Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-01 16:28:44

Jag trodde själv inte på Gellers förmågor tidigare så jag har full förståelse för alla som inte gör det. Att jag har ändrat uppfattning med tiden har nog många orsaker, bl a den att jag har fördjupat mig i ämnet. Som jag ser det så finns det saker som talar emot Geller, men också saker som talar för honom.

Det som talar emot honom är ju bl a att ingen annan tycks ha dom förmågor som han påstår sig ha, och att åtminstone vissa saker som han utför går att utföra med trick. Det finns också inspelningar som inte är till hans fördel. Men det är kanske inte så konstigt egentligen då han ju filmats vid ett otal tillfällen och uppträder spontant. Han har också erkänt att han tidigt i karriären ibland tog till tricks för att förstärka effekterna, på uppmaning av sin manager. Jag tycker inte det är konstigt om hans förmågor varierar med dagsformen, och att det existerar en del inspelningar av honom som verkar tveksamma även om han har dessa förmågor.

Det som talar till hans fördel är bl a att han utfört en mängd olika fenomen. Det är ju inte bara skedböjning han sysslat med. Han har levererat vid vetenskapliga test där han knappast haft några större möjligheter att fuska. Och jag tycker personligen numera att han ger ett intryck av att vara genuin. Det är ju inte heller så att han började sin karriär med att uppträda inför publik, utan det är något som kom senare. Innan det har han använt sina förmågor på annat vis och tycks även då ha levererat. Detta framgår av dokumentären som jag rekommenderar för en mer nyanserad bild av honom. Hur han eventuellt stoppade ett kärnvapenkrig framgår också av denna.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav River » 2014-11-01 21:58:32

Hadde vært kjedelig uten spøkelser da. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-01 23:11:26

Jag skulle inte rekommendera att tro på spöken men när Satan jävlas så har jag som sagt erfarenheten att det är svårt att inte tro på inbillningarna. Och säkert finns det värre saker att tro på än att det är något skumt och osynligt som är intelligent (vilket nog de flesta skulle definiera som ett spöke).

Och förmodligen finns det en anledning bakom att denna andevarelse jävlas med en. Som jag läste i enoks bok, tror jag det var, så var det egentligen Satan som gav uppdraget att mörda Abrahams son, men eftersom Abraham trodde det var Gud så gjorde Gud honom rättfärdig. Och kristen som jag är (eller antas vara) så måste jag ju se bibeln som sann i alla ord. Men jag tror Gud är intelligentare än så.

När en får psykoser /hör röster/ eller jävlas av andar på annat sätt, så tror jag det finns en större risk att inte ta emot Jesus när han kommer och vill hjälpa en. Men det är bara en person av alla historier jag läst som verkar ha missat den chansen (och jag tror att Gud gillar oss som blivit mer påfrestade i jordelivet än de som äter glasstårta hela livet). Personen tror numera att han är en utomjording och att han har en egen komet som kommer att ödelägga planeten jorden.. Glömde jag tillägga att han äter massa mediciner och självmedicinerar med alkohol? Gud är en aning större än alla andra andar liksom. Och sen så tror jag det finns en mening med att man utsätts för andar av olika slag som sagt, en är att man ska överbevisas att det är Gud som bestämmer över vad man en har fått för sig (till slut). Finns vissa hintar om det i bibeln. En annan sak det står i en av Enoks böcker(igen, inte säker om det var där eller i bibeln) är att en ska vara glad om man fått utstå domen i jordelivet.

Micke, du tror garanterat på en lögnare som i princip tror att han har tagit Jesu plats. Det är ditt val men jag rekommenderar att tänka om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-02 18:09:52

Min tro på Gellers s k övernaturliga förmågor ligger väl på 99% ungefär. Finns nog ingen annan här på forumet som är så insatt i ämnet som jag är, så om jag skall ändra uppfattning behövs det förstås lite mer än att någon garanterar att Geller är en lögnare. Jag påstår inte att jag vet bättre eller att jag har rätt, bara att jag har en hel del på fötterna som ligger till grund för min tro.

Och du har ju haft fel förut (fast vem har inte haft det?). Du trodde ju inte på s k kundaliniresningar när jag skrev om det för ett par år sedan, men sen fick du ju uppleva det själv. :-|
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-02 18:21:16

Micke skrev:Och du har ju haft fel förut (fast vem har inte haft det?). Du trodde ju inte på s k kundaliniresningar när jag skrev om det för ett par år sedan, men sen fick du ju uppleva det själv.
Klart jag har haft fel.

Länka gärna till det du nämner för jag läste en hel del om kundalini för cirka tio år sedan, och tvärtemot vad du påstår här så trodde jag fram till för bara för ett år sedan att det var enda eller bästa vägen till Gud och upplysning i den mån de finns(dvs. utan att kroppsligen dö). Numera är jag mer säker på att det säkert oftare är vägen till alla möjliga slags lögner. Dock gav du mig en varning och rekommenderade bön istället och det är sant att jag borde ha tagit ditt råd på allvar.

edit, antar att det är denna tråd du syftar på.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-02 18:39:37

Ja det var den tråden jag syftade på. Okej, det var väl mer riskerna med det som du var skeptisk till.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-02 19:11:09

Micke skrev:Ja det var den tråden jag syftade på. Okej, det var väl mer riskerna med det som du var skeptisk till.
Tack iallafall! Förmodligen hade jag sparat en del tid genom att ta ditt råd på allvar men framförallt så hade jag säkert inte haft messiaspsykosen och det är ju ett hån mot Gud. En Satans frestelse att tro sig vara i klass med den ENDE. Jag misstänker att kundaliniresningar egentligen är andedop. Som buddha när han blev frestad/testad av andemakter, i 40 dagar. Som Jesus också blev (där mest troligen facit finns eftersom han är Herren och steg ner från himlen, den sanna fåraherden). Och är man inte beredd att lämna jordelivet så verkar det vara en dum resa att göra. Iaf om man inte kommer ihåg att Jesus dött en gång för alla, och numera sitter på Guds högra sida. Jag tror att man kan bli utlämnad i Satans händer, och det misstänker jag grovt att Muhammad blev. Sagan om Buddha är jag fortfarande skeptisk till om den verkligen kom till före Jesus kom ner. Det var nog 2x40 dagar som jag var i Satans händer men å andra sidan så tror jag att jag hade Gud vid min sida hela resan också, som ett handikapp. Egentligen borde jag fattat att det hade med ondska att göra eftersom jag fick vissa hintar om att det rörde sig om underjordiska krafter men jag trodde att allt osynligt måste vara gott. Och som det står i bibeln så kommer Gud att överbevisa en.

Ted Gärdestad lekte väl med sånt här? Tog ju livet av sig till slut. Jag misstänker att det var för att han försökte klänga sig fast vid den här världen, men kan ha varit vilken annan Satans påfrestelse som helst som Gud lämnade kvar demonen i han, egentligen. Han lär inte heller ha "kommit ihåg" vad Jesus egentligen gjorde här. Ett test som jag är relativt säker man förlorar om man tänker tjäna pengar på det är att utnyttja andemakter så som t.ex Uri och medium gör.

Innan min resa var jag som många andra, väldigt skeptisk till att kristendomen är mer sann än nån annan väg. Faktiskt så var jag snarare säker på att det måste vara fel. Men som det står i bibeln så har Gud lagt stötestenar för hans folk att snava vid och Jesus kommer att hämta sina barn oavsett vad. Det står också att de som är oandliga tillhör himmelriket så att bli en buddha eller liknande är jag glad att jag slapp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav matterik » 2014-11-02 19:26:05

Det finns inget övernaturligt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-02 19:53:55

Jo, det dummaste jag gjorde var nog att "byta" Gud. Möjligen kan min messiaspsykos bero på det snarare än att jag mediterade.

Visserligen var min tro att det bara finns en Gud och det står ju i bibeln men jag hade en inbillning om att att alla religioner handlade om samma snubbe.

Hur jag bytte? Fick frågan av en fågel några dagar efter min kundalniresning, om jag ville "byta gud till allah".. Att prata med fåglar var inte så märkligt för mig just då för det var vad jag gjorde på dagarna typ. men att "byta gud" som kristen är inget jag rekommenderar.

Men som jag skrev innan så tror jag inte att det finns övernaturliga saker för det är inte människan som satt upp regler för naturen. Och man kanske ska vara lagom tokig så jag pratar ej med djur längre, däremot kan jag höra Jesus lite överallt. Ibland är det som att han har "alltet" som en högtalare. :-)173
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-04 14:39:47

Micke, tror du fortfarande på teveserien "det okända"?

Micke skrev:Jag vågar nästan påstå att tv-serien "det okända" är autentisk.
Jag har haft det som ett stort intresse och följt med i diskussioner mellan personer involverade i produktionen, främst då Caroline Giertz och vissa medium på diverse forum under en längre tid.

post240587.html#p240587

Isåfall förstår jag dig bättre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-07 23:30:14

Ja det gör jag. Dom medium som är med där kan sin sak, det är min uppfattning. Det går ett nytt program förresten nu på sjuan på måndagar, "En natt på slottet". Rekommenderas för den intresserade. Senast var bl a kändisen och skeptikern Martin Melin med, han är inte lika skeptisk längre. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-08 0:19:58

Det finns inget övernaturligt, rätt enkelt egentligen.

Jag menar, alla övernaturliga grejer är hjärtligt välkomna hem till mig på Linnégatan 19 i Uppsala. Alla är extremt välkomna. Spelar ingen roll vilka förmågor de har, eller inte har, alla är hjärtligt välkomna.

Men, ingen kommer.

Jag tycker det är skitintressant med jockar som uppstår från de döda och går på vatten och sånt.

Kom gärna hem till mig så kan vi snacka. Alla övernaturliga varelser, kom hem till mig.

Alla Gudar och deras avkomma, kom gärna hem till mig på Linnégatan.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-08 1:07:27

Micke skrev:Ja det gör jag. Dom medium som är med där kan sin sak, det är min uppfattning. Det går ett nytt program förresten nu på sjuan på måndagar, "En natt på slottet". Rekommenderas för den intresserade. Senast var bl a kändisen och skeptikern Martin Melin med, han är inte lika skeptisk längre. :-)Happy

-Det där programmet är bara trams och lurendrejeri.

Man försätter sig i stämning genom att bo på ett gammalt slott, lyssnar på knarrande dörrar och spelar varandra små psykologiska spratt.

Finns det spöken som det går att kontakta går det också att bevisa det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-08 1:10:07

Micke skrev:Min tro på Gellers s k övernaturliga förmågor ligger väl på 99% ungefär. Finns nog ingen annan här på forumet som är så insatt i ämnet som jag är, så om jag skall ändra uppfattning behövs det förstås lite mer än att någon garanterar att Geller är en lögnare. Jag påstår inte att jag vet bättre eller att jag har rätt, bara att jag har en hel del på fötterna som ligger till grund för min tro.

Och du har ju haft fel förut (fast vem har inte haft det?). Du trodde ju inte på s k kundaliniresningar när jag skrev om det för ett par år sedan, men sen fick du ju uppleva det själv. :-|

Han är väl avslöjad som bluffmakare för länge sen? Han hade nåt fuffens för sig med de där böjda skedarna, exakt hur han bar sig åt minns jag inte men det var nåt trix i alla fall.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-08 1:19:02

Om allt övernaturligt kunde komma hem till mig på Linnégatan 19, så skulle jag känna mig rätt trygg. Alla former av övernaturliga varelser, Jesus och Muhammed och helgonen. Alla är hjärtligt välkomna. 1 tr upp.

Om de ringer i förväg, 0709-687536, så kan jag fixa portkoden.

Alltså, alla former av Gudar är hjärtligt välkomna hem till mig. Varenda en. Alla är välkomna. Jag bjuder på kaffe och the.

Ett visst förakt. Jo, det dyker upp. Ett visst förakt.

Om man tänker sig en 400-metersbana.

Jag står där med kortbyxor och springskor. Och alla övernaturliga makter står på andra banan. Jesus och jockarna.

Och jag joggar runt, nema problema. Det fanns ingen konkurrans.

Man kan liksom spotta lite sidleds.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav River » 2014-11-08 1:25:36

Du poster jo som om de overnaturlige vesener skulle være her på forumet liksom?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-08 1:32:27

River skrev:Du poster jo som om de overnaturlige vesener skulle være her på forumet liksom?


Jo, exakt så. De finns i vårt omkringliggande samhälle. Och de finns på forumet.

Exakt så.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav River » 2014-11-08 1:36:20

Ja, men du påstår jo lenger oppe her at det overnaturlige ikke eksisterer.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-08 1:38:40

River skrev:Ja, men du påstår jo lenger oppe her at det overnaturlige ikke eksisterer.

Tänk ett varv till...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-08 1:40:48

River skrev:Ja, men du påstår jo lenger oppe her at det overnaturlige ikke eksisterer.


Exakt. Du får skilja mellan 2 grejer.

1. Folks föreställningar.
2. Vad som faktiskt finns.

Enligt 1 så finns en massa övernaturliga varelser.
Enligt 2 så finns de inte.

Ungefär.

Det är obehagligt att förklara sånt här. Ungefär som rasism.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav Heidi79 » 2014-11-08 2:06:37

över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-08 2:30:51

KrigarSjäl skrev:-Det där programmet är bara trams och lurendrejeri.

Man försätter sig i stämning genom att bo på ett gammalt slott, lyssnar på knarrande dörrar och spelar varandra små psykologiska spratt.

Såg du på det?

Finns det spöken som det går att kontakta går det också att bevisa det.

Skickliga medium "bevisar" detta med jämna mellanrum när dom förmedlar saker till personer dom rimligen inte kunnat få vetskap om på annat sätt. Men du syftar nog på vetenskapliga bevis. Det skulle kräva både att medium är motiverade till detta, likaså andevärlden. Och det är väl inte självklart att så är fallet i nuläget? Sen finns det ytterligare faktorer, som att någon etablerad forskare ska vilja ta sig an det. Det finns ju en tendens att dom forskare som tar sig an sådant här stämplas som oseriösa, och deras resultat tas därefter inte på allvar om dom är s a s positiva.

Sen är det förstås självklart att inte allt är guld som glimmar inom det här fältet. Men det behöver inte betyda att allt är fejk bara för det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-08 2:54:12

KrigarSjäl skrev:Han är väl avslöjad som bluffmakare för länge sen? Han hade nåt fuffens för sig med de där böjda skedarna, exakt hur han bar sig åt minns jag inte men det var nåt trix i alla fall.

Som jag skrev tidigare, det finns saker som talar emot honom men också saker som talar för honom. Dom flesta ser nog honom som en bluffmakare idag, men jag är inte en av dom längre. Och bara för att det går att replikera något med trick så måste ju inte det betyda att det är just så han går till väga, även om jag förstår om man finner det sannolikt att det är på det viset. Dessutom är det ju så mycket mer än skedböjning han utför.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-08 20:12:49

Heidi79 skrev:över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:


Be dem komma hem till mig, snälla!

Hänvisa dem till mig. Berätta att jag finns på Linnégatan 19 i Uppsala, jag vill väldigt gärna träffa dem. Väldigt gärna.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in