Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav kullan » 2015-03-28 21:36:03

Styrketräning passar inte alls. Mig passar det absolut inte. Har inte intresset tex. Promenad kan jag drista mig till att utöva. Att åka på gym fixar jag inte. För mycket folk och jag vill träna i ensamhet. Jag vill inte bli stark. Jag vill bara ha bättre kondition. Muskler är enligt min smak rätt äckliga om det blir för mycket.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tråden om träning

Inläggav cocos » 2015-03-28 21:38:25

kullan skrev:Styrketräning passar inte alls. Mig passar det absolut inte. Har inte intresset tex. Promenad kan jag drista mig till att utöva. Att åka på gym fixar jag inte. För mycket folk och jag vill träna i ensamhet. Jag vill inte bli stark. Jag vill bara ha bättre kondition. Muskler är enligt min smak rätt äckliga om det blir för mycket.


Calisthenics/kroppsviktsträning. Kettlebells.
Jag hatar också gym pga folk. Går att träna styrketräning ändå.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Tråden om träning

Inläggav kullan » 2015-03-28 21:52:08

cocos skrev:
kullan skrev:Styrketräning passar inte alls. Mig passar det absolut inte. Har inte intresset tex. Promenad kan jag drista mig till att utöva. Att åka på gym fixar jag inte. För mycket folk och jag vill träna i ensamhet. Jag vill inte bli stark. Jag vill bara ha bättre kondition. Muskler är enligt min smak rätt äckliga om det blir för mycket.


Calisthenics/kroppsviktsträning. Kettlebells.
Jag hatar också gym pga folk. Går att träna styrketräning ändå.


Själv skulle jag aldrig trivas i en muskulös kropp. Det är inte jag. Att man får upp bättre kondition så man inte dör när man går uppför en trappa är en sak men styrketräning passar inte mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tråden om träning

Inläggav cocos » 2015-03-28 22:00:16

kullan skrev:
Själv skulle jag aldrig trivas i en muskulös kropp. Det är inte jag. Att man får upp bättre kondition så man inte dör när man går uppför en trappa är en sak men styrketräning passar inte mig.


Jösses kvinna. Du blir inget muskelberg av att träna lite styrketräning. Då får du ligga i några år och träna riktigt, riktigt tungt.
Styrketräning stärker även skelett och leder. Förhöjer även din dygnsförbränning.
Kondition är bra till viss del men är väldigt katabolt. Sliter även på leder.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Tråden om träning

Inläggav Zirre » 2015-03-28 22:02:11

Styrketräning är bra. Kettlebels tycker jag om.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-03-28 22:07:19

Har inte varit på gymmet denna vecka, har helt enkelt inte blivit av, har nöjt mig med promenader.

Blir att ta nya tag nästa vecka, vill i all fall komma iväg 2 ggr/veckan.

Har svårt att träna styrketräning hemma, har liksom inga redskap till det.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav LILITH_ » 2015-03-30 2:06:41

Jag har kommit igång igen, styrketräning och kondition igår (halvhjärtat) och idag (mer helhjärtat).
Eller i förrgår och igår med tanke på vad klockan visar nu.
Blir kanske ett pass imorgon/idag också.

Fattar faktiskt inte varför jag blir andfådd av att gå (ute) men kan springa rätt länge och fort på bandet utan att börja flåsa? Det känns bakvänt. Men det kanske är jobbigare att gå utomhus, dessutom är det ju inte luft man andas nu utan typ en pollenröra...
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2015-03-30 14:01:34

Jag tycker d e så härligt att uttrycket "att vara i form" när d syftas på fysisk träning kan betyda så väldigt mycket olika saker för olika individer :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav cocos » 2015-03-30 14:37:39

LILITH_ skrev:Fattar faktiskt inte varför jag blir andfådd av att gå (ute) men kan springa rätt länge och fort på bandet utan att börja flåsa? Det känns bakvänt. Men det kanske är jobbigare att gå utomhus, dessutom är det ju inte luft man andas nu utan typ en pollenröra...

Musklerna aktiveras inte på samma sätt som vid löpning och anpassar sig långsammare till ökad syreomsättning ---> mer andfådd (till en början, tar längre tid för otränade)
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-04-24 19:28:57

Jag och marxisten cyklade idag till Orrefors och tillbaka ca 3,5 mil.
Känns gött i benmusklerna nu.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2015-04-24 20:09:47

Hur bra kondition behöver man ha för att rida en häst? Svaret är väl ingen eftersom d e många som mer el mindre e ur form som börjar.

Förbättrar man sin kondition genom att rida? D gäller väl snarare att man får bättre balans, motorik, muskelstyrka etc?

Stallarbete o att sköta om hästar lär kräva att man e van vid att röra på sig iaf.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2015-04-24 20:12:14

Kevlarsoul skrev:Jag och marxisten cyklade idag till Orrefors och tillbaka ca 3,5 mil.
Känns gött i benmusklerna nu.


Att cykla i solen i natursköna omgivningar e härligt. Helst asfalterade vägar med "sparsam" trafik. Här blir d regn o rusk i helgen..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-04-24 20:14:31

Flinta skrev:
Kevlarsoul skrev:Jag och marxisten cyklade idag till Orrefors och tillbaka ca 3,5 mil.
Känns gött i benmusklerna nu.


Att cykla i solen i natursköna omgivningar e härligt. Helst asfalterade vägar med "sparsam" trafik. Här blir d regn o rusk i helgen..


Ja det är härligt :-)Happy
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav River » 2015-04-24 22:54:45

cocos skrev:
kullan skrev:
Själv skulle jag aldrig trivas i en muskulös kropp. Det är inte jag. Att man får upp bättre kondition så man inte dör när man går uppför en trappa är en sak men styrketräning passar inte mig.


Jösses kvinna. Du blir inget muskelberg av att träna lite styrketräning. Då får du ligga i några år och träna riktigt, riktigt tungt.
Styrketräning stärker även skelett och leder. Förhöjer även din dygnsförbränning.
Kondition är bra till viss del men är väldigt katabolt. Sliter även på leder.


.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråden om träning

Inläggav Kristofer » 2015-04-27 19:36:48

Jag skrev tidigare i tråden om att jag övervägde att sluta träna (cykla). Jag håller fortfarande på men jag vet inte hur jag ska orka längre. Det är inte bara träningen som är problemet utan även att cykling är en social sport, ett slags individuell lagsport typ.

Som ensamcyklist kan jag inte utvecklas så mycket mer känner jag. Men jag vet inte hur jag ska orka med det sociala kring alltsammans. Orkar inte utveckla så mycket mer just nu. Idag har jag mest av allt ångest inför att behöva samverka med andra människor kring vårens och sommarens cykling. Jag känner att jag inte platsar. För socialt eljest... och ensam kommer jag inte längre... :(

Ibland önskar jag att jag vore mattedatasmart istället. Då hade jag kunnat blomma ut mer i mitt specialintresse här känns det just nu bara hopplöst pga mina sociala ofärdigheter.

Just nu har jag bara sådan ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-27 20:12:27

Svårt att komma med några tips, jag brukar också dra mig undan om jag känner mig alltför olik folk i en viss grupp.

Det sociala blir ofta till en ansträngning om det rör sig om mer ytliga bekantskaper...särskilt om det är sånt där jolmigt vardagstugg om ditten och datten där folk bara pratar utan att säga nåt...i det läget blir det bara energikrävande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav Kristofer » 2015-04-27 20:16:41

KrigarSjäl skrev:Svårt att komma med några tips, jag brukar också dra mig undan om jag känner mig alltför olik folk i en viss grupp.


Jag förstår att ingen direkt kan komma med några tips här. Just nu känns det bara som om aspergern stoppar mig från att komma vidare. Idag är det bara ångest över alltsammans.

Edit: Det är inget vardagstugg som stör mig. Det är ju inte ett rullande kafferep jag är ute med, men det är lite som ett rullande fotbollslag. Det kräver samspel och det tär på mig. Enormt.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-27 20:34:35

Ja det hade inte jag heller pallat med, ständigt lagarbete och samspelande...jag lirar inte bra med sånt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2015-04-28 4:07:30

MTB, mtb dirt, triathlon..

Jag har haft skateboard och får aktivt skit av en kompis när jag inte hör av mig, men jag trivs att skejta själv. När jag inte gör det hör jag av mig.

Att få träna själv är riktigt najs, men det stora problemet inom alla sporter är det sociala. När jag var i tonåren tackade jag nej till friidrottsföreningen, men moder och föreningen försökte få med mig att löpa. Vann bara loppen på 800 m, men det fanns en sprinter i mig sades det - men jag pallade inte att ens TÄNKA på de sociala kraven. Bara en förfrågan gav mig illamående.

Längdåkningsskidor... Där är det socialt. Herrejävlar vad det ska tölas vid varje korsning! Alla glor och kollar stil, men jag får väl "skylla mig själv" när jag är klädd som om jag ska tävla.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-04-28 22:09:37

Blev cykling idag igen, dock ensam denna gång.
3 mil, kändes rätt lagom.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2015-04-29 18:51:08

Vad tänker ni om att alla barn borde få lära sig crawl på skoltid innan d går ut grundskolan? D bästa vore kanske att kunna tillmötesgå varje barns önskemål om ngn "fysisk aktivitet" d vill lära sig på skoltid, t ex rida, löpträna, dansa. För d e ju inte så roligt med tvång.. :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav Kristofer » 2015-04-30 19:28:43

earlydayminer skrev:MTB, mtb dirt, triathlon..



Tack för tipsen. Tyvärr är inget av det där någonting för mig. MTB skulle jag nog inte klara av något vidare. Det är alldeles för tekniskt och knixigt. Jag med aspergermotoriken passar inte för det, jag är bara bra på att nöta på lääänge med samma sak. Det är därför som landsvägscykling passar mig bäst. Om det inte vore för att mina knän inte tål löpning så hade det varit något för mig. Jag är bra på att nöta länge, men det är just allt jag är bra på. Koordination, motorik och expolisivitet är inte mina grejer. Långa sega uppförsbackar är nog det jag är bäst på.

Tyvärr så är landsvägscykling något man måste hålla sig i en grupp (en klunga) för att nå framgång. Det är det som är min förbannelse. Jag vet inte hur jag ska komma vidare nu. Som ensamcyklist känns det som om jag inte utvecklas mer. Min medelhastighet på rundor mellan 9-14 mil brukar ligga någonstans 33-35km/h ensam.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Tråden om träning

Inläggav Grapefrukt » 2015-05-07 22:10:45

I förrgår började jag träna kampsport efter ett års uppehåll, det känns jättebra! :-)050
Grapefrukt
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2014-10-04

Tråden om träning

Inläggav JCSweden » 2015-05-09 12:03:46

Har äntligen kommit igång med löpningen igen efter drygt 3 veckors uppehåll. Var på semester och efter den semestern blev jag förkyld. 8 km blev det igår, lite lagom.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in