Bakterier och virus

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-10-13 12:42:16

Bror Duktig skrev:Men så verkar jag ju iofs immun mot vinterkräksjuka och maginfluensa och liknande, vilket väl är vad de försöker undvika. Inte ens när barnen började skolan så blev jag mer sjuk än förr. Maken och svärföräldrar och andra barns föräldrar blev sjuka hela tiden, men inte jag.

Jag har funderat på om det faktiskt till viss del beror på att jag härdat mig genom att inte tvätta och sprita mig i tid och otid. En del är ju rädda för buffémat och plockgodis t.o.m.


Norovirus kan man inte härda sig mot men däremot så är vissa personer, ca 20% av befolkningen i Sverige, resistenta mot de flesta typer av norovirus (men inte alla typer av norovirus) som orsakar vinterkräksjukan på grund av att de har en mutation i FUT2 genen. Jag har sedan barndomen alltid varit ganska noga med handhygien men jag spritar inte händerna normalt sett eller till vardags eftersom tvål och en ordentlig handtvätt räcker bra om man inte arbetar inom exempelvis vården eller av någon anledning har nedsatt immunförsvar.

Det beror ju inte bara på handtvätt eller spritning heller om man blir sjuk eller inte, många virus är ju luftburna och smittar ganska lätt genom exempelvis, kräkning, hostning eller nysning och handtvätt hjälper ju knappast om man får en aerosoldusch rakt i ansiktet så att virus kommer in i slemhinnor i ögon, näsa eller mun. Därför kan det ju vara bra att undvika att trängas i stora folksamlingar i förkylnings- eller influensatider om man vill undvika att bli sjuk.

Ca 30 minuter in i det här klippet kan man se i ett experiment hur smittsam kräksjukan är, aerosoldroppar från en person som plötsligt insjuknar med kräkning sprids och smittar de som befinner sig i närheten av den insjuknade personen. Föreläsare är Lennart Svensson, professor i molekylär virologi, Institutionen för klinisk och experimentell medicin, Linköpings universitet:

Vinterkräksjukan och virala diarrésjukdomar - sjukdomsmekanismer, vaccin och ärftligt skydd

Bror Duktig skrev:Den jag känner som är mest noga med att inte ta i handtag eller folk, och som spritar sig jämt, är den som är mest sjuk också. Får alla förkylningar o.s.v. Vet inte om det beror på otränat immunförsvar, eller om hon spritar sig för att hon faktiskt är känsligare. Samma resonemang kan ju gälla mig. Jag kanske inte är härdad, utan medfött tåligare och behöver bara tänka på de verkligt farliga mikroberna.


Norovirus hjälper ju inte heller noggrann handtvätt till att skydda sig mot alltid eftersom viruset kan finnas i exempelvis frysta köpta bär, ostron, skaldjur, plockgodis och andra livsmedel som någon smittad/smittbärare kan ha kontaminerat m.m.

Jag tror det är väldigt individuellt hur bra immunsystemet fungerar, mycket beror nog på hur man själv sköter sin hälsa, sömn, kost, motion o.s.v. och till viss del är det ju genetiskt predisponerat, vilken blodgrupp man har men även tarmfloran kan också ha betydelse för risken eller benägenheten att insjukna i olika sjukdomar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav Selma » 2012-10-13 13:11:18

slackern skrev:Varför tror du att sjukvårdspersonal ska tvätta händerna mellan varje patient och sprita händerna? .

Det gör de inte... Inte alla. Långt ifrån.
Intressant att följa deras händer med blicken. De fingrar på alla möjliga ställen på kroppen och går sedan raka vägen till datorn, skriver, kommer tillbaka och klämmer lite till.

Armbandsur, ringar och långärmade rockar är inte ovanligt. Jag vill inte tänka på allt vad de rockärmarna kommit emot tidigare under dagen.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 15:03:10

Det är rätt känt inofficiellt att det slarvas hejdlöst!

Ett praktiskt tips: Insistera på att de spritar sig innan de kladdar på din kropp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bakterier och virus

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-13 16:24:16

Jag tror att det är bra att tvätta sig mellan toalettbesök och matlagning, eller mellan fingrande på ledstången på rulltrappan i Stockholms tunnelbana och tumsugning. Jag tycker inte heller om när restaurangpersonal lägger bestick direkt på borden. Man vet inte vem som har lagt upp ärmen där. Eller att köpa äpplen i kiosker som kan bli placerade på disken och som man inte har chans att skölja.

För övrigt ska man inte behöva torka ut händerna med sprit om man inte vistas någonstans där det finns pågående epidemier.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 16:31:47

Bjäbbmonstret skrev:tycker inte heller om när restaurangpersonal lägger bestick direkt på borden. Man vet inte vem som har lagt upp ärmen där. Eller att köpa äpplen i kiosker som kan bli placerade på disken och som man inte har chans att skölja.


Hur hanterar du det när det ändå inträffar?, i tillägg till alla sociala regler..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bakterier och virus

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-13 17:04:31

@Wine: man kanske kan dricka sprit mot norovirus? :D
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-10-13 17:15:46

Bror Duktig skrev:@Wine: man kanske kan dricka sprit mot norovirus? :D


:) Klorin kanske, klorin ska tydligen vara effektivt mot de små "nasty" virusarna.



:wink:

Enbart sprit ska tydligen inte hjälpa för att ta kål på dem.

Kul om du är immun, verkar rejält jobbigt ju annars för de som drabbas av vinterkräksjukeländet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 17:21:43

Klor är bra mot mycket även människor, i synnerhet lungor ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bakterier och virus

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-13 17:44:26

Wine skrev:Kul om du är immun, verkar rejält jobbigt ju annars för de som drabbas av vinterkräksjukeländet.

Jag minns att jag kräktes en gång i december, 1991. Då gjorde andra det också. Så en gång måste jag ha haft det. Men har aldrig haft någon kräksjuka annars. Jag var förresten inlagd på psyket när det hände. Kanske en särskilt nasty variant ;-)

När det hände, höll jag mig från att kräkas i flera timmar medan andra kräktes direkt av första känningarna. När jag hade kräkts var jag som i ett trollslag helt frisk, medan de andra fortsatte att må illa och spy i några omgångar (även om det gick över rätt fort hos dem också).

Ja, min mage är otroligt tålig mot allt som verkar mikrobrelaterat. Helt oberörd av vilken mat som helst utomlands o.s.v. Har alltid varit sådan. Kunde äta 1 kg plommon utan problem också. Kan jag nu med, men får gaser. Blir inte lös dock. Å andra sidan har jag problem med att vara en hårding i magen :-)018
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Bakterier och virus

Inläggav rapchic » 2012-10-13 18:29:53

(har bara läst första sidan)
Jag tycker man ska gå en medelväg, inte ha bacillskräck inte vara en hygienisk risk

Jag tvättar ju mig alltid efter toa, innan jag lagar mat (ibland medans men det är för att jag fått nått klet på händerna inte för bakterier) och efter jag kommit in (ofta jag tvättar ansiktet då också) kanske låter lite väl mycket men då jag har djur så har jag oftast varit i kanin/hönsbajs eller liknande och då vill man tvätta sig (inte helt ovanligt att tex en katt trampar en i ansiktet eller liknande heller) om jag inte varit hos djuren så har jag varit i trädgårdslandet, plockat svamp/bär eller likande eller varit i stan och då känner man sig mest äcklig men då mest för alla avgaser.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-10-13 19:45:14

Selma skrev:Intressant att följa deras händer med blicken. De fingrar på alla möjliga ställen på kroppen och går sedan raka vägen till datorn, skriver, kommer tillbaka och klämmer lite till.


Jag har också roat mig, eller rättare sagt oroat mig med att titta på hur personal inom tandvården beter sig när det gäller vad och i vilken ordning de gör olika moment. Först lite i munnen sedan till datorn och knappa lite och använda musen, klicka och sedan tillbaka till munnen igen, så kan det gå till. Det är bra om tandläkaren inte arbetar ensam utan har en tandsköterska som assisterar, tandhygienister brukar däremot arbeta ensamma. En gång var det en tandsköterska som inte använde handskar heller men då sa jag faktiskt till henne, det är ju även för hennes egen skull som det kan vara viktigt med handskar för att hon ska vara skyddad från eventuell smitta.

Bror Duktig skrev:Jag minns att jag kräktes en gång i december, 1991. Då gjorde andra det också. Så en gång måste jag ha haft det. Men har aldrig haft någon kräksjuka annars. Jag var förresten inlagd på psyket när det hände. Kanske en särskilt nasty variant ;-)

När det hände, höll jag mig från att kräkas i flera timmar medan andra kräktes direkt av första känningarna. När jag hade kräkts var jag som i ett trollslag helt frisk, medan de andra fortsatte att må illa och spy i några omgångar (även om det gick över rätt fort hos dem också).


Men det behöver ju inte heller ha varit norovirus/vinterkräksjukan, det finns ju andra virus också som exempelvis adenovirus, astrovirus m.m. och det kan ju också ha varit någon typ av bakterie eller matförgiftning. Det är ju svårt att veta vad det är för orsak om man inte tar prover.

Bror Duktig skrev:Ja, min mage är otroligt tålig mot allt som verkar mikrobrelaterat. Helt oberörd av vilken mat som helst utomlands o.s.v. Har alltid varit sådan. Kunde äta 1 kg plommon utan problem också. Kan jag nu med, men får gaser. Blir inte lös dock. Å andra sidan har jag problem med att vara en hårding i magen :-)018


Jag har heller aldrig varit sjuk utomlands trots att jag varit i exempelvis Indonesien och en mängd andra länder, jag har klarat mig bra men jag äter inte vadsomhelst och jag försöker vara noga med hygienen, dricker flaskvatten om man måste för att det inte går att dricka kranvattnet o.s.v. för man vill ju inte gärna bli sjuk när man är på resa. Klarar också plommon rätt bra, vilket är bra för jag gillar verkligen plommon. :-)Happy
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-13 20:31:20

Jag äter dock vad som helst utomlands. Sallader, råa musslor, sjöborrar, dricker kranvatten (inte nu längre då jag är mer rädd för kemikalier) o.s.v. Har inte varit mer noga med hygienen där än hemma.

Har också hanterat rå kyckling riktigt illa (och det i stora mängder under långa tider) då min hund får rå kyckling och jag gör övningar utomhus med den. Då blir det garanterat så att jag var och varannan gång fått i mig fel saker eftersom det inte gått att tvätta sig.

Mina hundar har förresten allihop haft stålmage. inte när de kom, men när de ätit vad jag gett dem ett tag. Tror det är bra med rå mat, inte för sterilt och inte för snäll mat. De äter mängder med ben, fett, hittar ruttet ute som de äter - allt utan att visa några större negativa reaktioner med bajseriet. Det gjorde de däremot när de fick normal hundmat (sterila sönderprocessade kulor) och min nuvarande hund när han kom hit - han fick inga kulor här dock så jag har ingen egen erfarenhet av honom som stabil i miljön men med "kulmat").
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2012-11-13 21:27:19

Vissa apotek säljer tydligen ett test som visar om man tillhör de ca 20% av befolkningen som har en genetisk mutation som skyddar mot de vanligaste varianterna av norovirus, svaret på testet får man inom ca fem dagar på företagets hemsida:

DN - DNA-test för vinterkräksjuka på apoteket
Publicerad 2011-02-25 10:54

Nu går det att köpa DNA-test för vinterkräksjukan på apoteket. Testet visar om du är en av dem som har den genvariant som ger skydd mot sjukdomen.

Testet, som utvecklats av Linköpingsföretaget Dynamic Code, säljs på utvalda apotek och via företagets hemsida.


http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=247947

http://www.dynamiccode.se/sjalvtester/d ... rkraksjuka
Senast redigerad av Wine 2012-11-13 21:33:18, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav Charlie72 » 2012-11-13 21:31:00

Tror på pappa Jagers, skit är bra ;)
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2013-02-25 19:44:08

Man kan inte ens vara säker på att det går att skydda sig mot köttätande bakterier med handtvätt:

Aftonbladet - 54 svenskar döda av köttätande bakterier
2013-02-25

Aldrig har så många infektionsfall uppmätts i Sverige

Förra året dog 54 svenskar av köttätande mördarbakterier. Nu ökar de svåra infektionerna kraftigt – och ingen vet varför. – Vi har inte sett så många fall sedan vi började mäta, säger Anders Tegnell, avdelningschef på Smittskyddsinstitutet, till Aftonbladet.


Äter sig in
Lika många män som kvinnor drabbades i fjol, men i åldersgruppen 20-39 år dominerade kvinnor.
Främst äldre personer insjuknade och dog. Bland dem som avled var medianåldern 78 år.


Svårt att spåra
Generellt bör alla tänka på att tvätta händerna noga i samband med måltider och toalettbesök.
– Men skillnaden mellan A-streptokocker och de andra smittorna är att det sällan går att spåra smittvägarna. Man ser också att handtvätt inte ger samma effekt.


Smittskyddsinstitutet - Fler drabbas av grupp A-streptokocker
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav Flawed » 2013-02-25 20:23:39

De finns ju ganska vanligt förekommande bland folk och då borde de ju primärt drabba de som har nedsatt immunförsvar eller typ otur.
Man kan ju få alla möjliga sorters infektioner av tex möggel och jäst om man har ett bristfälligt immunförsvar.
Eller man blir sjuk om man har omoralisk sex.
Vad är grupp B-streptokocker (GBS)?

Grupp B-streptokocker (GBS) är en bakterie som många bär och som sällan orsakar infektioner hos friska vuxna. Nyfödda barn (framför allt för tidigt födda) och vuxna med nedsatt immunförsvar löper ökad risk att drabbas av infektioner med GBS. Är man bärare (koloniserad) av GBS finns bakterien framförallt i tarmen och genitalt.


Tänk på vart ni stoppar era kroppsdelar som munnar och så.
Håll inte på och äckla er!
Eller var dett grupp A?
Streptokock som streptokock.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Bakterier och virus

Inläggav lillmupp » 2013-02-25 21:37:17

Flawed skrev:Eller man blir sjuk om man har omoralisk sex.


Eeeeh.. what!?
Detta får du ju gärna förtydliga..
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Bakterier och virus

Inläggav kiddie » 2013-02-25 21:39:53

Lagom är bäst eller nåt.

Klart man ska undvika farliga basilusker som t ex färdas med vår avföring som svåra magsjukor som dödar massor i fattigare delar av världen, polio och sånt med. Vi har en naturlig aversion mot bajs, speciellt människans, och det beror väl helt enkelt på att det är smart att undvika det.

Sedan klart det finns sjukdomar av olika allvarlighetsgrad man bara kan ha en gång och man blir immun. Men många muterar hela tiden eller det finns många varianter och man blir sjuk om och om igen. Det är ju onödigt.

Så normal handtvätt särskilt efter att man varit på toa eller ska handskas med mat är ju bra. Ska tillägga att norovirus inte dör av handsprit, det dör av att man lixom gnuggar av smittan med tvål och vatten och minskar mängden smittämnen så. Och är man känslig kanske man inte ska ge sig ut bland folk i värsta förkylnings- och influensatider.

Men sedan så kan man ju bli överrenlig oxo. Då får ju inte immunförsvaret träna på något. Lever man för rent verkar det iallafall som man enklare blir sjuk när man väl möter smittämnen. Och framförallt barns immunförsvar utvecklas inte utan att man stöter på smittor (särskilt inälvsmask har jag hört...), utan det stannar kvar i sin grundfas där det inte är inriktat och vänt mot rätt saker. Effekterna blir allergi.

Så lite skit är bra men farliga basilusker ska man undvika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bakterier och virus

Inläggav Flawed » 2013-02-25 21:47:41

lillmupp skrev:
Flawed skrev:Eller man blir sjuk om man har omoralisk sex.


Eeeeh.. what!?
Detta får du ju gärna förtydliga..

Nevermind.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Bakterier och virus

Inläggav gitarrmongot » 2013-02-26 0:12:54

Jagers skrev:Hadde precis en diskussion med min pappa som aldrig tvättar händerna om bakterier och virus.
Han menar på att alla ska gå runt å vara så skitig man bara kan för att sprida så mycket bakterier och virus som möjligt för då blir vi immuna till slut.
Jag hävdar motsatsen, att det är virusen och bakterierna som tillslut anpassar sig och blir immuna mot vårat immunförsvar.


Det är aldrig fel att tvätta sig lite då och då, men när det går så långt att man måste duscha varje dag och tvätta händerna varje timme är det osunt.

Ju oftare man duschar desto större chans att smittas!

Bevis: http://www.easy-immune-health.com/Handwashing.html
gitarrmongot
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-02-24

Bakterier och virus

Inläggav Parvlon » 2013-02-26 0:29:04

[...]
– Det är en gammal myt att bakterier sprids via damm. I slutet av 1800-talet stressades kvinnor upp med att tuberkulosen gömde sig i golvspringorna. Städning blev livsviktigt. Vilket tvingade arbetarklassens kvinnor att ligga och skura med dåligt samvete. Självklart spreds inte tbc via golvspringorna. Med tio personer i ett rum och kök var det farfar som låg och hostade i kökssoffan man skulle se upp med. - Städning är en rent estetisk verksamhet, och upp till var och en – mikrobiologiskt är det helt ointressant.
[...]

– Vi ska nog vara glada för den gamla sura disktrasan, kanske är den vår enda chans att få lite cirkulation på tarmfloran.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smi ... -ska-bort/

Från: post972964.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bakterier och virus

Inläggav Wine » 2013-04-11 12:53:38

Nu varnar smittskyddsinstitutet för frysta bär och rekommenderar att man kokar djupfrysta, köpta bär innan man äter dem så att man inte riskerar att smittas av Hepatit A:

SMI - Frysta bär kan ha orsakat utbrott av hepatit A
Pressmeddelande från Smittskyddsinstitutet, 2013-04-11

Antalet fall av Hepatit A har ökat kraftigt i Sverige och i samtliga andra nordiska länder de senaste månaderna. Smittan misstänks komma från frysta bär och Livsmedelsverket rekommenderar nu att djupfrysta, köpta bär kokas innan de äts.

I Danmark pågår ett utbrott av en viss typ av hepatit A, som smittat 30 personer och där den mest troliga smittkällan är frysta bär, särskilt jordgubbar. Även i Norge och Finland har man noterat en ökning av fall, och ett samarbete pågår nu mellan de nordiska länderna. I Danmark och Finland rekommenderas redan kokning av frysta bär.

SVT - Larm om smitta i djupfrysta bär

Det är bra att koka djupfrysta bär även för att undvika att smittas av norovirus/vinterkräksjukan också. Smittan har hittats i exempelvis djupfrysta hallon.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bakterier och virus

Inläggav elle » 2013-04-12 8:09:24

Helicobakter pyroli. Är det någon som har haft det eller är beläst i ämnet ? Hur smittas man och varför får man återfall ? Har läst att nästan varannan svensk bär på Helicobakter dock inte så många som får symptom på den .och nästan alla som bor i Afrika har Helicobakter.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Bakterier och virus

Inläggav Flawed » 2013-04-12 22:11:38

Det finns tydligen olika genetiska varianter av bakterien.
http://cassandrawillyard.com/Cassandra_ ... pylori.pdf
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in