Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 18:04:18

nallen skrev:Är du inte beredd att försvara landet så har du heller inte rätt att ta del av dess fördelar. Stick bara, vi behöver inte såna som dig här.


Är du fortfarande krigsplacerad?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 18:05:50

nallen skrev:Är du inte beredd att försvara landet så har du heller inte rätt att ta del av dess fördelar. Stick bara, vi behöver inte såna som dig här.


Så du anser att alla världsflyktingar är förrädiska bara för att de flyr från krig? tror du det är rätt att tvingas in rädda folk i krig bara för att ni tycker det? tror du att dem skulle göra något nytta överhuvudtaget? tycker du att ett land är mer värd än människors liv?

du verkar inte vara smart i skallen om du tror att vi automatisk skulle vinna kriget om vi drog in vettskrämda människor i slagfältet som knappt kunnat klara av det. Du är ett av orsakerna till varför världen är på väg till ett helvete.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 18:35:17

Förlåt mig men jag kan inte kriga och jag förstår er som vill det så jag önskar er en lycka till men snälla se mig inte som en hemsk eller förrädisk människa :'(
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-06 19:00:36

slackern skrev:Du som har gjort lumpen borde väl komma ihåg det fria kriget?


Egentligen gör jag lumpen fortf, har små uppställningar och städvisitationer här hemma, samt putsar mina vapen och skor, förbereder ibland vissa små torrsimulerade eldöverfall på grannens katt som stirrar förfärad på mig... :wink:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_kriget
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-06 19:16:29

yusuke20 skrev:
Alien skrev:Du skulle alltså jobba svart då? Bli en papperslös, sådana som så många här på forumet tycker ska utvisas.


vad är det för en korkad logik? Det finns inget moralisk fel i att vara en flykting och försöka leva i ett annat land. Bara för att man väljer att bryta mot lagar för att överleva betyder inte det att man är en dålig människa utan det finns inget som säger så. Jag skulle inte bli förvånad om du var en av de som stödjer dödandet av flyktingar. Om jag skulle vara du så skulle jag slutat upp med att vara så aggressiv över vad folk tycker och väljer. Det gör dig inte till en bättre person.


Men HUR överlever du i ett annat land? Så bra som i Sverige är det inte i dem flesta länderna. De kan skicka dig tillbaka. Annars blir du kanske tvungen att gömma dig. Hur ska du få mat då? Tigga eller jaga i skogen eller stjäla. Andra alternativ finns knappt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 19:26:59

Toblerone skrev:Vad du inte förstår är att INGEN vill kriga. Men blir det krig så blir man tvungen att försvara sig. Det är inte säkert att det finns något alternativ.

Jag är hemskt ledsen men jag är fortfarande inte kapabel till att kriga och jag klarar inte av att vara i krig. jag skulle ha dött på 2 minuter. Jag vill inte bli tvingad till att lida och dö när jag istället kan fly. jag tar hellre livet av mig än att hamna i mardrömmen. förlåt mig men jag klarar inte krig och jag är verkligen inte kapabel till det. man har inte rätt att tvinga rädda folk i krig när dem inte har någon nytta till det. :cry: :cry: :cry:

Toblerone skrev: Men HUR överlever du i ett annat land? Så bra som i Sverige är det inte i dem flesta länderna. De kan skicka dig tillbaka. Annars blir du kanske tvungen att gömma dig. Hur ska du få mat då? Tigga eller jaga i skogen eller stjäla. Andra alternativ finns knappt.

JAg får ta risker helt enkelt och bara fly. JAg kommer göra mitt bästa för att överleva bara så att jag slipper kriget och mardrömmen. :cry:
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-06 19:46:44

yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Vad du inte förstår är att INGEN vill kriga. Men blir det krig så blir man tvungen att försvara sig. Det är inte säkert att det finns något alternativ.

Jag är hemskt ledsen men jag är fortfarande inte kapabel till att kriga och jag klarar inte av att vara i krig. jag skulle ha dött på 2 minuter. Jag vill inte bli tvingad till att lida och dö när jag istället kan fly. jag tar hellre livet av mig än att hamna i mardrömmen. förlåt mig men jag klarar inte krig och jag är verkligen inte kapabel till det. man har inte rätt att tvinga rädda folk i krig när dem inte har någon nytta till det. :cry: :cry: :cry:

Toblerone skrev: Men HUR överlever du i ett annat land? Så bra som i Sverige är det inte i dem flesta länderna. De kan skicka dig tillbaka. Annars blir du kanske tvungen att gömma dig. Hur ska du få mat då? Tigga eller jaga i skogen eller stjäla. Andra alternativ finns knappt.

JAg får ta risker helt enkelt och bara fly. JAg kommer göra mitt bästa för att överleva bara så att jag slipper kriget och mardrömmen. :cry:


Du vet aldrig i förväg hur det blir. Om man är tvungen så kanske man klarar det. Om det är döda eller bli dödad så dödar man.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 20:09:22

Toblerone skrev:
yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Vad du inte förstår är att INGEN vill kriga. Men blir det krig så blir man tvungen att försvara sig. Det är inte säkert att det finns något alternativ.

Jag är hemskt ledsen men jag är fortfarande inte kapabel till att kriga och jag klarar inte av att vara i krig. jag skulle ha dött på 2 minuter. Jag vill inte bli tvingad till att lida och dö när jag istället kan fly. jag tar hellre livet av mig än att hamna i mardrömmen. förlåt mig men jag klarar inte krig och jag är verkligen inte kapabel till det. man har inte rätt att tvinga rädda folk i krig när dem inte har någon nytta till det. :cry: :cry: :cry:

Toblerone skrev: Men HUR överlever du i ett annat land? Så bra som i Sverige är det inte i dem flesta länderna. De kan skicka dig tillbaka. Annars blir du kanske tvungen att gömma dig. Hur ska du få mat då? Tigga eller jaga i skogen eller stjäla. Andra alternativ finns knappt.

JAg får ta risker helt enkelt och bara fly. JAg kommer göra mitt bästa för att överleva bara så att jag slipper kriget och mardrömmen. :cry:


Du vet aldrig i förväg hur det blir. Om man är tvungen så kanske man klarar det. Om det är döda eller bli dödad så dödar man.


Förlåt mig så mycket men jag kan inte vara med i krig hur mycket ni än tycker det. Jag klarar inte alls av att vara i krig överhuvudtaget. Att se krig i film gör mig verkligen rädd och jag gillar inte att se på när rädda människor skickas ut i slagfältet och blir skjutna. Jag tycker inte att man borde göra så och jag vill inte alls vara i krig. JAg tål inte krig och jag kan inte ens hålla i ett leksakspistol utan att tänka på det.

JAg tar hellre livet av mig än att hamna på slagfältet om det inte fanns möjlighet att fly. JAg bryr mig verkligen om människor men jag gillar inte alls krig där man lider, dödas och dödar andra. Det får mig bara att känna smärta och mentalt sjuk när jag tänker på det. :cry:
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-06 20:17:53

@yusuke20, hur är det, mannen? tag det lugnt, vi behöver nog inte tänka på att fly redan, det är ju bara spekulationer om sådant som kanske kan hända. Just att behålla fokus på det som sker nu är viktigast, kommer tid kommer råd om vad som sker i framtiden. Försök ta det lugnt, var inte meningen att göra någon utom sig av oro, iaf inte från min sida... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 20:19:32

antonius skrev:@yusuke20, hur är det, mannen? tag det lugnt, vi behöver nog inte tänka på att fly redan, det är ju bara spekulationer om sådant som kanske kan hända. Just att behålla fokus på det som sker nu är viktigast, kommer tid kommer råd om vad som sker i framtiden. Försök ta det lugnt, var inte meningen att göra någon utom sig av oro, iaf inte från min sida... :-)063


Tack för sympatin och ord men är inte det bra att kunna tänka hur man ska fly i framtiden? :(
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav antonius » 2016-01-06 20:27:01

yusuke20 skrev:Tack för sympatin och ord men är inte det bra att kunna tänka hur man ska fly i framtiden?


Ja, men det gagnar ingen att göra folk sjuk av oro, man ska kanske inte tänka för mycket på vad som kan hända om det bara leder till ångest, då blir det kontraproduktivt, hoppas du inte mår dåligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 20:46:29

Om du vill fly från Sverige om vi hamnar i krig är att köpa dig en segelbåt i dagsläget och lära dig segla så att du är förberedd.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-06 21:03:55

yusuke20 skrev:motorisk utvecklingsstörning. Mina största svårigheter är att koncentrera mig, samarbeta, vara social och att komma ihåg saker


Har du allt det där på papper så behöver du inte oroa dig.

Du kanske inte kommer undan civiltjänst, t.ex. att jobba inom vården eller något annat om krig bryter ut. Alla resurser används under en krigssituation.

yusuke20 skrev:Min sista fråga är om Sverige verkligen tvingar sin egna befolkning att ge sig ut i strid även om de är rädda och inte vill? Gäller det endast de som gjort värnplikt?


Nej, civila panikutbildas i krig.

Neonland skrev:Har man diagnoser är man överlag rätt körd hos FM. Du behöver inte oroa dig.


Nej. Jag arbetar i Försvarsmakten och är officiellt diagnosticerad med Asperger, när jag rekryterades så fick min chef plus personalavdelningen veta att jag misstänkte Asperger och det var inga problem att arbeta som Civilanställd, även om några nötter högt upp i ledningen försöker krigsplacera personal på flera ställen (typ vapenbärande) för att det ska se statistiskt bättre ut.

Neonland skrev:Överlag är psykiska diagnoser något som inte accepteras i försvarsmakter runtom i världen.


Om det blir krig så är det "diagnos-schiagnos - ta vapnet och spring mot fienden".

Neonland skrev:
Huggorm skrev:Men får man inte försäkra att man inte har några psykiska problem? Om man ljuger där och det sedan kommer fram kan det bli ett jäkla liv.


Är du redan fastanställd inom Försvarsmakten gäller LAS, som på vilken arbetsplats som helst.


Då blir det mest problem med faktumet att du har ljugit. Om du är på fel ställe så kan du anses vara opålitlig rent säkerhetsmässigt och få din registerkontroll omprövad, sen kan det bli sparken oavsett. LAS betyder *ingenting* i den situationen då FM är undantagen.

rumble129 skrev:Jag vet att försvarsmakten är iallafall noga med att inte få in folk med diagnosen add/adhd. Tror det beror på deras impulskontroller.
På deras psykologi test är det en av de saker psykologen tittar mest på.


Japp, exakt av den orsaken. Förutom problem med impulskontroll så finns det en teoretisk koppling mellan ADD/ADHD och att utveckla Psykopati senare i livet. Tänk dig någon som får för sig att skjuta av ett skott pg av detta och röjer din och dina kamraters position - skulle du vilja vara med en sån person?
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-06 21:09:11

Finns för övrigt andra uppgifter som Aspies/Autister kan göra i krig, dvs. om du har idetiskt minne och har öga för detaljer:

https://www.idfblog.com/blog/2014/04/10/autism-idf-meet-soldiers-intelligence-unit-9900/
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 21:15:36

Grisom skrev:Du kanske inte kommer undan civiltjänst, t.ex. att jobba inom vården eller något annat om krig bryter ut. Alla resurser används under en krigssituation.

JAg kan inget om vård eller resurser. dessutom så har jag väldigt dåligt betyg inom dessa. jag klarar inte ens av att samarbeta eller jobba med stor mängd människor. På idrotten klarar jag inte ens alls att jobba med andra och samarbeta. JAg är helt osocialt och otroligt känslig. JAg är helt inkapabel med att jobba med andra människor. dessutom är jag kass på att hålla ordning och komma ihåg saker. Att ta hand om människor är jag kass på och att städa är jag inte heller så bra på.

Det som skrämmer mig om jag blir en civilplikt är om militären inte låter mig fly om kriget närmar sig. Säger dem nej så gör jag det endå.
Senast redigerad av yusuke20 2016-01-06 21:19:29, redigerad totalt 1 gång.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-06 21:17:56

Grisom skrev:
rumble129 skrev:Jag vet att försvarsmakten är iallafall noga med att inte få in folk med diagnosen add/adhd. Tror det beror på deras impulskontroller.
På deras psykologi test är det en av de saker psykologen tittar mest på.


Japp, exakt av den orsaken. Förutom problem med impulskontroll så finns det en teoretisk koppling mellan ADD/ADHD och att utveckla Psykopati senare i livet. Tänk dig någon som får för sig att skjuta av ett skott pg av detta och röjer din och dina kamraters position - skulle du vilja vara med en sån person?


Psykopati - det gäller bara en liten grupp av alla med ADHD. Förekommer också att folk med AS har. Kan tänka mig att man inte har de så gärna i armén normalt. Men när det är allvar, om det skulle bli krig - då är folk med ADHD faktiskt väldigt användbara. Orädda och snabba reaktioner. Just ADHD är ju "krigar-typen".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav slackern » 2016-01-06 21:19:27

yusuke20 skrev:
Grisom skrev:Du kanske inte kommer undan civiltjänst, t.ex. att jobba inom vården eller något annat om krig bryter ut. Alla resurser används under en krigssituation.

JAg kan inget om vård eller resurser. Dessutom så har jag väldigt dåligt betyg inom dessa.Jag klarar inte ens av att samarbeta eller jobba med stor mängd människor. På idrotten klarar jag inte ens alls att jobba med andra och samarbeta. JAg är helt osocialt och otroligt känslig. JAg är helt inkapabel med att jobba med andra människor. Dessutom är jag kass på att hålla ordning och komma ihåg saker.

Det som skrämmer mig om jag blir en civilplikt är om militären inte låter mig fly om kriget närmar sig. Säger dem nej så gör jag det endå.


Du kan absolut vägra fast då får du sitta i fängelse istället och även där har dom arbetsplikt. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för det om Ryssland anfaller dom lär erövra Sverige rätt snabbt.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 21:21:41

slackern skrev:Du kan absolut vägra fast då får du sitta i fängelse istället och även där har dom arbetsplikt.
Men om jag hinner fly innan de får tag i mig och att jag hamnar i ett annat land då?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-06 21:54:36

yusuke20 skrev:
Grisom skrev:Du kanske inte kommer undan civiltjänst, t.ex. att jobba inom vården eller något annat om krig bryter ut. Alla resurser används under en krigssituation.

JAg kan inget om vård eller resurser. Dessutom så har jag väldigt dåligt betyg inom dessa. Jag klarar inte ens av att samarbeta eller jobba med stor mängd människor. På idrotten klarar jag inte ens alls att jobba med andra och samarbeta. JAg är helt osocialt och otroligt känslig. JAg är helt inkapabel med att jobba med andra människor. dessutom är jag kass på att hålla ordning och komma ihåg saker. Att ta hand om människor är jag kass på och att städa är jag inte heller så bra på.

Det som skrämmer mig om jag blir en civilplikt är om militären inte låter mig fly om kriget närmar sig. Säger dem nej så gör jag det endå.


Du får utbildning, tror du de skickar ut någon som har noll kunskaper att t.ex. hjälpa äldre? Kan i så fall vara typ att gå och handla mat, leverera mat till äldre eller nåt enklare okvalificerat jobb. Det fanns ett alternativ till frisedel förut för vapenvägrare, många tjänstgjorde på t.ex. brandkåren och liknande så där du passar så får du vara - d.vs. OM du anses behöva tjänstgöra på något ställe överhuvudtaget.

Notera: Oavsett vad du tycker och hur du känner dig - så kan det bli så.

Toblerone skrev:
Grisom skrev:
rumble129 skrev:Jag vet att försvarsmakten är iallafall noga med att inte få in folk med diagnosen add/adhd. Tror det beror på deras impulskontroller.
På deras psykologi test är det en av de saker psykologen tittar mest på.


Japp, exakt av den orsaken. Förutom problem med impulskontroll så finns det en teoretisk koppling mellan ADD/ADHD och att utveckla Psykopati senare i livet. Tänk dig någon som får för sig att skjuta av ett skott pg av detta och röjer din och dina kamraters position - skulle du vilja vara med en sån person?


Psykopati - det gäller bara en liten grupp av alla med ADHD. Förekommer också att folk med AS har. Kan tänka mig att man inte har de så gärna i armén normalt. Men när det är allvar, om det skulle bli krig - då är folk med ADHD faktiskt väldigt användbara. Orädda och snabba reaktioner. Just ADHD är ju "krigar-typen".


Som jag sa, en teoretisk koppling. Har inte sett någon forskningsrapport om det ännu, bara hört policyn.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-06 22:04:25

Grisom skrev:Du får utbildning, tror du de skickar ut någon som har noll kunskaper att t.ex. hjälpa äldre? Kan i så fall vara typ att gå och handla mat, leverera mat till äldre eller nåt enklare okvalificerat jobb. Det fanns ett alternativ till frisedel förut för vapenvägrare, många tjänstgjorde på t.ex. brandkåren och liknande så där du passar så får du vara - d.vs. OM du anses behöva tjänstgöra på något ställe överhuvudtaget.

Notera: Oavsett vad du tycker och hur du känner dig - så kan det bli så.

Jag har grundsärskole och inte grundskole betyg så jag kan inte komma på en sådan utbildning. jag klarar inte av att leverera eller samarbeta som jag precis sa..

Jag är inte kapabel till dem sakerna heller.

Kommer de verkligen att hålla mig kvar i landet och låta mig dödas av fienden? Kommer de inte kunna ge mig en chans att fly från landet?

JAg vill inte stanna kvar när det blir krig för jag tål inte alls krig och det bara gör mig mentalt sjuk när jag tänker på det. JAg vill fly till säkerhet. jag tycker inte det är rätt att hålla kvar försvarslösa folk och låta dem dö :'(

Det här skrämmer mig ännu mer
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-07 1:18:09

Grisom skrev:det var inga problem att arbeta som Civilanställd, även om några nötter högt upp i ledningen försöker krigsplacera personal på flera ställen (typ vapenbärande) för att det ska se statistiskt bättre ut.
Försökte dessa nötter tvinga in dig i tjänst där du skulle använda vapen?

Grisom skrev:Om det blir krig så är det "diagnos-schiagnos - ta vapnet och spring mot fienden".
Precis, skall man undvika att delta är det till att lämna i god tid.

Toblerone skrev:Annars är största problemet att ingen vet innan det blir krig. Du behöver bara titta på tidigare krig. Folk visste inte i förväg. Och om politikerna vet så talar de inte som det. Just för att inte en massa folk ska försöka fly.
Ofta finns informationen tillgänglig men folk förstår den ej eller vill inte ta in konsekvenserna av fakta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Richard » 2016-01-07 20:20:52

Jag vågar säga att du inte behöver oroa dig för att tvingas göra värnplikten. Försvarsmakten är inte vad den var förr. Hur många regementen har inte lagts ner sen 70-80-talet? Av mina kompisar som är i samma ålder så har ungefär hälften gjort värnplikt. Vi mönstrade då -98, när det var obligatoriskt.

Själv hade jag inte fått min Asperger-diagnos då, men jag hade kontakt med psykiatrin o åt en del psykofarmaka. Körde själv till Kristianstad, där vi mönstrade, eftersom jag nästan visste att de inte ville ha mig.

Fyllde i ett formulär, med massa hälsofrågor. Gjorde ett IQ-test (vilket jag fick bra på :-)Happy ), sen ropade nån; -Finns här nån Richard *****? Du ska få prata med en psykolog. En timme senare, o ca 4 timmar efter att jag kommit dit, så kunde jag köra hem igen.

Då var jag osäker på om jag ville göra värnplikten, eftersom jag hittat en del befattningar som behandlade teknik o annat som jag är intresserad av. Men det blev inget.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Toblerone » 2016-01-07 21:59:39

Vad är det för trams med HIV? Du vet att man bara får det genom sexuella kontakter eller blodtransfusioner? Kan du verkligen ha fått det då? I så fall borde du ta och kolla det genast.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav yusuke20 » 2016-01-07 22:14:20

Toblerone skrev:
yusuke20 skrev:
Toblerone skrev:Men vem tror du ska göra det då? Unga män i det landet som det gäller förstås! Vem annars?
Jag vet lite om hur det är att fly, min mamma fick fly som barn i slutet av andra världskriget. Jag undrade också varför min mammas mormor, morfar och moster inte följde med, hur kunde man lämna dem och inte ta med dem? Senare fick jag höra hur dramatiskt det var, att de kom ut med sista tåget, att allt var kaos och det gick knappt att ta sig någonstans. De som lämnades, dog. Min mammas morfar hittades med en kula i huvud någonstans ute. Han var 89 år gammal och blind. Vem skjuter en blind, gammal gubbe? Tyvärr så förekommer sånt. Självklart försvarar man sin befolkning i ett sånt läge. Sedan får man ju ge upp i alla fall om det inte går.

Det beror alltid på situationen. Ibland kan det vara rätt beslut att fly, ibland måste man stanna. Min mammas kusin blev beordrad att stanna, fick inte fly, för att hon jobbade på posten och det var viktigt att posten fortsatte att fungera. Ryssarna tog henne och skickade henne till tvångsarbete i Ryssland. Hon hade tur, överlevde och kom tillbaka efter några år.


Kommer jag verkligen att förtjäna att straffas och bli hatad om jag flyr från landet? jag kan inte stanna kvar i landet för att jag är alldeles för svag och rädd för att vara i närheten av krig och jag klarar mig inte utan att fly med min familj och vänner. andra får också följa med om dem behöver hjälp. :(

Hade du blivit arg på en down syndromare eller en människa med cancer om dem inte kan kriga eller arbeta? JAg har allvarlig astma, depressioner och jag har dålig hälsa som jag misstänker kan vara HIV och sedan så säger du att jag ska stanna kvar med min familj och lida? :'(

Du tänker bara på ditt land och dem som kan försvara sig men du tänker inte på dem som är svaga som mig eller andra som inte kan försvara sig och behöver säkerhet. :'(

Alla människor kan inte försvara sig :-)004


Hur vet du det? Du har aldrig varit i en sån situation. Du pratar om astma, min mamma överlevde både tyfus, difteri och undernäring. Du säger att du är svag, hur svag är ett barn i dagisåldern? Vem försvarar dem? Jag tror inte att man skulle förvänta sig av dig att vara en vanlig soldat, men däremot förväntas folk som inte duger som soldater ändå att hjälpa till lite. Även barn måste hjälpa till i nödsituationer.


barn hjälpa till??? det tror jag inte på. Regeringen eller folket skulle aldrig låta barnet få ha livsfarliga uppgifter eller att låta dem vara nära faror för dem är inte mogna. Om jag ska erkänna så är jag som ett barn eftersom jag är lika svag som ett och har ungefär samma mentalitet, det är så jag är född.

Jag pratade inte endast om astma utan jag sa också att jag hade dålig hälsa och att jag misstänker att jag har hiv.

bara för att man flyr från ett land så behöver inte det betyda att man inte sympatiserar med det och dess folk. Dessutom så kan jag ju hjälpa sverige genom att sprida nya generationer svenskar i andra länder som usa där vi använder oss av samma tradition. som till exempel om jag skulle få en svensk flickvän och att vi får barn i usa eller sydamerika så växer barnet till vuxen och sedan så får han barn med en flickvän och så fortsätter det svenska folket växa. Då har jag alltså fått det svenska folket överleva. Jag kan också stödja sverige genom att skapa demonstrationer mot ryssland och uppmana politiker att föra förstärkningar eller sanktioner mot ryssland eller annat fiendeland
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in