Jag älskar när myter avslöjas

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Juggernawt » 2013-02-10 10:05:16

Kahlokatt skrev:Att Big Ben är ett berömt klocktorn i London
Varken tornet eller uret heter Big Ben – bara själva urverket. Det är tre meter brett, väger 13,5 ton och har tonen E


Det är inte urverket som heter Big Ben utan den största klockan (jmfr. bell - clock).

mnordgren skrev:Att polackerna gjorde kavallerichocker mot tyskarna under kriget. Något sådant förekom inte.


Polska kavallerister anföll ett dåligt grupperat tyskt infanteri med utmärkt resultat i början av 2:a världskriget. Se bl.a http://www.militaryhistoryonline.com/wwii/articles/polishcavalry.aspx
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Flawed » 2013-02-12 0:17:45

Även i slutet av kriget.
Polacker som stred under Sovjetunionen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Schoenfeld
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Danne » 2013-02-12 11:24:57

Har inte orkat skanna av hela tråden, så det är risk att jag är puck-tvåa (eller trea) här:

Kahlokatt skrev:Att SOS är en förkortning för Save Our Souls/ Ship
SOS betyder ingenting. Att man valde denna nödsignal beror bara på att den är lätt att minnas.

Det är då framförallt inte bokstäverna som är lätta att minnas utan morsekoden för bokstäverna som är lätt att känna igen och komma ihåg. (Tre korta - tre långa - tre korta)

Före dessa använde man CQD, som stod för Come Qiuck, Distress, men man bytte morse koden till något som utmärkte sig bättre när man hör morsekoden. Det är säkert många som inte kan morsealfabetet, men ändå känner till just SOS-signalen på morse.

Det är tydligen en myt att signalisten på Titanic var den allra första som brukade den nya SOS-signalen. Men han var en av de första som gjorde det, vilket uppmärksammades p.g.a. olyckans stora uppmärksamhet. Jag har hört att han använde bägge signalerna, eftersom den ene var ny och den andre var den som de flesta signalister var vana vid då det begav sig.


Lite onödigt vetande från mitt minne, som dock säkert innehåller felaktigheter. :-)Happy


Admin: fixade citatet
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav higgspartikel » 2013-02-12 11:49:38

Ockhams rakkniv (så som den används inom vetenskapsfilosofi, av skeptiker m.m.) formulerades inte av William of Ockham själv utan var en efterhandskonstruktion. En bra efterhandskonstruktion får man väl säga, då den är mer praktiskt användbar än Ockhams egna ord:

"Nothing ought to be posited without a reason given, unless it is self-evident or known by experience or proved by the authority of Sacred Scripture."

http://boingboing.net/2013/02/11/what-o ... -said.html
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Dagobert » 2013-02-12 16:21:54

Att SOS skulle betyda "save our souls (själar)" verkar dumt, det är snarare nåt man ber Gud om.
"Save our ship" är vettigare men även det en efterkonstruktion. SOS är ingen akronym e.d.

Mayday is an emergency procedure word used internationally as a distress signal in voice procedure radio communications. It derives from the French venez m'aider, meaning "come help me".
It is used to signal a life-threatening emergency primarily by mariners and aviators, but in some countries local organisations such as police forces, firefighters, and transportation organizations also use the term.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mayday

En instruktionsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=Hc7V-0QP-Sw
:-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Frimodig » 2013-02-12 20:57:13

higgspartikel skrev:Ockhams rakkniv (så som den används inom vetenskapsfilosofi, av skeptiker m.m.) formulerades inte av William of Ockham själv utan var en efterhandskonstruktion. En bra efterhandskonstruktion får man väl säga, då den är mer praktiskt användbar än Ockhams egna ord:

"Nothing ought to be posited without a reason given, unless it is self-evident or known by experience or proved by the authority of Sacred Scripture."

http://boingboing.net/2013/02/11/what-o ... -said.html


Ockhams rakkniv är en mkt smart idé. När du försöker förstå saker, skall du sträva efter ett minimalt antal antaganden om verkligheten.

Rakkniven utesluter helt naturligt att typer av religiösa förklaringar, spöken, frälsare, och sånt.

Jag tror jag läste det hos Russell första gången. Plötsligt var det nån som tänkte ungefär som jag.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Jackal » 2013-02-13 9:20:05

Jag har en som är rätt sjuk.

Att håret, på benen för kvinnor, eller i ansiktet för män, skulle börja växa mer eller bli kraftigare för att man rakar det.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav kiddie » 2013-02-24 22:07:49

SOS är bara en så god som någon beskrivning på signalen. Men egentligen är det inte SOS som sänds. Ord sänds med ett litet mellanrum mellan varje bokstav och ett större mellan orden.

Så man skulle kunna tro att SOS sändes som

... --- ...

men det gör det inte, hela SOS sänds som ett enda tecken, dvs

...---...

Jupp jupp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-12 23:53:59

Jackal skrev:Jag har en som är rätt sjuk.

Att håret, på benen för kvinnor, eller i ansiktet för män, skulle börja växa mer eller bli kraftigare för att man rakar det.


Anledningen till det ryktet är troligen att det kan se tjockare ut när det är stubbig utväxt och känns strävare.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 0:21:13

VeganGeekGirl skrev:
Jackal skrev:Jag har en som är rätt sjuk.

Att håret, på benen för kvinnor, eller i ansiktet för män, skulle börja växa mer eller bli kraftigare för att man rakar det.


Anledningen till det ryktet är troligen att det kan se tjockare ut när det är stubbig utväxt och känns strävare.

En annan möjlig förklaring är att det är kroppens sätt att skydda sig själv: att den reagerar på att det blir kallare genom att tillföra mer värmande päls...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Dagobert » 2013-04-13 15:10:07

Schmetterling skrev:
VeganGeekGirl skrev:
Jackal skrev:Jag har en som är rätt sjuk.

Att håret, på benen för kvinnor, eller i ansiktet för män, skulle börja växa mer eller bli kraftigare för att man rakar det.


Anledningen till det ryktet är troligen att det kan se tjockare ut när det är stubbig utväxt och känns strävare.

En annan möjlig förklaring är att det är kroppens sätt att skydda sig själv: att den reagerar på att det blir kallare genom att tillföra mer värmande päls...

Hårstrån faller naturligt av, så på ett ben med fritt växande hårsvall är stråna olika långa och avsmalnande i topparna. På ett rakat ben är alla lika långa och inte avsmalnande i topparna.

Att skägget börjar växa mer på pojkar som börjat raka sig är kanske inte så konstigt... :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav kiddie » 2013-04-13 22:29:56

Om man rakar hårstrån, kommer alla vara i samma tillväxtfas då, eller kommer vissa fortfarande ligga i vila?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 22:53:49

kiddie skrev:Om man rakar hårstrån, kommer alla vara i samma tillväxtfas då, eller kommer vissa fortfarande ligga i vila?

Olika hårsäckars strån växer olika fort och emellanåt somnar vissa hårsäckar och andra vaknar. Utifrån denna kunskap säger jag att livet är ett äventyr och hårväxten kan överraska en. :lol:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav kiddie » 2013-04-14 0:42:41

Usch. Låter nästan som man lever lite farligt där...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Watkins » 2013-06-22 10:08:06

Har inte läst hela tråden, men kan varmt rekommendera sidan http://www.skeptoid.com. Där går författaren genom olika händelser som givits övernaturliga eller pseudovetenskapliga förklaringar och kollar vilka belägg som finns för de olika påståendena. Egentligen är Skeptoid en podcast (som finns på iTunes), men på sidan finns alla avsnitt transkriberade.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 22:38:41

Två faktoider som NÄSTAN är sanna.

Det vetenskapliga namnet på gorillan är Gorilla gorilla gorilla.
Nästan sant! Den i särklass vanligaste underarten av gorilla, västlig låglandsgorilla, har verkligen det vetenskapliga namnet Gorilla gorilla gorilla.

Under Leicester Square i London finns ett underjordiskt kraftverk och ingången är kamouflerad som en rabattkiosk för teaterbiljetter.
Den falska biljettkiosken finns, men är inte den hemliga ingången (den finns strax intill), utan döljer ventilationssystemet till en underjordisk transformatorstation. Inte riktigt ett kraftverk, alltså. Däremot har det faktiskt funnits en kärnreaktor i Greenwich i London!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 22:47:11

Mer faktoider:

En krokodil kan springa fortare än en kapplöpningshäst.
Krokodiler (och alligatorer) kan visserligen göra oerhört snabba rusningar efter byten - de kan komma upp i 40km/h - men det är under hopp upp ur vattnet. De springer inte så fort på land, kanske 17 km/h.

Alla isbjörnar är vänsterhänta.
Isbjörnarna brukar försöka kamouflera sig genom att hålla ena ramen framför den svarta nosen.
Isbjörnar är vita.

Zoologer har aldrig lagt märke till att någon speciell "hänthet" (är det ett ord!?) dominerar hos isbjörnar; de klipper till dig lika bra med båda ramarna!
Under hårt väder ser man ibland isbjörnar rulla ihop sig och dölja nosen med ena ramen, men det är för att skydda den (de har ju ingen päls på nosen).
Isbjörnars päls är egentligen genomskinlig!
F.ö. skall de stora nallarna vara väldigt förtjusta i tandkräm...

De flesta muppar är vänsterhänta, för dess skapare Jim Henson var vänsterhänt och ville hämnas på en högerhänt värld.
Att de flesta muppar är vänsterhänta beror helt enkelt på att de flesta dockspelare är högerhänta.

Elefanter är de enda däggdjur som inte kan hoppa.
Sengångare, flodhästar och noshörningar kan inte heller hoppa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav gadas » 2013-12-02 22:49:12

Alien skrev:Ättestupan för gamla och orkeslösa är också en myt.

Kan det inte ha varit så att en del valde det för att ta livet av sig? Och att det sedan spetsats till (minst sagt) så att man skulle ha knuffat folk mot döden.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 22:52:06

Det är omöjligt att känna dofter i sömnen.
Nej, en del människor känner dofter även när de sover.

Björnar kan inte springa i nedförsbacke.
Jo, det kan de. Alldeles utmärkt, t.o.m.

Man skall inte kasta okokt ris under bröllop, för fåglar som äter det kan svälla upp och dö.
Nej, det är ingen fara, de dör inte av okokt ris.

Mel Blanc, mannen som gjorde Snurre Sprätts röst, var allergisk mot morötter.
Nej, han var bara inte särskilt förtjust i morötter.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 23:09:24

Marilyn Monroe hade sex tår på ena foten.
Det finns några fotografier på Marilyn där det ser ut som att hon har en extratå på ena foten, men det är bara en synvilla (kanske lite sand eller en skugga). På andra bilder ser man tydligt att hon hade fem tår på varje fot.

Det finns ett barnspöke i filmen "Tre män och en baby".
I några scener i filmen kan man faktiskt se en liten pojke bakom gardinerna i Ted Dansons rollfigurs lägenhet. Myten säger att det är spöket av en liten pojke som begick självmord eller blev mördad i läghenheten. Det stämmer inte. Scenerna är inspelad i en studio och "pojken" är i själva verket en pappfigurs-standin föreställande Ted Danson. Tydligen glömde man att den stod där när scenerna spelades in.
(Man ser "spöket" 0:35)

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 23:20:09

Bandet New Order är fascister och bandets namn syftar på den nya världsordning Hitler ville införa.
Nej, New Order tycker bara om att provocera genom att använda nazistisk/fascistisk symbolik. Bandnamnet skall vara hämtat från den nya världsordning en annan otäcking - Pol Pot - ville införa.

Om man är i England och slår "1" på en telefon, hamnar man hos drottningen, men hon är kolossalt upptagen och kan låta kasta en i fängelse om man inte har något giltigt skäl att ringa till henne.
Allvarligt, finns det någon som tror det? :roll:

Man kan krydda mat med krut.
Nästan sant. Man kan krydda mat med svartkrut (bestående av salpeter, svavel och kol), men modernare former av krut är sannolikt giftiga.

Man kan inte vika ett papper mer än sju gånger.
Det går faktiskt, men fråga mig inte hur! En amerikansk high school-elev som heter Britney Gallivan har faktiskt lyckats vika ett papper tolv gånger och även demonstrerat detta.

Alla vegetariska restauranger drivs av sekter.
En del gör det - Govinda's drivs t.ex. av Hare Krishna-rörelsen - men självklart inte alla.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Moggy » 2013-12-02 23:26:24

Kahlokatt skrev:Man kan inte vika ett papper mer än sju gånger.
Det går faktiskt, men fråga mig inte hur! En amerikansk high school-elev som heter Britney Gallivan har faktiskt lyckats vika ett papper tolv gånger och även demonstrerat detta.


Det där måste bara gälla en vanligt normaltjockt papper.

Om man tänker sig ett normalt papper som går att vika på hälften 7-8 ggr så kan man tänka sig att när det är ovikt så består det egentligen av ett hopvikt ark av papper som är hälften så tjockt. Eller att det är vikt två ggr och består av ett papper som är 1/4 så tjockt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav slackern » 2013-12-02 23:27:45

Kahlokatt skrev:Man kan krydda mat med krut.
Nästan sant. Man kan krydda mat med svartkrut (bestående av salpeter, svavel och kol), men modernare former av krut är sannolikt giftiga.


Även svavel är ohälsosamt att äta eller dricka. Dom använder det i vin tillverkningen för att avsluta jäsprocessen även ekologiska viner innehåller svavel. Men som regel innehåller billigare viner mer svavel. En utav orsakerna att vissa får fruktansvärd huvudvärk utav vin.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-02 23:30:42

Kaffe innehåller koffein och te innehåller tein.
Te innehåller också koffein. Tidigare trodde man att tein och koffein var lite olika, men sedan upptäckte man att de faktiskt hade precis samma kemiska sammansättning.

Det har aldrig utförts några terroristattacker på en söndag.
För många människor i världen är söndagen inte "helig" på något sätt, utan bara en vanlig arbetsdag, och det har utförts terrorattacker även på söndagar.

I alla hotellrum hittar man, om man undersöker byrån närmare, en porrtidning fastsatt med tejp på undersidan av den nedersta lådan.
Hihihi...ja, det är naturligtvis en myt... :mrgreen:

Det finns inga träd på Island.
Jo, det finns träd på Island - t.o.m. vad man skulle kunna kalla skog - men inte alls lika mycket som i Nordens övriga länder.

Det finns bara en enda bankomat i hela Albanien.
Tja - tekniskt sett måste det ju vi något tillfälle ha funnit en enda bankomat i Albanien, men det har aldrig varit så att invånarna fått klara sig med en enda. Bankomaterna i Albanien är emellertid inte så många.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in