Vem är psykopat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Wine » 2015-01-14 22:26:58

Dokumentär som sänds på Axess TV, första sändningen ikväll kl. 22:00:

Ondskans psykologi - Hur skapas en mördare?

De är charmiga, de ljuger utan några som helst skrupler och är kapabla till att manipulera sin omgivning. Psykopater mördar och våldtar utan att känna ånger och kan ändå uppfattas som världens trevligaste personer. Vad försiggår egentligen i deras hjärnor? Programmet handlar om frågan som har gäckat neuroforskare och rättspsykiatrer i alla tider.


Sändningstider:

2015-01-14 kl. 22:00

2015-01-15 kl. 06:40

2015-01-16 kl. 14:15

2015-01-17 kl. 08:50

2015-01-18 kl. 18:30

2015-01-19 kl. 19:00

2015-01-20 kl. 07:10
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 0:26:38

kiddie skrev:Eftersom jag utsatts för psykopatiska människor en del har jag lärt mig känna igen dem. Det är klart att jag säkert missar många av dem iallafall, men kan peka ut vissa jag möter som antisociala när andra inte kan det.

Vad är det du känner igen dessa på?

kiddie skrev:Så visst, de finns och flera än man tror. Räcker med att en av 10 har vissa psykopatiska drag så träffar man dem hela tiden.

Man blir väl inte psykopat endast på en egenskap? det krävs väl flera sammanfallande egenskaper för att kunna betrakta någon som psykopat eller någon annan diagnos?

kiddie skrev:Typ de tycker den utpekade är jättebra, rolig, engagerad och jag ser en falsk människa och ofta visar det sig jag har rätt.

Då det ingår i den neurotypiska sfären att få andra att skratta, signalera samhörighet, utge vita lögner för att passa gruppnormer osv. Så blir den ytliga skillnaden liten till en psykopat och därmed blir det en blindhet för detta. Då många med asperger inte återkopplar med förväntad reciprocitet så kan det trigga reaktioner hos framförallt psykopater och maktpersoner. Varvid de troligtvis synliggörs.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav kiddie » 2015-01-15 10:19:23

plåtmonster skrev:Vad är det du känner igen dessa på?

Man blir väl inte psykopat endast på en egenskap? det krävs väl flera sammanfallande egenskaper för att kunna betrakta någon som psykopat eller någon annan diagnos?

Då det ingår i den neurotypiska sfären att få andra att skratta, signalera samhörighet, utge vita lögner för att passa gruppnormer osv. Så blir den ytliga skillnaden liten till en psykopat och därmed blir det en blindhet för detta. Då många med asperger inte återkopplar med förväntad reciprocitet så kan det trigga reaktioner hos framförallt psykopater och maktpersoner. Varvid de troligtvis synliggörs.


Det är svårt att tala om exakt vad jag snappar upp eftersom vissa signaler behandlas av delar av mig som jag inte har full insyn i. Men några saker kan vara att de är trevliga och för över samtalet på mig samtidigt som de inte lyckas dölja alla situationer där de saknar empati. Att bilden inte passar ihop. När man lär känna dem mer, att de talar om många bekanta de inte har kontakt med mer. Att saker som blir fel alltid är ngn annans fel. Att de är trevliga så länge som det passar dem. Att de ofta är väldigt roliga att umgås med, de gör saker andra kanske inte gör, så att man får känslan att man är med om ngt spännande. Att man dras till dem för att man känner sig speciell eftersom de utstrålar att de är speciella.

När jag skriver detta känner jag att jag ändå inte lyckas förmedla vad jag vill säga. Det kanske ligger på ett lite annat plan.

När jag säger 1 av 10 menar jag inte 1 av 10 symptom utan antal med dessa drag. 1 av 25 är så att säga sann psykopat medan det finns betydligt fler som är nästan-psykopater.

Det som jag tror skiljer NT från psykopater på så vis är att NT iaf har möjlighet att skapa hållbara relationer samt att de har något mått av empati. De kan också vara hänsynslösa om de låter gruppen styra eftersom de är gruppinriktade. Så värst blir det nog om man har extremsociala NTare som leds av en psykopat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Alien » 2015-01-24 17:35:28

Ja, de supertrevliga ska man akta sig för!
de-supertrevliga-kan-vara-bedragare-och-psykopater-t20803.html
solochvarande-romansbedragerier-allt-vanligare-t9038.html

En psykopat är egentligen någon som lider både av narcissistisk ps och antisocial ps (och dessutom borderline). Men även den som "bara" är narcissist kan ställa till med en hel del elände.

Inget hindrar heller att man kan ha både AS och narcissistisk (el annan) ps:
personlighetsstorningar-andra-diagnoser-t2115.html
as-och-personlighetsstorning-t3862.html
narcissistisk-personlighetsstorning-plotslig-diagnos-t39993.html

Fast om man träffar någon som verkar supertrevlig och lätt att prata med, då ska man egentligen dra öronen åt sig? Vet inte om jag själv skulle upptäcka det, jag skulle bli lika förd bakom ljuset som vemsomhelst. Det är väl snarare senare som hen visar sin sanna natur, t ex genom att utnyttja en, plötsliga vredesutbrott om man säger emot etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Wine » 2015-01-24 21:56:36

Alien skrev:...
Inget hindrar heller att man kan ha både AS och narcissistisk (el annan) ps:
personlighetsstorningar-andra-diagnoser-t2115.html
as-och-personlighetsstorning-t3862.html
narcissistisk-personlighetsstorning-plotslig-diagnos-t39993.html
...


Finns också denna tråd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-01-24 22:23:21

Riskfaktorer
Individer med adhd har högre risk än personer i genomsnittsbefolkningen att dömas för våldsbrott.

http://www.metro.se/nyheter/orsakerna-t ... JenvlUsxA/

Det här med psykopater som är välfungerande talas det oftast inte om, känns som om man skulle dra en parallell till att bara avarterna av AS: Breivik, Mangs, Sjöblom o.s.v. skulle få florera. Om man har en nedsättning någon stans borde det ju också rimligtvis visas i det dagliga livet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Wine » 2015-01-24 22:45:23

Pikachu skrev:Riskfaktorer
Individer med adhd har högre risk än personer i genomsnittsbefolkningen att dömas för våldsbrott.

http://www.metro.se/nyheter/orsakerna-t ... JenvlUsxA/

Det här med psykopater som är välfungerande talas det oftast inte om, känns som om man skulle dra en parallell till att bara avarterna av AS: Breivik, Mangs, Sjöblom o.s.v. skulle få florera. Om man har en nedsättning någon stans borde det ju också rimligtvis visas i det dagliga livet.


Ja det är hög samsjuklighet för ADHD och olika typer av personlighetsstörningar som exempelvis antisocial personlighetsstörning/antisocialt beteende. Av de fall där ADHD kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder är det tydligen ca 18-25% som utvecklar antisocial personlighetsstörning enligt Russel Barkley.

Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:

Wikipedia - Trotssyndrom

Enligt den amerikanske professorn Russell Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.[1]

Wikipedia - Uppförandestörning

Ett obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning. Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.


Så en ADHD diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom. Förutom samband mellan ADHD och olika personlighetsstörningar som histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning finns också ett samband med lägre intelligens, drogmissbruk och ångest. Det är också vanligt att en individ diagnostiserad med ADHD dessutom har en eller flera personlighetsstörningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Flawed » 2015-01-25 12:29:33

Det finns också en stark samsjuklighet hos psykopater med tilexempelvis pedofili.
The pedophilic offenders in the study had elevated psychopathy and cognitive distortions compared to healthy community controls.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pedophilia
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav kiddie » 2015-01-25 23:45:54

Wine skrev:
Alien skrev:...
Inget hindrar heller att man kan ha både AS och narcissistisk (el annan) ps:
personlighetsstorningar-andra-diagnoser-t2115.html
as-och-personlighetsstorning-t3862.html
narcissistisk-personlighetsstorning-plotslig-diagnos-t39993.html
...


Finns också Finns också denna tråd


Jaha... så då är jag både AS och narcissist alltså? :-)063 '

Paranoid: Moderate
Schizoid: Very High
Schizotypal: High
Antisocial: Moderate
Borderline: Moderate
Histrionic: High
Narcissistic: Very High
Avoidant: Moderate
Dependent: Moderate
Obsessive-Compulsive: High

Ja jösses. Tur jag inte tror på dessa tester.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav kiddie » 2015-01-26 0:05:56

Tycker överlag det är synd att man snöar in så mycket på väldigt påtagliga saker, kriminalitet, fysiskt våld, sådant som är väldigt konkret. Tror man missar ganska många som har antisociala drag då som ställer till hemska saker.

Förr var allt mammans fel. Sedan var inget mammans fel. Ingen som tänkt tanken på att psykisk ohälsa kanske i många fall inte är mammans fel men i vissa fall har man en mamma med antisociala drag?

Detta kommer inte se ut som manlig psykopati. Särskilt inte om det är den äldre generationen där kvinnan hade en annan roll. Den antisociala kvinnan fick jobba utifrån sin position i familjen. Det kunde vara så att hon favoriserade ett barn och behandlade ett för jävligt, att hon helt enkelt vägrade beblanda sig med barnen på ett emotionellt sätt, inte uppmuntrade utan svalt dem från allt positivt. Att hon fick saker som hon ville mer pga gnäll än hot, spelade på barnens känslor, spelade ut olika familjemedlemmar mot varandra, ljög, skvallrade, fann familjemedlemmars ömma punkter och tryckte på dem när det passade, uppförde sig bedrägligt och oempatiskt men inom lagens ramar.

Tycker jag har sett flera sådana kvinnor som nu är 60-80 år. Lika vanliga som män som agerar ut istället.

Känns som att vara antisocial är/var en manlig grej och man är blind för kvinnor som är antisociala. De verkar märkas först nu när de är i yrkeslivet och måste leva upp till männens kriterier för att vara antisociala.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Flawed » 2015-01-26 11:01:34

Om man kontinuerligt "råkar ut för" psykopater i sitt liv så är det kanske inte "psykopaterna" som det är mest fel på.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-01-26 11:12:37

Flawed skrev:Om man kontinuerligt "råkar ut för" psykopater i sitt liv så är det kanske inte "psykopaterna" som det är mest fel på.
Så det är alltså offrets fel?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-01-26 11:13:28

Så personer som blir mobbade här och var har också sig själva att skylla?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Flawed » 2015-01-26 11:32:51

Pikachu skrev:
Flawed skrev:Om man kontinuerligt "råkar ut för" psykopater i sitt liv så är det kanske inte "psykopaterna" som det är mest fel på.
Så det är alltså offrets fel?

Du gillar ju statistik.
När det gäller grova våldsbrott så brukar förövare och offer förekomma som både förövare och offer.
Så förövare och offer är inte riktigt samma sak som vita lamm och vargar.

Attraherar man psykopater med sin livstil så föreslår jag att man slutar med det.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav kiddie » 2015-01-28 14:30:56

Jag tror att vi alla råkar ut för folk med antisociala drag. Nu menar jag inte de värsta psykopaterna. Men alla är inte medvetna om detta, många vänder alla motgångar inåt och fattar inte att de blivit utsatta.

Sedan kan det vara så att man inte aktivt söker sig till dessa människor men det kan vara bängligt att göra sig av med dem, om de är en bra kompis syskon, någons mamma som man "måste" träffa ibland, en släkting, en arbetskamrat, en chef...

Sedan så är ju risken större ju mer folk man umgås med. Vissa trivs inte med att umgås med en eller två personer och aldrig träffa andra.

Sedan så ja, man kan växa in i offerrollen. Har man vuxit upp med en psykopatisk förälder kan det vara svårt att förstå vad man ska leta efter i en hälsosam relation.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Wine » 2015-03-26 21:44:16

Låga nivåer av serotonin, höga nivåer av testosteron samt vissa varianter av MAOA genen kan predisponera för aggressivt och antisocialt beteende. Bl.a. James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare medverkar i denna BBC dokumentär med Michael Mosley som programledare:

BBC - Are murderers born or made?


Här kan man se dokumentären:

http://www.dailymotion.com/video/x2jdz7z
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Frimodig » 2015-03-26 22:29:30

Charlie72 skrev:
Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:
Nä, nog ingen som gör, bara en gissning


Om, och när du möter dem, så klarnar nog grejer.

Kolla 3 grejer.

Extrem förmåga att gissa vad andra behöver. Att göra sig till vän.
Omedelbart behov av kortsiktig behovstillfredsställelse.
Total känslokyla. Alltså, noll naturlig empati.

När du lokaliserat sånt har du mött en psykopat.

Och, om du påpekar deras egendomligheter, så förstår de ingenting. Man kan säga att de fungerar enligt en annan logik. Men, att förstå varför, är fortfarande ett enigma.

Frimodig


Nu är nog inte alla psykopater lika, så att hitta dom efter ditt mönster går nog inte, men som sagt, tror vi träffar på dom oftare än vi vet


Och du vet det? Hur många psykopater har du träffat?
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Frimodig » 2015-03-26 22:40:31

Wine skrev:Låga nivåer av serotonin, höga nivåer av testosteron samt vissa varianter av MAOA genen kan predisponera för aggressivt och antisocialt beteende. Bl.a. James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare medverkar i denna BBC dokumentär med Michael Mosley som programledare:

BBC - Are murderers born or made?


Här kan man se dokumentären:

http://www.dailymotion.com/video/x2jdz7z


Det där är bara smörja.

Mördare är inte i allmänhet psykopater. Mördande är en instinktgrej eller en planerad grej. Om det är en planerad grej så är knappast någon psykopat förövaren. Om det är en instinktgrej så kan det vara 50/50.

Artikeln är en sån här ideologi-grej. En enkel förklaring på komplicerade problem. Det är ett uttryck för tro. Hallelujah, jag har funnit sanningen! Det är grönhåriga som ligger bakom alla problem för mänskligheten. Hallelujah!
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-03-26 23:38:43

Frimodig skrev:
Wine skrev:Låga nivåer av serotonin, höga nivåer av testosteron samt vissa varianter av MAOA genen kan predisponera för aggressivt och antisocialt beteende. Bl.a. James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare medverkar i denna BBC dokumentär med Michael Mosley som programledare:

BBC - Are murderers born or made?


Här kan man se dokumentären:

http://www.dailymotion.com/video/x2jdz7z


Det där är bara smörja.

Mördare är inte i allmänhet psykopater. Mördande är en instinktgrej eller en planerad grej. Om det är en planerad grej så är knappast någon psykopat förövaren. Om det är en instinktgrej så kan det vara 50/50.

Artikeln är en sån här ideologi-grej. En enkel förklaring på komplicerade problem. Det är ett uttryck för tro. Hallelujah, jag har funnit sanningen! Det är grönhåriga som ligger bakom alla problem för mänskligheten. Hallelujah!
I dokumentären näms b.l.a. att de bakomliggande orsakerna är komplexa. Predisposition är just vad det är, inte mer.

James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare är alla "tungviktare" inom området, men jag antar att dina meriter inom området är bättre.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Frimodig » 2015-03-27 21:00:55

Pikachu skrev:
Frimodig skrev:
Wine skrev:Låga nivåer av serotonin, höga nivåer av testosteron samt vissa varianter av MAOA genen kan predisponera för aggressivt och antisocialt beteende. Bl.a. James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare medverkar i denna BBC dokumentär med Michael Mosley som programledare:

BBC - Are murderers born or made?


Här kan man se dokumentären:

http://www.dailymotion.com/video/x2jdz7z


Det där är bara smörja.

Mördare är inte i allmänhet psykopater. Mördande är en instinktgrej eller en planerad grej. Om det är en planerad grej så är knappast någon psykopat förövaren. Om det är en instinktgrej så kan det vara 50/50.

Artikeln är en sån här ideologi-grej. En enkel förklaring på komplicerade problem. Det är ett uttryck för tro. Hallelujah, jag har funnit sanningen! Det är grönhåriga som ligger bakom alla problem för mänskligheten. Hallelujah!
I dokumentären näms b.l.a. att de bakomliggande orsakerna är komplexa. Predisposition är just vad det är, inte mer.

James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare är alla "tungviktare" inom området, men jag antar att dina meriter inom området är bättre.


Jag har inga ideologiska förhandsinställningar när det gäller psykopater. Det är ett. Sen har jag jobbat med dem på mentalsjukhus och fängelser, det är två.
Hur vet du vad du tror du vet?
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-03-27 21:29:57

Frimodig skrev:
Pikachu skrev:
Frimodig skrev:
Det där är bara smörja.

Mördare är inte i allmänhet psykopater. Mördande är en instinktgrej eller en planerad grej. Om det är en planerad grej så är knappast någon psykopat förövaren. Om det är en instinktgrej så kan det vara 50/50.

Artikeln är en sån här ideologi-grej. En enkel förklaring på komplicerade problem. Det är ett uttryck för tro. Hallelujah, jag har funnit sanningen! Det är grönhåriga som ligger bakom alla problem för mänskligheten. Hallelujah!
I dokumentären näms b.l.a. att de bakomliggande orsakerna är komplexa. Predisposition är just vad det är, inte mer.

James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare är alla "tungviktare" inom området, men jag antar att dina meriter inom området är bättre.


Jag har inga ideologiska förhandsinställningar när det gäller psykopater. Det är ett. Sen har jag jobbat med dem på mentalsjukhus och fängelser, det är två.
Hur vet du vad du tror du vet?
Om du inte accepterar att mördare som har diagnosticerats som psykopater faktiskt har genomfört mer eller mindre planerade mord, så är det kanske mera en begreppsfråga du bör diskutera med forskarna som ligger i framkant inom området med. I dokumentären är i princip alla auktoriteter noga med att poängtera att bara för att man har en predisposition så är det inte "skrivet i sten" att man blir mördare.

Jag känner iaf. mera tilltro till den samlade vetskapen inom området i nuläget än din åsikt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Frimodig » 2015-03-27 21:37:40

Pikachu skrev:
Frimodig skrev:
Pikachu skrev:I dokumentären näms b.l.a. att de bakomliggande orsakerna är komplexa. Predisposition är just vad det är, inte mer.

James Fallon, Adrian Raine samt Robert Hare är alla "tungviktare" inom området, men jag antar att dina meriter inom området är bättre.


Jag har inga ideologiska förhandsinställningar när det gäller psykopater. Det är ett. Sen har jag jobbat med dem på mentalsjukhus och fängelser, det är två.
Hur vet du vad du tror du vet?
Om du inte accepterar att mördare som har diagnosticerats som psykopater faktiskt har genomfört mer eller mindre planerade mord, så är det kanske mera en begreppsfråga du bör diskutera med forskarna som ligger i framkant inom området med. I dokumentären är i princip alla auktoriteter noga med att poängtera att bara för att man har en predisposition så är det inte "skrivet i sten" att man blir mördare.

Jag känner iaf. mera tilltro till den samlade vetskapen inom området i nuläget än din åsikt.


Du saknar egen erfarenhet.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Pikachu » 2015-03-27 21:40:50

Frimodig skrev:
Pikachu skrev:
Frimodig skrev:Jag har inga ideologiska förhandsinställningar när det gäller psykopater. Det är ett. Sen har jag jobbat med dem på mentalsjukhus och fängelser, det är två.
Hur vet du vad du tror du vet?
Om du inte accepterar att mördare som har diagnosticerats som psykopater faktiskt har genomfört mer eller mindre planerade mord, så är det kanske mera en begreppsfråga du bör diskutera med forskarna som ligger i framkant inom området med. I dokumentären är i princip alla auktoriteter noga med att poängtera att bara för att man har en predisposition så är det inte "skrivet i sten" att man blir mördare.

Jag känner iaf. mera tilltro till den samlade vetskapen inom området i nuläget än din åsikt.


Du saknar egen erfarenhet.
En fråga som känns relevant: Är det helt otänkbart att rådande forskning har rätt och du fel?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Dokumentären "Vem är psykopat?" (med James Fallon)

Inläggav Frimodig » 2015-03-27 22:53:49

Pikachu skrev:
Frimodig skrev:
Pikachu skrev:Om du inte accepterar att mördare som har diagnosticerats som psykopater faktiskt har genomfört mer eller mindre planerade mord, så är det kanske mera en begreppsfråga du bör diskutera med forskarna som ligger i framkant inom området med. I dokumentären är i princip alla auktoriteter noga med att poängtera att bara för att man har en predisposition så är det inte "skrivet i sten" att man blir mördare.

Jag känner iaf. mera tilltro till den samlade vetskapen inom området i nuläget än din åsikt.


Du saknar egen erfarenhet.
En fråga som känns relevant: Är det helt otänkbart att rådande forskning har rätt och du fel?


Njaa, det är rätt ofta så att forskning inom psykiatri är ideologisk. Utgår från förutbestämda sanningar. Psykoanalys eller nån annan smörja.

Egen erfarenhet är en sorts realitetskontroll. Ungefär.

Jag vet, det är helt obegripligt.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in