Speldator stationär, inte så dyr

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 20:27:10

marxisten skrev:
slackern skrev:Men du förstår inte konceptet med att köpa en bas som fungerar för lättare spel och surfande, sedan när grabben har sparat ihop ett par tusen till ett bättre grafikkort?


Varför göra på det sättet när du kan köpa ihop en dator idag för 6000 som är riktigt bra.

Nej, det gör jag inte. Ska man göra så kan man lika gärna vänta tills man har 9000 att göra av med på en gång för att på det sättet kunna köpa nyare och bättre komponenter för samma pris. Kan man först köpa grafikkortet om ett halvår är det bättre att vänta. Då har nya delar kommit och de nuvarande dyra delarna är prissänkta.


Men du har rätt Nividia GTX 970 var överkurs för BF4 vid 40 FPS. Sedan har dom testat 280X vilket är bättre än 280. Vilket motsvarar föregångaren 7950.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort ... ml#content
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 20:42:42

marxisten skrev:
Moggy skrev:Onödigt att slanta upp över 3000:- för ett värstingkort.


Det där spelet BD pratade om är inte nåt krävande alls. Rekommenderar grafikkort är Gts8800, ett urgammalt kort.


Detta har du fått riktigt om bakfoten, BF4 är ett av världens mest realistiska FPS-spel och är väldigt krävande. Faktum är att det i dagens läge är ett bland de mest krävande grafikspelen som finns.



Vad du tjatar om BF4. Läs startinlägget ordentligt så ser du att det handlar om ett annat spel som sonen i först hand vill spela.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 20:51:21

Moggy skrev:
marxisten skrev:
Moggy skrev:Onödigt att slanta upp över 3000:- för ett värstingkort.


Det där spelet BD pratade om är inte nåt krävande alls. Rekommenderar grafikkort är Gts8800, ett urgammalt kort.


Detta har du fått riktigt om bakfoten, BF4 är ett av världens mest realistiska FPS-spel och är väldigt krävande. Faktum är att det i dagens läge är ett bland de mest krävande grafikspelen som finns.



Vad du tjatar om BF4. Läs startinlägget ordentligt så ser du att det handlar om ett annat spel som sonen i först hand vill spela.


Bättre att köpa riktigt först, slipper man köpa till senare, Blir billigare i längden.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 21:41:24

marxisten skrev:
Moggy skrev:
Vad du tjatar om BF4. Läs startinlägget ordentligt så ser du att det handlar om ett annat spel som sonen i först hand vill spela.


Bättre att köpa riktigt först, slipper man köpa till senare, Blir billigare i längden.



Jo, men det är inget alternativ att lägga 2000:- på grafiken när datorn får kosta 6000:-. Du gillar tyngre gamerprylar och betalar gärna för det men BD kommer inte att köpa nåt sånt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 21:43:51

Moggy skrev:
marxisten skrev:
Moggy skrev:
Vad du tjatar om BF4. Läs startinlägget ordentligt så ser du att det handlar om ett annat spel som sonen i först hand vill spela.


Bättre att köpa riktigt först, slipper man köpa till senare, Blir billigare i längden.



Jo, men det är inget alternativ att lägga 2000:- på grafiken när datorn får kosta 6000:-. Du gillar tyngre gamerprylar och betalar gärna för det men BD kommer inte att köpa nåt sånt.


Det är nog mitt fel att tråden spårade ur. Jag gav bara förslag på hur jag skulle ha tänkt kring det hela.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-11-26 22:49:27

Hoppsan vad många svar :o Blir överväldigad av allt, och även om jag kan hänga med, så hinner jag tyvärr inte läsa igenom allt nu.

Men några saker om våra tankar:
- Han har fått 6000 kr för datorn som dog, och ska köpa något för ungefär lika mycket, upp till 6500 ungefär.
- Visst kan vi bygga, men jag vet inte om jag orkar. Säkert bra för sonen att lära sig, men jag har tyckt det var hopplöst förr att formatera om och installera varje del för sig, och så är det förstås alltid något som krånglar (min förra hopbyggda jäklades med ljudet hela tiden trots bra hjälp). I vilket fall som helst har jag för lite tid och ork att bygga, och någon måste ta ansvar och stötta, eller ta över (om sonen inte kan eller orkar) om man väljer det alternativet. Och det blir ju jag som får ta.
- Vi har en skärm (platt). Gammal visserligen, men den funkar och han tänkte önska sig en skärm när han fyller år (21/12 så det är ju inte så länge i så fall - om nu den gamla skärmen inte blir bra).

Jag vet att man får mer för pengarna om man köper stationär, men visste inte hur viktig i7 var.

Sonen har kollat datorn, kikat på folk som har just den datorn och spelat vissa spel som de filmat och lagt på youtube och han kände sig nöjd. Nu är han ingen datorexpert, utan har nyligen börjat sjuan och träffat nya kompisar som har stationära och lärt honom lite. De har motsvarande detta, då inte heller de troligen har råd med så mycket. Men jag tänkte inte lita på andra tolvåringar, så därför kom jag på att fråga er som vanligt :P

Vi vill ju ha RAM på 8 GB, bra processor, bra grafikkort, hårddisk utan betydelse hur stor den är (vi lägger på en NAS direkt och sparar ändå varken filmer eller musik).

Frågan är väl om den stationära jag länkade till är tillräckligt mycket bättre att spela på än laptopen jag länkade till, för att motivera att köpa den i stället. Det valet kräver ju mer utrymme och städning och datorn går inte att ta med. Nu har de små laptops från skolan, så de tycker att de gånger de vill ta med, så räcker dessa små skapelser.

Hur funkar det när man bygger eget, är det lätt (jag har bytt moderkort samt satt in USB-uttag på en gammal en gång och det är ju en jäkla massa pill som jag inte har tid med) och hur är det nu för tiden när man formaterar om? Sitter man där med en drös skivor där allt ska installeras och man hoppas att det kommer funka, eller är det smidigare nu?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 22:57:06

Bror Duktig skrev:Hur funkar det när man bygger eget, är det lätt (jag har bytt moderkort samt satt in USB-uttag på en gammal en gång och det är ju en jäkla massa pill som jag inte har tid med) och hur är det nu för tiden när man formaterar om? Sitter man där med en drös skivor där allt ska installeras och man hoppas att det kommer funka, eller är det smidigare nu?


Är väldigt enkelt att bygga ihop kan jag säga.

Ett enkelt pussel och det går inte att sätta dit sakerna fel, det kan jag lova. Du har vanligtvis en skiva till operativsystemet om du inte drar in det med USB, samt att du får med en skiva till moderkortet från vilken du främst behöver få in nätverksdrivrutinen, resten laddas ner av sig själv.

I Windows10 betan som jag körde in slapp jag helt använda drivrutiner från skivan, så nätverkskortets drivrutiner redan låg inne så laddades allting ner automatiskt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 23:07:49

Bror Duktig skrev:Frågan är väl om den stationära jag länkade till är tillräckligt mycket bättre att spela på än laptopen jag länkade till, för att motivera att köpa den i stället. Det valet kräver ju mer utrymme och städning och datorn går inte att ta med. Nu har de små laptops från skolan, så de tycker att de gånger de vill ta med, så räcker dessa små skapelser.



Ja. en stationär är helt överlägsen en bärbar om man ska spela seriöst på den. Flera olika fördelar.


Bror Duktig skrev:Hur funkar det när man bygger eget, är det lätt (jag har bytt moderkort samt satt in USB-uttag på en gammal en gång och det är ju en jäkla massa pill som jag inte har tid med) och hur är det nu för tiden när man formaterar om? Sitter man där med en drös skivor där allt ska installeras och man hoppas att det kommer funka, eller är det smidigare nu?



Mja. Det är ganska lätt då det handlar om standardprylar som utan vidare passar ihop. Men man ska absolut veta vad man håller på med och varför man gör det istället för att skaffa en färdig dator.

Med drivrutiner kommer du att få leta runt på nätet och förstå vilka saker det är du behöver.

Finns ingen anledning att bygga helt själv för de allra flesta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2014-11-26 23:08:06

Snabbfråga: spelar det någon roll för en speldator om det är dedikerat grafikminne? Jag jämförde några, och vissa hade typ 4 GB dedikerat, andra hade drygt 1 GB. Alla hade samma RAM.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 23:12:20

marxisten skrev:Är väldigt enkelt att bygga ihop kan jag säga.

Ett enkelt pussel och det går inte att sätta dit sakerna fel, det kan jag lova.



Lite svårare än så är det allt. Även om prylarna passar ihop så går det at göra dumma kopplingar om man inte har koll. Som de två strömkablarna till grafikkortet som ska tas ifrån olika strömbanor från nätagget. Jag gjorde så en gång att jag råklade koppla in båda strömkablarna från samma källa. Datorn tvärdog i spel efter ett tag. Felsökte och kunde inte hitta nåt, blev inte för varmt, alla fläktar funkade etc. Till slut råkade jag upptäcka strömkablarna och då visste jag knappat att man inte skulle göra så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 23:18:01

Bror Duktig skrev:Snabbfråga: spelar det någon roll för en speldator om det är dedikerat grafikminne? Jag jämförde några, och vissa hade typ 4 GB dedikerat, andra hade drygt 1 GB. Alla hade samma RAM.


Ja det spelar roll, om du kollar på det jag tror du kollar på dvs. grafikminne.

Ett normalt spelkort som köps idag i butik ligger väl på minst 2GB och uppåt i denna generationen, GTX760 har 2GB, R9 280 har 3GB ex. Dessa kort ligger runt 2000-strecket, men det finns även högre men då är det dubbel GPU:er såsom R9 295X2 som har 8GB GDDR5 i minne. Men jo, det spelar roll. Minnet spelar roll för hur kortet kan hantera texturer i spelet.

Men mycket minne gör ingen nytta om inte minnet är snabbt nog.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2014-11-26 23:41:35

Dedikerat RAM innebär att grafikkortet slipper dela den tillgängliga åtkomstkapaciteten med huvudprocessorn och att man kan nyttja hela RAM minnet för vanliga program.

Något som kan vara svårt är att få processorn i sockeln korrekt. Men framförallt att applicera korrekt med kylpasta och rätt tryck från kylflänsen på processorn. För lite tryck kan göra att processorn överhettas, för mycket tryck kan göra att processorn spricker istället. För lite kylpasta orsakar överhettning medan för mycket orsakar detsamma.

Sedan finns det komplikationer med att vissa moderkort bara gillar vissa minnen eller har problem med en viss processor. Eller tvärtom..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 23:45:35

plåtmonster skrev:Sedan finns det komplikationer med att vissa moderkort bara gillar vissa minnen eller har problem med en viss processor. Eller tvärtom..


Eller att de satans VRM:en blir över 60 grader och throttlar processorn vid alldeles för låg överklockning... :-)004
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 23:47:46

marxisten skrev:
plåtmonster skrev:Sedan finns det komplikationer med att vissa moderkort bara gillar vissa minnen eller har problem med en viss processor. Eller tvärtom..


Eller att de satans VRM:en blir över 60 grader och throttlar processorn vid alldeles för låg överklockning... :-)004



Köper man Intel och Asus så funkar det för det mesta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-26 23:51:40

Moggy skrev:
marxisten skrev:
plåtmonster skrev:Sedan finns det komplikationer med att vissa moderkort bara gillar vissa minnen eller har problem med en viss processor. Eller tvärtom..


Eller att de satans VRM:en blir över 60 grader och throttlar processorn vid alldeles för låg överklockning... :-)004



Köper man Intel och Asus så funkar det för det mesta.


Gäller att läsa på innan så att man köper rätt sockel och minnesmoduler. Men har man inte gjort det får man fan skylla sig själv.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2014-11-26 23:56:57

slackern skrev:
Gäller att läsa på innan så att man köper rätt sockel och minnesmoduler. Men har man inte gjort det får man fan skylla sig själv.



Ja, har man inte koll på sånt ska man inte ens försöka.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-26 23:57:02

Moggy skrev:
marxisten skrev:
plåtmonster skrev:Sedan finns det komplikationer med att vissa moderkort bara gillar vissa minnen eller har problem med en viss processor. Eller tvärtom..


Eller att de satans VRM:en blir över 60 grader och throttlar processorn vid alldeles för låg överklockning... :-)004



Köper man Intel och Asus så funkar det för det mesta.


Det var ett ASUS-kort som överhettade på VRM:en...

slackern skrev:Gäller att läsa på innan så att man köper rätt sockel och minnesmoduler. Men har man inte gjort det får man fan skylla sig själv.


Var ej det. Var VRM-sensorn som på den modellen var totalt åt helvete gällande temperatur.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav slackern » 2014-11-27 0:07:17

marxisten skrev:
Moggy skrev:
marxisten skrev:
Eller att de satans VRM:en blir över 60 grader och throttlar processorn vid alldeles för låg överklockning... :-)004



Köper man Intel och Asus så funkar det för det mesta.


Det var ett ASUS-kort som överhettade på VRM:en...

slackern skrev:Gäller att läsa på innan så att man köper rätt sockel och minnesmoduler. Men har man inte gjort det får man fan skylla sig själv.


Var ej det. Var VRM-sensorn som på den modellen var totalt åt helvete gällande temperatur.


Jag menade inte det, utan om att köpa fel komponenter, att man typ köper fel processor till moderkortet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2014-11-27 0:59:54

slackern skrev:Gäller att läsa på innan så att man köper rätt sockel och minnesmoduler. Men har man inte gjort det får man fan skylla sig själv.

Det kan strula ändå. Oftast för att någon tillverkare slarvat med timingmarginaler eller liknande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-27 1:27:04

plåtmonster skrev:Det kan strula ändå. Oftast för att någon tillverkare slarvat med timingmarginaler eller liknande


Vilket vanligen innebär att du får reklamera produkten pga. fabriksfel.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2014-11-27 1:29:27

Vilket innebär strul..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav marxisten » 2014-11-27 1:30:07

plåtmonster skrev:Vilket innebär strul..


Kan ske med OEM-burkar med. Samma strul där.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav SoulPain » 2014-11-27 4:04:21

Tänkte följa på datalemlarna å skriva en novell om datorer, men hejdade mig, alla kan inte grekiska här på forumet och Bror duktig vill mest bara veta om en dator som är billig och bra.

Så här är en dator: http://www.inet.se/produkt/v100333/dator-i-delar-nvidia-gtx-750-ti-in-game-voucher-varde-1000kr-ingar

Den ger mest valuta för pengarna, dock måste man sätta ihop alla delarna själv.

Om det skall vara färdig byggt, så får ni hosta upp ett par tusen till för en likvärdig dator, stationär.

Bästa ni kan göra är att kontakt någon vän som bygger sin egen dator och be denna plocka ihop en bra dator. Finns inte en sådan så muta någon av nötterna här på forumet att fixa en åt er ;) Eller så köper ni en laptop, kolla efter en på http://www.elgreen.se/sv/ bättre än att köpa helt nytt. Har köpt datorer från dem och de funkar, bra service och garanti.

De säljer typ föra årets modeller för låga priser kan man säga, kolla dock efter GTX och R9 grafikkort, samt i3-i5-i7 CPU. Gaaa de är en djungel detta, som att köpa TV....
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2014-11-27 5:27:04

Man får rätt bra valuta för pengarna om man köper begagnat. Dessutom brukar det vara färdigmonterat och funktionstestat som ren bonus.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in