Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2015-10-26 11:10:37

Har kört German Volume Training (2 huvudövningar, 10x10, tre-fyra gånger i veckan, 1-1.5 min vila) under augusti-september, och efter en mindre svacka nu kommit igång med en byggarsplit fyra gånger i veckan.

Jag kan varmt rekommendera GVT - det känns spontant väldigt aspievänligt - enformigt, metodiskt, förutsägbart och handlar i huvudsak om att nöta in.

Dock gäller det att äta ordentligt (själv körde jag mycket på nötter, kyckling och ris - lätt mat, men i stora mängder) och att vila ordentligt (jag borde sovit mer).

Det var förstås slitsamt - jag hade tänkt göra det fyra gånger i veckan, men det blev bara tre (måndag, tisdag och torsdag) då det var så oerhört slitsamt att jag blev matt bara av att gå in i ett powerrack.

Jag lyckades gå upp tre kilo (73 till 76), och framför allt axlarna och brösten har varit ett stort plus. Däremot blev det svårt att lyckas med 10x10 med böjen, som mest lyckades jag med 6x10 på en ganska låg vikt - det är så oerhört konditionskrävande, så att jag inte ens kunde börja lyfta racket. Det hoppas jag lyckas fixa till nästa gången, då böjen ändå är min starkaste gren.

Den stora skillnaden som jag lärde mig var med den korta vilan att man på ett helt annat sätt går in i övningarna - istället för att lyfta, pausa i två-tre minuter och känna sig bortkopplad så var det som att jag hela tiden drogs in i en slags "lifter's high" och fick en oerhörd energi som jag inte haft innan.

Det ska däremot sägas att det fungerar i 4-6 veckor - jag lyckades inte alltid klara perfekt, utan ibland blev det 7-9 reps. Men det är ändå det program som jag har fallit för pladask, och jag ska nog försöka mig på det nån gång i februari med.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav Firkraag » 2015-10-26 15:04:56

Börjat träna igen efter ett halvår på latsidan, någon kunnig som skulle kunna kommentera mitt schema? Kör 2 dagar i veckan som såhär:

Knäböj (djupa) 5x5
Bänkpress 5x5
Ryggresning eller 1-3 sets marklyft om jag orkar.
*Stående skivstångsrodd 5x5 på dag 1 / Militärpress med skivstång 5x5 dag 2
Lite situps som avslutning för varje pass.

*Denna övningen är det enda som skiljer de båda passen åt. Tisdagar/Fredagar vanligtvis.

Är lite trött på att göra mindre och isolerande övningar då jag inte ser meningen med tex större vader / armar, men är det något viktigt jag missar, något jag borde byta ut eller lägga till? Eller ser det bra ut och är bara att köra på? :-)137

Edit: Värt att tillägga är att jag enbart är ute efter funktionell styrka i princip och hade hellre gått upp i vikt än att gå ner i vikt så varken bodybuilding eller viktminskning önskas!
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Tråden om träning

Inläggav Tantaly » 2015-10-29 22:49:51

Tycker det ser ok ut. Jag hade personligen lagt till utfallssteg med hantlar eller skivstång och chins samt kört passet i alla fall 3 ggr i veckan.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2015-11-02 20:29:29

Förbannade p-spruta! Gå ALDRIG på att prova det om ni inte vill gå upp i fettmängd och ner i muskler. Gestagen (dess innehåll) hämmar processen där testosteron blir till DHT (en bättre typ av testosteron). Detta medför mindre muskeltillväxt. Dessutom finns det en undersökning som visar att kvinnor med för lågt DHT får ökad bukfetma...

Mår så sjukt dåligt över min förfallande kropp som jag verkligen ihärdigt kämpat mig till med kost, motion, träning o.s.v. Mitt livsverk är förstört och jag kan knappt göra något åt det i minst tre månader till. Ändå frågade jag verkligen om det enbart ger viktökning för att man får ökad aptit för sötsaker och inte p.g.a. något kemiskt i kroppen. Urusel information fick jag, de ljög mig rakt upp i ansiktet! :-)004
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2015-11-02 21:05:08

BloodyPirate skrev:Mår så sjukt dåligt över min förfallande kropp som jag verkligen ihärdigt kämpat mig till med kost, motion, träning o.s.v. Mitt livsverk är förstört och jag kan knappt göra något åt det i minst tre månader till. Ändå frågade jag verkligen om det enbart ger viktökning för att man får ökad aptit för sötsaker och inte p.g.a. något kemiskt i kroppen. Urusel information fick jag, de ljög mig rakt upp i ansiktet!


Förstår du är förbannad, har själv pga sviktande hälsa genast skenat iväg och gått upp 10 kg, trots att jag tycker jag äter nada, på mindre än ett år. Har inte kunnat träna någon kardio bara försiktig sjukgym/rehab, man blir förtvivlad då man ser hur snabbt kroppen förfaller när man inte kan ligga på den träningsdos man brukar, så deprimerande, då man blir rövrapad av sin egen lekamen... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Tråden om träning

Inläggav tahlia » 2015-11-02 21:05:41

Tja, ditt livsverk kommer att förfalla med tiden oavsett vad du gör så du skulle kanske lägga energin på något mer beständigt och mindre poänglöst?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2015-11-02 21:12:13

tahlia skrev:Tja, ditt livsverk kommer att förfalla med tiden oavsett vad du gör så du skulle kanske lägga energin på något mer beständigt och mindre poänglöst?


Jamen om det nu var ens lilla glädje i livet som dessutom är hälsosamt om det är på lagom nivå, dessutom billigt man behöver bara skor och en väg typ, så är det tråkigt när man sitter där och ser att magen växer, mycket tråkigt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2015-11-02 21:14:09

tahlia skrev:Tja, ditt livsverk kommer att förfalla med tiden oavsett vad du gör så du skulle kanske lägga energin på något mer beständigt och mindre poänglöst?


Kroppen borde ju inte direkt förfalla redan när man är 24. För övrigt kan ju rätt kost, träning, motion m.m. göra att man håller sig på topp för sin ålder. Så nej, jag ser det verkligen inte som onödigt. Avskyr däremot att de inom vården ljuger och inte ger en chansen att välja själv!
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2015-11-02 21:15:11

antonius skrev:
tahlia skrev:Tja, ditt livsverk kommer att förfalla med tiden oavsett vad du gör så du skulle kanske lägga energin på något mer beständigt och mindre poänglöst?


Jamen om det nu var ens lilla glädje i livet som dessutom är hälsosamt om det är på lagom nivå, dessutom billigt man behöver bara skor och en väg typ, så är det tråkigt när man sitter där och ser att magen växer, mycket tråkigt... :-)063


Tack för att du förstår! Men du har ju också vett på att sköta din egen kropp väldigt väl, kanske är lättare att sätta sig in i då... :-)Hug
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Re: Tråden om träning

Inläggav tahlia » 2015-11-02 21:18:22

Jag är mer intresserad av att rädda världen och ta hand om mina barn än vilket mått min midja har så nej. Jag förstår nog inte alls.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2015-11-02 21:25:21

tahlia skrev:Jag är mer intresserad av att rädda världen och ta hand om mina barn än vilket mått min midja har så nej. Jag förstår nog inte alls.


Så bra då. I så fall kan ju jag säga att dina barn är sjukt onödiga eftersom jag inte vill ha barn själv. Låter ju minst lika korkat. Vad som är viktigt för någon är individuellt.

Jag skrev inlägget dels för att dela med mig av min frustration, men också för att varna andra som kanske bryr sig lika mycket om sina kroppar. Skrev för övrigt inte bara om att man lägger på sig runt magen, utan också om att musklerna far illa (oavsett om man tränar eller ej). Tråden handlar om just träning, och de flesta i den lär ju bry sig om sitt utseende/sin hälsa här.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Re: Tråden om träning

Inläggav tahlia » 2015-11-02 21:58:59

Saken är den - att bry sig om sin hälsa och att bry sig om sitt utseende är inte en och samma sak.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2015-11-02 22:09:23

tahlia skrev:Saken är den - att bry sig om sin hälsa och att bry sig om sitt utseende är inte en och samma sak.


Jag tror att dom här sakerna är meningslösa att diskutera med vissa personer.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav Firkraag » 2015-11-05 13:26:01

Tantaly skrev:Tycker det ser ok ut. Jag hade personligen lagt till utfallssteg med hantlar eller skivstång och chins samt kört passet i alla fall 3 ggr i veckan.

Det låter lite väl slitsamt att maxa basövningar 3 dagar i veckan, jag hade ett 3dagars schema förr när jag hade delade upp muskelgrupperna per dag men nu är jag inte lika säker på att det behövs eller ens är nyttigt. Vet inte hur man säger diminishing returns på Svenska men ja det är väl hur jag skulle beskriva en extra dag tror jag.

Utfall kanske jag skulle prova igen, man tränar kanske inte tillräckligt av benen med bara knäböj eller? :-)063
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Tråden om träning

Inläggav Plasticfck » 2015-11-05 13:52:35

BloodyPirate skrev:Förbannade p-spruta! Gå ALDRIG på att prova det om ni inte vill gå upp i fettmängd och ner i muskler. Gestagen (dess innehåll) hämmar processen där testosteron blir till DHT (en bättre typ av testosteron). Detta medför mindre muskeltillväxt. Dessutom finns det en undersökning som visar att kvinnor med för lågt DHT får ökad bukfetma...

Mår så sjukt dåligt över min förfallande kropp som jag verkligen ihärdigt kämpat mig till med kost, motion, träning o.s.v. Mitt livsverk är förstört och jag kan knappt göra något åt det i minst tre månader till. Ändå frågade jag verkligen om det enbart ger viktökning för att man får ökad aptit för sötsaker och inte p.g.a. något kemiskt i kroppen. Urusel information fick jag, de ljög mig rakt upp i ansiktet! :-)004


Tack för varningen - läser och källkritiserar just nu för att se hur väl detta stämmer!
Om det stämmer, är det ju förjävligt...

I feel ya gällande de oönskade förändringarna i/på kroppen.
De flesta som skriver ut sådant, verkar inte särskilt insatta i hur det fungerar eller vilka negativa effekter man kan ha att vänta sig. Man är försökskanin - och sen händer en massa skit man inte var med på.

Men, en tröst i detta, kanske ändå är att förändringarna går att vända tillbaka till hur det var innan.
Det är inte kört gällande allt du jobbat med kroppen - du kommer att kunna komma tillbaka till där du var när p-medlet slutat ge effekt, och nu har du också lärt dig att p-spruta ej är något för dig.
Ibland lär man sig olyckligtvis den hårda vägen. :-)010
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Tråden om träning

Inläggav Desolation » 2015-11-05 14:11:25

Inte tränat på två år snart förutom chinstång hemma,körde 5 dagar i veckan styrketräning innan.
Gått ner sju kg sen dess men är ändå tjockare :D
Desolation
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2015-11-04

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2015-11-05 18:51:59

Desolation skrev:Inte tränat på två år snart förutom chinstång hemma,körde 5 dagar i veckan styrketräning innan.
Gått ner sju kg sen dess men är ändå tjockare :D


Muskler har högre täthet och är därmed tyngre, men chins är en mycket bra övning, den stärker nästan alla muskelgrupper på överkroppen. Komplettera bara med squats och situps så har du ju en i alla fall hyfsad träning som du kan göra hemma eller var som helst... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2015-11-12 18:39:41

Plasticfck skrev:
BloodyPirate skrev:Förbannade p-spruta! Gå ALDRIG på att prova det om ni inte vill gå upp i fettmängd och ner i muskler. Gestagen (dess innehåll) hämmar processen där testosteron blir till DHT (en bättre typ av testosteron). Detta medför mindre muskeltillväxt. Dessutom finns det en undersökning som visar att kvinnor med för lågt DHT får ökad bukfetma...

Mår så sjukt dåligt över min förfallande kropp som jag verkligen ihärdigt kämpat mig till med kost, motion, träning o.s.v. Mitt livsverk är förstört och jag kan knappt göra något åt det i minst tre månader till. Ändå frågade jag verkligen om det enbart ger viktökning för att man får ökad aptit för sötsaker och inte p.g.a. något kemiskt i kroppen. Urusel information fick jag, de ljög mig rakt upp i ansiktet! :-)004


Tack för varningen - läser och källkritiserar just nu för att se hur väl detta stämmer!
Om det stämmer, är det ju förjävligt...

I feel ya gällande de oönskade förändringarna i/på kroppen.
De flesta som skriver ut sådant, verkar inte särskilt insatta i hur det fungerar eller vilka negativa effekter man kan ha att vänta sig. Man är försökskanin - och sen händer en massa skit man inte var med på.

Men, en tröst i detta, kanske ändå är att förändringarna går att vända tillbaka till hur det var innan.
Det är inte kört gällande allt du jobbat med kroppen - du kommer att kunna komma tillbaka till där du var när p-medlet slutat ge effekt, och nu har du också lärt dig att p-spruta ej är något för dig.
Ibland lär man sig olyckligtvis den hårda vägen. :-)010


Det var i alla fall vad jag läste, utan att behöva leta. De få andra kontakter jag har som är såpass insatta i kroppen visste att det ämnet funkar så dåligt i/på kroppen...

Försökskanin kan man verkligen säga! Otroligt irriterande att bli pålurad något de inte är säkrare på än så, när det dessutom finns dokumenterad effekt på biverkningar jag sa att jag absolut inte vill drabbas av.

Det är ju svårare att bli av med fett just vid buken, men kämpar på strikt med GI och andra små knep för att öka förbränningen. Musklerna tycker jag verkar vänja sig, och känslan av att de tynar bort/försvagas börjar ge med sig. Tränar tack och lov inte något tungt, hade nog varit mycket värre då. Så än ger jag mig verkligen inte! :)
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2015-11-17 6:20:00

Den här tiden på året. Fy. Jag blir lättare stel i kroppen, lusten till att bege sig ut tidigt på morgonen för att springa, cykla eller promenera försvinner. Ogillar mörkret. Knarkar extra vitamin-D i förebyggande syfte. Uh. Någon som känner igen det?

Blir till träna på gym eller utomhus när solen tittat fram. Skulle ut och jogga en runda nu, men får väl se.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-17 12:04:51

Nu när vädret blir mindre promenadvänligt så har jag skaffat ett " gåband" att använda inomhus , blir kortare hundrastningspromenader dock.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-02 23:26:25

Har gett mig på projektet "Träningsjulkalender", en ny träningsutmaning, varje dag fram till julafton.
Dag 2 och jag har lyckats med båda.

Dag 1 Knäböj, nybörjare 50, träningsvana 150.
Lyckades med att göra 150 men spred ut det över hela dagen, var väl klar ungefär vid 23-tiden.

Dag 2 armhävningar, så många man orkar i 5 sets, träningsvana på händer och fötter (alltså vanliga), nybörjare på knäna.
Gjorde sammanlagt 40 på knäna, bättre än 0 i alla fall, avskyr armhävningar.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2015-12-03 6:37:33

Kevlarsoul skrev:Har gett mig på projektet "Träningsjulkalender", en ny träningsutmaning, varje dag fram till julafton.
Dag 2 och jag har lyckats med båda.

Dag 1 Knäböj, nybörjare 50, träningsvana 150.
Lyckades med att göra 150 men spred ut det över hela dagen, var väl klar ungefär vid 23-tiden.

Dag 2 armhävningar, så många man orkar i 5 sets, träningsvana på händer och fötter (alltså vanliga), nybörjare på knäna.
Gjorde sammanlagt 40 på knäna, bättre än 0 i alla fall, avskyr armhävningar.


Grymt!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2015-12-03 10:19:21

Ruffsetuss skrev:Nu när vädret blir mindre promenadvänligt så har jag skaffat ett " gåband" att använda inomhus , blir kortare hundrastningspromenader dock.


Låt hunden använda gåbandet en stund... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-03 15:49:21

Dagens övning!

"Utförande : Ligg på rygg, sträck armar och ben mot taket, raka armar, raka ben om möjligt. Sug in magen mot ryggraden.
1.Börja med att sänka ena armen mot golvet, byt sen arm.
2. Sänk ena benet mot golvet, byt sen till andra.
3. Diagonalt vänster arm-höger ben, sen tvärtom
4. Sänk bägge armarna mot golvet
5. Sänk bägge benen mot golvet
6. Sänk både ben och armar mot golvet samtidigt.
Nivå 1 (Nybörjare) Kör 3 varv
Nivå 2 (Träningsvana) Kör 10 varv"

:-)Crying hur fan ska man komma ihåg allt det där, ordningen och så..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Återgå till Intressanta intressen



Logga in