Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-12 17:57:39

På TV4 nyheterna i veckan tas upp hur diagnostiseringen av ADHD har ökat dramatiskt i USA.

Var tionde barn i USA får ADHD medicin och förskrivningen ökar från redan höga nivåer. Den ledande psykiatriprofessorn Allen Frances, mest känd för sitt redaktörskap för fjärde versionen av DSM (Diagnostic and Statistical Manual), revolterar nu mot att psykiatriska diagnoser alltför ofta ställs på barn med vanliga vardagsbekymmer.

Allen Frances säger att de som har ADHD utgör troligen ca 3% men 3-5 gånger så många får diagnosen, normalaktiva barn får diagnosen och därmed även narkotikaklassade mediciner de egentligen inte behöver och med hjälp av vinsterna från de nya dyra medicinerna gör man reklam i media för att driva på den falska epidemin och öka antalet ADHD diagnoser.

En kvinna som har medicinerat med ADHD-läkemedel i 10 år, sedan hon var 14, säger att hon ångrar att hon medicinerat, det har förstört hennes liv helt. Efter att ha tagit en stimulerande drog varje dag i tio år upplevde hon bl.a. att det påverkade hennes relationer, att hon inte kunde uppleva kärlek fullt ut, att hon blev främmande för sig själv.

Kvinnan i inslaget säger att:

"Det var som om jag råkat ut för en bilolycka och måste lära mig läsa och skriva igen. Jag mindes inte hur man gjorde någonting. Inte bara lära mig läsa och skriva igen utan läsa och skriva på ett helt annat sätt".


Allen Frances anser att det handlar om ett enormt experiment över hela världen, där barn ges stimulerande medicin samtidigt som man vet väldigt lite om de framtida följderna. Forskare har små kunskaper om effekterna av långvarigt missbruk av ADHD mediciner. ADHD ska inte diagnostiseras slarvigt och det ska inte behandlas om det inte anses nödvändigt efter en mycket noggrann utvärdering.

Ca 14 minuter och 40 sekunder in i nyhetsklippet som sändes 9 dec 2015:

TV4 Nyheterna 22:00

Det finns givetvis olika motiv till varför man kan vilja få tillgång till narkotikaklassade ADHD-läkemedel, en del vuxna kan vara angelägna om att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel för att de är missbrukare eller har en missbrukspersonlighet medan andra tror att detta kan vara något som gör att deras problem eller symtom lindras men man bör ta noga reda på hur forskningen kring dessa läkemedel och framtagningen av dessa läkemedel ser ut samt vad konsekvenserna kan bli av långvarigt bruk av dessa läkemedel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav plåtmonster » 2015-12-12 19:54:55

Fast det har väl varit känt länge nu att det är en vansinnesdiagnosticering och medicinering? Det som behövs är att få vanligt folk att fatta och stopp både reklam för läkemedel samt ruska tag i läkarkåren. Det är på många sätt också ett sjukt samhälle som man försöker medicinera barn till skrynklas till så att de blir domesticerade till en sjuk anpassning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav majjamajja » 2015-12-12 20:03:31

Håller med om att detta är ett vansinnigt experiment, på barnens bekostnad. Är absolut inte emot medicin, efter noggrann avvägning och utredning. Men det här är som händer nu är inte klokt. Och då redovisas i detta inslag bara de barn som får medicin mot adhd; om ni sedan visste hur många barn som automatiskt medicineras med antidepressivt mot t ex ångest. Skolläkare får inte skriva ut adhd-mediciner, då det är narkotikaklassat måste det föreskrivas av psykiatrin, så istället skriver skolläkare ut antidepressiva till barn. Spelar ingen roll hur livsvillkoren ser ut och om man kanske borde kolla upp vad som händer runt omkring barnet. Skulle gärna se ett genomlysande reportyage om hur mycket antidepressiva skolläkarna föreskriver till småungar 8-12 år idag!
majjamajja
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-11-04

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav supernova » 2015-12-12 20:56:40

Jag känner mig också skeptisk när det gäller barn.
Men när jag fick adhd medicin som 40 åring satt jag mest och lipade i några veckor över att jag inte hade fått det tidigare. Det var som om allt bara var helt fantastiskt och jag bara tänkte att om jag hade haft det så hela livet så hade ALLT varit bättre för mej. Vilka förutsättningar man hade haft....
Men jag känner mig ändå skeptisk att ge det till barn, bara en känsla som inte känns bra....
Maximalanpassa miljön känns bättre :-)154
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-12 21:17:20

Trams! Jag har själv varit med om hur det är när ens barn inte vill leva längre för att de INTE får medicin. För att såna idioter sprider osanningar. Barn med ADHD får en så mycket bättre livskvalitet med medicinen. Jag tror inte ett dugg på att personligheten kan förändras på något sätt med centralstimulerande mediciner. Det kan hända med antidepressiva (där är det inte så mycket tjafs om den delen). Jag medicinerar själv med båda sorters mediciner och den antidepressiva medicinen förändrar faktiskt min personlighet. Jag blir mera jämn i humöret och har mer tålamod, och det är just därför jag tar denna medicin.

Min dotter fick ADHD-diagnos i 16-års-åldern och vågade inte riktigt lita på medicin, för att hon hade för sig att det förändrar personlighet. Varpå hon sedan också inbillade sig att den gjorde det. Det är förstås också en tolkningssak. Är det en personlighetsförändring att koncentrationen blir bättre? Det är ju i alla fall vitsen med medicinen. I alla fall känner dottern inte någon personlighetsförändring numera. Inte jag eller sonen heller. Det där ryktet har börjat spridas av scientolog-sekten sedan ungefär 15 - 20 år tillbaka. DÅ var det ingen som trodde sånt. Då har de ju lyckats! :-)Raging Kom ihåg, det är främst DE som vill åt era pengar! Mer än läkemedelsindustrin. Eller i alla fall får man mindre för pengarna av denna sekt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav supernova » 2015-12-12 21:36:34

Jag har hört att många barn blir otroligt hjälpta utav medicin och jag tror att det är ämnen som noradrenalin som behöver tillsättas. Att det är en biologisk brist helt enkelt. Men det hade varit så mycket lättare om man kunde veta vilka doser som blir perfekt för dem. Inget får bli fel liksom...på barn.
Hoppas på mer forskning och inte på ett förbud :-)Happy
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav plåtmonster » 2015-12-12 22:07:19

Toblerone skrev:Trams! Jag har själv varit med om hur det är när ens barn inte vill leva längre för att de INTE får medicin. För att såna idioter sprider osanningar. Barn med ADHD får en så mycket bättre livskvalitet med medicinen. Jag tror inte ett dugg på att personligheten kan förändras på något sätt med centralstimulerande mediciner.
Detta är dock enstaka fall och därmed anekdotisk bevisföring. Det stora fenomenet är bombmattan av diagnoser och medicinering påhejad av läkemedelsindustrin.

Medicin skall finnas tillgänglig men det skall inte propsas på med reklam och påstridiga läkare. I synnerhet inte om orsaken kan härledas till ett kaotisk och dysfunktionell skolmiljö eller föräldrar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-12 22:14:49

plåtmonster skrev:Medicin skall finnas tillgänglig men det skall inte propsas på med reklam och påstridiga läkare.


Men du vi lever ju faktiskt i Sverige och inte i USA, så ditt argument håller inte.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Ruffsetuss » 2015-12-12 22:45:11

Jag måste få säga att min Vardag skulle inte fungera utan min ADHD medicin , det märker jag direkt när jag glömt ta den :-)006
Min personlighet är som förr, men jag är mer jämn i humöret , kan fokusera bättre . Två av mina barnbarn medicinerar sin ADHD och har inte förändrats personlighetsmässigt .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav plåtmonster » 2015-12-12 22:54:40

Skolan skickar elever till läkare som följsamt skriver ut medicin. Skolan löser sitt problem men elevens problem kan blivit undertryckt och denne får baksmälla senare i livet. Så är det förstås inte alla fall men när återhållsamheten saknas så blir det lätt överförskrivning. Det är förstås värre i USA men det är inte nödvändligtvis bra eller utan förbättringsmöjlighet i sverige. Framförallt skulle man behöva ordna studiero i undervisningssituationerna och få ordning på psykosociala stressmoment.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-12 22:59:21

plåtmonster skrev:Skolan skickar elever till läkare som följsamt skriver ut medicin. Skolan löser sitt problem men elevens problem kan blivit undertryckt och denne får baksmälla senare i livet. Så är det förstås inte alla fall men när återhållsamheten saknas så blir det lätt överförskrivning.


Men vad fan skaffa dig egna barn och skaffa dig kunskap i hur det egentligen fungerar istället för att spekulera. Blir ju för fan förbannad på folk som yttrar sig utan att ha någon som helst susning utav vd dom snackar om. Det stämmer inte för femöre det du påstår.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-12 23:25:06

plåtmonster skrev:Skolan skickar elever till läkare som följsamt skriver ut medicin.

NEJ, det gör de inte! Du sprider nu elaka rykter om saker som du inte har någon aning om! Jag är själv lärare och jag har själv barn som fått medicin i skolåldern. 1. Lärare skickar inte, de flesta har inte ens koll på att medicin kan funka. 2. Läkare KAN inte ens bara skriva ut. Det är läkemedelsverket som måste godkänna det och det gör de bara om man har provat "allt annat". I alla fall var det så när min son fick det. Det tog två år, tills vi hade provat allt annat (t.ex. annan - farligare - medicin) och att skolan inte gjorde allt de skulle - det kunde vi ju inte heller hjälpa.

Skolan löser sitt problem men elevens problem kan blivit undertryckt och denne får baksmälla senare i livet.

VA? Vilket problem blir undertryckt? Min son hade inga inlärningssvårigheter. Och jag kan också säga av lång erfarenhet som lärare: Det spelar inte stor roll vad man gör. Om en elev inte kan koncentrera sig så kan han inte koncentrera sig.

Så är det förstås inte alla fall men när återhållsamheten saknas så blir det lätt överförskrivning.

Det är fortfarande UNDERförskrivning i Sverige.

Det är förstås värre i USA men det är inte nödvändligtvis bra eller utan förbättringsmöjlighet i sverige. Framförallt skulle man behöva ordna studiero i undervisningssituationerna och få ordning på psykosociala stressmoment.


Haha. Du vet inte vad du snackar om! Man får ingen ADHD-diagnos om det finns "psykosociala stressmoment". BUP eller barn-och-ungdomspsykiatrin kan tvinga föräldrana att testa allt som man bara kan hitta på innan det är fråga om en ADHD-diagnos. Okej, det kan ha blivit enklare, och okej, sonen var ju bara 3 år när vi började. Men vi testa en himla massa saker tills han fick diagnos i 7-års-åldern.

Och studiero är förstås bra, men chansen att få den är ju faktiskt bättre om man har diagnos. Då kanske man får gå ifrån och sitta någonstans lugnt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-12 23:28:45

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Skolan skickar elever till läkare som följsamt skriver ut medicin. Skolan löser sitt problem men elevens problem kan blivit undertryckt och denne får baksmälla senare i livet. Så är det förstås inte alla fall men när återhållsamheten saknas så blir det lätt överförskrivning.


Men vad fan skaffa dig egna barn och skaffa dig kunskap i hur det egentligen fungerar istället för att spekulera. Blir ju för fan förbannad på folk som yttrar sig utan att ha någon som helst susning utav vd dom snackar om. Det stämmer inte för femöre det du påstår.


Det som plåtmonster beskriver är inte direkt någon hemlighet eller okänt att det finns en koppling mellan exempelvis stöd till barn i skolåldern och ADHD diagnos:

Lärarnas Nyheter - Kraftig ökning av diagnoser
Publicerad 2010-10-05 14:42

Antalet neuropsykiatriska diagnoser har ökat kraftigt på bara sex år. Det visar statistik från Socialstyrelsens patientregister.


Gunnar Åsén, projektledare för Skolverkets utvärderingar, säger att han tror att det starka sambandet mellan diagnos och stöd kan innebära en risk för ”överdiagnostisering”.

I USA, där antalet symtomdiagnoser, som adhd och autism, är betydligt fler än här, presenterades nyligen forskning som visar att en miljon barn kan vara feldiagnostiserade med adhd. Enligt den studien är det 60 procent troligare att de yngsta och minst mogna barnen får en diagnos.


Att många föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn, eller att barn växer upp med sämre förutsättningar, i en sämre eller stökig hemmiljö, med en ensamstående förälder kan också innebära att barn får en ADHD diagnos utan att man egentligen har tittat något djupare på dessa omständigheter som kan förklara varför barnet har "ADHD symtom". Att barnet får en ADHD-diagnos är säkert en lättnad för många föräldrar och bekvämt då det innebär att föräldrarna inte själva behöver ta på sig, fundera över eller känna något ansvar eller skuld för situationen eftersom diagnosen blir förklaringen till barnets beteende, problem eller symtom.
Senast redigerad av Wine 2015-12-12 23:33:44, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-12 23:33:42

Wine skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Skolan skickar elever till läkare som följsamt skriver ut medicin. Skolan löser sitt problem men elevens problem kan blivit undertryckt och denne får baksmälla senare i livet. Så är det förstås inte alla fall men när återhållsamheten saknas så blir det lätt överförskrivning.


Men vad fan skaffa dig egna barn och skaffa dig kunskap i hur det egentligen fungerar istället för att spekulera. Blir ju för fan förbannad på folk som yttrar sig utan att ha någon som helst susning utav vd dom snackar om. Det stämmer inte för femöre det du påstår.


Det som plåtmonster beskriver är inte direkt någon hemlighet eller okänt att det finns en koppling mellan exempelvis stöd till barn i skolåldern och ADHD diagnos:



Men du det är faktiskt inte så pass enkelt som plåtis skriver, det är betydligt mer invecklat än så i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-12 23:41:21

plåtmonster skrev:
Toblerone skrev:Trams! Jag har själv varit med om hur det är när ens barn inte vill leva längre för att de INTE får medicin. För att såna idioter sprider osanningar. Barn med ADHD får en så mycket bättre livskvalitet med medicinen. Jag tror inte ett dugg på att personligheten kan förändras på något sätt med centralstimulerande mediciner.
Detta är dock enstaka fall och därmed anekdotisk bevisföring. Det stora fenomenet är bombmattan av diagnoser och medicinering påhejad av läkemedelsindustrin.

Medicin skall finnas tillgänglig men det skall inte propsas på med reklam och påstridiga läkare. I synnerhet inte om orsaken kan härledas till ett kaotisk och dysfunktionell skolmiljö eller föräldrar.


Nu har DU inte ens ett enskild fall att dra som exempel. Och jag känner så många fler där det har gått ungefär så också. Det finns ingen orimlig ökning av medicinering. Framför allt inte i Sverige. När min son började ta medicin - det är nu nästan 20 år sedan - fanns det 50 barn i hela Sverige som åt centralstimulerande medicin. Och inga vuxna förstås. Hur många procent är 50 av 8 miljoner? Det här är ingen anekdot, det är fakta.

Om vi utgår ifrån att 5 % av befolkningen har ADHD - och vår barnläkare har bekräftat att den siffran inte verkar vara för hög, han var nämligen med och genomförde screening i stor omfattning och var förvånad att det hamnade så högt som 5 %. I alla fall, om 5 % av befolkningen har ADHD och då låg befolkningen i Sverige på ungefär 8 miljoner - då fick 50 barn medicin och 350 000 övriga (barn och vuxna) med ADHD fick ingen. Att vi har fått en ökning ifrån det - tacka fan för det!!! :-)Raging

Det är klart att det blir en enorm ökning, på flera hundra procent, om man börjar ifrån så lågt antal!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav alixha » 2015-12-12 23:49:25

Såg ett scenario på TV för inte så längesedan.

Det var en familj bestående av mamma, pappa och 2 barn.
Barn 1 hade ADHD och fick medicin, han fick också hjälp i skolan, längre tid på prov och liknande.
Barn 2 hade inte ADHD, det gick inte bra för honom i skolan.

Mamman och pappan ger barn 2 brorsans ADHD medicin.
Barn 2 som inte har ADHD blir då hyperaktiv på grund av medicinen.
Mamman och pappan tar honom till doktorn, pumpad på ADHD-medicin för att få diagnosen ADHD.
Varför? För att han inte var tillräckligt bra i skolan och föräldrarna ville att han skulle få mer hjälp och längre tid på proven.

Kan en sådan grej, ett lurendrejeri ha stor påverkan på antalet ställda diagnoser?
Vad tror ni?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-12 23:51:27

Wine, du har ingen som helst aning heller! Dels så ligger det på 5 % - och detta internationellt. Det finns undersökningar i säkert 20 olika länder och alla får liknande resultat. Och det diagnosticeras inte 3 - 5 gånger så många. Jag har hört det förut. Men det beror på att någon har lagt ihop siffror av ADHD, Asperger, Tourette, dyslexi, m.m. Alltihop blir förstås mer.

Du verkar inte ha läst det så bra som du har citerat. De skrev ju i lärartidningen att man sätter diagnos oftare för att skolorna kräver diagnos för att sätta in hjälpinsatser så som speciallärartimmar eller liten grupp. Med föräldrarnas uppfostran har det ju inget att göra! Snarare tvärtom: Om det berodde på uppfostran, så skulle ju inte specialpedagogiska insatser hjälpa.

Och vad som gäller andra orsaker än ADHD-problematik: Du har ingen aning hur noga de kan kolla familjlivet innan det är fråga om någon diagnos. Det står ju uttryckligen i diagnoskriterierna att man måste utesluta andra orsaker. Trots att det ju också är självklart. Det är naiv argumentation!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-12 23:57:15

alixha skrev:Såg ett scenario på TV för inte så längesedan.

Det var en familj bestående av mamma, pappa och 2 barn.
Barn 1 hade ADHD och fick medicin, han fick också hjälp i skolan, längre tid på prov och liknande.
Barn 2 hade inte ADHD, det gick inte bra för honom i skolan.

Mamman och pappan ger barn 2 brorsans ADHD medicin.
Barn 2 som inte har ADHD blir då hyperaktiv på grund av medicinen.
Mamman och pappan tar honom till doktorn, pumpad på ADHD-medicin för att få diagnosen ADHD.
Varför? För att han inte var tillräckligt bra i skolan och föräldrarna ville att han skulle få mer hjälp och längre tid på proven.

Kan en sådan grej, ett lurendrejeri ha stor påverkan på antalet ställda diagnoser?
Vad tror ni?


Det är klart, att det kan finnas knäppa föräldrar. Men det funkar INTE! Man får inte bättre betyg för att man har medicin, om man inte ens har ADHD. Jag tycker överhuvudtaget att det läggs för stor vikt på skolarbete när man pratar medicin. När sonen började medicin, var det det sociala som blev mycket bättre, skolprestationer gick upp och ner i vågor - med och utan medicin.

När dottern började med medicin, var det nog också det, det sociala. Eftersom hon började LYSSNA på vad folk sa, så slapp hon bråka med alla om saker som de inte ens hade sagt. Bra i skolan var hon också utan medicin.

När jag började med medicin blev jag mindre trött i huvud, för att jag kunde utestänga alla ljud bättre. Jag tror inte jag presterade bättre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav misshopeless » 2015-12-13 0:10:29

Sveriges radio har en serie kring ämnet.
http://t.sr.se/1JAMgyV

Jag tror att man bör vara uppmärksam på biverkningar som med alla läkemedel, att någon skulle ta skada av piller är inget jag förvånas över. Det är sannorlikt (orkar inte leta upp forskning) att antidepp förändrar strukturer i hjärnan på sikt. Det samma gäller för ECT behandling med minnespoblem.
Det innebär alltid en risk att stoppa i sig tabletter även värktabletter kan ge problem om en person är känslig för ämnena eller överanvänder. Hur mycket forskning finns på det?
Man får väga vinst kontra förlust vid all medicinanvändning.

Jag tar Adhd medicin och jag blir hjälpt av dem, men de dagar då dessa inte är nödvändiga för koncentrationen kan jag skippa tabletten. Det handlar väl lite om sunt förnuft om man är vuxen. Genom att hoppa över doser minskar jag också risken för tillvänjning så jag behöver inte höja dosen.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-13 0:15:19

Vad gäller USA är det lämpligt att hålla i minnet att de konsekvent har delat ut mediciner som godis, antibiotika inräknat tyvärr. Möjligen en konsekvens av privat sjukvård, girighet och medicintillverkarnas villighet att rekrytera läkare och kliniker mot trevlig ersättning.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav misshopeless » 2015-12-13 0:22:15

tahlia skrev:Vad gäller USA är det lämpligt att hålla i minnet att de konsekvent har delat ut mediciner som godis, antibiotika inräknat tyvärr. Möjligen en konsekvens av privat sjukvård, girighet och medicintillverkarnas villighet att rekrytera läkare och kliniker mot trevlig ersättning.

Ja, USA har mycket av allt, när jag var där för något år sedan kunde man köpa antibiotika receptfritt på Apoteket i diverse plåster, krämer m.m. Det har att göra med att läkarvården är så dyr vilket gör mediciner till ett billigare och enklare alternativ. Man får se till landets sjukvårdssystem och kultur i övrigt för att förstå förskrivningar och annat.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-13 1:52:37

misshopeless skrev:. Hur mycket forskning finns på det?
Man får väga vinst kontra förlust vid all medicinanvändning.


Det finns ingen annan sjukdom, tillstånd eller liknande som det finns så mycket forskning om som ADHD. Och det gäller inte bara psykiatriska tillstånd utan all medicin. Ta vad som helst, AIDS, cancer eller vad som helst - det finns mer forskning om ADHD. Det sa min förra psykiater. Sen är ju inte all forskning om medicinerna förstås.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-12-13 4:43:34

Jag antar att vi vuxna som känner oss hjälpta av medicinen bara är pundare och de föräldrar vars barn de ser fungera bättre inte är annat än dåliga föräldrar. Lysande slutsatser, verkligen. :-)049
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav rdos » 2015-12-13 8:28:42

Toblerone skrev:Min dotter fick ADHD-diagnos i 16-års-åldern och vågade inte riktigt lita på medicin, för att hon hade för sig att det förändrar personlighet. Varpå hon sedan också inbillade sig att den gjorde det. Det är förstås också en tolkningssak. Är det en personlighetsförändring att koncentrationen blir bättre? Det är ju i alla fall vitsen med medicinen. I alla fall känner dottern inte någon personlighetsförändring numera. Inte jag eller sonen heller. Det där ryktet har börjat spridas av scientolog-sekten sedan ungefär 15 - 20 år tillbaka. DÅ var det ingen som trodde sånt. Då har de ju lyckats! :-)Raging Kom ihåg, det är främst DE som vill åt era pengar! Mer än läkemedelsindustrin. Eller i alla fall får man mindre för pengarna av denna sekt.


Det är bara trams. Läkemedelsindustrin är 1000-tals gånger större än "scientologisekten", så det råder ingen som helst tvekan om vem som tjänar pengar på det här. Det var väldigt bekvämt för psykiatrin att vältra över problemet på scientologin för att få bort fokus på psykiatrins helt kassa kunskapsläge om ADHD. Och visst lyckades de. Nästan alla npfare blev duperade av deras skitsnack.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Aspergare och vården



Logga in