Varför detta hat mot NT-personer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-06 16:17:02

KrigarSjäl skrev:Neurotypisk är ett värdeneutralt och praktiskt ord.

Till skillnad från det huvudklappiga "normalstörd".

(I OA envisas man fortfarande med att skriva normalstörd.)

Förstår inte vad det är du reagerar på.
Vilken benämning vill du ha istället för neurotypisk?

Det jag reagerar på är att det alltid används negativt, vilket medför att ordet i sig inte känns så värdeneutralt som du påstår. Hör det heller aldrig nämnas utanför AF. Vilken benämning vill jag hellre ha? Ingen, ser ingen anledning att gruppera ihop människor med något så vagt som att de saknar diagnos i en negativ ton.

Känner mig heller inte så himla förtryckt av samhället som många här verkar vara så det kanske har med perspektiv att göra.
Senast redigerad av Firkraag 2015-12-06 16:30:14, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav rdos » 2015-12-06 16:22:48

Firkraag skrev:
KrigarSjäl skrev:Neurotypisk är ett värdeneutralt och praktiskt ord.

Till skillnad från det huvudklappiga "normalstörd".

(I OA envisas man fortfarande med att skriva normalstörd.)

Förstår inte vad det är du reagerar på.
Vilken benämning vill du ha istället för neurotypisk?

Det jag reagerar på är att det alltid används negativt, vilket medför att ordet i sig inte känns så värdeneutralt som du påstår. Vilken benämning vill jag hellre ha? Ingen ifall det kommer


Neurotypisk är mer värdeneutralt än t.ex. autism eller Aspergers som för alltid är befläckade med psykiatriska dysfunktioner. Även aspie har man dragit in i den där skiten, så det känns numera oxå som en psykiatrisk term.

Jag förstår om du inte vill ha någon term för de "normala", men det anser jag att man måste ha. Fast du är väl en sådan där som klumpar ihop alla som "könslösa människor" och vägrar se mänsklig variation oxå?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-06 16:36:54

@rdos råkade skicka inlägg innan det var färdigskrivet, skit telefon så du citerade mig när jag inte var klar. Och nej du har tolkat mig helt fel, det är den raka motsatsen.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav rdos » 2015-12-06 16:41:33

Firkraag skrev:Ingen, ser ingen anledning att gruppera ihop människor med något så vagt som att de saknar diagnos i en negativ ton.


Då har du missförstått vad neurotypisk är för något. Neurotypisk är INTE att sakna autismrelaterad diagnos. På samma sätt är neurodivers inte samma sak som att ha autismrelaterad diagnos. Det är precis av den orsaken jag numera sällan använder aspie, då den termen blivit förknippad med psykiatriska diagnoser.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-06 17:26:02

Firkraag skrev:
KrigarSjäl skrev:Neurotypisk är ett värdeneutralt och praktiskt ord.

Till skillnad från det huvudklappiga "normalstörd".

(I OA envisas man fortfarande med att skriva normalstörd.)

Förstår inte vad det är du reagerar på.
Vilken benämning vill du ha istället för neurotypisk?

Det jag reagerar på är att det alltid används negativt, vilket medför att ordet i sig inte känns så värdeneutralt som du påstår. Hör det heller aldrig nämnas utanför AF. Vilken benämning vill jag hellre ha? Ingen, ser ingen anledning att gruppera ihop människor med något så vagt som att de saknar diagnos i en negativ ton.

Känner mig heller inte så himla förtryckt av samhället som många här verkar vara så det kanske har med perspektiv att göra.

Ordet är i sig värdeneutralt och utan benämningar inga diagnoser, verktyg, forum eller nånting alls.

Vi kan skippa alla benämningar och kalla oss indigobarn istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-06 17:46:07

@KrigarSjäl:
Rent tekniskt har du rätt fast jag tycker inte det är av intresse att argumentera varken för eller emot. Om ett ord enbart används av en liten skara människor och då enbart i negativt syfte så anser jag inte det som värdeneutralt i praktiken.

När jag ser hur ordet NT används här får jag en bild utav hur alla utanför detta forumet är förtryckande gorillor som inte kan acceptera olikhet vilket enligt mig känns totalt verklighetsbefriat.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-06 17:51:28

rdos skrev: Det är precis av den orsaken jag numera sällan använder aspie, då den termen blivit förknippad med psykiatriska diagnoser.


Man kan nästan dra paralleller med N-ordet för färgade människor, det har kommit så många negativa händelser som kretsar kring AS i massmedia, så man bränner energi på ovidkommande saker och letar efter någon att skylla på isf att fixa de egentliga problemen... :-)004
Senast redigerad av antonius 2015-12-06 17:58:20, redigerad totalt 2 gånger.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 17:53:27

rdos skrev:Neurotypisk är mer värdeneutralt än t.ex. autism eller Aspergers som för alltid är befläckade med psykiatriska dysfunktioner. Även aspie har man dragit in i den där skiten, så det känns numera oxå som en psykiatrisk term.

Bra skrivet, efter som "vi" redan blivit avgränsade som människor genom att ha Asperger som diagnos och allt vad det innebär behövs det någon motpol som beskriver "det andra". Jag säger hellre ordet NT än de "normala" då NT begränsar innebörden till kognitiv funktion. Vid benämningen Normal går det att lägga in en massa värderingar som inte alls stämmer och det blir mer bäddat för missförstånd.

Alternativt säga " de som inte har Aspergerdiagnos".
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-06 17:55:25

Firkraag skrev:När jag ser hur ordet NT används här får jag en bild utav hur alla utanför detta forumet är förtryckande gorillor som inte kan acceptera olikhet vilket enligt mig känns totalt verklighetsbefriat.


Kanske inte så konstig eftersom många med AS blivit illa behandlad och mobbad av grupperingar av NT:folket :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 18:04:37

Firkraag skrev:@KrigarSjäl:
Rent tekniskt har du rätt fast jag tycker inte det är av intresse att argumentera varken för eller emot. Om ett ord enbart används av en liten skara människor och då enbart i negativt syfte så anser jag inte det som värdeneutralt i praktiken.

När jag ser hur ordet NT används här får jag en bild utav hur alla utanför detta forumet är förtryckande gorillor som inte kan acceptera olikhet vilket enligt mig känns totalt verklighetsbefriat.

Jag tycker att det är både i negativ-och positiv bemärkelse NT ordet används här, iaf neutralt och negativt.
Men så är det ju när folk pratar om Asperger generellt också så inget konstigt med det.

Det är också normalt att vissa ord och termer skapas och används inom en begränsad grupp människor för att sätta ord på sin omgivning. NT ordet i sig tycker jag är värdeneutralt för det uppmanar inte till att tänka på ett visst sätt. Det är människorna i gruppen som sätter värderingar på orden efter egna erfarenheter. Med det sagt betyder det inte att samma person som uttrycker NT i negativ mening också använder det i en positiv mening.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-07 0:57:02

Förkortningen NT står för Neurologisk och Typisk där det senare innebär något som fångar de övergripande egenskaperna, karaktäristiska, normal och genomsnittet av något. Således hur helheten av befolkningen är kopplad rent neurologiskt. Därifrån skiljer sig de med t.ex aspergers. Annars hade man ej haft ett diagnoskriterium. Väldigt få diagnoser lär gå ut på att man är som alla andra. Dock kan det bli missvisande då ett samhälle med t.ex borderline personer så skulle detta vara normalt.

En kanske mer träffande beteckning kan vara neuro social obsessiv. Ofta med karakteristik som inlärd begränsning av egen förmåga och koherens med andras subtilt kommunicerat tänkande. Samt till stor del reflexmässigt agerande utan att tänka till innan.

Kanske en mer precis term vore Neuro Social Obsessiv Koherent Reflexhumanoid.

Tar man en strikt observation av hur nervkoppel hos en uttalad autist är ihopkopplade så kan man se uppenbara skillnader som jag skrivit om tidigare. Vid en sådan neurologi där flera aktiva hjärncentra skall samarbeta för att fungera på ett ordnat sätt så fungerar det inte att ha en massa impulsiva extrovärter som vill fylla alla ingående sinnen med en massa nonsens i tid och särskilt otid. Gärna med krav kopplat till stressorer i syfte att byta fokus ofta och oftast i onödan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav kiddie » 2015-12-07 1:42:44

Jag anser inte att en person med t ex bipolär, ADHD eller tourettes är NT. Anser de flesta att alla är NT som bara inte har AS/aut?

Jag hatar dem inte, NT-arna. Bara trött på dem men så är jag trött på alla icke NT med som jag har runt mig, bara olika saker att irritera mig på!

Jag vill vara en bra människa som accepterar folk med sina jobbiga drag eftersom jag vill bli accepterad, men för att tänka klart så måste man vara i mental balans och inte sur, vresig och uttröttad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-07 5:25:06

kiddie skrev:men för att tänka klart så måste man vara i mental balans och inte sur, vresig och uttröttad.
Du får ordna on zon som är fri från de där onämnbara ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-07 8:59:47

plåtmonster skrev:Du får ordna on zon som är fri från de där onämnbara ;)

Lustigt, istället för att driva med mig så kanske du kan ge mig en läsbar lista utav gemensamma nämnare för 'NT' personer. Exempelvis Rdos påstår att det inte handlar om att vara diagnoslös, men så jag tolkat det häromkring så är det exakt så det används och jag har svårt att se vad resten av mänskligheten har för gemensamt som gör dom förtjänta av att klumpas ihop på ett allt för ofta negativt sätt på AF.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Flia » 2015-12-07 12:38:11

Neurotypisk är ett ord som används inom psykiatrin. Jag har hört flera psykologer och psykiatriker använda det.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Wine » 2015-12-07 12:48:24

Firkraag skrev:...
Exempelvis Rdos påstår att det inte handlar om att vara diagnoslös, men så jag tolkat det häromkring så är det exakt så det används och jag har svårt att se vad resten av mänskligheten har för gemensamt som gör dom förtjänta av att klumpas ihop på ett allt för ofta negativt sätt på AF.


Ja, det är precis så jag också har uppfattat det om användandet av begreppet NT och jag är starkt emot att man använder NT på ett sådant generaliserande sätt som ofta görs på detta forum, för att klanka ner på, håna, göra sig lustig över o.s.v. människor som inte har en neuropsykiatrisk diagnos och tillhör "klubben för inbördes beundran". Alla individer har bra och dåliga sidor, styrkor och svagheter oavsett vad man kan tänkas ha för diagnos, etnicitet eller hudfärg o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Toblerone » 2015-12-07 13:09:54

Det är ett bra uttryck om man verkligen vill/behöver avgränsa, t.ex. om det handlar om situationer där alla som inte är Aspies inte verkligen kan förstå det. Men avgränsningen kan också överdrivas. Det är aldrig bra att bygga upp en "vi mot dem"-situation. Man vill ju snarare bli sett som individ. Vi vill ju inte heller behandlas som en grupp där alla är likadana. För det är vi inte heller, det kan ju skilja sig ganska mycket. Men tyvärr så kanske det behövs, i början. Tills folk har lärt sig vad som utgör en person med AS, generellt. Att lära sig också att det sedan skiljer sig ganska mycket i symptom och så - det blir andra steget. Men till slut vill man ju behandlas som individ ändå. Och då ska man inte bygga ställa två grupper mot varandra.

Men uttrycket är bra i rätt sammanhang. När man verkligen ska visa skillnader. Bara överanvändandet är dåligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Natte » 2015-12-08 9:21:51

hoppsan skrev:Jag tror att det är ilska som grundas i att nt-folket är rigida och stela, samtidigt som de kräver flexibilitet lever de knappast själva upp till det.

De är mer nonchalanta än lyhörda. Jag själv kan definitivt formulera mig och interagera socialt ändå är de dummare än tåget, så som autistiska påstås fungera gör de själva. De kan inte tänka ett steg längre och definitivt inte många led framåt eller sätta sig in i den andres situation, förenkla kommunikationen eller bemästra någon flexibilitet. Att det kan bli svårt har jag full förståelse för, jag själv kan inte heller läsa tankar och kan missa viktiga detaljer (är skickligare än nt-folk att avläsa människor vilket även det ger problem. Vad jag ser och upplever är alltid fel, hur korrekt det än är enbart för att nt sitter fast i sitt synfält och har fler med sig. Om de är många som tillsammans befinner sg under min nivå blir pga antalet ändå något som är minus för mig, för att de är mindre begåvade. Det jag missar däremot ger mig ett sträck.)

Jag tror att hatet vissa känner mest grundar sig i att NT är i majoritet vilket är frusterande. Jag själv kan inte förstå autistiska och upplever vanligen osäkerhet samt främlingskap inför dem. Men jag frågar, för att klargöra om jag gör mig förstådd eller om jag förstått. Flera autistiska har uttryckt att jag är den första eller den som verkligen förstår dem. Precis som NT-folket alltid gjort. Jag tror att svaret handlar om empati och föreställningsförmåga. NT överskattar och övervärdera de egna förmågorna och ser inte alla fel de gör (nu menar jag inte näthatare, mobbare och andra svin) när de gör sitt absolut bästa behandlar de ofta den autistiske som förståndshandikappad eller bakom flötet. Jäkligt irriterande för dem med normal begåvning och ännu mer för dem som intelligensmässigt befinner sig en bra bit över dem. Autistiska människor är ofta tysta och har mindre ansiktsmimik vilket nt inte kan avläsa och därför tror de (sympatiserar) att den egna oförmågan att förstå gäller den andre.

Sedan har jag märkt av att flertalet människor med psykiska problem är mera nt-negativa, medvetna om att de inte funkar och självdiagnosticerat dem själva. Till en över nätet sa jag faktiskt det, nt var han själv då han inte hade diagnos.
Ja, är man aspergare så kan man definitivt räkna med att få sitt förstånd ifrågasatt, även om man har rätt. Att Sverige skulle vara ett tolerant samhälle är bullshit. Har aldrig varit.
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Alien » 2015-12-08 13:56:02

kiddie skrev:Jag anser inte att en person med t ex bipolär, ADHD eller tourettes är NT. Anser de flesta att alla är NT som bara inte har AS/aut?


Jag tolkar det som ibland just alla som inte har AS/autism. Eftersom man menar att vi aspergare tänker annorlunda.

Men ibland tolkar jag NT som "alla som inte har någon npf-diagnos". Kanske då för att man anser att vi alla har svårt att passa in i "NT-samhället".

Men jag skulle lika gärna kunna starta en tråd kallad "Varför detta hat mot andra AS-personer?". Toleransen är inte så hög bland folk här heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-08 14:22:11

Alien skrev:Men jag skulle lika gärna kunna starta en tråd kallad "Varför detta hat mot andra AS-personer?". Toleransen är inte så hög bland folk här heller.


Eller kort och gått en tråd med "varför allt hat"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav RainBowChild » 2015-12-08 14:45:12

För att alla inte har lika värde!

Detta är något jag lärt mig här på forumet.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-08 14:52:59

Men det tar så mycket energi, man borde kunna lägga på bättre saker, eller är det så att man måste ha ett visst mått ogillande innan det kan stjälpa över till gillande? och i sådana fall, är de som ofta hatar ngt väldigt starkt, väldigt passionerad när hatet lagt sig? mer än "normalhatare"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-08 16:19:41

Skalll man lösa problem och kommunicera dessa så behöver man kunna sätta ord på det som är relevant. För att kunna beskriva och åskådliggöra inbördes sammanhang behöver man orden. Copingstrategier som fungerar för folk flest vilket i de absolut flesta fall innebär NT är oftast irrelevanta för personer med asperger. Om man säger att andra säger att ett visst sätt att agera på eller känna är bra eller om man säger att NT har den inställningen så har det betydelse för att t.ex kunna urskilja synvinkel,systematiskt jäv och förutsättningar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav marxisten » 2015-12-08 17:32:01

Neurotypisk anser jag är ett bra ord då det är neutralt och beskrivande. Det ger inte en förutsättning av att det ena är bättre än det andra (som "normala"), utan endast att de är "typiska", dvs som folk är mest och NPF är lite annorlunda.

Och jag anser inte det handlar om hat mot NT-folk. Anser mer det handlar om en avgränsning som är rätt viktig när vi diskuterar här om saker som berör oss med AS.

Ni som är emot uttrycket, vad för ord bör användas istället som är neutralt beskrivande?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in