Varför detta hat mot NT-personer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-08 18:01:40

antonius skrev:
Alien skrev:Men jag skulle lika gärna kunna starta en tråd kallad "Varför detta hat mot andra AS-personer?". Toleransen är inte så hög bland folk här heller.


Eller kort och gått en tråd med "varför allt hat"... :-)063

Det enda jag hatar är tanter och nynazister.

Fast det vete fan om jag hatar dom.
Det jag hatar är deras idéer, det de står för.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-08 18:10:57

KrigarSjäl skrev:Det enda jag hatar är tanter och nynazister.


Som de här då...

original.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-08 18:12:21

Vad jag menar med tanter är förklarat sisådär tjugo gånger vid det här laget och bröliga skinnskallar är inte vad nynazism främst handlar om. Skinnskallekulturen är nånting annat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav nallen » 2015-12-08 20:18:23

antonius skrev:Eller kort och gått en tråd med "varför allt hat"...

För att folk i allmänhet är idioter.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Maggi » 2015-12-08 20:41:09

nallen skrev:
antonius skrev:Eller kort och gått en tråd med "varför allt hat"...

För att folk i allmänhet är idioter.

var glad att du inte är det, det är fruktansvärt jobbigt.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-08 21:07:40

jag älskar NTs för allt snällt dom gjort för oss.
tänk hur dåligt vi skulle må och ha det om det inte hade varit för allt dom gjort!
tänk hur ovälkommna och "utanför" vi skulle känna oss om dom inte sträckt ut sina accepterande händer.

så ett stort tack till alla NTS out there! nice planet yo, trevlig art människoarten, trevligt ställe. bra gjort grabbar o tjejer!
triggerhappyD
 
Inlägg: 4870
Anslöt: 2015-06-01

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-09 8:00:35

sarkasm...?
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-09 13:11:44

^ Låter som det, men låt mig försöka.

jag älskar NTs för allt snällt dom gjort för oss.
tänk hur dåligt vi skulle må och ha det om det inte hade varit för allt dom gjort!
tänk hur ovälkommna och "utanför" vi skulle känna oss om dom inte sträckt ut sina accepterande händer.

så ett stort tack till alla NTS out there! nice planet yo, trevlig art människoarten, trevligt ställe. bra gjort grabbar o tjejer!

Och jag menar allvar, hade det inte varit för alla 'NTs' jag känner så hade jag förmodligen hängt från en taklampa vid det här laget.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav vofff » 2015-12-09 19:28:55

Vi aspergare borde ha en egen koloni till oss själva. Så slipper vi alla NT-människor.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Pikachu » 2015-12-09 19:39:31

Överlag tycker jag att "NT" är mer empatiska och accepterande. Ibland stöter man ju på en idiot, men det är ju inte normen. Har träffat en större andel (i förhållande till gruppens storlek) jävliga aspergare. Om jag nu måste yttra mig om NT så är uppfattningen: Är genuint intresserade av andra människor, kan ta andras perspektiv när man pratar och inte går runt och tror att de är världsbäst hela tiden. Det bir jobbigt i längden när man talar med vuxna människor som tror att allt kretsar kring dem.

Borde vara obligatoriskt med en kurs i ödmjukhet för alla aspergare. Många aspergare har ju varit mobbade, är man stöddig och bröstar sig hela tiden är det ju inte konstigt att folk blir irriterade. Istället för att ta det till sig och försöka ändra vissa saker så blir man arg på NT. Är ju bara bra om aspergare som är dryga slås ner några pinnhål.
Senast redigerad av Pikachu 2015-12-09 19:49:36, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav bardamu » 2015-12-09 19:48:40

KS goes intersektionell feminist. Antar det var bara en fråga om tid.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav bardamu » 2015-12-09 19:51:24

S-t-r-u-k-t-u-r-e-r
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-09 20:20:42

Dessa ständigt fikande och babblande NT:människor är fullständigt livsfarliga för aspisar, de gaddar ihop sig bakom våra små späda axlar, tyngda av alla de där obegriplig underliggande mekanismerna. Vi är som en labbråtta i sitt hjul som hela tiden försöker rusa fram, för att bara upptäcka att vi aldrig når fram och mattan rycks undan ideligen undan så vi förlorar fotfästet, för man begriper aldrig de små fina tjuvnypen och desto roligare blir det givetvis att plåga det där jäkla "psykfallet"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-09 20:23:04

bardamu skrev:KS goes intersektionell feminist. Antar det var bara en fråga om tid.

-Va?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-10 21:28:58

Pikachu skrev:Överlag tycker jag att "NT" är mer empatiska och accepterande. Ibland stöter man ju på en idiot, men det är ju inte normen. Har träffat en större andel (i förhållande till gruppens storlek) jävliga aspergare. Om jag nu måste yttra mig om NT så är uppfattningen: Är genuint intresserade av andra människor, kan ta andras perspektiv när man pratar och inte går runt och tror att de är världsbäst hela tiden. Det bir jobbigt i längden när man talar med vuxna människor som tror att allt kretsar kring dem.

Borde vara obligatoriskt med en kurs i ödmjukhet för alla aspergare. Många aspergare har ju varit mobbade, är man stöddig och bröstar sig hela tiden är det ju inte konstigt att folk blir irriterade. Istället för att ta det till sig och försöka ändra vissa saker så blir man arg på NT. Är ju bara bra om aspergare som är dryga slås ner några pinnhål.


självklart finns det jävliga aspies, precis som det finns bra NT människor, att vara aspie, nått annat eller NT, är ju inte en immunitet mot kritik, lika lite som det automatiskt borde placera in en i ett fack där olika karaktärsdrag eller dylikt klistras på en.

jag störde mig först på rubriken på denna post, då den var konstaterande i den slutsats som frågan baserades på, samtidigt som den lät förundrad över att slutsatsen var som den var.
men det kanske är så, att det är vedertaget att hatet finns, jag vet att det finns i mig själv iaf.
och hat är ju en ganska stark känsla, hatet uppkommer ju oftast genom att något orättfärdigt har skett, eller iaf att man upplever att något orättfärdigt har skett, något som personligen drabbat en på något vis. hatet behöver givetvis inte alltid vara "befogat", men ofta finns det ändå nån slags förklaring eller orsak.

det skulle såklart ganska lätt gå att göra en väldigt lång lista på saker som varit orätta, som drabbat/drabbar oss som autister, kollektivt och i många fall även individuellt, som simpelt skulle förklara "varför detta hat mot NT-person?".
men är det inte intressantare att vi förväntas vara tacksamma och nöjda? att vi borde acceptera hur det ligger till, att vi borde anpassa oss bättre till det som är dåligt.
att vi ska sitta o gömma oss runt om över världen och tyst se på medans dom förgriper sig och långsamt försöker utrota det autistiska släktet.

men, du ska icke hata, du ska älska din näste, du ska älska din granne.
du ska! kärlekens kommando, nerkörd i din hals.
ordern att älska är ju dock inget mer än en fördold uppmaning att hata dig själv, och när du hatar dig själv så kommer du också att hata din granne.
och det är precis det vi ser världen över.
försöker man påtvinga eller filtrera känslor så kommer man att misslyckas, oavsett känsla.
och känslan blir då istället kontra produktiv.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4870
Anslöt: 2015-06-01

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-10 21:45:20

Om man har blivit väl mött utav NT are så hatar man inte NT are...
Om man har blivit väl mött utav Npf are så hatar man inte Npf are...

Så det är viktigt att vi respekterar varandra allihopa :-)154 trots att vi fungerar olika. Jag tror att alla har någon autistisk kriterie, även de så kallade NT are.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 8:43:39

Ett tips är att meritokratiska miljöer oftast lämnar mindre utrymme för neurotyper att breda ut sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav tahlia » 2015-12-11 14:21:01

Personliga erfarenheter kommer naturligtvis alltid att spela en roll i hur någon känner för vissa typer av personer. Kruxet är att inte låta det ta för stor plats, att inte tillåta sig att bli hatisk.
Under alla turer i sjukvården, med skola och andra myndigheter har jag tyvärr träffat på långt fler oförstående, oengagerade och samtidigt självgoda personer än motsatsen. Vad jag får jobba på är att hålla fast vid och komma ihåg de guldklimpar som har dykt upp ibland, de engagerade, kunniga, empatiska och trevliga människor jag kommit i kontakt med. De måste ligga längst fram i minnet annars riskerar jag att missa nästa guldklimp för att jag själv inte är öppen utan arg och defensiv redan från start.
Vissa dagar är det ganska lätt att minnas det positiva, andra dagar är det redigt svårt men jag vägrar att falla ned i en kronisk aversion.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Maggi » 2015-12-11 14:32:43

tahlia skrev:Personliga erfarenheter kommer naturligtvis alltid att spela en roll i hur någon känner för vissa typer av personer. Kruxet är att inte låta det ta för stor plats, att inte tillåta sig att bli hatisk.
Under alla turer i sjukvården, med skola och andra myndigheter har jag tyvärr träffat på långt fler oförstående, oengagerade och samtidigt självgoda personer än motsatsen. Vad jag får jobba på är att hålla fast vid och komma ihåg de guldklimpar som har dykt upp ibland, de engagerade, kunniga, empatiska och trevliga människor jag kommit i kontakt med. De måste ligga längst fram i minnet annars riskerar jag att missa nästa guldklimp för att jag själv inte är öppen utan arg och defensiv redan från start.
Vissa dagar är det ganska lätt att minnas det positiva, andra dagar är det redigt svårt men jag vägrar att falla ned i en kronisk aversion.
precis, tack för fomuleringen! Tyvärr tycker jag de där guldklimparna blir alltmer sällsynta! Men jag har nog haft otur ett tag, sprungit på för mycket oempatiska klantskallar!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 15:27:31

Maggi skrev:precis, tack för fomuleringen! Tyvärr tycker jag de där guldklimparna blir alltmer sällsynta! Men jag har nog haft otur ett tag, sprungit på för mycket oempatiska klantskallar!
Det beror också på vilken miljö och sammanhang man befinner sig i.

tahlia skrev:Kruxet är att inte låta det ta för stor plats, att inte tillåta sig att bli hatisk.
Det handlar om att sätta gränser och problematisera det som blir konsekvensen av handlande från NT personer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Maggi » 2015-12-11 15:34:04

plåtmonster skrev:
Maggi skrev:precis, tack för fomuleringen! Tyvärr tycker jag de där guldklimparna blir alltmer sällsynta! Men jag har nog haft otur ett tag, sprungit på för mycket oempatiska klantskallar!
Det beror också på vilken miljö och sammanhang man befinner sig i.

Hur ska jag kunna välja miljö o sammanhang? Jag är hänvisad till den sjukvård och skola m.m som finns.
Dessutom orkar man bara bråka till en viss grad, om man inte mår bra förståss.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 15:40:53

Välj annan vårdcentral, gå till FK ansluten vårdgivare, byt skola etc?

Bråka inte, rösta med fötterna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Maggi » 2015-12-11 15:48:12

plåtmonster skrev:Välj annan vårdcentral, gå till FK ansluten vårdgivare, byt skola etc?

Bråka inte, rösta med fötterna.

jag har bytt vårdcentral, det är ungefär samma typer på alla vårdcentraler,Dom bästa läkarna och terapeuterna arbetar privat. Det är för dyrt! fk anslutna vårdgivare vill inte ta emot nån som är långtidssjukskriven! Så det är inte så enkelt som det kan verka!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Maggi » 2015-12-11 15:59:42

Inom somatiken kan man stå ut med mycket bara dom kan sitt jobb, värre inom psykiatrin att få hjälp av människor som knappt vet vad empati är för nåt, och inte förstår så mycket annat heller!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in