Med din logik så kanske barn inte heller ska bli skyddade från pedofiler bara för att du anser dem inte vara försvarslösa?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-07 23:17:45

Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-07 23:19:12

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-


Se till att du inte har oskyddat sex med någon.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-07 23:23:19

slackern skrev:
yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-


Se till att du inte har oskyddat sex med någon.
Vad händer då? :?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-07 23:28:39

yusuke20 skrev:
slackern skrev:
yusuke20 skrev: För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-


Se till att du inte har oskyddat sex med någon.
Vad händer då? :?


Om du har HIV så är risken stor att du smittar dom.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav marxisten » 2016-01-07 23:31:12

Alltså, skulle säga det är enkelt att undvika att bli inkallad.

Fyll i du har AS så minskar chansen du ens kallas till mönstring. Fyll även i du inte är beredd till utlandstjänst om de frågar om det.. Om du ändå blir inkallad till mönstring, misslyckas på fystesterna. Med tanke på antalet soldater som utbildas i Sverige vill de ha de bästa för jobbet.

Personligen blev jag inte ens kallad till mönstring trots jag var positiv till lumpen, misstänker att AS gör man väljs bort direkt.. Har för mig AS gick under "psykisk sjukdom" på formuläret man fick hem.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är

Inläggav tahlia » 2016-01-07 23:34:17

Mina tjejer fick fylla i formuläret online. Minsten är intresserad men misstänker att ingen av dem kommer att kallas eftersom de fyllde i formuläret med diagnoser, ångestproblematik och annat smått och gott.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav MsTibbs » 2016-01-07 23:46:50

Lumpen är det bästa och värsta jag gjort. 11 månader. Sen sju år i Hemvärnet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Alien » 2016-01-08 0:05:23

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-

Det där är väldigt allmänna symtom, inte unikt för HIV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Huggorm » 2016-01-08 0:19:02

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-
Om du verkligen har HIV bör du gå till doktorn fort som fan och få bromsmedicin, men som de andra skriver är det osannolikt att du verkligen har det
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-08 1:36:58

@yusuke20, Med tanke på dagssituationen och vad andra skrivit här så kan du nog släppa detta med värnplikt. Du lär hamna riktigt långt bak i turordningen om man säger så.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-08 13:28:02

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-


Du uppfyller även alla kriterier för en Hypokondriker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypokondri
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-08 13:39:38

Grisom skrev:
yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Igen: HUR skulle du har fått HIV? Och OM det finns anledning att misstänka det, så bör du testa dig, för det går att behandla - om man inte väntar för länge.
För jag är ganska säker på att jag har hiv eftersom jag uppfyller nästan alla kriterier för den som huvudvärk, massor med värk i kroppen, är nästan alltid trött, ont i halsen och får ibland diarre. Jag har tänkt kolla mig hos doktorn någon gång men jag vet inte vad det kostar-


Du uppfyller även alla kriterier för en Hypokondriker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypokondri


Jag kan vara likadan, målar upp alla djävulens skräckscenarier som jag blir nästan paralyserad av, sen visar det sig att jag bara hade oroat mig i onödan och då blir det ett nytt ångestmoment, antar att det kan bli så för en del aspisar när ens tillkortakommanden kommer på spe... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-08 13:48:46

Men för någon med asperger kan värnplikten vara ett riktigt problem. Klart som korvspad att man vill eliminera den möjligheten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-08 15:19:53

plåtmonster skrev:Men för någon med asperger kan värnplikten vara ett riktigt problem. Klart som korvspad att man vill eliminera den möjligheten.


Kan inte säga att allt var dåligt, jag var t ex prickskytt, så jag var mycket på egen hand. Sen gillade jag att det var ordning på saker och ting, någonting som jag uppskattar, saker och ting på rätt plats, lister med vilken utrustning man skulle ha. På minus sidan var att det var så krävande fysiskt och maten var inte det jag gillar, så när jag muckade vägde jag bara 58 kg (jag är 181 cm). Jag kände knappt igen mig, när jag speglade mig hemma... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-08 15:48:52

antonius skrev:
plåtmonster skrev:Men för någon med asperger kan värnplikten vara ett riktigt problem. Klart som korvspad att man vill eliminera den möjligheten.


Kan inte säga att allt var dåligt, jag var t ex prickskytt, så jag var mycket på egen hand. Sen gillade jag att det var ordning på saker och ting, någonting som jag uppskattar, saker och ting på rätt plats, lister med vilken utrustning man skulle ha. På minus sidan var att det var så krävande fysiskt och maten var inte det jag gillar, så när jag muckade vägde jag bara 58 kg (jag är 181 cm). Jag kände knappt igen mig, när jag speglade mig hemma... :-)063


Bodde du inte hemma under värnplikten? Själv gjorde jag den i Luleå och väldigt många som bodde i övre Norrland sov hemma istället för på luckan.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-08 20:12:43

slackern skrev:Bodde du inte hemma under värnplikten? Själv gjorde jag den i Luleå och väldigt många som bodde i övre Norrland sov hemma istället för på luckan.


Jag var på I19 i Boden och det var bara dom som hade pengar till bensin och hade bil som åkte hem, dessutom var det väldigt många övningar med övernattning i tält... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Huggorm » 2016-01-08 21:18:10

En prickskytt skall väl stanna på sin post en vecka i streck och vänta på att målet dyker upp? Inte ens resa sig upp utan ligga kvar och vänta tålmodigt
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-08 21:19:19

Huggorm skrev:En prickskytt skall väl stanna på sin post en vecka i streck och vänta på att målet dyker upp? Inte ens resa sig upp utan ligga kvar och vänta tålmodigt


Du ligger ju inte i fält under hela värnplikten, typ bara vid övningar.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-08 22:39:41

antonius skrev:Jag kan vara likadan, målar upp alla djävulens skräckscenarier som jag blir nästan paralyserad av, sen visar det sig att jag bara hade oroat mig i onödan och då blir det ett nytt ångestmoment, antar att det kan bli så för en del aspisar när ens tillkortakommanden kommer på spe... :-)063


Ganska säker på att det inte har med asperger att göra, det har med att våga vara vuxen och att kunna göra en rationell avdöming av en situation. Har en inte information så är det bäst att kunna söka reda på information och bli en upplyst individ.

Att gå omkring att tro att nån har en livshotande diagnos utan att söka upp en professionell doktor är inte speciellt rationellt.

Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-09 0:08:00

Huggorm skrev:En prickskytt skall väl stanna på sin post en vecka i streck och vänta på att målet dyker upp? Inte ens resa sig upp utan ligga kvar och vänta tålmodigt


Det var nog de som var på fallskärmsjägarna som pysslade med sådana tuffa tag, vi hade dem som b-styrka ibland, det var som att slåss med osynliga spöken... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-09 1:26:56

b-styrka?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-09 1:31:34

plåtmonster skrev:b-styrka?


B-styrka är "fienden" vid en övning som genomför eldöverfall på nätterna så att A-styrkan aldrig får sova ordentligt. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in