Varför är det läkarbrist?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför är det läkarbrist?

Inläggav kiddie » 2015-12-28 0:16:35

I fler av fallen där patienter har blivit allvarligt skadade eller dött på sjukhus (pga försenad vård) har det debatterats om om det berodde på att vårdplatser saknades, eller att vårdgivare som läkare och sköterskor saknades. Det verkade mer luta åt att personalbrist är den stora boven.

Tycker det är ett ganska stort ämne, men kan man bena ut det på något sätt? Är det enbart nedskärningar som gör att vårdpersonal fattas? Eller fattas de rent konkret, dvs finns inte att anställa.

I öppenvården verkar det vara lite mer solklart. Att det fattas framförallt läkare. Flera mottagningar jag besökt har försökt men misslyckats med att hitta läkare att ens anställa. Varför?

*Borttaget citat*

Om man spontant som patient ser så verkar det ju utan tvivel som att de läkare som kommer nya mest är invandrade som inte fått största delen av sin utbildning i Sverige. Har sett någon enstaka ung svensk läkare som troligen är ganska färsk och utbildad på hemmaplan. Men det är banne mig inte ofta.

Vad är sant egentligen om vad läkarbristen kommer sig av? Är den artificiell och skapad för att läkarna ska ha en skyddad verkstad där VARJE LÄKARE är lovad anställning för tid och evighet? Rent spontant skulle jag gissa det, men hur ser det ut med fakta?

Och hur kommer det sig att vi garanterar anställning för en enda yrkesgrupp medan andra vet att utbildar de sig till detta (allt utom läkare), kan de komma att bli arbetslösa. Det ingår i spelets regler. Är du den sämsta kocken, den sämsta journalisten, den sämsta rörmokaren, ja då får du inte ett jobb. Även om du är duktig kan det ta tid att etablera dig på arbetsmarknaden. Varför ska det vara annorlunda för läkare? Varför ska de inte behöva konkurrera om jobb? Varför kan de kräva vilka löner som helst som utpressning, annars "tar de en annan anställning", varför kan inte dåliga läkare sållas bort som dåliga arbetare i andra kategorier?

Jag kan inte tänka mig att det finns brist på folk som vill bli läkare. Nä, något är förbannat fel här.


Moderator Alien: Tog bort citat då de kom från en tråd i AoG. Se forumreglerna om AoG:
Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 0:21:33

Som sagt, det utbildas alldeles för få läkare, du måste i princip ha perfekta betyg för att komma in på utbildningen. Många utbildar sig i Polen och andra länder istället. Sedan är det många utbildade läkare som lämnar Sverige för att jobba i länder där läkarlönerna är högre och yrket har mer status.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:23:11

Mja, HP för att komma in på läkarlinjen är förvånansvärt låg nu. Sist jag kollade låg det på 1.65-1.7 på de mer prestigefyllda universiteten. Man kan vara lite "annars" och ändå komma in på utbildningen.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 0:24:32

Situationen är uppkommen för att läkarskrået sitter på utbildningskranen. Tillgång vs efterfrågan. Men den offentliga sektorn är också ganska inkompetent i att planera och ordna vettiga arbetsvillkor. Resterande effekter är i stort sett sekundära.

Många lockas även av bättre villkor i grannländerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav kiddie » 2015-12-28 0:25:15

Huggorm; Det sitter ju alltid "någon" och bestämmer vilka betyg som behövs och hur många platser som finns. Betygen brukar ju komma spontant efter hur få de tar in, ju färre desto högre betyg måste du ha.

Men någon bestämmer ju antalet utbildningsplatser.

Högskolorna har verkligen vuxit sedan jag pluggade. Då var det ovanligt att plugga vidare. Nu hör det till normen. Alltså har iallafall platser inom ANDRA utbildningar blivit fler.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 0:26:33

Pikachu skrev:Mja, HP för att komma in på läkarlinjen är förvånansvärt låg nu. Sist jag kollade låg det på 1.65-1.7
Otroligt. Något systemförändrande måste ha hänt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav kiddie » 2015-12-28 0:27:10

plåtmonster skrev:Situationen är uppkommen för att läkarskrået sitter på utbildningskranen.


Vilka konkret är detta? Professorer?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:28:31

Läkartidningen skrev:Antagningsstatistiken har ställts samman av sajten läkarstudent.se och visar att det för sökande med rena gymnasiebetyg var lättast var att komma in i Linköping, Örebro och Umeå. På samtliga dessa orter räckte det med 21,50 p. Svårast var det att komma in på KI, där den som hade lägst betyg i gruppen hade 22,30 p. För alla utbildningar utom Lund och KI var vårterminens antagningspoäng de lägsta hittills.

För sökande som hade kompletterat gymnasiebetygen krävdes högre poäng, mellan 22,00 (Umeå) och 22,50 (KI). Även i denna grupp var det all-time-low för alla utbildningar utom Lund och KI.

För att bli antagen via högskoleprovet krävdes det mellan 1,65 och 1,70 vilket är i nivå med tidigare lägstanivåer.

Samtidigt som antagningspoängen blivit lägre har andelen sökande till läkarutbildningen fortsatt att öka. 18 506 personer sökte till vårens antagning, vilket är rekord för vår-antagningen.

Läkarbildningarna har byggts ut kraftigt på senare år, vilket troligen är en viktig faktor bakom de sjunkande antagningspoängen.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav kiddie » 2015-12-28 0:30:04

Synd att jag inte är ung längre annars hade nog läkare passat mig. :-)199

Synd också att jag är totalidiot när det kommer till matematik. Har inte ens kompetensen att söka. *Snyft*

Kanske kommer ut en drös nya läkare om 6-7 år eller nåt då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav slackern » 2015-12-28 0:32:06

Pikachu skrev:
Läkartidningen skrev:Antagningsstatistiken har ställts samman av sajten läkarstudent.se och visar att det för sökande med rena gymnasiebetyg var lättast var att komma in i Linköping, Örebro och Umeå. På samtliga dessa orter räckte det med 21,50 p. Svårast var det att komma in på KI, där den som hade lägst betyg i gruppen hade 22,30 p. För alla utbildningar utom Lund och KI var vårterminens antagningspoäng de lägsta hittills.

För sökande som hade kompletterat gymnasiebetygen krävdes högre poäng, mellan 22,00 (Umeå) och 22,50 (KI). Även i denna grupp var det all-time-low för alla utbildningar utom Lund och KI.

För att bli antagen via högskoleprovet krävdes det mellan 1,65 och 1,70 vilket är i nivå med tidigare lägstanivåer.

Samtidigt som antagningspoängen blivit lägre har andelen sökande till läkarutbildningen fortsatt att öka. 18 506 personer sökte till vårens antagning, vilket är rekord för vår-antagningen.

Läkarbildningarna har byggts ut kraftigt på senare år, vilket troligen är en viktig faktor bakom de sjunkande antagningspoängen.


Har dom inte också lottat ut platserna?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:33:15

Ingen aning.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:34:06

Så svårt är det inte att sätta 1.65 om man skriver om provet, om man inte är hjärndöd vill säga.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Tantaly » 2015-12-28 0:34:40

För få studieplatser på universiteten under många år. Svårare än så är det inte.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 0:35:10

kiddie skrev:Synd att jag inte är ung längre annars hade nog läkare passat mig. :-)199

Synd också att jag är totalidiot när det kommer till matematik. Har inte ens kompetensen att söka. *Snyft*
Det är egentligen ett systemfel. Jag kan inte se varför man måste vara väldigt duktig på matematik för att jobba som läkare, så där förlorar man många bra kandidater genom orimliga ansökningskrav.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:36:40

Läkare måste hela tiden uppdatera sina kunskaper om olika sorters ny teknik exempelvis, där det är en förutsättning att man har matematisk förståelse.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 0:38:51

Men visst måste läkaryrket vara ganska tungt och jobbigt? Många patienter kommer dö oavsett hur gott jobb man gör och man får hela tiden se nya sjuka och skadade människor. En mycket stor del av patienterna är dessutom gamla och skröpliga och kommer ändå i bästa fall bara att leva något år till. Som att vara bilmekaniker och försöka laga folks gamla rostiga och utslitna volvo 740 från 1983. Långt ifrån den flärd som omger läkarna i TV-serierna. .
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:42:00

Pappa jobbade på kirurgen och det var ingen dans på rosor, de förtjänar vartenda öre de skrapar ihop. Fick försaka mycket tid med mig och bror, och var ofta dödstrött efter kvällspass. Ja, otillräcklig måste han ha känt sig. Det var nog därför han bytte jobb.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 0:43:32

Ja, det går ju inte att lägga ifrån sig skalpellen och åka hem bara för att klockan slår fyra.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:46:02

Men han har jobbat i skogen, på Arlanda, som läkare och forskat i hjärtlungfonden. Han har sagt att han gjorde mest nytta som skogsarbetare, det är inte mindre fint eller så än att vara läkare. Jag högaktar de som jobbar inom äldrevården, och soffpotatisar föraktar jag. Är nog många som bara är bekväma av sig.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 0:48:33

Huggorm skrev:Jag kan inte se varför man måste vara väldigt duktig på matematik för att jobba som läkare
Det krävs för att blanda mediciner rätt och förstå mätdata från t.ex hjärtat. Dessutom lär det folk att tänka systematiskt.

slackern skrev:Har dom inte också lottat ut platserna?
Japp det har förekommit. Allt för att visa att kompetens värderas högt i sverige :P

Huggorm skrev:Som att vara bilmekaniker och försöka laga folks gamla rostiga och utslitna volvo 740 från 1983. Långt ifrån den flärd som omger läkarna i TV-serierna. .
Va!? jag trodde det bara gick ut på att mäta blodtrycket på unga kvinnor. Nu är min världsvision krossad. *snyft* :D

Pikachu skrev:Det var nog därför han bytte jobb.
Vad blev han istället?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Pikachu » 2015-12-28 0:51:28

Forskare.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför är det läkarbrist?

Inläggav slackern » 2015-12-28 0:52:39

plåtmonster skrev:
slackern skrev:Har dom inte också lottat ut platserna?
Japp det har förekommit. Allt för att visa att kompetens värderas högt i sverige :P


Det har ju handlat om dom som har toppbetyg.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför är det läkarbrist?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 0:53:29

slackern skrev:Det har ju handlat om dom som har toppbetyg.
Jovars och om man har toppbetyg dvs maxat betyg så bör man komma in på den utbildning man vill? men nej.. inte i sverige.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är det läkarbrist?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 0:54:29

plåtmonster skrev:Va!? jag trodde det bara gick ut på att mäta blodtrycket på unga kvinnor. Nu är min världsvision krossad. *snyft* :D
Tur du inte blev gynekolog för jag tror samma dilemma uppträder där :D
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in