Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:58:46

plåtmonster skrev:Vad är cykeltolka?


Det är när en traktor drar ett rep efter sig med soldater på cyklar klamrar sig fast i repet. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-06 0:02:43

plåtmonster skrev:Vad är cykeltolka?


Så här går det till... :-)018

i5r8zs.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Neonland » 2016-01-06 0:04:25

antonius skrev:
Neonland skrev:Lita på mig när jag säger att diagnoser överlag ger per automatik biljett ut från Försvarsmakten och har så varit i många år nu. Däremot kan man mörka under antagningsprövning, men väl inne i systemet krävdes det en hel del för att bli avskiljd från sin tjänst. Och "alla" kommer inte få krypa till korset vid en eventuell konflikt, det är inte så systemet är uppbyggt i dagsläget.


Säg det till dem som dör dagligen, i sammandrabbningar över hela världen, det är nog tyvärr så att vi måste vakna upp ur vår ankdamm för doomsday kommer allt närmare, men våra kära politiker kommer säker styra upp detta... :-)004


Vi talar om hur det ser ut idag, i realitetens Sverige och de ekonomiska förutsättningar Försvarsmakten har i år och de närmsta åren som kommer. Inte hur det ser ut i Centralafrikanska republiken.
Överlag är psykiska diagnoser något som inte accepteras i försvarsmakter runtom i världen. Mig veterligen är det enbart under 1900-talet tyska Dirlewangerbrigaden som accepterat sådant.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 0:10:31

Neonland skrev:Överlag är psykiska diagnoser något som inte accepteras i försvarsmakter runtom i världen. Mig veterligen är det enbart under 1900-talet tyska Dirlewangerbrigaden som accepterat sådant.


Du jag kan lova dig att dom som blev malajer hade en hel del problem.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Neonland » 2016-01-06 0:12:24

slackern skrev:
Neonland skrev:
slackern skrev:
Jag är inte så jävla säker på det, Ryssland börjar ju bete sig rätt aggressivt men jag hoppas att du har rätt.


Vi har inte råd med 700.000, och det hade vi inte då heller. Därför infanterister fick cykeltolka fram till 90-talet, vi tog in fler än vi hade råd med.


Sant det där med cykeltolkning, men tror att det var typ personalreserven som hamnade på dom uppgifterna eller det hotade mitt plutonsbefäl mig med. :lol:

Vet inte hur det såg ut rent ekonomiskt med att ha så pass mycket soldater, men det togs bort när hotet från Sovjet och dess allierade försvann.


Att ekonomin försämrades hade inget med Sovjetunionens fall att göra, även om det skedde i samma veva.

Apropå cykel så hade infanteriregementen två brigader. Ena brigaden åkte terrängbil, den andra cykeltolkade. Lägg därtill alla lokalförsvarsförband som också hade cykeltolk så var fenomenet väl utbrett. Fanns till och med namn för det, cykelskytte.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 0:16:20

Neonland skrev:
slackern skrev:
Neonland skrev:
Vi har inte råd med 700.00, och det hade vi inte då heller. Därför infanterister fick cykeltolka fram till 90-talet, vi tog in fler än vi hade råd med.


Sant det där med cykeltolkning, men tror att det var typ personalreserven som hamnade på dom uppgifterna eller det hotade mitt plutonsbefäl mig med. :lol:

Vet inte hur det såg ut rent ekonomiskt med att ha så pass mycket soldater, men det togs bort när hotet från Sovjet och dess allierade försvann.


Att ekonomin försämrades hade inget med Sovjetunionens fall att göra, även om det skedde i samma veva.

Apropå cykel så hade infanteriregementen två brigader. Ena brigaden åkte terrängbil, den andra cykeltolkade. Lägg därtill alla lokalförsvarsförband som också hade cykeltolk så var fenomenet väl utbrett. Fanns till och med namn för det, cykelskytte.


Jo jag kommer ihåg mitt plutonsbefäl hotade med att jag skulle hamna i ett cykelskytte kompani. Fick inte så bra betyg från lumpen så hamnade i personalreserven. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Neonland » 2016-01-06 0:18:36

slackern skrev:
Neonland skrev:Överlag är psykiska diagnoser något som inte accepteras i försvarsmakter runtom i världen. Mig veterligen är det enbart under 1900-talet tyska Dirlewangerbrigaden som accepterat sådant.


Du jag kan lova dig att dom som blev malajer hade en hel del problem.


Hade dom uttalade diagnoser som inte mörkats under mönstring? Hur mycket vapentjänst hade dessa? Vanligast var att personer med fysiska åkommor, eller sådana som var ytterst motvilliga till lumpen, var de som blev uttagna malajer. Malajer var inte tänkta att användas i krig.
Du får betänka att förr delades inte diagnoser ut lika frikostigt som idag, vilket gör att dessa mycket väl kan ha kvalificerat för diagnos i dagens mening, men inte ansetts ha en diagnos då. Då kan man inte påstå att man är tvingad till värnplikt med/trots diagnos.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-06 0:23:35

antonius skrev:
Toblerone skrev:
antonius skrev:Tror inte det spelar så stor roll då det gäller att tvinga fram trupper om man vill, snarare är dom väl glad bli av med sådana som oss... :-)004


Nä, det tror jag inte. Min äldste son skulle mönstras - då var det fortfarande värnplikt. Han skrev tillbaka att han har ADHD-diagnos. Då behövde han inte ens komma till någon mönstring. När son två var klar med skolan (han har inga diagnoser) var det inte allmän värnplikt längre och han behövde inte heller. Och man brukar ju inte kallas in senare, de tar ju bara de unga som precis är klara med skolan.


En släkting är bipolär och han var tvungen att göra sin värnplikt, men det är klart kommer man från någon fin rik släkt eller suger av någon general går det väl alltid att klara sig. Om det blir nya hårdare tider för ALLA med andra politiska inriktningar, med högre närvaro av fientlig trupp till vårat fosterland, så då får nog alla krypa till korset, tyvärr... :-)004


Det kanske var ännu längre sedan. Äldste sonen - det var för ungefär 9 år sedan. Då hade man redan minskat antalet, alla behövde inte göra. Då räckte det med en psykiatrisk diagnos.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 0:24:47

Neonland skrev:
slackern skrev:
Neonland skrev:Överlag är psykiska diagnoser något som inte accepteras i försvarsmakter runtom i världen. Mig veterligen är det enbart under 1900-talet tyska Dirlewangerbrigaden som accepterat sådant.


Du jag kan lova dig att dom som blev malajer hade en hel del problem.


Hade dom uttalade diagnoser som inte mörkats under mönstring? Hur mycket vapentjänst hade dessa? Vanligast var att personer med fysiska åkommor, eller sådana som var ytterst motvilliga till lumpen, var de som blev uttagna malajer. Malajer var inte tänkta att användas i krig.
Du får betänka att förr delades inte diagnoser ut lika frikostigt som idag, vilket gör att dessa mycket väl kan ha kvalificerat för diagnos i dagens mening, men inte ansetts ha en diagnos då. Då kan man inte påstå att man är tvingad till värnplikt med/trots diagnos.


Du jag har faktiskt inte den blekaste om jag ska vara ärlig. Alla utav dom fick göra gröntjänsten där dom fick lära sig att hantera vapen och allt det där, vissa blev efter det förrådsmän, kontorsnissar och resten hamnade som vakt och beredskaps soldater, det var dom som alltid fick gå vakt tillsammans med oss vanliga soldater när vi hade vakt och beredskaps tjänst.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-06 0:29:08

"Bästa" diagnos att ha är kanske Tourette? Det har min son också, men jag tror inte ens att han nämnde det. Om man tänker sig någon med svåra tics (de flesta med Tourette har ju ganska lindriga tics). Jag pratade en gång med en ung kille på nätet, men jag kommer inte ihåg vilket land han kom ifrån. Men han sa också: Tourette och vapen - det går inte alls! :lol:

Men även AS borde ju räcka som hinder. Annars kan ni ju alltid försöka att krångla så mycket som möjligt. Diskutera varje order, typ. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 0:34:40

Toblerone skrev:Men även AS borde ju räcka som hinder. Annars kan ni ju alltid försöka att krångla så mycket som möjligt. Diskutera varje order, typ. :lol:


Det finns en på forumet som är anställd soldat och har diagnos och blev tydligen godkänd utav försvaret.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Flatline » 2016-01-06 0:42:00

slackern skrev:
Toblerone skrev:Men även AS borde ju räcka som hinder. Annars kan ni ju alltid försöka att krångla så mycket som möjligt. Diskutera varje order, typ. :lol:


Det finns en på forumet som är anställd soldat och har diagnos och blev tydligen godkänd utav försvaret.


Det är ju bara att inte berätta om det, de kan ju kräva uppgifter ur belastningsregister men inte sjukjournaler.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Huggorm » 2016-01-06 0:43:26

Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 0:45:03

Huggorm skrev:Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.


Jag har för mig att personen var helt öppen med diagnosen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Neonland » 2016-01-06 0:46:31

Huggorm skrev:Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.


Är du redan fastanställd inom Försvarsmakten gäller LAS, som på vilken arbetsplats som helst.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Flatline » 2016-01-06 0:46:57

Huggorm skrev:Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.


Under den perioden jag var försvarsanställd var det iaf lugna puckar, först värnplikt följt av en kortare anställningsperiod, kan inte minnas att de frågade något om min psykiska hälsa utöver den kursiva psykologkontrollen som gjordes vid mönstringen.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Huggorm » 2016-01-06 0:48:39

Flatline skrev:
Huggorm skrev:Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.


Under den perioden jag var försvarsanställd var det iaf lugna puckar, först värnplikt följt av en kortare anställningsperiod, kan inte minnas att de frågade något om min psykiska hälsa utöver den kursiva psykologkontrollen som gjordes vid mönstringen.
Har man redan gjort värnplikten så vet dom ju hur man fungerar i olika situationer så då borde det vara okej
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-06 1:03:38

Annars kan väl folk när de intervjuas av psykolog vara helt lugna och verka lite latent intresserade av vapen för att sedan låtsas om att någon vanligt förekommande grupp etc är en känsligt sak och hetsa upp sig om att man minsann skall DÖDA DÖDA så fort man bara fått något bra VAPEN ;)
Det lär nog avskriva folk rätt kvickt. Medlemskap i bruna organisationer lär också vara en snabb utväg. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Northland » 2016-01-06 1:12:55

Inte orkat läsa tråden så detta kan ha tagits upp redan.

Om nu värnplikten kommer tas upp igen på exakt samma sätt som vid kalla kriget så kommer man, störning eller ej, vara pliktskyldiga att ställa upp och mönstra sig. Beroende på hur det går så blir man inkallad till det vanliga försvaret som kanonmat eller det civila försvaret.

Som du TS kan jag säga med 99,99% säkerhet säga att du skulle hamna under civil försvaret och bli utdelad den uppgiften som krävs/du klarar av. Typ byråkrati arbete med att sortera papper, Jobba på dagis när den vanliga personalen blir inkallad till armen med mera. Beroende på hur grova dina problem är och vad du är duktig på.

Så du kan andas lugnt med att slippa ligga i en skyttegrav och dö för några feta grisar som vill bli rikare och fetare.

Personligen skulle jag inte ställa upp i försvaret alls för jag känner ingen lojalitet till ett land som säljer ut våran frihet ut till makteliten aka 1%are. För den delen hellre vägrar jag försvara det liberala (eller naziliberalism som ja kallar de) samhället för 5 öre.
Northland
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2015-06-29
Ort: Norrbotten

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 1:19:55

Northland skrev:Inte orkat läsa tråden så detta kan ha tagits upp redan.

Om nu värnplikten kommer tas upp igen på exakt samma sätt som vid kalla kriget så kommer man, störning eller ej, vara pliktskyldiga att ställa upp och mönstra sig. Beroende på hur det går så blir man inkallad till det vanliga försvaret som kanonmat eller det civila försvaret.

Som du TS kan jag säga med 99,99% säkerhet säga att du skulle hamna under civil försvaret och bli utdelad den uppgiften som krävs/du klarar av. Typ byråkrati arbete med att sortera papper, Jobba på dagis när den vanliga personalen blir inkallad till armen med mera. Beroende på hur grova dina problem är och vad du är duktig på.

Så du kan andas lugnt med att slippa ligga i en skyttegrav och dö för några feta grisar som vill bli rikare och fetare.

Personligen skulle jag inte ställa upp i försvaret alls för jag känner ingen lojalitet till ett land som säljer ut våran frihet ut till makteliten aka 1%are. För den delen hellre vägrar jag försvara det liberala (eller naziliberalism som ja kallar de) samhället för 5 öre.


JAg har inte mycket kompetens till att bli civilplikt och jag har inte ens grundskole betyg.

även om jag skulle bli civilplikt så skulle jag ändå vilja fly från kriget och jag vill gärna ha stöd med det :'(
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 1:20:55

yusuke20 skrev:
Northland skrev:Inte orkat läsa tråden så detta kan ha tagits upp redan.

Om nu värnplikten kommer tas upp igen på exakt samma sätt som vid kalla kriget så kommer man, störning eller ej, vara pliktskyldiga att ställa upp och mönstra sig. Beroende på hur det går så blir man inkallad till det vanliga försvaret som kanonmat eller det civila försvaret.

Som du TS kan jag säga med 99,99% säkerhet säga att du skulle hamna under civil försvaret och bli utdelad den uppgiften som krävs/du klarar av. Typ byråkrati arbete med att sortera papper, Jobba på dagis när den vanliga personalen blir inkallad till armen med mera. Beroende på hur grova dina problem är och vad du är duktig på.

Så du kan andas lugnt med att slippa ligga i en skyttegrav och dö för några feta grisar som vill bli rikare och fetare.

Personligen skulle jag inte ställa upp i försvaret alls för jag känner ingen lojalitet till ett land som säljer ut våran frihet ut till makteliten aka 1%are. För den delen hellre vägrar jag försvara det liberala (eller naziliberalism som ja kallar de) samhället för 5 öre.


JAg har inte mycket kompetens till att bli civilplikt och jag har inte ens grundskole betyg.

även om jag skulle bli civilplikt så skulle jag ändå vilja fly från kriget och jag vill gärna ha stöd med det :'(


Att du flyr från krig tycker jag att du gör helt rätt i.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-06 13:55:42

yusuke20 skrev:
antonius skrev:Men inget av detta sker ju i den närmaste tiden, men vill man förkovra sig finns det kurser att gå i överlevnad, eller hemvärnet som har en mer militär gren men även utbildning i sjukvård etc. Om man är orolig hur man ska göra och bete sig vi katastrofer är information och utbildning det bästa man kan göra för att förbereda sig och kanske bli lite lugnare.

https://hemvarnet.se/om-organisationen/ ... n/692/1682

http://www.friluftsframjandet.se/region ... verlevnad/

Tillhör den sista länken en del i militären? om det är så kan jag nog inte gå med eftersom hade jag gjort det så hade det varit olagligt om jag var en civilplikt att fly från landet och hade jag kommit tillbaka så hade jag fått fängelse eller kanske livstid men det vet man inte. jag tycker själv att det är värd att bryta en lag när det handlar om ens och sina käras överlevnad


Nej, det är Friluftsfrämjandets kursverksamheter...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav rumble129 » 2016-01-06 14:12:42

Jag vet att försvarsmakten är iallafall noga med att inte få in folk med diagnosen add/adhd. Tror det beror på deras impulskontroller.
På deras psykologi test är det en av de saker psykologen tittar mest på.
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav nallen » 2016-01-06 18:01:25

Är du inte beredd att försvara landet så har du heller inte rätt att ta del av dess fördelar. Stick bara, vi behöver inte såna som dig här.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in