Droger som stöd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-07-28 23:07:44

Charley? skrev:Jag är en hon.
Nice, kul med mer intelligenta varelser.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mardröm » 2008-07-29 4:00:54

docfrasse skrev:Merdröm, du både stavar och läser mig fel - läs om. Visst är Xanor centraldämpande/-deprimerande.

Det sägs så i boken möjligen, men en vän som har grav agorafobi kommer ingenstans på ngn anan BZ än just xanor. Då *vill* han! Jag stavar säkert fel. Kan inte korrekturläsa. Fastnar då.

Att somliga reagerar paradoxalt på preparatet ändrar inte klasstillhörigheten. Allting som stimulerar lustcentrum har f ö (åtminstone övergående) antidepressiv verkan. Gäller både uppåt- och neråttjack, sex, motion och annat.

Det är inte paradoxlalt på xanor.
Formellt kan du ändå ha rätt vad gäller klasstillhörighet.

Vet inte vad du menar med "påtänd"; för mig är det ett ospecifikt ord som står för drogpåverkad såväl uppåt som neråt eller av hallucinogener.

Öh, nej, påtänd blir du av UPPÅTgrejs. Ritalin, meta dextro zyban visa antidepp etc. Man blir inte påtänd av mogadon normalt. DET är paradoxalt. Det är viktigt att du lär dig detta så du inte missförstår patienter. Man blir sänkt. INte heller cannabis gör dig påtänd, det är en term som betyder en CS-effekt, "sänkt" är ett bra generellt ord för neråtdroger. Du måste prata med bönder på bönders vis.

Ingen annan BZ gör en påtänd på det sätt som xanor, i snabbvarianten, gör. Jag sa till min DR när han ringde för utvärdering:"det var ngn som lagt tjack i min BZ".

Oavsett vad du menar och hur du och dina bekanta reagerar på Xanor är det en centraldämpande bensodiazepin.

Ja, men den ska skiljas ut i en egen undergrupp, den är för många antidepressiv, den är för många inte tröttande och den har extremt god verkan mot panikångest. Före xanor var temesta det "vaknaste " alternativet, men det är en klassisk BZ. Med en xanor ser du att du behöver dammsuga, och gör det. Med en iktorivil ser du att du behöver dammsuga, men du måste inte. Du kan välja att strunta i det.
Med xanor gör du det bara, men iktrorivil så har man mer ett mindfulness tänkande. jag kan dammsuga om jag vill...
Du får "Sug" efter xanor om de ger kickeffekten, efter iktro är det inte alls samma sak. Xanor depot är bättre. Inga kickar. Xanor bör man vara väldigt restriktiv med och följa upp noggrant. Men det kan vara ett wunderwaffen mot ångest för många.
perosnligen gillar jag inte ruset upp, den korta platån och nerförsstupet.

Fast en mix zyban+ flux+ iktro är antidepp.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-07-29 4:06:47

docfrasse skrev:Merdröm, du både stavar och läser mig fel - läs om. Visst är Xanor centraldämpande/-deprimerande.


Det sägs så i boken möjligen, men en vän som har grav agorafobi kommer ingenstans på ngn anan BZ än just xanor. Då *vill* han! Jag stavar säkert fel. Kan inte korrekturläsa. Fastnar då.
Att somliga reagerar paradoxalt på preparatet ändrar inte klasstillhörigheten. Allting som stimulerar lustcentrum har f ö (åtminstone övergående) antidepressiv verkan. Gäller både uppåt- och neråttjack, sex, motion och annat.

Det är inte paradoxlalt på xanor.
Formellt kan du ändå ha rätt vad gäller klasstillhörighet.

Vet inte vad du menar med "påtänd"; för mig är det ett ospecifikt ord som står för drogpåverkad såväl uppåt som neråt eller av hallucinogener.

Öh, nej, påtänd blir du av UPPÅTgrejs. Ritalin, meta dextro zyban visa antidepp etc. Man blir inte påtänd av mogadon normalt. DET är paradoxalt. Det är viktigt att du lär dig detta så du inte missförstår patienter. Man blir sänkt. INte heller cannabis gör dig påtänd, det är en term som betyder en CS-effekt, "sänkt" är ett bra generellt ord för neråtdroger. Du måste prata med bönder på bönders vis. Hallucioner är du spejsad på, men inen av dessa är det, stilnoct ären hallucion drog, i ngn måtattta också halcion och imovane samt sonata. Rohypnol...mka..nej.
Det är mer LSD och XTC och svamp som är såna, vad det korrekta "slagordet" är som du bör säga rekar jag att du kollar på flashback. Du vill ju ite verka nördig och säga att en spejsad eller stenad är påtänd, spar det åt "gasdrogerna" ingen gas=ingen påtändhet.

Ingen annan BZ gör en påtänd på det sätt som xanor, i snabbvarianten, gör. Jag sa till min DR när han ringde för utvärdering:"det var ngn som lagt tjack i min BZ".

Oavsett vad du menar och hur du och dina bekanta reagerar på Xanor är det en centraldämpande bensodiazepin.

Ja, men den ska skiljas ut i en egen undergrupp, den är för många antidepressiv, den är för många inte tröttande och den har extremt god verkan mot panikångest. Före xanor var temesta det "vaknaste " alternativet, men det är en klassisk BZ. Med en xanor ser du att du behöver dammsuga, och gör det. Med en iktorivil ser du att du behöver dammsuga, men du måste inte. Du kan välja att strunta i det.
Med xanor gör du det bara, men iktrorivil så har man mer ett mindfulness tänkande. jag kan dammsuga om jag vill...
Du får "Sug" efter xanor om de ger kickeffekten, efter iktro är det inte alls samma sak. Xanor depot är bättre. Inga kickar. Xanor bör man vara väldigt restriktiv med och följa upp noggrant. Men det kan vara ett wunderwaffen mot ångest för många.
perosnligen gillar jag inte ruset upp, den korta platån och nerförsstupet.

Fast en mix zyban+ flux+ iktro är antidepp.Microdos flux. Gärna flytande.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-07-29 9:45:38

docfrasse skrev:
Mardröm skrev:Och Doc fresse har ganska fel när han lägger xanor i samma burk som alla andra "gamla" bz. ag blir påtänd som en gurka, och ag har flera bekanta som visar tydiga antideppp + påtänhetssymtom just på xanor.
TOM depoten fast den är mer soft..

Merdröm, du både stavar och läser mig fel - läs om. Visst är Xanor centraldämpande/-deprimerande. Att somliga reagerar paradoxalt på preparatet ändrar inte klasstillhörigheten. Allting som stimulerar lustcentrum har f ö (åtminstone övergående) antidepressiv verkan. Gäller både uppåt- och neråttjack, sex, motion och annat. Vet inte vad du menar med "påtänd"; för mig är det ett ospecifikt ord som står för drogpåverkad såväl uppåt som neråt eller av hallucinogener. Oavsett vad du menar och hur du och dina bekanta reagerar på Xanor är det en centraldämpande bensodiazepin.

+1
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-07-29 10:08:53

Mardröm skrev:massa text

Att bli "uppåt" på Xanor är en paradoxal reaktion. Olika bensodiazepiner har olika stark verkan på olika områden. T ex är Iktoviril (klonazepam) huvudsakligen antikonvulsant (antiepileptiskt) och används i Sverige nästan uteslutande mot krampanfall. Xanor (alprazolam), Librium (klordiazepoxid, tror dock ej att denna substans fortfarande används i Sverige), Stesolid (diazepam), Temesta (lorazepam) och Sobril (oxazepam) är huvudsakligen anxiolytika (ångestdämpande) och gör en alltså inte särskilt trött, jämfört med de sederande bensodiazepinerna (t ex f.d. Rohypnol [flunitrazepam], Dormicum [midazolam], Mogadon [nitrazepam], Restoril [temazepam] och Halcion [triazolam]).
I vissa fall används vissa bensodiazepiner till något annat än deras huvudsakliga syfte. T ex kan Iktoviril användas som ångestdämpande, Temesta och Dormicum kan användas som kramplösande, etc.

Att bli "uppåt" på Xanor står till och med med i FASS som en paradoxal reaktion. Men att du inte känner dig lika sänkt som av andra bensodiazepiner beror helt enkelt på att Xanor huvudsakligen är ett ångestdämpande, och inte ett sederande, medel. Mig veterligen har det aldrig används i syftet att bota t ex insomnia eller andra sömnsvårigheter, vilket de sederande bensodiazepinerna gör.

Tack för mig.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-07-29 10:14:47

Btw: Vad menar du med "dextro"? I mina kretsar står det för dextropropoxifen, och det blir man fan inte uppåt av.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-07-29 10:36:49

Tillägg: Vanligtvis används im-injektioner av diazepam vid status epilepticus, men lorazepam har visat sig mycket mer effektivt. Lite trivia sådär bara.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mardröm » 2008-07-29 12:07:55

Charley? skrev:
Mardröm skrev:massa text

Att bli "uppåt" på Xanor är en paradoxal reaktion.

Vi säger väl det då, jag föredrar att studera verkligheten isf böcker ge droger till folk och se vad som händer.. Perosnligen hade jag nog en "paradoxal" rektion" då jag verkligen var "påtänd" men andra får en mer rimlig uppåtgrej blandat med lugn.

Olika bensodiazepiner har olika stark verkan på olika områden. T ex är Iktoviril (klonazepam) huvudsakligen antikonvulsant (antiepileptiskt) och används i Sverige nästan uteslutande mot krampanfall.

Jag har den off label mot "allt", men det började med PÅ, men visst har jag kramper. Där funkar den numer ganska dåligt, förhindrar mer än förlöser.

Xanor (alprazolam), Librium (klordiazepoxid, tror dock ej att denna substans fortfarande används i Sverige), Stesolid (diazepam), Temesta (lorazepam) och Sobril (oxazepam) är huvudsakligen anxiolytika (ångestdämpande) och gör en alltså inte särskilt trött, jämfört med de sederande bensodiazepinerna (t ex f.d. Rohypnol [flunitrazepam], Dormicum [midazolam], Mogadon [nitrazepam], Restoril [temazepam] och Halcion [triazolam]).

Har du provat alla? Hur länge? Ja har aldrig testat libi rum, men retsn har jag tagit och även mogadon på dagen, betydligt bätre än skitstesoliden.

I vissa fall används vissa bensodiazepiner till något annat än deras huvudsakliga syfte. T ex kan Iktoviril användas som ångestdämpande,

Och har indikation påd det i USA så...huvudsakliga syfte? allt BZ, förutom xanor och halcion, är ju egentligen antiepileptika.

Temesta och Dormicum kan användas som kramplösande, etc.

Ja, dormicum har jag inte provat, men snart till tandis och då ska de få ge mig. Temestan är rätt svag.

Att bli "uppåt" på Xanor står till och med med i FASS som en paradoxal reaktion
.
OK, jag ser ju vad jag ser när jag ser folk få xanor.
Litar mer på mina ögon än fass. Xanor är den enda riktiga antiångestbenzon, andra generationen.

Men att du inte känner dig lika sänkt som av andra bensodiazepiner beror helt enkelt på att Xanor huvudsakligen är ett ångestdämpande, och inte ett sederande, medel.

Ändå tar många dem till natten, ty läkarna har fått för sig att även halcion är en vålds och rapedrug...ja, jag säger då det...Troligen behöv inga bevis heller då halcionen är som en snabb Z-drug. Enda benson du inte kan bli beroende av.

Mig veterligen har det aldrig används i syftet att bota t ex insomnia eller andra sömnsvårigheter, vilket de sederande bensodiazepinerna gör.

Många blir sega på xanor också, så...man ska inte läsa för mkt fass vad gäller BZ och annat, det står maxdos på stilnoct 10 mg, trots att sanoffis papers i US gällande ambien ger att 15 mg borde vara en maxdos. Läs deras undersökningar. Om man komer åt dem....

det är som rohypnol, att klassa den i klass II var inte gjort på tillräckliga bevis. Man hade en halvtaskig uppsats med klar bias och några rapedrugstorys. Trots att bara 1% av dess visade sig kunna verifieras så...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-07-30 13:20:08

Charley? skrev:Btw: Vad menar du med "dextro"? I mina kretsar står det för dextropropoxifen, och det blir man fan inte uppåt av.
http://mesh.kib.ki.se/swemesh/show.swem ... &tool=karo
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-07-30 14:55:55

Det första du skrev, att du "föredrar att studera verkligheten istället för böcker", var det någon slags pik mot mig om att jag skulle ha mindre erfarenheter av droger än du? Hur som helst så tycker jag att det var nedvärderande och onödigt.

Ja, jag har provat alla bensodiazepiner jag nämner, samt några fler som inte används i Sverige dag utan måste finns utomlands.

Alla bensodiazepiner är inte antiepileptikum, och det är bara några få som faktiskt är effektiva sådana. Flunitrazepam är t ex inte kramplösande. De bensodiazepiner som fungerar bäst som antiepileptika används till det, medan de som fungerar bättre mot annan problematik anvämds moy just det som det verkar bäst på.

Konstigt att du tycker att Temesta är svagt, det är en av de starkare bensodiazepinerna. Jag tror det finns en lista på wikipedia över vilka doser som är eqvivalenta (finns det ordet?) till 0.5 mg alprazolam (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_benzodiazepines här om du vill kolla in den, där står det också vilket det primära användningsområdet ärf för de olika bensodiazepinerna. Om du nu finner det intressant. Dormicum är en av mina favoritenso, man sover s åotroligt bra på. Jag har aldrigt hört talas om någon som fått Dormicum mot insomnia som inte varit nöjd.

Jag har också sett paradoxala reaktioner hos vissa typer av människor. Saken är ju den att Xanor inte är sederande på samma sätt som de flesta andra bensodiazepiner, därför kan man nog uppleva att man är piggare i jämförelse med när man tagit en annan bensodiazepin. Men visst, jag förnekar inte att man kan få paradoxala reaktioner och att dessa faktiskt inte är så jätteovanliga. Det kvarstår dock att det är paradoxala reaktioner. En sak som jag upplever är att jag blir mer pratglad, upplever du också detta? Anledningen till det torde ju vara att bensodiazepiner gör att man släpper sina hämningar.

Halcion (triazolam) är visst beroendeframkallamde. Notera att jag inte skrev att Xanor inte är sederande över huvud taget. Men såvitt jag vet så rekommenderas de flesta att ta sina Xanor på kvällen då det är vanligast att ångest uppkommer på kvällarna. Annars uppmanas patienten att ta det vid beojov.

Jag läser inte bara på FASS hela dagarna utan har tyvärr många erfarenheter vilka jag baserar mina åsikter på. Gällande rekommenderade högstadoser så vet jag inte varför det varierar så mellan länder.

Tack för förklaringen till "dextro". Jag kände ju till substansen och borde kunnat koppla, men jag är så van vid att höra det när man talar om dextropropoxifen.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mardröm » 2008-07-30 15:53:33

Charley? skrev:Det första du skrev, att du "föredrar att studera verkligheten istället för böcker", var det någon slags pik mot mig om att jag skulle ha mindre erfarenheter av droger än du? Hur som helst så tycker jag att det var nedvärderande och onödigt.

Ne. Ingen pik, men tydligen blir väldigt många påtända, vill man kala en så frekvent reaktion paradoxal så...

Alla bensodiazepiner är inte antiepileptikum, och det är bara några få som faktiskt är effektiva sådana. Flunitrazepam är t ex inte kramplösande
.
Ja, det är möjligt att flurisarna inte är primärt kramlösande, men funkar de bra, då kan man fan inte fångn kramp, man är helt stenad och kan inte röra en lem utan oerhörd ansträngning.
I grunden är de antiepileptika, jag undrar varför inte fluranitrazepam skulle lösa kramper medans clonezepam är indikerat enbart för det i sverige? Menar du att fluret somanvänds som agent förhindrar kramlösningen medans kloret i clonezepam förstäreker det? Har du ngn källa på att ropparna inte skulle funka antiepileptiskt?

De bensodiazepiner som fungerar bäst som antiepileptika används till det, medan de som fungerar bättre mot annan problematik anvämds moy just det som det verkar bäst på.

Jag får utmrkta resultat med clonezepam medans xanor inte ger ngt alls ,, iiofs så har jag inte provat att köra 12 mg xanor men jag tyckte en 0,25 GAV mer PÅ-känsla medans depoten går att äta, vad det nu är för mening med det om man inte tar dem i hög dos jämt. .

Konstigt att du tycker att Temesta är svagt, det är en av de starkare bensodiazepinerna.

Jo, det står det i boken, men jag kör 4 mg med 2 +2 bara för att komma ner från ritalin omärligt. Idag tog jag tre mg, inte en känsla av ngt ÖHT, i morse tog jag en 1mg klonezepam, klar känsla.

Jag tror det finns en lista på wikipedia över vilka doser som är eqvivalenta (finns det ordet?) till 0.5 mg alprazolam (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_benzodiazepines här om du vill kolla in den, där står det också vilket det primära användningsområdet ärf för de olika bensodiazepinerna. Om du nu finner det intressant. Dormicum är en av mina favoritenso, man sover s åotroligt bra på. Jag har aldrigt hört talas om någon som fått Dormicum mot insomnia som inte varit nöjd.

Jo, de listerorna finns lite överallt, men de flesta går väl efter ashton. Jag håller inte med om dem 100% heller perosnligen. nirazepam 10 mg är rtt tungt ändå klasss det som en 10mg stess.
Och om det är 1 mg xanor eller o,5 mg xanor som motsvarar 10 mg stess finns det olika åsikter om..
Det ska bli spännande att få lite dormicum nu hos tandis. Oprövad. Den enda "svenska" jag inte provat. Svårt att få utanför vården. Men i finland har de ju dem för hemmabruk och vi har ju ålandsbåtar.

Jag har också sett paradoxala reaktioner hos vissa typer av människor. Saken är ju den att Xanor inte är sederande på samma sätt som de flesta andra bensodiazepiner, därför kan man nog uppleva att man är piggare i jämförelse med när man tagit en annan bensodiazepin. Men visst, jag förnekar inte att man kan få paradoxala reaktioner och att dessa faktiskt inte är så jätteovanliga. Det kvarstår dock att det är paradoxala reaktioner. En sak som jag upplever är att jag blir mer pratglad, upplever du också detta? Anledningen till det torde ju vara att bensodiazepiner gör att man släpper sina hämningar.

Frågan är ju om en reaktion är paradoxal om den är "vanlig"?
Jag känner perosnligen 6 st xanorkäkare som inte ätit för mkt, om man säer, en av dem blir soft och sederad, de andra kickar upp, vill göra saker. Jag tål inte vanlig xanor och de depoter jag tagit vettte fan om de funkat och när och hur riktigt. KOmmit på mig själv att städa ngn ggn när jag tryckt i mig 2-3 mg. Och det är väl påtänt, att vara aktiv? TOM temestan, som är fjunig, gör mig ändå något sederad i vanliga fall, misstänker dock att det är kört för mig med BZ på ett tag nu, får håla det hemligt dock så de inte ger mig giftpills som valporat eller zyprexa. Jag har ju sömnape också, men det är en stoor hemlis.

Halcion (triazolam) är visst beroendeframkallamde.

Nej. Var vänlig ange källa. Jag kan ange flera men hänvisar till ashton primärt för enkelhetens skull. Z drugs ärinte heller beroendeframkallande, iaf inte stilnoct och sonata, troligen inte heller imovane, den är ur för snabbt. När du vaknar är din halcion gonny.

Notera att jag inte skrev att Xanor inte är sederande över huvud taget. Men såvitt jag vet så rekommenderas de flesta att ta sina Xanor på kvällen då det är vanligast att ångest uppkommer på kvällarna. Annars uppmanas patienten att ta det vid beojov.

Åh, mina behov är omättliga. Alltid :D

Jag läser inte bara på FASS hela dagarna utan har tyvärr många erfarenheter vilka jag baserar mina åsikter på Gällande rekommenderade högstadoser så vet jag inte varför det varierar så mellan länder.
Politik. Hela klabbet är mkt politik, psykiatri är politik. Bevisa att ngt finns. Som vi kan bavisa tumörrer, infketioner, bruten fot etc.
INgen har bavisat att jag har ngt som eter asperger, de har bara konkulderat det med troliga tester, men det är inte kalla 100% bevis, som att röntgenplåten visar en bruten fot. Det kan vara en stor bluff.

Tack för förklaringen till "dextro". Jag kände ju till substansen och borde kunnat koppla, men jag är så van vid att höra det när man talar om dextropropoxifen.

Varsågod
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-30 18:07:37

Charley? skrev: Att bli "uppåt" på Xanor står till och med med i FASS som en paradoxal reaktion. Men att du inte känner dig lika sänkt som av andra bensodiazepiner beror helt enkelt på att Xanor huvudsakligen är ett ångestdämpande, och inte ett sederande, medel. Mig veterligen har det aldrig används i syftet att bota t ex insomnia eller andra sömnsvårigheter, vilket de sederande bensodiazepinerna gör.
På mig gjordes nyligen ett försök att bota aggressioner, GAD och Insomnia med medicinering med enbart Xanor depot.

Men jag sov inte.

De menade på att när ångesten var dämpad skulle jag så småningom kunna sova. Men min sömnstörning är värre än så.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Charley? » 2008-07-30 20:02:17

Mardröm: Att det kallas paradoxal reaktion har egentligen ingenting med antalet som upplever det att göra, utan handlar bara om vad som är den primära önskade effekten.

Kolla på t ex Wikipedia så ser du att flunitrazepam inte är kramplösamde.

När du säger att du får utmärkta resultat med klonazepam, menar du då att du får en ångestdäpamde effekt? I sådana fall har du tur, det är ganska få som får bra ångestdämpande effekt av klonazepam.
Röker du? Rökning påverkar starkt alprazolamets inverkan på din kropp och det kan vara en förklaring till varför Xanor inte fungerar så bra för dig. Annars så är det generellt väldigt individuellt vilken bensodiazepin som fungerar bäst.

1 mg klonazepam är ekvivalent i styrka med 1 mg lorazepam. Men visst, det är somsagt individuellt. Har du alltid fått dålig effekt av, lorazepam eller kandet vara så att du utvecklat tolerans.

Hur vet du att du kommer få Dormicum?

Som sagt, paradoxala reaktioner är sådana effekter som är tvärtemot den egentliga önskade effekten. T ex att bli pigg av Xanor, eller att börja gråta av Temesta. Paradoxala reaktioner kan vara mer eller mindre vanliga, men även om det skulle vara så att fler blev uppåt än lugna av Xanor så skulle det fortfarande vara en paradoxal reaktion eftersom det inte är effekten man eftersträvar när man administrerar preparatet.

Menar du att någonting skulle vara icke beroendeframkallande för att det går ur kroppen för snabbt? "Triazolam has a very high risk of dependency with chronic users often taking exceedingly high daily doses." - Wikipedia
Vad menar du med "Z drugs"?

Allting må handla om politik, visst. Vad jag ville säga var bara att jag faktiskt har en hel del erfarenheter när det kommer till drogbruk, rehabilitering och allt som har med det att göra.

sugrövmanövern: Xanor depot har visat sig väldigt effektiv vid vissa fall av insomnia, men iångt ifrån alla. Har du kontakt med en psykiater? Vad har du testat för preparat tidigare (självmedicinerat och utskrivet, berätta om allt du har testat)? I vissa fall av riktigt svåra sömnstörningar ges neuroleptika (antipsykotiska), vilket har visat sig vara väldigt effektivt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-30 21:55:00

Charley? skrev:sugrövmanövern: Xanor depot har visat sig väldigt effektiv vid vissa fall av insomnia, men iångt ifrån alla. Har du kontakt med en psykiater?
Har kontakt med psykvården, jag får typ specialbehandling för att jag är komplicerad, får träffa överläkare och experter.

Äter i dagsläget Iktorivil 1 mg ggr 3 mot aggressioner impulsivitet och ångest och det fungerar bra.
Till natten tar jag Flunitrazepam 2 mg men den effekten håller på att klinga av och det tar mig i värsta fall 3-4 timmar att somna, men jag sover ok, 5-9 timmar.

Vad har du testat för preparat tidigare (självmedicinerat och utskrivet, berätta om allt du har testat)? I vissa fall av riktigt svåra sömnstörningar ges neuroleptika (antipsykotiska), vilket har visat sig vara väldigt effektivt.
Oj, den listan är lång, men jag tar ett axplock:

Imovane - verkningslös
Stilnoct i kombo med Sobril, 3-4 timmars sömn
Nitrazepam - verkningslös även fast jag åt en hel karta
Flunitrazepam - fungerar hjälpligt vid 2 mg, är rätt nöjd men skulle vilja ha en till medicin så man kan skifta preparat. Har inte fått prova Halcion tex.


Propavan
Nozinan
Zyprexa
Risperdal
Seroquel
Fluanxol

För alla dessa gäller ingen sömn, men en obehaglig trötthet och enorma restless legsproblem och andra horribla biverkningar.


Cipramil
Cipralex
Effexor
Edronax
Anafranil
Effexor

Dessa utlovas hjälpa mot allt, ångest, sömn, depression. Men icke.


Sedan så har jag försökt sova på diverse värktabletter, morfin, hasch, heroin, opium, men utan resultat.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Mardröm » 2008-07-30 23:11:29

Charley? skrev:Mardröm: Att det kallas paradoxal reaktion har egentligen ingenting med antalet som upplever det att göra, utan handlar bara om vad som är den primära önskade effekten.


Ja, men igen upplever att de inte får önskad effekt, oväntad kanske, men de är inte missnöjda, tvärtom övernöjda vs mannen jag känner som blir lugn och somnar, och jag, som blir nojigare, DET är en paradoxal effekt som jag får, att bli rent noijig.
De andra kan du inte peka ut som paradoxla, det ska vara ångestdämpande primärt, helst inte sederande och om de börjar röja tomten och pratar med grannan....

Kolla på t ex Wikipedia så ser du att flunitrazepam inte är kramplösamde.


Jag saxar från fass

5 FARMAKOLOGISKA EGENSKAPER
5.1 Farmakodynamiska egenskaper

ATC-kod: N05C D03 Sömnmedel

Den verksamma beståndsdelen är det fettlösliga bensodiazepinderivatet flunitrazepam. Flunitrazepam förstärker den normala transmissionen av signalsubstansen GABA i CNS via specifika bensodiazepinreceptorer. GABA hämmar transmissionen av flera viktiga signalsubstanser, såsom noradrenalin, serotonin, dopamin och acetylkolin.

Flunitrazepam har i olika receptorbindningsstudier visat sig ha en stark bindning till bensodiazepinreceptorn. Affiniteten Ki är 3,9 nmol/l hos cortex från råtta (in vitro). Flunitrazepam utövar en hypnotisk, sedativ, muskelrelaxerande och antikonvulsiv effekt. Flunitrazepam förkortar insomningstiden och minskar benägenheten till spontant uppvaknande under natten.



Så?
Nu säga "förlåt o profet, du vet?"
:P


När du säger att du får utmärkta resultat med klonazepam, menar du då att du får en ångestdäpamde effekt? I sådana fall har du tur, det är ganska få som får bra ångestdämpande effekt av klonazepam.


Den är no1 bland de klassiska, som utesluter pfizers. Myset lägger sig, det är inte perfekt med klor som agent till nitrazepamet, som jag åt före, som också har EP-indikation och inte bara funktion...., men närapå perfa i rätt doser, 1-2 mg per ggn 3-4 ggr per dag. Numer har jag omåttlig tolerans, jag skulle slå snubben i fass de ger motmedel utan motmedel, diskutera med dr och ha lite ssri-lägga ner stötar, men jag klarar över 170 mg, säkert..Men det hjälper inte bättre än 1,5-3 mg per tillfälle 3-4 ggr per dag. Ingen mening mao
Dags att ta uppehåll, så jag tar fria dagar etc nu.
Fast jag är så arg på verklighetenatt jag har problem att sluta, redan nu är jag helgalen och i kaos inuti, myndigeterna, läkaren, allt, då är det asjobbigt att sluta för de har läst en bok om varfördet är jobbigt att sluta och tror på den.
Du får fri lejd och hjälp som du behöver om du åläggs en skyldighet, skulle hjälpa, men nej..
Lustigt nog funkar den ångestdämpande, jag har ju flera andra sorter, de funkar inte alls.

Röker du? Rökning påverkar starkt alprazolamets inverkan på din kropp och det kan vara en förklaring till varför Xanor inte fungerar så bra för dig. Annars så är det generellt väldigt individuellt vilken bensodiazepin som fungerar bäst.


Ja, men det gör hela det glada gänget också.
Det fungerar, det är bara otrevligt och paradoxalt i så små doser som 0,5 mg, depoten tål jag däremot, men jag har aldrig dragit i mig rejält av den, jag bad polaren släppa på en förösksdos, men han såg typ 10-20 dagars dos försvinna....jag fick 1 mg depot. Jag diskade visst på kvällen, liten at, men med iktron så kan ingen temesta eller xanor skämma dig, bara avsluta den en vecka senare=no abs, och tänka på att du halverar iktron sakta,det bör man göra, paus, oregelbudet intag men jag har den delvis för annat än ångest nu, men jag fick den på indikation PÅ:
1 mg klonazepam är ekvivalent i styrka med 1 mg lorazepam.


Enligt ashton så är det 0,5 klonopin som är 1 mg atvian.

http://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm

Ja säger inte att hon har ensamrätt på att bestämma detta, men om vi går efter henne så har vi en gemensam grund, andra tycker olika, till din dr tar ju det shema du vill promota, men dr ashton är en internationellt erkänd expert och hennes avvänjningsprogram utarbetat, även om jag anser att Iktorivil inte ska bytas mot stess, och är tveksam till att köra stess alls förutom möjligen sista tiden. En anna expert förordade klonezepam ner till 0,5 mg, sen stess 2-or.

Men visst, det är somsagt individuellt. Har du alltid fått dålig effekt av, lorazepam eller kandet vara så att du utvecklat tolerans.


Jag har giganttolerans, men den hjäper mig oerhört med backflashen av ritalin, tar bort den, nästan förlänger verkningstiden. jag tar då 2 mg 2 gr med två timmars mellanrumoch börjar 3-4 tim efter sista ritan. 2 tim efter sista ritan tar ja 2 mg klonis tar jag 1,5- 2 mg klonis. Sen en till runt 10 11, klonis,men sen komer problemen, sömnpillren är för bebisar.
Hur vet du att du kommer få Dormicum?


För att jag kommer att fråga i telefonen, och säger de inte "ja + lustgas" så ringer jag nån annan.
De är privata och vill tjäna pegar och jag har en muppdiagnos, vad tror du de svarar? Vill de ha en riskabelt bråkig patient? Säger naturligtvis att jag gjort det förr och behöver högsta dosen ens för en undersöking :)

man kan kalla det att anpssa sig, eh?.
Som sagt, paradoxala reaktioner är sådana effekter som är tvärtemot den egentliga önskade effekten. T ex att bli pigg av Xanor, eller att börja gråta av Temesta. Paradoxala reaktioner kan vara mer eller mindre vanliga, men även om det skulle vara så att fler blev uppåt än lugna av Xanor så skulle det fortfarande vara en paradoxal reaktion eftersom det inte är effekten man eftersträvar när man administrerar preparatet.
Men de är ju lugna men uppåt! Piggheten är ju inte på samma sätt som CS. Mjligt att de då blir lugna men ngn som sitter seg i ett hörn och efter 1 tim lagarbilen har för mig pignattill, blivit antideppad.
Det finns såna rön också. Men jag komer inte in i databaserna, ja g vet inteheller var jag ska leta utanför dem. orkar inte.

Menar du att någonting skulle vara icke beroendeframkallande för att det går ur kroppen för snabbt? "Triazolam has a very high risk of dependency with chronic users often taking exceedingly high daily doses." - Wikipedia


Äh, aja tar överdoser jämt men det har inget med beroende att göra. Åt 8 st igår, idag har jag tagit 2 stilnoct, 3 0,25 halcion, 8 mg ikorivil, sen kl 18, föe det 1 mg temesta, nej, tre mg temesta och 3 mg iktro. Ändå sitter jag här och må få ngt stavfel, men jag rättar dina faktafel.
Det, min vän, är tolerans. Så nu får det vara slut.
Får bli rohypnol till kvällen. Och om dr sen bråkar, ryssland. Djälva äcklig mat bara.

Vad menar du med "Z drugs"?
stinoct, imovane, sonata, och jag tror lunesta går i samma klass.

Allting må handla om politik, visst. Vad jag ville säga var bara att jag faktiskt har en hel del erfarenheter när det kommer till drogbruk, rehabilitering och allt som har med det att göra.
Jo du ar varit crybabe och erkänt att du har prolem?
isf att säga "vad i helvete säger du, skulle jag ha problem, jag måste för min sömn, men annars kan du stoppa upp dem i röven om en-två veckor när jag fått svalka av mig dosen. MIn flickvän säger att jag inte blir beroende som andra. Däremot missbrukar jag rätt frisk enligt ng term säkert, men jag är inte säker på vilken lagtext och på vilket område, att sitta här ful med pills, men vilja sova, är inget missbruk. Beroende? Nej, jag hoppades ärligt att det skule funka, igår funkade 6 stilnoct och 8 halcion och 8 mg iktro. ju.
Ringt psyk, semester. INgen på jouren vill ha nen kille som jag som ehöver starkare grejer som de inte känner med as. de skiter i. Erbjuder gift.
sugrövmanövern: Xanor depot har visat sig väldigt effektiv vid vissa fall av insomnia, men iångt ifrån alla. Har du kontakt med en psykiater? Vad har du testat för preparat tidigare (självmedicinerat och utskrivet, berätta om allt du har testat)? I vissa fall av riktigt svåra sömnstörningar ges neuroleptika (antipsykotiska), vilket har visat sig vara väldigt effektivt.


Hehe sugis har gått hos dr mardröm och dina teorier om neuroleptika lär få taket at mystiskt färgas rosa...hahahaha...

Ingen av oss tål siten, vi har inte psykos!
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-07-30 23:36:44

sugrövmanövern skrev:Till natten tar jag Flunitrazepam 2 mg men den effekten håller på att klinga av och det tar mig i värsta fall 3-4 timmar att somna, men jag sover ok, 5-9 timmar.


Prova att ta 15 mg stilnoct till, men inte jämt.
Sen kan du ju köra halcion + nitrazepam som växling. Undvik dock nitrazepam + flurinitrazepam, det är en liten fara där. Glöm attnitrazepamet inte funkade ensamt, det är bara bodystone, men med en pfizernattis, halcion, så kan det bli bra.


Vad har du testat för preparat tidigare (självmedicinerat och utskrivet, berätta om allt du har testat)? I vissa fall av riktigt svåra sömnstörningar ges neuroleptika (antipsykotiska), vilket har visat sig vara väldigt effektivt.


Tycker du om den sedringen?
Jag är nog vaken och inproduktiv och kör utan nattmeds och sover för lite och ökar ritalinet då.

Propavan
Nozinan
Zyprexa
Risperdal
Seroquel
Fluanxol

För alla dessa gäller ingen sömn, men en obehaglig trötthet och enorma restless legsproblem och andra horribla biverkningar


Precis, propavan ska ju varande nybie föröska lura på en, och jag säger alltid samma sak: är dt du som bor under mig, jamenvisst, annars, nej, du ska höra hur jag vankar helt gonny och psyksederad a la hospital på 20 talet.
Cipramil
Cipralex
Effexor
Edronax
Anafranil
Effexor

Dessa utlovas hjälpa mot allt, ångest, sömn,depression. Men icke.


Man borde få läkaren att svära en förbannelse att han kom till helvetet om han ljög så
"jag dr X lovar att cipramil, (som fick mig vaken, avvisande till mat och impotent) funkar mot detta!
Må jag annars brinna i helvetet"
Men de tror väl inte på helvetet.

Sedan så har jag försökt sova på diverse värktabletter, morfin, hasch, heroin, opium, men utan resultat.


Men du har ite provat soma, mandrax, kloralhydrat(kan man få utan licens) och secobarbital.
Nya utmaningar mot lmv!
Men de får fatta att det är fixa eller ryssland som gäller. Även om Kina är bättre...kratom kan vara värt ett förösk. Och ketamin. Man behöver in i narkosläkarens skåp. Där finnss det grejer. INgen meninegen med fenemal mot sömn, men mot ångst ska den vara halvhyfsad, enda barbituten kvar utan licens. I finland har de som sagt doricum, en tripp över dit? Melatonin är också bra, men förbudssverige...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Isse » 2008-07-31 0:33:46

Att sova e ett state of mind, som jag brukar säga. :)
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Terapidrog?

Inläggav johan » 2009-01-08 0:31:04

Jag funderar på att testa en laglig drog som heter 4-fluoroamphetamine: http://en.wikipedia.org/wiki/4-Fluoroamphetamine

Det ska vara en social drog bl.a höja empati och inlevelse i andras känslor samt skapa bra känslor för användaren. Går att köpa över nätet.
Senast redigerad av johan 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
johan
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2005-12-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-08 2:00:50

Mardröm skrev:Prova att ta 15 mg stilnoct till, men inte jämt.
Sen kan du ju köra halcion + nitrazepam som växling. Undvik dock nitrazepam + flurinitrazepam, det är en liten fara där. Glöm attnitrazepamet inte funkade ensamt, det är bara bodystone, men med en pfizernattis, halcion, så kan det bli bra.

Jag skulle inte lyda råd från en lekman, sugrövmanövern. Särskilt inte en som knappt är skrivkunnig.

Ge fan i att ge folk medicinska råd, mardrömmen! :evil:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-08 2:30:17

KrigarSjäl skrev:
Mardröm skrev:Prova att ta 15 mg stilnoct till, men inte jämt.
Sen kan du ju köra halcion + nitrazepam som växling. Undvik dock nitrazepam + flurinitrazepam, det är en liten fara där. Glöm attnitrazepamet inte funkade ensamt, det är bara bodystone, men med en pfizernattis, halcion, så kan det bli bra.

Jag skulle inte lyda råd från en lekman, sugrövmanövern. Särskilt inte en som knappt är skrivkunnig.

Ge fan i att ge folk medicinska råd, mardrömmen! :evil:
Hehe, vadå, ska jag inte ta ketaminet jag köpte i Polen tycker du? :P

Nä, men jag är min egen doktor till stor del. Så det är inga problem att sålla bland tips och råd från olika håll.

Såg en intressant sak längst ner i Mardröms inlägg, han nämner Melatonin. Lustigt nog är det just det jag sover på nu, i form av Circadin depot utskrivet av läkaren.

Kommer inte ihåg hur det blev så att jag fick Circadin, om jag bad läkaren om det själv, eller om läkaren gav förslaget. Kanske fick jag idén här? Nä, det var nog läkarens idé tror jag.

Hur som helst var det ett bra tips, då det är ett icke narkotikaklassat preparat, så jag slipper bråka på apoteket och får i mig mindre av det av apotekspersonalen ack så fruktade knarket. :shock: :)

Synd bara att den inte ingår i högkostnadsskyddet. 163 spänn för 21 tabletter.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Titti » 2009-01-08 2:44:39

sugrövmanövern skrev:Såg en intressant sak längst ner i Mardröms inlägg, han nämner Melatonin. Lustigt nog är det just det jag sover på nu, i form av Circadin depot utskrivet av läkaren.

Kommer inte ihåg hur det blev så att jag fick Circadin, om jag bad läkaren om det själv, eller om läkaren gav förslaget. Kanske fick jag idén här? Nä, det var nog läkarens idé tror jag.

Hur som helst var det ett bra tips, då det är ett icke narkotikaklassat preparat, så jag slipper bråka på apoteket och får i mig mindre av det av apotekspersonalen ack så fruktade knarket. :shock: :)

Synd bara att den inte ingår i högkostnadsskyddet. 163 spänn för 21 tabletter.


Melatonin ingår i högkostnadsskyddet men har blivit svårare att få på licens sedan Circadin kom. Vi har en hel tråd om just Melatonin och Circadin på forumet
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Terapidrog?

Inläggav Alien » 2009-01-08 2:54:25

johan skrev:Jag funderar på att testa en laglig drog som heter 4-fluoroamphetamine: http://en.wikipedia.org/wiki/4-Fluoroamphetamine

Det ska vara en social drog bl.a höja empati och inlevelse i andras känslor samt skapa bra känslor för användaren. Går att köpa över nätet.


Laglig som i "har ännu inte narkotikaklassats men kommer att bli det så snart myndigheterna får upp ögonen för det"?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-08 2:54:41

Titti: Jo, jag har läst den tråden, en förskräcklig historia. Speciellt för alla som inte kan sova på Circadin men ändå får Melatoninet tvångsutbytt. Önskar jag hade mer energi, för jag vill prova den sortens Melatonin som man kan få på licens också, för att jämföra.

För om alla accepterar att nöja sig med Circadin så :( ... Förstör det för så många.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav lettan » 2009-01-09 13:12:26

Charley? skrev:
Aspkvinna skrev:Håller med, ta ert romantiska flumsnack någon annan stans.

Det handlar inte om drogromantik utan om realism. Många droger (notera att alla mediciner är droger - utom naturläkemedel då, antar jag) kan hjälpa personer med psykiska eller fysiska sjukdomar. Jag uppmuntrar dock ingen till att börja knarka.

Och varför ska vi ta diskussionen någon annanstans? Vi har väl lika stor rätt som du att skriva på det här forumet. Tycker du illa om knark så säg det, men hindra inte vår rätt att uttrycka våra åsikter, även om de avviker från dina.


Varför inte prova om inget annat hjälper. Så sant, alla är droger, i laglig eller olaglig form.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 14:40:06, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in