Speldator stationär, inte så dyr

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-11-26 7:56:36

Hej. När man ska köpa datorer med krav som jag inte har, tror jag att ni är bäst att fråga. Jag spelar inte, och är mer ute efter livslängd och stor skärm och bärbarhet.

Jag undrar om denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2879304

Min son har letat upp denna och vill köpa. Jag skrev för några år sedan om att han hällde vatten i sin. Vi fick ut 6000 kr som den kostade (laptop, rätt så bra där vi fått ett bra pris och motsvarande ofta kostade 7-8000).

Men jag lyckades få fart på den. Efter ett tag dog den ändå, betedde sig som den fått virus (någon här hjälpte mig att omformatera då jag inte visste hur partitionerandet gick till på dem och sonen gjort lite whatever på den). Sedan behövde det göras om och om igen, oftare och oftare tills det inte gick mer alls. Så nu är den död, troligen var det väl vattenskadan på något sätt ändå, har svårt att tro att virus hänger kvar när man wipar och omformaterar och sedan med virusprogram påslaget inte går in på samma sidor igen ens. (Skriver allt det ifall någon mot förmodan tror att den går att rädda ändå.)

I alla fall, nu vill han ha en åbäkig stationär skapelse och har letat upp den jag länkar till. Det är den billigaste med de specsen. Men är det är BRA speldator? Vi har inte råd med mer, utan alternativet är en laptop för samma pris (eller ja, då kostar de just nu 6500 och har GeForce GT, inte GTX men däremot i7 i stället för i5).
Här är alternativet om vi köper laptop: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443623

Vilka av dessa båda borde vara bäst för att spela? APB reloaded pratar han om att spela (med bästa grafik). Vet inte vad det är eller om jag kommer säga nej p.g.a. ålder och våld, men det är vad han svarar när jag frågar om vad för grafik jag ska beskriva. Kanske Battlefield 4 med över 40 fps. (Jag fattar inte så mycket om det där, jag är helt ointresserad av grafikkrävande spel, och spelar själv bara sådant som Minesweeper eller skjuta bubblor där man måste tänka ut smartaste dragen och kan glömma grafiken.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-11-26 17:56:16

:-)065
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 18:06:32

Om du skall ha en speldator rekommenderar jag du bygger ihop en istället eller köper en färdigbyggd av ex. komplett istället för att köpa en OEM-dator. Komplett har datorer med mer tryck i för bättre peng.

Jag skulle ej gå på en laptop till spel någon gång. De pallar helt enkelt inte med det när det gäller spel med lite vettig grafik. Din son talar om Battlefield 4 på 40FPS, så krävs det en del under huven om man säger så om man vill köra på vettig grafik, och en laptop skulle kosta en hel del för att klara av den grafiken.

Hur stor budgett har du?
Skall du ha med skärm eller har du redan det hemma?
Vilka spel skall spelas utöver BF4?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 18:13:17

Lite klen för att tjäna som speldator.

CPU är helt okej.
4 GB RAM är aningen lite, 8Gb gör gott på en speldator.
Grafikkortet är svagt som spelkort. Ska man spela och har högra krav på upplösning, inställningar och fps såbör man minst ha ett i Nvidias x60-serien.
300W är snålt nätagg och det kan bli för lite om ni vill sätta in ett kraftfullare grafik framöver.

Acer är ett lågprismärke som har billiga komponenter.


Kanske titta på en beggad stationär som gått som speldator? Det har inte hänt sådär jättemycket med CPU-hastighet på några generationer så en modell i Intel 2000/3000-serie funkar bra. För 6000:- får du en rätt fet beggad speldator på t.ex Sweclockers marknad.

Ett exempel:
http://www.sweclockers.com/annons/10491 ... 80-gtx-ssd
Mycker bättre dator än Acern du tittar på.


http://www.sweclockers.com/annons/10491 ... 80-gtx-ssd
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 18:18:24

Moggy skrev:Ska man spela och har högra krav på upplösning, inställningar och fps såbör man minst ha ett i Nvidias x60-serien.


Skulle nog istället gå på ett AMD R9-kort för BF4. Mer prestanda/krona på de korten, dessutom funkar Mantle i BF4, vilket AMD:s kort nyttjar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 18:29:40

Satte ihop en dator på komplett.se precis som går på 6400 kronor. Denna är mer klipp. Kundvagn. Denna kommer dock i delar. Är osäker på om komplett bygger ihop datorer på önskemål idag, annars kan du göra likadant på Inet, och lägga in det alternativet. Men som sagt, det är mer prisvärt att sätta ihop det själv. Om du vill kan du maila dessa företags supporter med din budget samt vad du ska ha den till och de kommer då med förslag på en prisvärd burk.

Denna kostar omkring 6400 kronor och har då betydligt mer krut än Acern. Speciellt grafikkortet är betydligt bättre med ett Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5, dvs. det är byggt för spel. Dessutom är det en kraftig processorkylare och en AMD FX 6300 processor. Om du vill kan du för ca 500 kronor mer uppgradera till en 8-kärnig processor.

Den är överklockningsbar och tillräckligt med krut i för alla moderna spel.

La inte in något operativsystem då du redan har ett på din gamla dator, men annars får du räkna in den kostnaden. Då du har snäv budget undvek jag även att lägga in en SSD-disk. Dessa kostar omkring 800-kronor, men gör stor skillnad i hastighet. Men med snäv budget går det bra med enbart en lagringsdisk, vilket i denna ligger på 1tb.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matgar » 2014-11-26 18:43:21

Att snacka fördelar mellan olika datordelar när det gäller gaming kan man göra i all evighet, men jag
ska försöka ge några tips.

Det stora skillnaden mellan en i5 och en i7 processor är att i7 har HT (Hyperthreading).
Hyperthreading används väldigt sällan i spel och därför är i5 nästan lika bra och mera prisvärd.

Sen så är en GTX 745 en bra bit bättre en en GT 740M. Och även en GTX 745 är i Nvidias billigaste "gaming" kort. Så svårt att säga om det kommer leverera önskad prestanda. Troligen lite snålt på den fronten.

Överlag så skulle jag säga att det stationära datorn är en bättre speldator.
En sak att anmärka på är att elagget på 300w är i klenaste laget. Nvidia säger ju visserligen 300w som minimum för GTX745, men det finns ju annat i datorn också och att ligga på gränser är inte så bra.

Jag har försökt titta på lite olika alternativ, tyvärr så får jag säga att dom färdiga datorer som finns att köpa för en vettig peng är rätt dåliga allihopa.
Har dom lite bättre grafikkort (fortfarande rätt dåligt) så har dom sämre processor, och har dom bättre processor så har dom sämre grafik.


Edit: Nu han ju massa folk posta medans jag höll på och bestäme mig för hur jag ska formulera mig.
Men jag bidrar med mina ord också.

Vill du ha en bra dator till ett vettigt pris så bör ni bygga den själva, typ som det marxisten länkade.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 18:47:33

matgar skrev:Vill du ha en bra dator till ett vettigt pris så bör ni bygga den själva, typ som det marxisten länkade.


På Inet kan man även lägga in delarna själv och sedan välja alternativet de bygger ihop den. Det kostar typ 500-800 kronor någonting, men då får man hem den färdigbyggd. Vet ej om komplett har det alternativet.

Men som sagt, det mest prisvärda är att bygga ihop det själva.

Ifall Brorduktig bidrar mer exakt till vilka spel vi snackar om samt en maxbudgett så kan jag nog göra ett riktigt bra alternativ. Nu byggde jag ihop en så snabbt som möjligt för att se ungefär vilken prisklass vi snackar om.

Om man vill gå budget skulle jag rekommendera AMD-processor och inte Intel. Intel är dyrare i processorn men också moderkort för Intel-processorer kostar betydligt mer än AMD:s.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 18:51:08

Bror Duktig skrev:Så nu är den död, troligen var det väl vattenskadan på något sätt ändå, har svårt att tro att virus hänger kvar när man wipar och omformaterar och sedan med virusprogram påslaget inte går in på samma sidor igen ens. (Skriver allt det ifall någon mot förmodan tror att den går att rädda ändå.)


Just detta låter som det är hårddisken som gett upp.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 19:03:00

Kanske inte BD vill plocka ihop nåt själv utan få hem nåt som bara är att starta upp.

Men att köpa en färdig från Inet är ett bra alternativ. Tyvärr blir det lätt dyrare än en billig Acer. Det man får hos Inet är betydligt bättre komponenter än vad Acer använder. Stor fördel om man tänker ha datorn i flera år och uppgradera den lite under tiden. En lågprisdator börjar ju ofta krångla och bli sega efter ett par år.

Därför är beggat alternativ. Då får man en bra byggd dator med kraftfullare komponenter. Hellre bra prylar som är ett par generationer gämla än det billiga som är nytt.

Kan nog tänka mig att sonen tycker att en sån dator är roligare än en billig Acer. Är han datorintresserad så kanske han vill köpa större flänsar eller modda lådan på nåt sätt. Fler möjligheter att göra sånt med en egenbyggd dator. Går t.ex att sätta in ett till grafikkort och köra SLI. Kan vara ett billigt sätt att få bättre grafik när begpriserna på det man har sjunker. Roligt för en datorintresserad kille att ha den möjligheten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 19:09:01

Moggy skrev:Men att köpa en färdig från Inet är ett bra alternativ. Tyvärr blir det lätt dyrare än en billig Acer. Det man får hos Inet är betydligt bättre komponenter än vad Acer använder. Stor fördel om man tänker ha datorn i flera år och uppgradera den lite under tiden. En lågprisdator börjar ju ofta krångla och bli sega efter ett par år.


Lite dyrare, men mycket bättre och en dator som håller standard bra mycket längre. Dessutom så blir det inte så mycket dyrare om man vet vilka delar som är riktigt prisvärda, en sak jag gärna hjälper till med om BD behöver det.

Dessutom. Den datorn jag gjorde ovan, priset på delarna blir detsamma om Inet gör det, sen deras arbete. Möjligen ett operativsystem också. Det går således på max 8000 kanske om Inet bygger ihop den med den operativsystem. Det är inte så mycket mer än Acern, kanske en tusenlapp, och kvalitén samt hastigheten blir betydligt mycket bättre.

Moggy skrev:Därför är beggat alternativ. Då får man en bra byggd dator med kraftfullare komponenter. Hellre bra prylar som är ett par generationer gämla än det billiga som är nytt.


Beror på lite. Hårddiskar ex är en sak jag tycker man bör köpa nytt, speciellt mekaniska då de slits väldigt mycket. En SSD är lite skillnad på, men mekaniska slits och går sönder snabbt.

Men begagnat är ett alternativ, alt. sätt ihop den själv. OEM brukar hålla dålig standard och har skitkomponenter bitvis.

Moggy skrev:Är han datorintresserad så kanske han vill köpa större flänsar eller modda lådan på nåt sätt. Fler möjligheter att göra sånt med en egenbyggd dator. Går t.ex att sätta in ett till grafikkort och köra SLI. Kan vara ett billigt sätt att få bättre grafik när begpriserna på det man har sjunker. Roligt för en datorintresserad kille att ha den möjligheten.


Är han datorintresserad tycker jag BD bör köpa lösa delar. Är väldigt kul att sätta ihop en dator nämligen och sonen skulle nog känna sig stolt över att han faktiskt byggt den själv.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 19:20:02

Bra förslag att bygga ihop en dator själv. Men personligen skulle jag köpa en dator utan ett grafikkort och köra med det inbyggda tills sonen har sparat ihop 3000 kr och köpt ett grafikkort då.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 19:25:09

slackern skrev:Bra förslag att bygga ihop en dator själv. Men personligen skulle jag köpa en dator utan ett grafikkort och köra med det inbyggda tills sonen har sparat ihop 3000 kr och köpt ett grafikkort då.


3000? Ett bra gamingkort såsom Radeon R9 280 3GB GDDR5 går i dagens läge på ca 1900 kronor. För att komma upp i 3000 snackar vi om ett Radeon R9 290 4GB GDDR5 eller motsvarande. Ett R9 290 tycker jag är overkill för BD:s son, som efter vad BD skrivit låter rätt ung. Ett 280 duger gått och väl, speciellt som jag misstänker BD inte tänkt sig sonen skall köra Eyefinity (3 skärmar).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 19:29:52

marxisten skrev:
slackern skrev:Bra förslag att bygga ihop en dator själv. Men personligen skulle jag köpa en dator utan ett grafikkort och köra med det inbyggda tills sonen har sparat ihop 3000 kr och köpt ett grafikkort då.


3000? Ett bra gamingkort såsom Radeon R9 280 3GB GDDR5 går i dagens läge på ca 1900 kronor. För att komma upp i 3000-kronors klassen snackar vi om ett Radeon R9 290 4GB GDDR5 eller motsvarande. Ett R9 290 tycker jag är overkill för BD:s son, som efter vad BD skrivit låter rätt ung. Ett 280 duger gått och väl, speciellt som jag misstänker BD inte tänkt sig sonen skall köra Eyefinity (3 skärmar).


Jag tänkte mig mer ett Nividia GTX 970. Går på lite mer än 3000 men runt 3200-3500.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 19:33:26

slackern skrev:Jag tänkte mig mer ett Nividia GTX 970. Går på lite mer än 3000 men runt 3200-3500.


Det är totalt onödigt att köpa det till en budgetdator. Processorn brukar bara flaskhalsa grafikkortet om man inte drar till med en rätt kraftig CPU. Ett R9 280 är mer priseffektivt och duger i en billig rigg.

Skulle f.ö. hellre ge mig på ett R9 290.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 19:35:48

marxisten skrev:
slackern skrev:Jag tänkte mig mer ett Nividia GTX 970. Går på lite mer än 3000 men runt 3200-3500.


Det är totalt onödigt att köpa det till en budgetdator. Processorn brukar bara flaskhalsa grafikkortet om man inte drar till med en rätt kraftig CPU. Ett R9 280 är mer priseffektivt och duger i en billig rigg.

Skulle f.ö. hellre ge mig på ett R9 290.


Varför köpa en budgetdator som speldator? Kommer han ju bara att bli besviken. Bättre att köpa en bas som han kan bygga ut själv hur han vill, alltså en dator utan grafikkort så får han själv spara ihop och sätta ditt vilket han vill.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 19:51:58

slackern skrev:Jag tänkte mig mer ett Nividia GTX 970. Går på lite mer än 3000 men runt 3200-3500.


Onödigt att slanta upp över 3000:- för ett värstingkort.


Det där spelet BD pratade om är inte nåt krävande alls. Rekommenderar grafikkort är Gts8800, ett urgammalt kort.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 19:56:27

slackern skrev:Varför köpa en budgetdator som speldator? Kommer han ju bara att bli besviken. Bättre att köpa en bas som han kan bygga ut själv hur han vill, alltså en dator utan grafikkort så får han själv spara ihop och sätta ditt vilket han vill.


Därför att i trådstarten har BD sagt att är omkring 6000 hon har råd att lägga ut. Datorn hon länkade till ligger kostar 5 790 kronor. Då är det ej bra att sätta ihop en dator där bara grafikkortet kostar hälften av det.

Moggy skrev:Onödigt att slanta upp över 3000:- för ett värstingkort.


Det där spelet BD pratade om är inte nåt krävande alls. Rekommenderar grafikkort är Gts8800, ett urgammalt kort.


Detta har du fått riktigt om bakfoten, BF4 är ett av världens mest realistiska FPS-spel och är väldigt krävande. Faktum är att det i dagens läge är ett bland de mest krävande grafikspelen som finns.

512 MB AMD Radeon HD 3870 eller NVIDIA GeForce 8800 GT är minimum för att du ens skall kunna starta spelet på lägsta grafik och få typ 3 FPS.

Rekommenderat är minst 3GB AMD Radeon HD 7870 eller NVIDIA Geforce GTX 660! Dvs. de rekommenderat ett kort med minst 3GB GDDR5 i minne.

Men 3000 tycker jag också är onödigt, ett kort i 2000-klassen räcker gott.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 20:04:13

Moggy skrev:
slackern skrev:Jag tänkte mig mer ett Nividia GTX 970. Går på lite mer än 3000 men runt 3200-3500.


Onödigt att slanta upp över 3000:- för ett värstingkort.


Det där spelet BD pratade om är inte nåt krävande alls. Rekommenderar grafikkort är Gts8800, ett urgammalt kort.


Aha OK kollade inte startinlägget och vilka spel som skulle spelas. Kollade nu Batelfield 4 med runt 40 FPS låter som det kräver rätt bra grafikkort?
Senast redigerad av slackern 2014-11-26 20:05:48, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 20:05:20

Lät som att APB reloaded är det viktigaste spelet. Och det kommer att funka med allt på max på ett 745.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 20:07:22

marxisten skrev:
slackern skrev:Varför köpa en budgetdator som speldator? Kommer han ju bara att bli besviken. Bättre att köpa en bas som han kan bygga ut själv hur han vill, alltså en dator utan grafikkort så får han själv spara ihop och sätta ditt vilket han vill.


Därför att i trådstarten har BD sagt att är omkring 6000 hon har råd att lägga ut. Datorn hon länkade till ligger kostar 5 790 kronor. Då är det ej bra att sätta ihop en dator där bara grafikkortet kostar hälften av det.


Det var just därför jag föreslog att dom skulle bygga ihop en dator utan grafikkort, så får sonen välja själv vilket han vill ha när han har sparat ihop pengarna.

För 5790 får hon dessutom en Intel dator för samma peng utan grafikkort.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 20:11:27

slackern skrev:Det var just därför jag föreslog att dom skulle bygga ihop en dator utan grafikkort, så får sonen välja själv vilket han vill ha när han har sparat ihop pengarna.

För 5790 får hon dessutom en Intel dator för samma peng utan grafikkort.


Intel? Ifall man ska gå utan grafikkort skulle jag helt klart gå på AMD. AMD betydligt bättre än Intel idag på APU-sidan. Både prismässigt likväl som prestandamässigt.

Dessutom, ja. Och för 100 000 kan du få en ny bil, men du kan också köpa en stor bil utan motor för 100 000. Men vad är bäst för ditt användande?

Den med motor eller utan?

Går ju ej att jämföra en speldator med ett externt grafikkort jämfört med en utan. Du kan köpa en AMD-dator utan grafikkort för 3500 i sådana fall.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 20:19:46

marxisten skrev:
slackern skrev:Det var just därför jag föreslog att dom skulle bygga ihop en dator utan grafikkort, så får sonen välja själv vilket han vill ha när han har sparat ihop pengarna.

För 5790 får hon dessutom en Intel dator för samma peng utan grafikkort.


Intel? Ifall man ska gå utan grafikkort skulle jag helt klart gå på AMD. AMD betydligt bättre än Intel idag på APU-sidan. Både prismässigt likväl som prestandamässigt.

Dessutom, ja. Och för 100 000 kan du få en ny bil, men du kan också köpa en stor bil utan motor för 100 000. Men vad är bäst för ditt användande?

Den med motor eller utan?


Men du förstår inte konceptet med att köpa en bas som fungerar för lättare spel och surfande, sedan när grabben har sparat ihop ett par tusen till ett bättre grafikkort? För jag menar att det bara är en tillfällig lösning tills han har sparat ihop pengar till ett grafikkort som klarar av BF4.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 20:22:12

slackern skrev:Men du förstår inte konceptet med att köpa en bas som fungerar för lättare spel och surfande, sedan när grabben har sparat ihop ett par tusen till ett bättre grafikkort?


Varför göra på det sättet när du kan köpa ihop en dator idag för 6000 som är riktigt bra.

Nej, det gör jag inte. Ska man göra så kan man lika gärna vänta tills man har 9000 att göra av med på en gång för att på det sättet kunna köpa nyare och bättre komponenter för samma pris. Kan man först köpa grafikkortet om ett halvår är det bättre att vänta. Då har nya delar kommit och de nuvarande dyra delarna är prissänkta.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in