Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav opannes » 2014-04-19 9:38:34

Hej hej.

Är då en kille på 37 3/4, bosatt i Västerås och har haft diagnosen asperger sedan 97.
opannes
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-04-17
Ort: Västerås

Vilka är vi här?

Inläggav mango » 2014-04-24 1:29:53

Hejsan hej!

pigg och glad kvinna, super snäll, ger energi, är en god lyssnare, smått lustig (påstår de få vännerna jag har), gillar att inspirera andra, tycker om att prata om allt och ingenting.

Fick diagnosen A.S i år har troligen även hypomanisk (biopolär 2).
Är 29 år, fyllde precis.
Jag blev först förbannad över att jag fick diagnosen så sent då det funnits väldigt tydliga tecken på att jag har asperger sedan barns ålder men nu har man äntligen fått en diagnos vilket gör att jag äntligen kan göra någonting åt det/bearbeta mina problem
på rätt sätt och förstå mig själv bättre, YAY! he he ;)

Är väldigt insiktsfull målmedveten och är en "doer" det vill säga en handlingskraftig kvinna. Är väldigt insatt i mitt jobb och yrke och mål. har jobbat inom spel industrin i ett antal år nu och har även ett eget företag.
Är animatör och grafiker.

Jag älskar träna, gå långa promenader i skog och natur, rita och vara kreativ, vill jag bli rik och berömd en dag jajamen! ha ha :D men vi får se hur det går.

Mina Problem områden, dåligt självförtroende gällande mitt utseende och vara kvinna (har lätt för att ha män som vänner och föredrar att hänga med män då jag alltid varit en pojkflicka"). Hatar att vara med på foto, när jag mår dåligt är jag själv destruktiv, har inga direkta problem med att vara social när jag väl är social men jag tycker om att vara för mig själv, så jag är en väldigt "ensam" människa. Tycker inte om att svara i telefon och mycket mer ;) Är kass på att skriva och uttrycka mig i skrift! he he som ni märker!

Vill ni skriva eller har frågor så är ni välkomna att skicka mig ett pm :)är som sagt super snäll öppen och sprider gärna lite energi eller bara lyssnar.

PS: då jag märkt att det är många som söker förhållanden på detta forum så vill jag bara påpeka till er som kanske skriver till mig är att jag INTE söker någon partner eller sexuellt umgänge alls.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Zelgroth » 2014-04-24 20:14:12

Tjohej!
Jag är 23 år, har AS diagnos sedan -09 och undergår utredning för ADD.

Är sambo, bosatt i Göteborg, musiker (låtskrivare, ibland trummor, ibland sång) i nystartat band och är mer eller mindre besatt av kaffe och kaffesmakande godsaker.

Uh, ja.
Jag samtalar gärna om allt och ingenting men har svårt att initiera kontakt, skriv gärna :)

/Zel
Zelgroth
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-04-24
Ort: Göteborg

Vilka är vi här?

Inläggav Silver » 2014-05-06 12:00:05

Hej
Jag är ny här, fick diagnosen AS och eventuellt ADD i slutet på förra året.

Jag bor i Stockholms län, är kvinna och 30 år gammal. Mina största intressen är hästar och konst (ritar och målar, fast inte just nu). Och så gillar jag att läsa väldigt mycket. Jag är vegetarian sedan 97.

I måendet är jag väl lite periodare, mår bra en period sen dåligt. Jag är inte super-social men gör mitt bästa :)
Silver
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-05-06

Vilka är vi här?

Inläggav Chrilleb » 2014-05-06 13:14:19

Hej !


Jag är en 38årig man med sång och musik som största intressen. Övriga intressen är sitta på nätet, foto , gå i naturen och träffa kompisar. Jag fick min Aspergerdiagnos sommaren 2008.



I måendet är jag lite periodare, mår bra av musik. Min personlighet är social och omtänksam, rätt humoristisk...lite så...


Tycker om att få brev, så skriv gärna :)




Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vilka är vi här?

Inläggav GladLedsen » 2014-05-06 13:17:30

Är mitt uppe i mitt skrivande av min självbiografi, så det finns en hel del som innefattar mig, men det ska jag bespara er nu:)

Är en trevlig kille som varken har kärlek barn eller så (men kan längta efter detta helt/delvis i perioder...), bor i Malmö-trakten, har mina diagnoser inom autism..... och i skrivande stund är jag arbetslös...

Tycker om att läsa skriva prata fika fotografera konversera film musik havet stranden promenader landet djur hundar bilar teknik prylar närhet kärlek omtänksamhet ödmjukhet kramar pussar viss form av beröring ärlighet ro entreprenörskap trygghet gemenskap och mycket mycket annat, samt utbildad Civilekonom med lite andra tillägg, samt inom fordonsteknik.

(allt detta ovan har jag dock inte, en del har jag haft, en del har jag aldrig haft...)


Har lite olika projekt på gång, så om någon är intresserad att höra mer om detta, så får du gärna höra av dig, bland annat:

* Om du blivit illa behandlad på arbetsplats/praktikplats
* Om du tycker om att skriva och blogga
* Om du är eller har varit väldigt ensam
* Om du är kunnig hur man gör en bra blogg med design (domäner och plats har jag)
* Om du vill lära dig lite inom fotografering
* Om du vill ha hjälp med ett roligt och utstickande CV


Dra iväg ett PM så kan vi pratas, alltid roligt med nya människor och fördelen här inne, är väl att man inte behöver förklara varför man är som man är, utan man istället uppskattas för den man är....

Givetvis är jag mycket mer än denna texten, men detta är en liten sammanfattning :-)Happy
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Vilka är vi här?

Inläggav Natten » 2014-05-11 18:52:32

Silver skrev:Hej
Jag är ny här, fick diagnosen AS och eventuellt ADD i slutet på förra året.

Jag bor i Stockholms län, är kvinna och 30 år gammal. Mina största intressen är hästar och konst (ritar och målar, fast inte just nu). Och så gillar jag att läsa väldigt mycket. Jag är vegetarian sedan 97.

I måendet är jag väl lite periodare, mår bra en period sen dåligt. Jag är inte super-social men gör mitt bästa :)


Hej. Gillar du att promenera i naturen?
Tänkte ifall du ville träffas någon gång. Måste dock påpeka att jag inte är något större fan av hästar.

Jag är man , 31 år och bor i Stockholm.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Vilka är vi här?

Inläggav blueplastic » 2014-05-14 9:52:00

Man
Gift
Två barn
Snart 50
Sitter förtvivlat fast i Östergötland
Nyställd Aspergerdiagnos i privat regi långt bort från Landstingets käftar
Rockmusiker som söker arbete inom något statsvetenskapligt område som jag kan snöa in på
blueplastic
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-05-12

Vilka är vi här?

Inläggav Svensktlejon » 2014-05-14 21:59:53

Hej :-)Happy

Här har ni en ung man på 29 år som så länge jag min har haft asperger syndrom.
Bor i lilla staden Karlstad som är Värmlands huvudstad.
Jobbar för tillfället på 2 jobb som är en liten lunchrestaurang och McDonalds.

Efter jobbet gillar jag att ta en fika med kompisar och dra till gymmet.

Mina intressen är:

Träning, film, spel

Så där har ni mig kort och gott!

Ta hand om er
Svensktlejon
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-04-24
Ort: Karlstd

Vilka är vi här?

Inläggav Kostymhippie » 2014-05-15 7:07:17

@blueplastic: känner igen mej i att sitta förtvivlat fast i något, hoppas det löser sej. Kul med en till statsvetenskapligt intresserad på forumet. Välkommen.

@svensktlejon: skulle va kul att höra hur du pallar jobbet inom restaurang, lär ju va rätt stimmigt kan jag tänka mej. Känner i övrigt igen mej mycket i din beskrivning, är också i samma ålder och haft diagnos sen väldigt tidigt. Välkommen hit du också.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vilka är vi här?

Inläggav Logisk » 2014-05-16 19:08:23

Hej, 25 år gammal, man, fick diagnosen asperger + ad(h)d i år. Kom lite som en chock, men det har förklarat mycket, speciellt min barndom :)
Bor i Stockholm, men jobbar ofta över hela Sverige.

Gillar allt som har med IT(tekniskt) att göra(Känns det som), speciellt infrastruktur och säkerhet - Utvecklar även som hobby, så har nog något intresse inom varje kategori inom IT..
Är en periodare när det kommer till träning, och då är det 24/7 kost och träning som gäller.. he..he

Har lyckats väldigt bra med jobbet, men det är nog det ända som fungerat riktigt bra.

Sjunker ofta ned i depressioner och orkeslöshet, speciellt när jobbet inte är stimulerande nog.

Mvh
//L
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Vilka är vi här?

Inläggav lar66 » 2014-05-20 21:19:22

Snart 48, ogift numera, nyss/äntligen flyttat till en ny lägenhet, jobbar som systemutvecklare sedan 15 år, bitvis träningsfantast, speciellt jogging.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Njos72 » 2014-05-22 9:36:10

Snart 42, snart gift igen (nr 2). Fick min diagnos för ett par veckor sen men misstänkt det länge sen ett av mina barn fick diagnosen. Haft många depressioner men blev inlagd 2007 då jag kraschade rejält och fick börja "bygga om" livet.
Jobbar idag på Samhall ( inge bra ställe för mig) 50% har torp stor familj varannan vecka, hästar hundar och mina motorcyklar i garaget som är mitt intresse just nu.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Njos72
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-05-22

Vilka är vi här?

Inläggav adddd » 2014-06-03 21:31:48

Njos72 skrev:Snart 42, snart gift igen (nr 2). Fick min diagnos för ett par veckor sen men misstänkt det länge sen ett av mina barn fick diagnosen. Haft många depressioner men blev inlagd 2007 då jag kraschade rejält och fick börja "bygga om" livet.
Jobbar idag på Samhall ( inge bra ställe för mig) 50% har torp stor familj varannan vecka, hästar hundar och mina motorcyklar i garaget som är mitt intresse just nu.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Det är en svår omställning att få diagnosen eftersom man börjar ifrågasätta sig själv och självbilden. Det blir dock bättre med tiden. Hoppas du kan "finna dig" i din diagnos och att du i framtiden kan hitta en bättre arbetsplats i den mån att du trivs.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Vilka är vi här?

Inläggav Narcissa » 2014-06-04 12:28:47

38 år, frånskild, två barn.

Inte den roligaste livshistorien, detaljer oväsentliga i detta sammanhang. Söker konstant kontakt och umgänge, men har svårt att hålla liv i relationer, av vilket slag de än månde vara. Engagerad i rättvise- och miljöfrågor sedan tonåren, men hur aktiv jag är varierar. Har aldrig haft ett fast jobb (jo, en gång, i sex månader). Hoppas på att få igång en utredning om As nu nu nu, för att få en chans att få lite ordning på livet.
Narcissa
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2014-05-06

Vilka är vi här?

Inläggav Amaya » 2014-06-05 2:57:37

Tjej på 24 med Aspergers syndrom.
...vet inte riktigt vad jag ska skriva här så det får räcka så:)
Amaya
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-06-05

Vilka är vi här?

Inläggav Saturnus » 2014-06-10 11:59:44

Hej! Har nu vågat bli medlem här. :-)Happy
Tjej. 20+. Diagnos sen jag var liten (utredningen började runt 9, om jag minns rätt!)
Vet inte riktigt vad mer man ska skriva. Tycker jag är så vilsen i livet och i själen så vet knappt hur jag är, hur jag fungerar eller hur jag känner. Gissar på att det är diagnosens fel.
Saturnus
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-06-10

Vilka är vi här?

Inläggav samth » 2014-06-12 9:18:04

Kvinna född 85 med diagnoserna AS och ADHD. Från Ulricehamn men boende i Karlstad med fru, två katter och hund. Fick diagnoserna så sent som denna månaden och har inte riktigt hunnit landa i det. Plötsligt får jag en förklaring bland annat till varför jag inte klarat förvärvsarbete trots att jag trivts på arbetsplatsen och varför världen tett sig så märklig. Det jag märkt är att många ifrågasatt diagnoserna pga att jag är väldigt mycket av en kameleont. När jag var liten hade jag en vän som jag följde efter och härmade i precis allt. Därav verkade jag relativt NT men kände mig så annorlunda. Men jag hoppas att det bara är okunskap som kommer ebba ut när jag själv lärt mig tillräckligt mycket om NPF för att kunna ge bra repliker.

Jag är glad över att jag hittat hit där jag kan få utlopp för mina tankar och funderingar (även om jag bara läst och inte skrivit än så länge).
samth
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Karlstad

Vilka är vi här?

Inläggav hattifnatt » 2014-06-15 18:59:32

När jag skulle regga mig som medlem här visade det sig att jag redan var det, sedan 2009! Det var mao då jag fick min AS-diagnos, privat genom vårdgarantin. Jag var säker på att jag hade ADHD, så jag blev skitsur, och min psykolog tyckte inte heller att jag hade Asperger.

Nu när jag träffat en vän som först haft bipolärdiagnos (precis som jag) och nu AS-diagnos föll många pusselbitar på plats och jag insåg att jag har nog Asperger i alla fall. (Ja, det sade en mycket grundlig utredning för nästan fem år sedan? Varför skulle jag inte ha det? För att jag är tjurskallig och ville ha ADHD, som jag då var superpåläst på och som jag tyckte förklarade alla mina problem genom livet.) Kan så här i efterhand känna viss irritation över min psykolog (psykoterapeut) som gick med på att jag inte hade Asperger fast utredningen sade det. När allt jag berättat om mig själv för henne stämde klockrent, det ser jag nu när jag pratat med min vän som då alltså precis fått veta att hon har Asperger. Men psykologen hade många okunniga och fördomsfulla uppfattningar om vad AS innebär. Och det hade jag med.

Alltså: kvinna, 53 år, bosatt i Stockholm, vuxna barn. Ska leta upp den där gamla utredningen och trycka under näsan på min psykiater när jag träffar honom i augusti. 50% sjukbidrag, jobbar 50% som frilans sedan drygt tio år. Första gången som jag haft samma jobb mer än två år, men så slipper jag numera människor och kan sitta på mitt rum och fnula i lugn och ro :lol: (oftast med fel saker, men i alla fall ...)
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Niiklaas » 2014-07-05 9:48:04

Niklas, 20 år och går i skolan i AS-grupp där jag försöker läsa in gymnasiet. Diagnostiserad AS samt språkstörning.
Gillar att skapa film, går i teatergrupp och jonglerar i en gycklargrupp.
Tycker livet är tufft och känner mig ofta misslyckad. Har svårt att glädjas över det jag faktiskt lyckats med, som att ta körkort tex...
Vill jobba med film och bli skådis, har ingen tjej men vill gärna träffa någon, är så fruktansvärt blyg bara...
Har kompisar i skolan men vi ses aldrig på fritiden så jag är väldigt ensam på kvällar och helger.
PMa gärna!
Niiklaas
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-06-16
Ort: Hallstahammar

Vilka är vi här?

Inläggav brunneng » 2014-07-06 16:06:22

60 år, fyrabarnsfar + barnbarn, alldeles färsk utredning, ovanligt otrevlig barndom och skolgång. 2 X + att sista barnet är en ängel har gjort mitt liv outhärdligt. Men jag lever i alla fall! :-)
Men trots att jag är en Aspie har jag fått mycket gjort i mitt liv. Och som tur är har jag några riktigt goda vänner som alltid har accepterat mig som jag är och har dessutom ett jobb jag älskar och fantastiskt coola arbetskamrater.
Det kunde varit värre!
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Vilka är vi här?

Inläggav staticage » 2014-07-08 18:50:31

33 årig man,boendes i sthlms län,fick diagnosen Asperger och ADD i januari i år,sjukskriven pga stressigt jobb,intressen: musik,film,teckna,lira gitarr,lever rätt så isolerat.

Inte riktigt accepterat diagnosen Asperger än :-)006
staticage
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-07-08

Vilka är vi här?

Inläggav Cerasifera » 2014-07-08 19:17:03

Gabrielle, 21 år gammal!
Bor i Skåne och har som intresse trädgård och natur, samt konstverk såsom att tatuera som är mitt yrke.
Med mitt hus kom där en väldig trädgård som jag för tillfället håller på att rusta upp.
Fick nyligen reda på min asperger och är bekväm i det.
För övrigt väldigt positiv och tycker om att pilla och pyssla.
Skriva brev hade gärna varit en kul grej om där fanns någon att skriva med. :))

Kram
image.jpg
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Vilka är vi här?

Inläggav Lyysa » 2014-07-08 20:06:57

brunneng skrev:60 år, fyrabarnsfar + barnbarn, alldeles färsk utredning, ovanligt otrevlig barndom och skolgång. 2 X + att sista barnet är en ängel har gjort mitt liv outhärdligt. Men jag lever i alla fall! :-)
Men trots att jag är en Aspie har jag fått mycket gjort i mitt liv. Och som tur är har jag några riktigt goda vänner som alltid har accepterat mig som jag är och har dessutom ett jobb jag älskar och fantastiskt coola arbetskamrater.
Det kunde varit värre!


Är det du på bilden? Isf ser du nästan exakt ut som en utav mina Media lärare, är så likt att det nästan är lite läskigt! :shock:

Och välkommen förresten.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in