Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 20:33:41

Nej, jag är det kräket.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 20:38:59

Athena skrev:Nej, jag är det kräket.

Ingen fara. Jag menar inte att angripa dig som person eller att stämpla dig som mindre solidarisk till din karaktär. Det är handlingarna som kan vara osympatiska, så inte behöver du se dig själv - eller tro att andra ser dig - som ett kräk. Det är du inte. :-)Hug
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 20:43:18

Tack, det var inte min mening att Puzzle skulle bli måltavla i någon diskussion, som jag tidigare sa, allt var välment. :)
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 21:08:02

Gripandekylig skrev:Jo men det blir ju så när man inte kan jobba. Förr i tiden fanns inga bidrag och då hade dina utgifter varit betydligt mycket större än vad de är idag när du kan få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning.

Fast det där tycker jag inte stämmer, har man inga pengar eller till exempel tagit lån innan så går man ju inte back per månad vilket jag gör. Jag är inte direkt intresserad att "tjäna" pengar nu men att gå plus/minus noll. Som sagt så är det sjukt stressigt samtidigt som jag inte riktigt kan göra något för att snabba på processen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-15 21:20:54

Ah fy fäzen asså. Hade jag haft ett större hus eller en gäststuga hade du fått bo här gratis/för elkonstnaden under jakten på ett billigare boende och sånt. Ja och så hade du behövt ha körkort.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 21:27:06

Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:Jo men det blir ju så när man inte kan jobba. Förr i tiden fanns inga bidrag och då hade dina utgifter varit betydligt mycket större än vad de är idag när du kan få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning.


Fast det där tycker jag inte stämmer, har man inga pengar eller till exempel tagit lån innan så går man ju inte back per månad vilket jag gör. Jag är inte direkt intresserad att "tjäna" pengar nu men att gå plus/minus noll. Som sagt så är det sjukt stressigt samtidigt som jag inte riktigt kan göra något för att snabba på processen.

Alltså i första hand ska man ju använda de pengar man har för att försörja sig. Bara i nödfall kan man använda de bidrag som finns. Så är ju systemet tänkt att fungera: för att erbjuda ett socialt skyddsnät för att hindra att de allra fattigaste faller ned ända till hemlöshet, svält, sjukdom och död.

Du har ju, som har sparat pengar, möjlighet att bekosta dina utgifter på egen hand. Det har ju inte de som inte har några pengar så de är ju i större behov av bidragen än vad du är. Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv. Du slipper ju den skammen nu när du har varit duktig och samlat ihop pengar som du kan använda för att hantera den här typen av kriser på egen hand.

Du kan ju gratulera sig själv och känna sig stolt för att du klarar av att försörja dig själv till och med under långvarig sjukdom. Den vetskapen borde ju göra att du har möjlighet att tillfriskna snabbare än om du hade behövt leva på bidrag; då hade du ju dagligen skämts och upplevt dig mindervärdig för att du inte kunnat tillgodose dina egna behov. Du är ju en god förebild som har samlat ihop pengar att använda vid uppkomst av den här typen av oförutsedda utgifter.

Det är ju de som levt på lån, de som inte brytt sig om att spara och de som latat sig som måste skämmas för att de behöver ansöka om bidrag för att försörja sig. Du, jag och alla andra skattebetalare bekostar dessa individers försörjning. Var stolt, nöjd och glad istället för att grämas över att de slösaktiga utnyttjar dina skattepengar. Du försörjer ju dem genom dina skatteinbetalningar. Det är hedervärt att ägna sig åt sådan välgörenhet - och att vi i hela landet har lagstiftat om att vi ska hjälpa de som har det svårt. Vi är goda människor.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-15 21:42:15

Gripandekylig skrev:Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv.
Fy fan.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nallen » 2015-09-15 21:44:02

OT för all del, men:
Alien skrev:Däremot kan ingen räkna med att få tillbaka precis vad man betalat in.

Där har du just den grundläggande orättvisan i systemet. "Fördelningspolitik" är inte annat än statligt administrerad beskyddarverksamhet.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 21:45:57

Gripandekylig skrev:Alltså i första hand ska man ju använda de pengar man har för att försörja sig. Bara i nödfall kan man använda de bidrag som finns. Så är ju systemet tänkt att fungera: för att erbjuda ett socialt skyddsnät för att hindra att de allra fattigaste faller ned ända till hemlöshet, svält, sjukdom och död.

Du har ju, som har sparat pengar, möjlighet att bekosta dina utgifter på egen hand. Det har ju inte de som inte har några pengar så de är ju i större behov av bidragen än vad du är. Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv. Du slipper ju den skammen nu när du har varit duktig och samlat ihop pengar som du kan använda för att hantera den här typen av kriser på egen hand.

Du kan ju gratulera sig själv och känna sig stolt för att du klarar av att försörja dig själv till och med under långvarig sjukdom. Den vetskapen borde ju göra att du har möjlighet att tillfriskna snabbare än om du hade behövt leva på bidrag; då hade du ju dagligen skämts och upplevt dig mindervärdig för att du inte kunnat tillgodose dina egna behov. Du är ju en god förebild som har samlat ihop pengar att använda vid uppkomst av den här typen av oförutsedda utgifter.

Det är ju de som levt på lån, de som inte brytt sig om att spara och de som latat sig som måste skämmas för att de behöver ansöka om bidrag för att försörja sig. Du, jag och alla andra skattebetalare bekostar dessa individers försörjning. Var stolt, nöjd och glad istället för att uppleva att de slösaktiga utnyttjar dina skattepengar.

"Möjligheten". Jag ser det inte riktigt som en "möjlighet" eller att det skulle vara "skamfullt" att jag är sjuk. Det är sånt som händer den bästa.

Dessutom som många andra har uttryckt och länkat till här i tråden så är det ju mycket skit som skattepengarna också går till så skulle jag få, låt säga 1.000 kronor bostadstillägg (har ingen aning vad jag skulle fått så tog bara en summa) så tror jag inte att det dras från de fattigas bidrag.

Ta Eurovison nu som extra exempel, senast (2013 var det väl?) så låg den kostnaden på över 100 miljoner eller för att ta ett närmare exempel, Umeås hemska kulturhus gick för 814 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar.

Personligen så tror jag ju inte att någon mår bra av att gå back eller ligga precis på gränsen utan man borde kunna dra från såna där "onödiga" kostnader och lägga mer på privatpersoners psykiska hälsa.

Har för mig att jag har läst en artikel någonstans om att någon liten stuntsumma på några hundra som personer fick lov att använda till någon trevlig aktivitet hjälpte mycket mer än mycket annat.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 21:48:16

sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv.
Fy fan.

Jag menar alltså att det upplevs så av bidragstagaren. Så känner i alla fall jag när jag tvingas be om hjälp från CSN att försörja mig under min sjukdom trots att jag inte studerar. Det gör att jag mår sämre än innan och att jag blir än mer deprimerad än vad jag redan är. Jag upplever mig som en belastning för samhället.

Jag har varit sjuk tidigare men då haft möjlighet att bekosta min försörjning med egna besparingar. Nu när jag inte längre kan betala för mig själv har självmordsrisken ökat markant.

Puzzle skrev:Dessutom som många andra har uttryckt och länkat till här i tråden så är det ju mycket skit som skattepengarna också går till så skulle jag få, låt säga 1.000 kronor bostadstillägg (har ingen aning vad jag skulle fått så tog bara en summa) så tror jag inte att det dras från de fattigas bidrag.

Många droppar små. Inte ens den minsta obefogade utbetalningen bör man se mellan fingrarna med. Alla ska vara lika inför lagen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-15 21:51:28

Gripandekylig skrev:
sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv.
Fy fan.

Jag menar alltså att det upplevs så av bidragstagaren. Så känner i alla fall jag när jag tvingas be om hjälp från CSN att försörja mig under min sjukdom trots att jag inte studerar. Det gör att jag mår sämre än innan och att jag blir än mer deprimerad än vad jag redan är. Jag upplever mig som en belastning för samhället.
Skäms bäst du vill, men försök inte få andra att skämmas. Det är bara så fruktansvärt tacky och småsint.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 21:53:54

Gripandekylig skrev:Många droppar små. Inte ens den minsta obefogade utbetalningen bör man se mellan fingrarna med. Alla ska vara lika inför lagen.

I ett perfekt samhälle möjligtvis men det finns ju ej. Jag är nog mer pessimistisk där. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 21:58:05

sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:
sugrövmanövern skrev:Fy fan.

Jag menar alltså att det upplevs så av bidragstagaren. Så känner i alla fall jag när jag tvingas be om hjälp från CSN att försörja mig under min sjukdom trots att jag inte studerar. Det gör att jag mår sämre än innan och att jag blir än mer deprimerad än vad jag redan är. Jag upplever mig som en belastning för samhället.
Skäms bäst du vill, men försök inte få andra att skämmas. Det är bara så fruktansvärt tacky och småsint.

Givetvis försöker jag inte få andra att skämmas. Jag bara informerar dem om att de riskerar att göra det ifall de en dag finner sig i en livssituation där de försörjs av andra och själva inte bidrar till samhället. Vad det gäller TS tillfrisknande tror jag att det vore hälsosammare av henne att stolt leva på sina egna besparingar istället för att använda bidrag. Just depression består ju ofta delvis av komponenten självförakt och man borde tillfriskna snabbare om man inte spär på det i onödan genom att försätta sig i situationer där man riskerar att känna ännu starkare skam än innan.

Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:Många droppar små. Inte ens den minsta obefogade utbetalningen bör man se mellan fingrarna med. Alla ska vara lika inför lagen.

I ett perfekt samhälle möjligtvis men det finns ju ej. Jag är nog mer pessimistisk där. :wink:

Vi ska göra vad vi kan för att nå till ett sådant perfekt samhälle :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nallen » 2015-09-15 22:01:05

Gripandekylig skrev:Var och en ansvarar för sina egna [...] beslut.

Och där är väl kärnan i väldigt många av problemen i dagens samhälle, folk har fått för sig att de inte har ansvar för sig och sina beslut, det är "någon annan" som ska ta hand om jobbiga konsekvenser. Min teori är att det är resultatet av ett så långvarigt sossestyre att inte heller de så kallade högerpartierna ser något annat än att klema bort "folket" - fast det är nog bekvämt, det blir inte så många som säger emot då.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-15 22:01:56

sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv.
Fy fan.

Indeed.

Mycket fy fan på det.

Själv skäms jag inte ett smack.

Situationen är den den är.

Min ersättning och min konsumtion är mycket låg.
Jag tär alltså långt mindre på det allmänna och på Moder jord än vad medelsvensson-familjen gör.

Myglar med skatt eller begår brott gör jag inte heller.

Jag ska alltså snarare vara stolt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Fenren » 2015-09-15 22:07:13

Kanin skrev:
Fenren skrev:Jag har inte läst allt och inte har jag full koll heller, men varför har det inte diskuterats kapitalförsäkringar?

Det är den statssanktionerade lösningen.

Hur menar du att det är en lösning?


En kapitalförsäkring "gömmer" pengarna eftersom man inte äger dem. Man äger en försäkring som förvaltar dem... Inte ens kronofogden kommer åt sådana... Och det är helt legitimt, ärligt och i statens ögon korrekt.

Bättre än att lämna över dem till släkt...

Eftersom försäkringen inte är likvida medel kan inte försäkringskassan räkna in dem. Dessutom har försäkringen inget värde i sig och räknas därför inte som andra tillgångar. Sen finns det en massa skatteskojigheter med men jag är inte jättebra på sådant...
Senast redigerad av Fenren 2015-09-15 22:10:10, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 22:09:31

nallen skrev:
Gripandekylig skrev:Var och en ansvarar för sina egna [...] beslut.

Och där är väl kärnan i väldigt många av problemen i dagens samhälle, folk har fått för sig att de inte har ansvar för sig och sina beslut, det är "någon annan" som ska ta hand om jobbiga konsekvenser.

Ja det stämmer.
nallen skrev:Min teori är att det är resultatet av ett så långvarigt sossestyre att inte heller de så kallade högerpartierna ser något annat än att klema bort "folket" - fast det är nog bekvämt, det blir inte så många som säger emot då.

Jag tror inte riktigt på den teorin utan jag tror på att i takt med att levnadsstandarden har höjts har vårt behov av att solidariskt samarbeta sjunkit. Man kan läsa mer om mina tankar om det i detta inlägg i tråden Socialt kapital och föreningsliv.

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:Att ta bidrag är ju dessutom något skamligt och något som visar att man är oförmögen att försörja sig själv.
Fy fan.

Indeed.

Mycket fy fan på det.

Själv skäms jag inte ett smack.

Återigen vill jag poängtera att jag inte menar att de som lever på bidrag ska skämmas. Jag ville bara påpeka att vi som gör det ofta drabbas av skamkänslor och mindervärdeskänslor själva. Jag gör i vart fall det. För närmare information, se mitt inlägg ovan.
Gripandekylig skrev:Jag menar alltså att det upplevs så av bidragstagaren. Så känner i alla fall jag när jag tvingas be om hjälp från CSN att försörja mig under min sjukdom trots att jag inte studerar. Det gör att jag mår sämre än innan och att jag blir än mer deprimerad än vad jag redan är. Jag upplever mig som en belastning för samhället.

Jag har varit sjuk tidigare men då haft möjlighet att bekosta min försörjning med egna besparingar. Nu när jag inte längre kan betala för mig själv har självmordsrisken ökat markant.
Gripandekylig skrev:Givetvis försöker jag inte få andra att skämmas. Jag bara informerar dem om att de riskerar att göra det ifall de en dag finner sig i en livssituation där de försörjs av andra och själva inte bidrar till samhället. Vad det gäller TS tillfrisknande tror jag att det vore hälsosammare av henne att stolt leva på sina egna besparingar istället för att använda bidrag. Just depression består ju ofta delvis av komponenten självförakt och man borde tillfriskna snabbare om man inte spär på det i onödan genom att försätta sig i situationer där man riskerar att känna ännu starkare skam än innan.

Jag håller med om "fy fan" för att jag känner så här, men det gör jag och det beror på en kombination av min nuvarande depression och av att ha vuxit upp i en miljö där mina släktingar indoktrinerat mig i att man skall vara samhällsnyttig (genom att betala skatt).

KrigarSjäl skrev:Min ersättning och min konsumtion är mycket låg.
Jag tär alltså långt mindre på det allmänna och på Moder jord än vad medelsvensson-familjen gör.

Det var ett välkommet perspektiv på vår situation. Tack, jag hoppas att det kan hjälpa mig att känna mindre skam kring min situation.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 22:09:32

Gripandekylig skrev:Vi ska göra vad vi kan för att nå till ett sådant perfekt samhälle :-)Happy

Var tredje sekund dör någon av svält. Var 40:de av självmord. Fyra personer per dag i Sverige samtidigt så är det bland ämnen som inte pratas om för dom är "skamfyllda". Det där var bara toppen som jag kom på sådär på rak arm så nej jag tror inte på något perfekt samhälle eller ens möjligheten att närma ett sådant tyvärr men jag måste ändå ge dig en eloge för att du fortfarande gör det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 22:10:52

Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:Vi ska göra vad vi kan för att nå till ett sådant perfekt samhälle :-)Happy

Var tredje sekund dör någon av svält. Var 40:de av självmord. Fyra personer per dag i Sverige samtidigt så är det bland ämnen som inte pratas om för dom är "skamfyllda". Det där var bara toppen som jag kom på sådär på rak arm så nej jag tror inte på något perfekt samhälle eller ens möjligheten att närma ett sådant tyvärr men jag måste ändå ge dig en eloge för att du fortfarande gör det.

Det handlar inte om att tro på att vi kan uppnå ett perfekt samhälle (det gör inte jag heller) utan vad det handlar om är att göra vad man kan för att verka i riktningen mot ett perfekt samhälle.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 22:22:48

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:Vi ska göra vad vi kan för att nå till ett sådant perfekt samhälle :-)Happy

Var tredje sekund dör någon av svält. Var 40:de av självmord. Fyra personer per dag i Sverige samtidigt så är det bland ämnen som inte pratas om för dom är "skamfyllda". Det där var bara toppen som jag kom på sådär på rak arm så nej jag tror inte på något perfekt samhälle eller ens möjligheten att närma ett sådant tyvärr men jag måste ändå ge dig en eloge för att du fortfarande gör det.

Det handlar inte om att tro på att vi kan uppnå ett perfekt samhälle (det gör inte jag heller) utan vad det handlar om är att göra vad man kan för att verka i riktningen mot ett perfekt samhälle.

Jag tror inte "stuntsummor" gör någon skillnad utan det är som sagt dom stora "bovarna"/kostnaderna som bör skäras ner. Personers hälsa, inklusive min egen, går före mycket annat "trams".
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-15 22:25:52

Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:Var tredje sekund dör någon av svält. Var 40:de av självmord. Fyra personer per dag i Sverige samtidigt så är det bland ämnen som inte pratas om för dom är "skamfyllda". Det där var bara toppen som jag kom på sådär på rak arm så nej jag tror inte på något perfekt samhälle eller ens möjligheten att närma ett sådant tyvärr men jag måste ändå ge dig en eloge för att du fortfarande gör det.

Det handlar inte om att tro på att vi kan uppnå ett perfekt samhälle (det gör inte jag heller) utan vad det handlar om är att göra vad man kan för att verka i riktningen mot ett perfekt samhälle.

Jag tror inte "stuntsummor" gör någon skillnad utan det är som sagt dom stora "bovarna"/kostnaderna som bör skäras ner. Personers hälsa, inklusive min egen, går före mycket annat "trams".

Självklart gör vartenda öre skillnad. Jag tror också att din hälsa är viktig och jag tror att du tillfrisknar snabbare från din depression genom att stolt kunna fortsätta att bekosta dina utgifter på egen hand istället för att behöva krypa till myndigheterna och be om allmosor; det riskerar att ge dig skamkänslor och spä på ett självförakt vilket ofta är en stark komponent i depressioner.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav caracara » 2015-09-15 22:26:19

Puzzle skrev:
Gripandekylig skrev:Vi ska göra vad vi kan för att nå till ett sådant perfekt samhälle :-)Happy

Var tredje sekund dör någon av svält. Var 40:de av självmord. Fyra personer per dag i Sverige samtidigt så är det bland ämnen som inte pratas om för dom är "skamfyllda". Det där var bara toppen som jag kom på sådär på rak arm så nej jag tror inte på något perfekt samhälle eller ens möjligheten att närma ett sådant tyvärr men jag måste ändå ge dig en eloge för att du fortfarande gör det.


Angående diskrepansen i förhållandet lagstiftning och perfekt samhälle kan man med behållning läsa Hägerströms Rätten och staten. (1917)( Finns som ebook.). :-)Happy
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-15 22:30:18

Gripandekylig skrev:Självklart gör vartenda öre skillnad. Jag tror också att din hälsa är viktig och jag tror att du tillfrisknar snabbare från din depression genom att stolt kunna fortsätta att bekosta dina utgifter på egen hand istället för att behöva krypa till myndigheterna och be om allmosor; det riskerar att ge dig skamkänslor och spä på ett självförakt vilket ofta är en stark komponent i depressioner.

Då tror du fel är jag rädd. :wink:

Jag ser det inte som att "krypa till myndigheterna och be om allmosor" jag ser det som att jag är sjuk och har rätt att vara det utan att behöva slänga upp mina egna pengar för att bekosta det.

"Det är inte mitt fel att jag är sjuk så det borde inte vara något som jag ska behöva betala för för det är sånt som skattepengarna går till", förstår du hur jag menar? Jag känner mig sviken helt enkelt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nallen » 2015-09-15 22:32:19

Puzzle skrev:Det är inte mitt fel att jag är sjuk så det borde inte vara något som jag ska behöva betala för

Är det vårt fel då? :-)063 :-)051
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in