Speldator stationär, inte så dyr

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-02 7:48:23

Då borde ju dator 1, med GeForce GTX 745 med dedikerat minne på 4 096 MB ändå vara bättre än GTX 750 på 1 048 GB?

Jag kollade grafikkort, och det finns med 1 GB också.

Alltså jag hade ingen aning om det här med minnet. Det är ju HELT FEL det som jag läste då, att det är en avgränsad del på RAM och att det är begränsande för datorns prestanda att ha en del RAM dedikerat åt grafikkortet. Jag undrar varför man skriver så om det är helt fel. Antingen har olika saker kallats samma, eller så är folk helt enkelt så att de bestämmer sig för att de fattat och kan lära ut.

Här är datorerna i jämförelse. De 4 billigaste i min sökning. Nr 1 och 3 är aktuella om jag köper färdigt. Ska skicka länken till Inet och fråga om de kan sätta ihop något bättre till samma priser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-02 8:11:45

Så, nu har jag skickat den där prisjaktlänken med bara dator 1 och 3 kvar, och frågat Inet om de kan få ihop något bättre för 6 500 exkl montering. Men sonen vill inte ha AMD-grejer, utan GeForce GTX och Intel i5/i7.

Lite kanske man får ner priset eftersom vi inte behöver tangentbord och mus som verkar ingå när man köper färdigt. Inte heller behöver vi någon stor hårddisk på 1000 GB, räcker med 80 till och med. Småpengar kanske, men är max 6 500 så spelar det ju roll om det hade kostat 6 800 med stor hårddisk och fräckt tangentbord och mus.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-12-02 10:10:12

Bror Duktig skrev:Då borde ju dator 1, med GeForce GTX 745 med dedikerat minne på 4 096 MB ändå vara bättre än GTX 750 på 1 048 GB?

Om du menar dator 1 och 3 på denna länk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2879304,2740307,2881700,2608127
Tyvärr handlar det inte bara om mängden minne, vad mängden minne gör är att kortet kan hålla mer/större texturer i minnet vilket kan hjälpa till att snabba upp spel när sånt ska laddas. Men minnesbandbredd och gpu hastighet är ofta viktigare. Tyvärr så har 745 4gb GDDR3, medans 750 1GB har GDDR5 (GDDR5 minnena är snabbare). Tror även att GTX 745 1GB har GDDR5 minnen. Så det gör saken svårare att avgöra vilket som är bäst.

Tyvärr är det väldigt svårt att ge konkreta råd när det gäller hårdvara.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-03 8:08:38

Hur hittar jag alla specs om grafikkorten? Jag kollade grafikkort på prisjakt, men det fanns hur många som helst GeForce GTX 750 med samma minnen. GDDR har jag aldrig hört talas om, heller. (Nu har ju inte grafikkort varit något jag prioriterat för egen del, utan jag har sett till RAM och processor, och tillräcklig hårddisk för längsa livslängd innan tekniken hinner ikapp så datorn blir "outdated". Hårddisk som nu då blivit utan betydelse - jag klarar mig med minsta tänkbara typ. Min egen dator är flera år, men fortfarande mycket bättre än billiga vanliga datorer som folk köper - bara hårddisken som är lite liten i jämförelse, 80 GB med 57 GB ledigt LOL)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2014-12-03 10:48:22

Om du ändå ska köpa ny hårddisk som är så liten så titta på SSD-diskar, då får du en snabbare "hårddisk" för en rimlig summa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-09 19:29:28

Nu dök denna upp till ganska lågt pris. Verkar bättre än de andra. Vad tror ni om grafikkort, dedikerat minne m.m.? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2909030

Det verkar som att det blir den, då det inte verkar bli så mycket bättre av atrt bygga i denna prisklass, precis som Inet meddelade när jag frågade.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-12-09 19:33:24

Bror Duktig skrev:Nu dök denna upp till ganska lågt pris. Verkar bättre än de andra. Vad tror ni om grafikkort, dedikerat minne m.m.? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2909030

Det verkar som att det blir den, då det inte verkar bli så mycket bättre av atrt bygga i denna prisklass, precis som Inet meddelade när jag frågade.

Jag tycker den där ser bra ut.
Notera att det inte ingår OS(windows) eller tangentbord+mus. Men om du redan har dom grejjerna så är det ju dumt att betala för dom.

Grafikkortet är det bästa av dom du tittat på samt bra cpu.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-09 21:21:34

Tack. Vi har mus och tangentbord. Få se hur vi gör med OS. Jag tror det får bli den där. Jag tittade på datorer för 7500 och då var det GeForce GTX 760 som bäst. Kanske inte värt 1500 till.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2014-12-10 9:50:52

Ingår inte heller någon CD/DVD/BD-drive så det kan bli en extrakostnad om du måste ha det.

Datorn i sig verkar helt ok. När du ska köpa på Webbhallen så förboka så får du ett meddelande om att du kan hämta datorn i butik, kötiden i butiken blir även kortare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-12-10 14:38:53

Tycker fortfarande att du skulle kolla på en beggad.

Här kan du få en riktigt bra dator:
http://www.sweclockers.com/annons/105290-speldator

CPU: Intel i7 4770K 3.50GHz
Processorkylare: Noctua NH-U12P SE2
GPU: Gigabyte GTX 780 3GB
Moderkort: Asus Z97I-Plus
Ram: ADATA XPG 16GB 1600MHz
SSD: Crucial 240GB M.2
Nätagg: Be Quiet 630W Modulärt
Skärm: Samsung 22" 1920x1080p Full HD


Bjud 7000:- för den och sälj skärmen för en femhundring.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-12-10 14:47:42

Miche skrev:Ingår inte heller någon CD/DVD/BD-drive så det kan bli en extrakostnad om du måste ha det.
Den har en CD/DVD brännare. Men visst, ingen BlueRay.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-12-10 14:49:30

Moggy skrev:Tycker fortfarande att du skulle kolla på en beggad.

Du kan få en riktigt bra dator rätt billigt om man köper en begagnad, dock har du ingen garanti om nått pajjar veckan efter du köpt den.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-10 15:05:03

Precis, så det skulle jag inte våga.

Vet inte om det behövs blue ray. Jag kan inget om spel men jag tror att han mest laddat ned spel. DVD/CD-spelare måste man väl ha ändå tycker jag, men vet alltså inte om blur ray är viktigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-12-10 15:57:01

Bror Duktig skrev:men vet alltså inte om blur ray är viktigt.

Vill ni titta på BlueRay filmer på datan? Eller bränna saker på blueray skivor? Om inte så är det inte nå viktigt.
Och en sådan går ju alltid att köpa lös om man sedan kommer på att man behöver.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2014-12-10 16:46:49

Nätagg, moderkort, processor, minne, grafikort och chassi är det som är viktigt att få rätt. Resten kan man fixa till i efterhand vid behov.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-12-10 20:36:47

Jag frågade sonen om blue ray. Han undrade vad vi skulle ha det till. Han gillar film lika lite som jag :P
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 13:26:06

Så där. Då är man nära att köpa...

Vi bestämde att vänta till reorna nu, då julen var nära. Då dyker följande problem upp:
Vi har hittat en bra dator, OS och allt, bättre grafikkort m.m. Men, finns inte wifi på den, utan det är bara nätverkskabel. Vi har routern i rummet bredvid, och det är timmervägg emellan = inte världens bästa mottagning, inte som att vara i samma rum (och vi har Tele2s kassa router sedan vi skaffade IP-telefoni, så det är inte lika bra wifi som förut med egenvald router).

Vad säger ni? Är det kanske t.o.m. bättre att ha kabel än trådlöst? Eller gör vi bort oss om vi köper en nätverkskabelberoende? Det ligger en kabel färdig till att ansluta, så bara att koppla in, men jag ville ändå höra med er om ni har ngn bra input.

Den vi funderar på, är första datorn i jämförelsen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2761666,2909030 och den andra datorn där är den vi funderade på först (den var det rabatt på förut, 5 990 DÅ, men hade blivit samma 7 000 om man köpt OS - och ja, vi har höjt nivån lite, har 6 000 från försäkringen och tyckte att vi kunde lägga till 1 000 kr).

Obs, vi kommer INTE att köpa något som ska plockas ihop.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2015-01-01 14:43:27

Om det är en stationär så är det inte svårt att installera WiFi-kort på den, det finns även alldeles utmärkta små USB-pluggar med WiFi. Titta i den här listan så hittar du säkert något som passar för en ganska liten peng.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-01 14:51:50

Jag läste hela tråden och redan i november skapade du tråden. Förmodligen har alla tips skjutit upp köpet gång på gång, men det kan ju vara positivt det också. Nu känner jag en plikt att hjälpa dig, så att det faktiskt blir av nu!

Om du har en stationär dator är ju WiFi onödigt. Det blir dessutom bättre om du använder kabel. Även om ni skulle vilja ha trådlöst, så kostar ju ett trådlöst nätverkskort nästan ingenting, så det inte avsaknaden av ett sådant hindra er från att köpa en dator.

Jag håller annars med föregående om att det kan vara ett bra alternativ att köpa en begagnad dator, speciellt nu efter jul, när det säljs mycket grejer. Skippa Blocket, kolla istället på datorforum, till exempel Sweclockers och Nordichardware.

Annars tycker jag inte att de där datorerna du länkade till var något vidare. Priset är högt och komponenterna är medelmåttiga. Webhallen är väldigt dyra, ej heller är Elgiganten känns riktigt som dit man går för att köpa en speldator. Jag är extra tveksam till att datorn är från Acer.

När det gäller färdigbyggda datorer från datortillverkare (ej Dustin/Komplett), så är annars MSI ganska kända för sina speldatorer.

Du ska däremot inte bygga en dator själv. Det är inte så svårt som man kan tro, men det är väldigt tidskrävande om man aldrig gjort det tidigare, samt att risken alltid finns att någon komponent inte fungerar som den ska.

Om du hade haft lite mer pengar är Alienware annars bra: http://www.alienware.se/. Nu när jag tänker eftersom, så kan jag faktiskt ha förvirrat dig ännu mer nu.
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 15:14:35

Ja Hallonsaft, jag är mycket långsam med att köpa dyrare saker och funderar till förbannelse ibland. Jag bestämde mig, men den dator vi skulle köpa, MSIn blev plötsligt originaldyr igen, och då blev det inget köp. Sedan kom jag på att invänta mellandagsrean, och åter lite senare att vi kanske skulle lägga till en tusing för att få lite bättre grejer. Det var ju ändå en 6000-kronorsdator för några år sedan, och vi fick full ersättning via en försäkring när sonen dödade den med vatten. Så lägga till 1000 känns ok.

Alla tips jag fått, har gjort att jag känner att jag genomarbetat allt bättre. Vissa saker är inte relevanta för mig kanske, men då VET jag det i stället för att undra sedan.

Ska kolla in tipset du hade, men jag kommer inte att lägga en massa pengar på speldator. Grejen är att han för ett normalt pris, ska få något som är bättre att spela på än en laptop. Men att lägga massa pengar på spelande, känns onödigt. Det får bli så bra som möjligt för de pengar vi har. Och det är också därför jag tar det rätt lugnt och kollar när det kommer kampanjer.

Jag tar gärna tips om datorer som är bra att spela på, för max 7000 kr, och med Nvidia GTX grafikkort, och intel i5 som processor (inga andra märken som AMD eller så, på de delarna).

Många kan säkert tro att jag bara frågar om massa saker och aldrig köper och att det därför är meningslöst att hjälpa mig, men jag kan garantera att ALLA gånger jag frågat om saker, från router till dator, har det hjälpt massor. Jag är bara inte snabb. Men tipsen och fakta är till hjälp under hela processen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 15:15:08

De verkar ju inte särskilt dyra, Miche. Har de lika bra mottagning som ex de inbyggda i en laptop?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2015-01-01 16:07:28

Jag har en liten USB-plugg i min dator och tycker att den fungerar helt ok. Svårt att kolla om det är bättre eller sämre än någon annan därför att signalstyrkan kan skilja sig enormt på någon cm när (pga studsande vågor, på vissa ställen tar studsarna bort styrkan helt, på andra ställen som kan vara en liten bit därifrån så förstärker de istället).
Bror Duktig skrev:Vi har routern i rummet bredvid, och det är timmervägg emellan [...]
Varför inte borra ett hål (11-12 mm borr räcker om man inte kopplar kabeln själv, då räcker det nog med 5-6 mm) och dra kabeln igenom väggen?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 16:13:09

Jo, kabeln är redan dragen, så det är inga problem (vi hade ju gammal stationär där innan). Tänkte mest om det var ngn nackdel jag inte tänkt på, eftersom de flesta kör wifi nu för tiden (vad jag hör om liksom).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2015-01-01 16:28:42

Bror Duktig skrev:de flesta kör wifi nu för tiden
Det handlar troligen enbart om bekvämlighet, WiFi är definitivt inte bättre än kabel på något enda sätt förutom att man just slipper dra kabel.

WiFi är störkänsligt och långsammare än kabel plus att det finns säkerhetsrisker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in