Bakterier och virus

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Bakterier och virus

Inläggav Trollmor » 2013-05-20 9:21:02

Miche skrev:Nej, resistens handlar inte om resistens mot immunförsvaret utan om resistens mot antibiotika.
Jag menade att om vi utsätter oss för sjukdomsalstrare "för att bli immuna" så blir de flesta av oss sjuka. Exempel: Europas folk var immuna mot smittkoppor, och kunde därför använda smittade filtar som biologiskt vapen mot indianerna. För i Europa hade folket levt nära kor och andra djur under många generationer. De individer som var känsliga hade redan dött, och inte lämnat avkomma. Likadant är det med mikrober och sådant som dessa dör av, till exempel antibiotika (men även många faktorer som finns i naturen såsom gifter från andra mikrober). De individuella celler som dör slutar att dela sig och deras gener går inte vidare till nästa "generation".

Detta håller mikroberna på med hela tiden. Vi flercelliga varelser har inte en chans att hålla jämna steg med dem.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Bakterier och virus

Inläggav kiddie » 2013-05-21 23:11:43

Sägs att toasitsen är renare än tangentbordet men jag tar glatt upp en tappad matbit från tangentbordet och äter upp den...
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2013-05-22 11:58:38

Trollmor skrev:
Miche skrev:Nej, resistens handlar inte om resistens mot immunförsvaret utan om resistens mot antibiotika.
Jag menade att om vi utsätter oss för sjukdomsalstrare "för att bli immuna" så blir de flesta av oss sjuka. Exempel: Europas folk var immuna mot smittkoppor, och kunde därför använda smittade filtar som biologiskt vapen mot indianerna. För i Europa hade folket levt nära kor och andra djur under många generationer. De individer som var känsliga hade redan dött, och inte lämnat avkomma. Likadant är det med mikrober och sådant som dessa dör av, till exempel antibiotika (men även många faktorer som finns i naturen såsom gifter från andra mikrober). De individuella celler som dör slutar att dela sig och deras gener går inte vidare till nästa "generation".

Detta håller mikroberna på med hela tiden. Vi flercelliga varelser har inte en chans att hålla jämna steg med dem.

Det var väll mot smittkoppor det första vaccinet utvecklades? Tror det var därför Sverige fick en befolkningsexplosion under 1800-talet. Det brukar sägas att potatisen, freden och vaccinet gjorde att fler Svenskar överlevde.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Bakterier och virus

Inläggav Trollmor » 2013-05-22 20:26:06

slackern skrev:Det var väll mot smittkoppor det första vaccinet utvecklades? Tror det var därför Sverige fick en befolkningsexplosion under 1800-talet. Det brukar sägas att potatisen, freden och vaccinet gjorde att fler Svenskar överlevde.

Ja, såvitt jag har förstått var mjölkerskor immuna, fick inte sjukdomen. Kokoppor på kornas juver innehöll (innehåller?) smittämne som liknar smittkoppor tillräckligt mycket för att människokroppen ska producera effektiva antikroppar. (Ko på latin: vacca, därav ordet vaccin.)

Det jag försökte säga var att om vi utsätter oss för sjukdomsalstrare så blir de flesta av oss sjuka, men några överlever och blir immuna. En del har naturliga förutsättningar (gener?) som skyddar mot just denna sjukdom. Om sjukdomen i fråga får spridas fritt i en befolkning så överlever de som har gener som skyddar. De som blir sjuka och dör, de slutar att få barn. På det sättet kan en hel befolkning "bli immun", men det kostar lidande och död. Mikroberna gör likadant när de bildar resistenta stammar, och de "betalar glatt" priset att många av dem dör. För min del har jag inte lust att betala det priset.

Vilken som är smutsigast, toasitsen eller tangentbordet, beror väl mycket på hur vi städar?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2013-06-03 10:21:04

:-| Stora hygienbrister i brittisk studie av is från bland annat McDonalds:

Aftonbladet - Matkedjornas is värre än toalettvatten
2013-06-02
På sex av tio testade restauranger

Isen på flera mat- och dryckeskedjor innehåller fler bakterier än toalettvatten gör.
Det visar en brittisk studie som undersökt kvaliteten på tio välkända restauranger.
– Det här är en varning, säger läkaren Melody Greenwood.

Melody Greenwood, en före detta chef för laboratoriet Health Protection Agency, menar att flera restauranger måste garantera att personalen har en lämplig utbildning för att hantera isen.

Själv tar jag aldrig is i drycken på snabbmatsrestauranger där man har möjlighet att välja själv.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav Miche » 2013-06-03 14:26:15

Inte jag heller, läsken blir blaskig och tar kanske smak.

På vilka ställen får du inte välja själv?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2013-06-03 14:53:09

Miche skrev:Inte jag heller, läsken blir blaskig och tar kanske smak.

På vilka ställen får du inte välja själv?

Jag tänker på ställen där man inte frågar om man vill ha is i drycken innan man blir serverad. I och för sig kan man ju tala om innan om man inte vill ha is i drycken om man kommer på det.
Wine
Förhandsgranskad

Bakterier och virus

Inläggav Miche » 2013-06-03 15:46:56

Vilket jag alltid gör och jag reklamerar i stort sett alltid (dvs de måste byta, inte bara ta bort isen) om de ändå haft i is. Nu när jag ser din länk så visar det sig att det var rätt tänkt, trots att jag anser att man bör utsätta sig för en del bakterier för immunförsvarets skull.
Miche

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2014-11-21 14:26:43

Miche skrev:Även mobiltelefoner och privata tangentbord är duktiga bakteriehärdar!

Såg i en bilaga till morgontidningen i dag att det tydligen finns tangentbord med helt släta ytor som är damm- och vätsketäta, som man kan torka av snabbt och enkelt med sprit eller desinfektionsmedel men även diskbara möss, sköljtäta och spritbara:

INCLINO NORDIC - Smart smittskydd

:)
Wine
Förhandsgranskad

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2014-11-21 14:37:14

Wine skrev:
Miche skrev:Även mobiltelefoner och privata tangentbord är duktiga bakteriehärdar!

Såg i en bilaga till morgontidningen i dag att det tydligen finns tangentbord med helt släta ytor som är damm- och vätsketäta, som man kan torka av snabbt och enkelt med sprit eller desinfektionsmedel men även diskbara möss, sköljtäta och spritbara:

Annars kan det vara bra att ha som vana att tvätta sina händer efter ett toalett besök. :lol:
slackern

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2014-11-21 15:09:20

Man bör nog skilja på de patogener som är rätt harmlösa och som kan finnas i stor mängd. Jämfört med de patogener som vars blotta existens kan degradera livet. Alla patogener är inte lika.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Bakterier och virus

Inläggav Kanin » 2014-11-21 15:23:18

Wine skrev:

Det finns även tvättbara tangentbord på den vanliga konsumentmarknaden inklusive silikontangentbord (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... icon-svart) och alternativ från de största producenter (http://www.logitech.com/en-sg/product/w ... board-k310). Därutöver finns projicerade tangentbord (http://en.wikipedia.org/wiki/Projection_keyboard), som definitivt inte är några bakteriehärdar i sig, sedan länge på marknaden. Men inga av dessa är särskilt trevliga att skriva med.

Ordinära tangentbord är för övrigt vanligtvis ganska tåliga för rengöring.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2014-11-21 18:08:34

Tunna med etanol (sprit) doppa och låt det torka. Blir väldigt rent också. Kanske en lösning på bakteriehärden?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Bakterier och virus

Inläggav Alien » 2014-11-21 19:37:22

Trollmor skrev:
slackern skrev:Det var väll mot smittkoppor det första vaccinet utvecklades? Tror det var därför Sverige fick en befolkningsexplosion under 1800-talet. Det brukar sägas att potatisen, freden och vaccinet gjorde att fler Svenskar överlevde.

Ja, såvitt jag har förstått var mjölkerskor immuna, fick inte sjukdomen. Kokoppor på kornas juver innehöll (innehåller?) smittämne som liknar smittkoppor tillräckligt mycket för att människokroppen ska producera effektiva antikroppar. (Ko på latin: vacca, därav ordet vaccin.)

Just mjölkerskorna hade extra fin slät hy, vilket var allmänt känt. De var inte koppärriga som många andra. Det var väl det som gav läkaren Edward Jenner idén att smitta sin trädgårdsmästares 8-årige son med kokoppor (år 1796), och sedan kontrollera hans immunitet genom att också utsätta honom för smittkoppsvirus (inokulation). Jag tror inte det ansetts etiskt idag. Men smittkoppor dödade många barn (30% av de smittade). Den tiden visste man inte ens att virus fanns.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2014-11-21 23:08:54

plåtmonster skrev:Man bör nog skilja på de patogener som är rätt harmlösa och som kan finnas i stor mängd. Jämfört med de patogener som vars blotta existens kan degradera livet. Alla patogener är inte lika.

Jag är noga med att ha det rent på tangentbord och möss, gillar inte när det samlas damm, smulor och för att inte tala om fettfläckar.

Kanin skrev:Det finns även tvättbara tangentbord på den vanliga konsumentmarknaden inklusive silikontangentbord (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... icon-svart) och alternativ från de största producenter (http://www.logitech.com/en-sg/product/w ... board-k310). Därutöver finns projicerade tangentbord (http://en.wikipedia.org/wiki/Projection_keyboard), som definitivt inte är några bakteriehärdar i sig, sedan länge på marknaden. Men inga av dessa är särskilt trevliga att skriva med.

Ordinära tangentbord är för övrigt vanligtvis ganska tåliga för rengöring.

Har aldrig tittat på det tidigare, brukar annars torka av både tangentbord och möss med en fuktig microfibertrasa regelbundet.
Wine
Förhandsgranskad

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2014-11-21 23:36:43

Wine skrev:Jag är noga med att ha det rent på tangentbord och möss, gillar inte när det samlas damm, smulor och för att inte tala om fettfläckar.

Dom där sakerna har jag också otroligt svårt för och känner obehag utav.
slackern

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2014-11-21 23:38:59

slackern skrev:
Wine skrev:Jag är noga med att ha det rent på tangentbord och möss, gillar inte när det samlas damm, smulor och för att inte tala om fettfläckar.

Ja och hår tycker jag också är jobbigt, gillar inte att se hårstrån på ytor, bord, tangentbord o. dyl.
Wine
Förhandsgranskad

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2014-11-21 23:41:35

Wine skrev:
slackern skrev:

Ja och hår tycker jag också är jobbigt, gillar inte att se hårstrån på ytor, bord, tangentbord o. dyl.

Raka av dig allt hår på huvudet som jag har gjort så slipper du det problemet. ;)
slackern

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2014-11-22 0:02:32

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:

Raka av dig allt hår på huvudet som jag har gjort så slipper du det problemet. ;)

Jag får nog stå ut med att plocka hårstrån emellanåt ändå. :wink:
Wine
Förhandsgranskad

Bakterier och virus

Inläggav Miche » 2014-11-22 0:54:06

Wine skrev:torka av [...] möss
Vad tycker mössen om det? ;-)

Allvarligt talat så behöver kroppen utsättas för både bakterier och virus för att immunförsvaret ska fungera, det finns dock en del av dem man helst inte vill bli utsatt för men så länge de inte kommer in i kroppen så är det mesta ofarligt. Huden är en väldigt effektiv barriär.
Miche

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2014-11-22 1:01:09

Miche skrev:
Wine skrev:torka av [...] möss
Vad tycker mössen om det? ;-)

Allvarligt talat så behöver kroppen utsättas för både bakterier och virus för att immunförsvaret ska fungera, det finns dock en del av dem man helst inte vill bli utsatt för men så länge de inte kommer in i kroppen så är det mesta ofarligt. Huden är en väldigt effektiv barriär.

Säg inte det. Har en kompis som råkade ut för det, han fick infekterade bölder på höfterna och var tvungen att åka in till akuten dom började mumla om resistenta bakterier och la in honom på isolering. Så han blev lite skärrad innan dom insåg vilken bakterie det var.

Gula stafylokocker är vanliga bakterier som många bär på utan att få några besvär. Om du har stafylokocker finns de oftast i näsan, i svalget eller på andra slemhinnor. Du kan också ha gula stafylokocker på huden, exempelvis i ljumskar och armhålor.

Risken att få en infektion av stafylokocker är större om du till exempel har ett sår eller någon allvarlig sjukdom. Du kan få bölder, infektion i ett sår eller hudinfektioner, till exempel hårsäcksinflammation. Ett infekterat sår kan bli rött, svullet, göra ont, och du kan få feber. Ibland, men det är ovanligt, kan stafylokocker komma in i kroppen och orsaka infektioner i till exempel lederna och blodet.

Gula stafylokocker kan orsaka matförgiftning. Bakterierna från huden kan hamna i mat under tillagning och bilda ett gift i maten som orsakar matförgiftning. Därför är det viktigt att tvätta händerna noga innan du lagar mat. Om du har ett infekterat sår på huden, särskilt på händerna eller i ansiktet, ska du inte arbeta i kök.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdo ... lokocker-/
slackern

Bakterier och virus

Inläggav Miche » 2014-11-22 1:46:42

slackern skrev:Säg inte det.
Som sagt, huden är en suverän barriär men den får inte vara skadad när bakterier och virus angriper, sår är viktiga att hålla rena. Din kompis kanske slarvade eller hade någon hudåkomma som satte ner skyddet.
Miche

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in