ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-14 19:59:37

Impulsiviteten kommer från koncentrationsproblem.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav kiddie » 2015-08-14 22:48:54

Jag tror helt enkelt att du har fel. Jag tror inte koncentration är överordnat allt annat på det viset.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-14 23:01:01

Det mesta jag kan om ADHD och ADD har jag lärt mig genom att lyssna på Russell Barkleys föreläsningar (finns på http://www.caddac.ca/cms/video/player.html och Youtube).
Han var en av dem som skrev DSM5, och en av de främsta forskarna. Trots att läkemedelsföretagen betalade honom var han respekterad av de flesta (eller alla... Har inte sett någon direkt kritik ens från läkemedelsmotståndarna).

Det finns ingen forskare på Asperger som går lika djupt som han, men det beror kanske på att man inte hittat grundorsakerna på samma sätt som med ADHD.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav caracara » 2015-08-18 15:14:44

Jag tror att jag har asperger, eller autism ( eller nån borderline ) men VET inte. Ska jag ta reda på det när jag nu e 71 år? Är det nån som har nån synpunkt på det....? Har jag nu klarat mig utan beteckning på det så länge .... Men kanske jag skulle känna mig mer lugn om jag visste varför det har varit så krångligt allting.....Och fortfarande är det.( Detta hör väl inte till tråden. Skall bättre mig.)
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2015-08-18 15:19:20

caracara skrev:Jag tror att jag har asperger, eller autism ( eller nån borderline ) men VET inte. Ska jag ta reda på det när jag nu e 71 år? Är det nån som har nån synpunkt på det....? Har jag nu klarat mig utan beteckning på det så länge .... Men kanske jag skulle känna mig mer lugn om jag visste varför det har varit så krångligt allting.....Och fortfarande är det.( Detta hör väl inte till tråden. Skall bättre mig.)


Det kan nog vara vist att ta reda på din problematik, kommer säkert underlätta för dig den dagen du behöver flytta in på ett älderboende eller servicehus. Inte mening att låta som en pik jag vet bara inte hur jag ska skriva det på ett annat sätt inte att jag menar att du är gammal å skröplig utan bara att det kan vara bra att göra inför framtiden.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Zima33 » 2015-08-18 23:03:04

plåtmonster skrev:Efter att ha läst hela tråden får väl sammanfattningen för få AS+ADD att fungera vara:
Belöning i sikte, genomförandeplan, organisation, start- och stoppknapp, fokus och arbetsro (från t.ex energitjuvar).

Det där hjälper inte mig iaf. Jo arbetsro och fokus hjälper mig + start o stoppknapp.
"Belöning i sikte, genomförandeplan, organisation" ger mig bara anti-känslor och prestationsångest = bromsar mig. Fast det kan ju bero på annat än min AS/ADD.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Divergent » 2015-09-23 20:42:18

Första inlägget här på forumet så passar på att säga Hej till alla också =)

Hamnade här efter lite sökningar efter att jag funderade på något för en inte så längesedan, läste och sökte vidare. Registrerade mig nu för att delta både delta i diskussionerna och för att kunna ställa egna frågor.

Får börja med lite bakgrundsfakta om mig själv.
Blev diagnostiserad för ca 3-4 år sedan med ADHD. Detta efter att jag blev inlagd och de började tidigt tala om ADHD alternativt AS. Fick som sagt ADHD senare.

Efter att nu ha intresserat mig för AS och även minns att en läkare var inne på det tidigare så hamnade jag i denna tråd.
Har hittat en hel del som påstår att man inte kan ha AS och ADHD, man har det ena eller andra. Varför?
Vist jag köper att mycket kan vara likt men visa saker är extremare åt ena eller andra hållet och efter det sätts diagnosen.

Ju mer jag läser om AS ju mer hittar jag som stämmer in på mig själv, samtidigt som många ADHD kriterier gör det.

Vi tar det klassiska med ögonkontakt (det första man hittar när man söker på AS symptom), stämmer detta förresten? KAN man inte ha ögonkontakt med AS?

Ett ex till mig som jag var tillsammans med strax efter att jag fått min diagnos frågade om jag var blyg eller varför jag aldrig hade ögonkontakt eller ens tittade på henne när vi pratade.
Jag hade aldrig reflekterat över detta tidigare, men hon hade helt rätt och det gällde inte bara henne utan i princip alla konversationer som jag har. Jag har inga problem med att se folk i ögonen, jag såg bara inte poängen med det. Jag vet att det är så man gör socialt och att det uppfattas som att man inte lyssnar om man tittar på något annat.
Jag kan hyperfokusera, när jag vill. Jag har mina områden som jag snöar in i. Jag saknar förmågan att stänga ute intryck. Men jag får inte svårt att koncentrera mig på det jag håller på med bara för att jag tar in allt som händer runt mig. Har aldrig haft inlärningssvårigheter tvärtom jag har jättelätt för att lära mig något, bara jag vill. Är både utåtriktad och inåtriktad, båda är extrema men varierar efter eget behag.

För att inte inlägget skall bli allt för långt så nöjer jag mig här så länge. Får nästan ta fram de två olika diagnoskriterierna eller symptombilderna och se hur många exempel jag har på båda ;)
Divergent
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-09-23

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav debase » 2015-09-23 22:34:37

Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt? Jag tänkte mest eftersom jag tyckte testerna var roliga att göra och därmed kände jag mig aldrig understimulerad. Dessutom var det ju i en miljö helt utan störningsmoment.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Divergent » 2015-09-24 13:55:55

debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt? Jag tänkte mest eftersom jag tyckte testerna var roliga att göra och därmed kände jag mig aldrig understimulerad. Dessutom var det ju i en miljö helt utan störningsmoment.


Vet ej har inte gjort WAIS. Skulle få göra det med min förra psykolog men hon fick en ny högre tjänst så väntar på en ny nu.
Det var jag som bad om att få göra det för att det intresserade mig. De liknande internettester som finns (Vet de är inte äkta eller exakta för att säga något egentligen)

Jag tycker dessa tester är väldigt roliga och framförallt utmanande. Mensas IQ test, och de test som använder abstrakt logik är väldigt stimulerande. Det ända jag inte gillar med dessa tester är att de är på tid, och att de som finns på nätet visar klockan. Det gör mig aningen stressad men inte så att jag slutar koncentrera mig.

Jag sa till min psykolog att jag gillade dessa och tänkte göra mensas övervakade test så fort min livssituation är mindre rörig. Efter lite samtal om detta så fråga jag om WAIS ifall jag kunde få göra det.
Svaret jag fick var aningen likt det som din psykolog gav dig.
"Man brukar inte använda sig av det testet vid ADHD, dock så var det längesedan jag använde det och behöver repetition på det"

Hon såg inga problem med att jag kunde få göra det mer än att det tog tid att göra. Jag är ju redan diagnostiserad så därav trodde hon inte att någon skulle ifrågasätta användandet av testet vid ADHD. Det skulle kort sagt inte användas som diagnosunderlag, om jag förstod det rätt.

Jag har dock gjort ett antal personlighetstester som följer ett vist mönster och alltid fått höra samma sak efteråt av både psykolog och läkare. "ADHD patienter får alltid lite missvisande resultat i det här testet"
Förklaringen blev att resultaten liknar både bipolär, borderline, narcissist, paranoid och schizotyp haha ;) Staplarna var helt i kaos, kan ett test verkligen "föreslå" att man bör ha 3-4 olika personlighetsstörningar?
Divergent
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-09-23

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Sjuckert » 2015-09-27 22:47:36

debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt?

Nja, så enkelt är det inte. AD(H)D innebär inte total oförmåga att koncentrera sig. Det är snarare att man lägger fokus och koncentration på fel saker, nämligen det som känns roligt och givande som man vill göra istället för det tråkiga man måste göra. Så länge något känns kul kan man gå upp helt i det man gör eftersom det stimulerar hjärnan. (Jag tar mig friheten att förenkla och generalisera utifrån mina egna erfarenheter va.)

Russell Barkley som Flia nämnde tidigare har snackat om det och uttrycker sig bättre och mindre luddigt än vad jag kan åstadkomma.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav debase » 2015-09-27 22:58:46

Sjuckert skrev:
debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt?

Nja, så enkelt är det inte. AD(H)D innebär inte total oförmåga att koncentrera sig. Det är snarare att man lägger fokus och koncentration på fel saker, nämligen det som känns roligt och givande som man vill göra istället för det tråkiga man måste göra. Så länge något känns kul kan man gå upp helt i det man gör eftersom det stimulerar hjärnan. (Jag tar mig friheten att förenkla och generalisera utifrån mina egna erfarenheter va.)

Russell Barkley som Flia nämnde tidigare har snackat om det och uttrycker sig bättre och mindre luddigt än vad jag kan åstadkomma.


Låter exakt som mig. Men på vilket sätt skiljer sig detta från AS?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Sjuckert » 2015-09-27 23:18:49

debase skrev:Men på vilket sätt skiljer sig detta från AS?

Det kan man fråga sig. :P Jag är nog inte rätt person att svara eftersom jag inte har fullfjädrad AS utan bara AS-drag, och känner mig överlag mer ADD:ig än aspig.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-28 3:18:36

Sjuckert skrev:AD(H)D innebär inte total oförmåga att koncentrera sig. Det är snarare att man lägger fokus och koncentration på fel saker, nämligen det som känns roligt och givande som man vill göra istället för det tråkiga man måste göra.
Trodde det var att personen ifråga inte klarade att koncentrera sig på något under längre perioder.

Men ni som är utsatta för detta, vilka strategier använder du/ni för att komma runt detta? förutom att knapra piller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Sjuckert » 2015-09-28 10:02:41

plåtmonster skrev:Men ni som är utsatta för detta, vilka strategier använder du/ni för att komma runt detta? förutom att knapra piller.

Det är enormt svårt eftersom det känns som om hjärnan motarbetar mig hela tiden; som att ständigt springa i uppförsbacke utan att konditionen någonsin blir bättre. Fast helt hopplöst är det ändå inte. Jag prövar mig fram hela tiden för att hitta strategier som funkar, även om det inte är det lättaste.

En strategi jag använder mycket är att ta pauser ofta. Det är ett måste eftersom koncentrationen tryter omgående så fort något känns tråkigt. Om jag försöker tvinga mig själv att göra en tråkig plikt i t.ex. en halvtimme i sträck blir inget gjort. Kanske sitter ett par minuter och sen blir det för mycket, den där halvtimmen känns oändligt lång och jag vill bara bryta ihop. Då får jag helt enkelt acceptera mina begränsningar och tänka "Okej, nu jobbar jag i fem minuter, sen kan jag ta en liten paus", och upprepa detta tills jag är klar.

Och så måste jag alltid aktivt påminna mig själv om vad följderna blir om jag inte gör det som måste göras. Det är väldigt lätt att glömma det eftersom ADD-hjärnan inte är så bra på konsekvenstänkande och att tänka framåt. Länge körde jag med neonfärgade post-it-lappar strategiskt utplacerade här hemma för att påminna om allt möjligt, typ "Diska alltid efter maten så blir det inget diskberg!" och liknande. Det man inte har i skallen får man ha på lappar ...

Om det nu var svar på frågan. :-)063
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav tahlia » 2015-09-28 12:39:27

Dottern upptäckte att skoljobb och stress blev enklare att hantera när hon är trött - har sovit för lite. Hon beskrev det som att den bråkiga delen av hjärnan inte orkade flaxa runt så den lugnare delen kunde ta över.
Detsamma säger hon om musik. Ljud brukar kunna bli distraherande och jobbiga för henne men på senare tid har hon upptäckt att om hon lyssnar på musik när hon jobbar så håller det den bråkiga delen av hjärnan upptagen så hon kan arbeta ifred.
Jag fascineras över hennes upplevelse om att vara tudelad, att det finns två motsatser i hennes medvetande. Har inte hört någon beskriva sin ADD så tidigare.
(Eller möjligen beskriver hon både ADD och autism)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-09-28 15:02:38

Musik hjälper ofta oss med ADHD. Det håller andra ljud borta, så att vi kan koncentrera oss.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav debase » 2015-09-28 16:32:00

Har du gjort WAIS-testet Sjuckert?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Sjuckert » 2015-09-28 16:43:01

debase skrev:Har du gjort WAIS-testet Sjuckert?

Japp, fast det var några år sedan nu. Och jag fick ADD-diagnos trots att jag kunde koncentrera mig någorlunda på testerna. :-)Happy
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav debase » 2015-09-28 17:33:18

Sjuckert skrev:
debase skrev:Har du gjort WAIS-testet Sjuckert?

Japp, fast det var några år sedan nu. Och jag fick ADD-diagnos trots att jag kunde koncentrera mig någorlunda på testerna. :-)Happy


Pausade du mycket mellan varven?
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Sjuckert » 2015-09-28 17:43:30

debase skrev:Pausade du mycket mellan varven?

Minns inte riktigt, men jag tror inte att det blev så mycket tillfälle att ta pauser när jag önskade eller behövde. Nå, WAIS-diskussionen är ändå lite off topic i den här tråden.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav debase » 2015-09-28 17:56:15

Off topic och off topic. Jag frågar mest eftersom jag fortfarande misstänker att min diagnosticering inte är helt rättvis och att detta påverkar mina möjligheter till adekvat behandling.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Divergent » 2015-09-28 18:13:28

tahlia skrev:Dottern upptäckte att skoljobb och stress blev enklare att hantera när hon är trött - har sovit för lite. Hon beskrev det som att den bråkiga delen av hjärnan inte orkade flaxa runt så den lugnare delen kunde ta över.
Detsamma säger hon om musik. Ljud brukar kunna bli distraherande och jobbiga för henne men på senare tid har hon upptäckt att om hon lyssnar på musik när hon jobbar så håller det den bråkiga delen av hjärnan upptagen så hon kan arbeta ifred.
Jag fascineras över hennes upplevelse om att vara tudelad, att det finns två motsatser i hennes medvetande. Har inte hört någon beskriva sin ADD så tidigare.
(Eller möjligen beskriver hon både ADD och autism)



Jag kallar min "bråkiga del" av hjärnan för "Mitt mörka jag", en sida som jag konstant brottas med. I övrigt så använder jag precis samma tekniker/taktiker som er dotter.
Det funkar dock inte för mig att lyssna på musik där texten är på svenska, något jag upptäckte under skoltiden när man gjorde läxor.
Jag känner mig som mest kreativ, lugn, avslappnad och fylld med energi när jag är helt slutkörd. Älskar dessa stunder som när man har sovit 4 tim/natt och arbetat 10 timmar per dag under en helg. Lördag och Söndag kvällarna blir sena av den anledning att jag inte kan/vill sluta med det jag håller på med =)
Divergent
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-09-23

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tardis89 » 2015-11-02 17:06:59

Det här med musik, alltså om jag typ gör något kreativt - alltså praktiskt typ - så är musik jättebra faktiskt. Lyssnar alltid på musik för att få inspiration eller för att ja - kunna koncentrera mig (typ, tror jag. har inte tänkt på det förut men det blev lixom en enorm Men-det-där-är-ju-jag!

MEN

Kan ni lyssna på musik när ni läser? Alltså läser nån text eller så? Jag kan inte det, alls. Har försökt när jag va yngre - försökte lyssna på klassisk musik när jag gjorde läxor men det gick inte alls. MIn koncentrtion åkte iväg till att jag drömde mig bort till en stor sal där jag dansade - typ xD.
Och nu går det inte alls - ENDA gången jag kan lyssna på musik när jag läser är Harry Potter och jag lyssnar på Enya!
Det får typ stämmningen att bli mer - verklig. Eller nått x)


Sen om det där är ADD eller Asperger vette fåglarna. ;O Vet fortfarande inte vad skillnaden är ;O
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-02 17:22:12

tahlia skrev:Dottern upptäckte att skoljobb och stress blev enklare att hantera när hon är trött - har sovit för lite. Hon beskrev det som att den bråkiga delen av hjärnan inte orkade flaxa runt så den lugnare delen kunde ta över.
Intressant upptäckt. Fast jobbigt när den analytiska delen också är trött.

tahlia skrev:Detsamma säger hon om musik. Ljud brukar kunna bli distraherande och jobbiga för henne men på senare tid har hon upptäckt att om hon lyssnar på musik när hon jobbar så håller det den bråkiga delen av hjärnan upptagen så hon kan arbeta ifred.
Har hon provat instrumental musik såsom t.ex Jean Michel Jarre?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in