Bakterier och virus

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bakterier och virus

Inläggav Jagers » 2012-02-11 18:44:40

Hadde precis en diskussion med min pappa som aldrig tvättar händerna om bakterier och virus.
Han menar på att alla ska gå runt å vara så skitig man bara kan för att sprida så mycket bakterier och virus som möjligt för då blir vi immuna till slut.
Jag hävdar motsatsen, att det är virusen och bakterierna som tillslut anpassar sig och blir immuna mot vårat immunförsvar.

Nån som kan lite mer i detta ämne?
Ska vi försöka undvika bakterier och virus genom att inte köpa lösgodis i vintertid, tvätta händerna ofta och noggrant, och inte skaka hand med varandra?

Eller ska vi försöka sprida så mycket sjukdommar vi bara kan, absolut aldrig tvätta händerna, osv.?

vad kommer dem 2 olika alternativen ovan leda till i slutändan är det jag undrar.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Bakterier och virus

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-11 18:54:39

Hade vi bott utomhus i tält, sure. Men nu lever vi i uppvärmda miljöer där bakterier och virus stormtrivs. Särskilt våra badrum och kök, handdukar etc.

Jag vill inte äta E-colibakterier för att folk inte tvättar händerna efter att de torkat sig i röven.
Bild

Escherichia coli.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Bakterier och virus

Inläggav Parvlon » 2012-02-11 18:56:35

B12 kommer från från bakterier i avföringen oxå.

Vi är nog redan immuna mot miljoner olika virus, det de blir immuna mot som man menar är något dåligt är våra mediciner. Virus evolverar oavsett om vi tvättar oss eller inte och läste för ett tag sedan att det går 10 virus på varje bakterie.
Senast redigerad av Parvlon 2012-02-11 19:00:44, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2012-02-11 18:57:34

Varför tror du att sjukvårdspersonal ska tvätta händerna mellan varje patient och sprita händerna?

Klart att personlig hygien är viktig för att förhindra spridning utav sjukdomar. Som tex efter ett toabesök så är det självklart att tvätta händerna. Har du gjort tvåan och torkat dej utan att tvätta händerna och petar dej i ögat. Kan du ju garanterat få en ögoninflamation från helvetet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bakterier och virus

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 18:59:12

Att vara extremt renlig kan försvaga immunförsvaret ganska rejält. Barn utan husdjur bli oftare sjuka än barn med husdjur just för att de barnen som inte har husdjur inte får ett lika bra immunförsvar.

Jag tror att man ska tvätta händerna när man varit på toa, undvika att träffa folk om man är sjuk och inte överdriva renligheten med mängder av handsprit och sådant.

Judarna blev beskyllda för att ha spridit pesten för att de inte drabbades i samma utsträckning, detta var för att de hade börjat med att ta hand om hygienen vilket inte var vanligt på den tiden.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:08:25

Man ska tvätta händerna efter toabesök, och torka händerna. Eftersom bakterierna elimineras genom uttorkning. Man kan sprida salmonella mm. Fråga om det är värt att bosätta sig på dass eller i sängen i flera dagar för att man ska "bli immun". I övrigt, tvätta händerna och torka dom innan du tar i mat eller pillar i ögon. Ska du däremot göra rent sår mm så är det spritning som lämpar sig.

Det är också skillnad på bakterier. Dom flesta är bara jobbiga om man är frisk. Men helt onödiga att råka ut för. Andra bakterier och oftast virus är av en helt annan kaliber och kan göra även unga och friska riktigt dåliga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Bakterier och virus

Inläggav Red and green » 2012-02-11 20:22:52

Tvätta händerna, det ska man göra. Inget snack om det.
Personlig hygien rekommenderas. :D

Hemmiljön däremot ska man inte sterilisera, inte bra att använda för starka rengöringsmedel. Lite skit i hörnet, bättre än rent helvete.

Och ja, det är sant barn uppvuxna med husdjur och inte av alldeles för hysterisk morsa har mindre allergier.

Jag har husdjur och lever i organiserad kaos och är i princip aldrig förkyld.
Men jag tvättar händerna :wink:

Och måttlig med handsprit i hemmamiljön ! Numera ser man handsprit i varenda äffär.

Antobiotika ska man verkligen inte knappra i sig för skojs skull.

Hur fasiken får man livsmedelsindustrin att sluta bombardera djur med antibiotika? Stora boven är inte sjukvården, det e banne mig livsmedelsindustrin :(

Snart funkar ingen antibiotika om inget görs. Det har allvarliga konsekvenser för människosläkten.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Bakterier och virus

Inläggav Red and green » 2012-02-11 20:31:27

På sjukstugan är det patientens egen hudflora som oftast är boven i dramat. Helt vanlig hudbakteria alltså stafylococcus aureus. I vanliga fall gör det ingen skada men med nedsatt immunförsvar kan det betyda katastrofala påföljder. Till exempel postoperativa infektioner orsakas oftast av just ovannämnda bakterier. Patientens egna staffar letar sig in, till exempel, i operationssåret och orsakar en infektion. Infektioner kan ju naturligtvis bero på massa andra saker också.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Bakterier och virus

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 20:46:20

Red and green skrev:Jag har husdjur och lever i organiserad kaos och är i princip aldrig förkyld.
Men jag tvättar händerna

Då är vi två om det. Om jag jämför min familj som har det normalstädat och en massa husdjur (har alltid haft) med en familj i släkten som aldrig haft husdjur och har det kliniskt rent. Min familj är sjuk ibland, går inte att undvika. I den andre familjen är det nästan alltid någon som är sjuk.
Då är vi ändå fler familjemedlemmar i min familj än den andre.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 21:25:05

Att växa upp på landet med djur i lagom skitig miljö ska inte underskattas ;)
Dessutom kan man bygga dammar, dra ledningar, testa saker som flyger sönder eller brinner upp, såga allt möjligt utan att någon stör sig på det.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-05-14 20:52:59

Obehagligt med köttätande bakterier:

DN - Ung kvinna drabbad av köttätande bakterier
Publicerad i dag 20:29

En ung kvinna kämpar för sitt liv på ett sjukhus i USA efter det att köttätande bakterier fått fäste inne i hennes kropp. Ena benet och delar av magen är i bakteriernas grepp.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2012-05-14 21:07:54

Wine skrev:Obehagligt med köttätande bakterier:

DN - Ung kvinna drabbad av köttätande bakterier
Publicerad i dag 20:29

En ung kvinna kämpar för sitt liv på ett sjukhus i USA efter det att köttätande bakterier fått fäste inne i hennes kropp. Ena benet och delar av magen är i bakteriernas grepp.


Tydligen en väldigt vanlig dödsorsak på Svenska sjukhus.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=109
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-05-14 21:16:58

slackern skrev:
Wine skrev:Obehagligt med köttätande bakterier:

DN - Ung kvinna drabbad av köttätande bakterier
Publicerad i dag 20:29

En ung kvinna kämpar för sitt liv på ett sjukhus i USA efter det att köttätande bakterier fått fäste inne i hennes kropp. Ena benet och delar av magen är i bakteriernas grepp.


Tydligen en väldigt vanlig dödsorsak på Svenska sjukhus.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=109


Då bör man alltså akta sig så att man inte hamnar på ett svenskt sjukhus.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-05-14 21:32:46

Offentliga miljöer som bankomattangentbord, sedlar, publika tangentbord, dörrhandtag, säten/handtag i kollektivtrafiken ofta har bakterier och inte minst virus på sig. Observera att dessa otäckingar finns runtomkring hela tiden. Skillnaden är att de får grepp om kroppen. Så ät bra, motionera och håll kroppen i trim samt tvätta innan du tar i mat och sprita om du ska pilla i ögon eller lägga om sår.

Det går också att byta till myskläder mm hemma så att man minskar mängden i egna soffor osv.

* Metro: Din bussresa – en bakteriebuffé
* Metro: Så snuskig är tunnelbanan
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Bakterier och virus

Inläggav Zima33 » 2012-05-14 21:58:33

Jag brukar ta med tröjärmen i handtag när jag ska öppna dörr eller liknande och tvättar alltid händerna direkt jag kommit hem. Det fungerar tydligen eftersom jag inte varit magsjuk på 2 år och inte förkyld på 1 år ungefär. (Peppar peppar).
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Bakterier och virus

Inläggav Miche » 2012-05-14 22:03:55

Även mobiltelefoner och privata tangentbord är duktiga bakteriehärdar!

Kroppen har dock ett väldigt bra skydd, huden, det är svårt för bakterierna att ta sig in i kroppen om man inte har ett öppna sår eller hjälper dem på traven in genom kroppsöppningar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2012-10-09 2:56:09

Det här var ett roligt klipp.

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bakterier och virus

Inläggav Kanaljen » 2012-10-09 7:48:58

Med tanke på att det finns hundratals olika förkylningsvirus som ständigt ändrar form så faller trådskaparens fars resonemang. Lägg därtill alla andra tusentals bakterier och virussjukdomar.

Nä, vän med tvål eller ovän med mig.
Kanaljen
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-10-07
Ort: Där alla andra inte är

Bakterier och virus

Inläggav biologic » 2012-10-13 1:11:20

Tja, det är väl bara att gå tillbaka några hundra år i tiden för att se vem som har rätt? Till den klassiska insikten att fler spädbarn överlever om personalen inte går direkt från en obduktion till en förlossning utan tvättar händerna emellan...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Bakterier och virus

Inläggav Zombie » 2012-10-13 1:35:24

En annan belysning på startinlägget kan det ju ge att fråga vilka som förökar sig snabbast, vi eller bakterier och virus. Det bestämmer också hur snabbt man kan anpassa sig genetiskt till förändrade livsbetingelser. Som till exempel alltför dålig hygien (riskfaktor för oss) respektive antibiotika (riskfaktor för dem).

Mikroberna har alltså ett litet försprång där...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Bakterier och virus

Inläggav Moggy » 2012-10-13 2:09:08

Blev rätt nyligen medveten om att det finns bakteriofager och att det studerades flitigt och med framgång i Sovjet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/53 ... gramid=412

Väldigt intressant även om det är lite skralt med djupare info om det. Men det ska gå att designa såna virus för att ge sig på bakterier och då även resistenta sådana och det ska inte utan vidare gå att utveckla resistens mot bakteriofager.


Orkar inte skriva nåt mer om det men det är värt att googla runt om bakteriofager...lite typiskt rysk vetenskap sådär att ha funnit alternativa vägar till lösningar....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bakterier och virus

Inläggav slackern » 2012-10-13 2:55:31

biologic skrev:Tja, det är väl bara att gå tillbaka några hundra år i tiden för att se vem som har rätt? Till den klassiska insikten att fler spädbarn överlever om personalen inte går direkt från en obduktion till en förlossning utan tvättar händerna emellan...


Yes det får dom lära sej på sjuksköterskelinjen. Det var större chans att överleva en förlossning i hemmet utav en barnmorska än en läkare på sjukhus. Just PGA det du sa. Är läskigt det där var någon gång under 1800-talet dom upptäckte sambandet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 3:11:18

Sjukhus bör man i allmänhet undvika om man inte måste besöka dem. Bl.a för risken med smittsamma sjukdomar. Men även risker för felmedicinering, sammanblandning av vilka ingrepp som skall göras, eller våldsoffer där fejden fortsätter in på sjukhuset.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bakterier och virus

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-13 6:48:47

Jag tror själv att man kan härda sig och bli "som immun" mot mycket.

Men sedan finns det bakterier som inte passar in i det resonemanget. Så som flera tagit upp exempel på med sjukhus, obduktion/förlossning, multiresistenta bakterier o.s.v.

Och även under jägarexamensutbildningen fick man lära sig att en population som blir för stor, reglerar sig själv (om inte rovdjur eller annat gör det) genom att sjukdomar sprids lättare och tar kål på de svagaste. Vi fick uppräknat för oss en mängd exempel som jag glömt detaljerna kring, hur sjukdomar effektivt ser till att minska för stora populationer, och jag minns att jag drog en parallell till människor och undrade om vi skulle kunna stå emot den naturlagen.

Och vi människor lever ju minst sagt överbefolkat.

Men som sagt, själv är jag inte ett dugg rädd för bakterier i vardagen, inte rädd att ta där andra tagit, spritar mig inte, undviker inte julruschliknande ställen vintertid så som en del gör (för sjukdomars skull). Men så verkar jag ju iofs immun mot vinterkräksjuka och maginfluensa och liknande, vilket väl är vad de försöker undvika. Inte ens när barnen började skolan så blev jag mer sjuk än förr. Maken och svärföräldrar och andra barns föräldrar blev sjuka hela tiden, men inte jag.

Jag har funderat på om det faktiskt till viss del beror på att jag härdat mig genom att inte tvätta och sprita mig i tid och otid. En del är ju rädda för buffémat och plockgodis t.o.m.

Den jag känner som är mest noga med att inte ta i handtag eller folk, och som spritar sig jämt, är den som är mest sjuk också. Får alla förkylningar o.s.v. Vet inte om det beror på otränat immunförsvar, eller om hon spritar sig för att hon faktiskt är känsligare. Samma resonemang kan ju gälla mig. Jag kanske inte är härdad, utan medfött tåligare och behöver bara tänka på de verkligt farliga mikroberna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in