Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav MissN » 2014-03-18 21:30:01

Jag är en tjej på 23 år som bor i Värmland. Jag har diagnosen ADD sedan ett år tillbaka men ska nu även själv begära att få utredas för AS samt Bipolär sjukdom då jag misstänker att min ADD i själva verket är resultatet (eller ger ADD-liknade symptom) av dessa diagnoser. :)
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Pieohpah » 2014-03-20 2:13:48

MissN skrev:Jag är en tjej på 23 år som bor i Värmland. Jag har diagnosen ADD sedan ett år tillbaka men ska nu även själv begära att få utredas för AS samt Bipolär sjukdom då jag misstänker att min ADD i själva verket är resultatet (eller ger ADD-liknade symptom) av dessa diagnoser. :)


Fan va häftigt! Stå på dig och kräv allt tills du tycker diagnoserna förklarar dig för dig!

Jag har själv ren AS, men barn med blandningar av olika diagnoser. Vården har alltid lättare med tydliga drag och ibland, till synes, ovillighet och onyfikenhet att reda ut en mix.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Intressant » 2014-03-20 2:19:25

Pieohpah skrev:
Fan va häftigt! Stå på dig och kräv allt tills du tycker diagnoserna förklarar dig för dig!

Jag har själv ren AS, men barn med blandningar av olika diagnoser. Vården har alltid lättare med tydliga drag och ibland, till synes, ovillighet och onyfikenhet att reda ut en mix.


Min psykolog är nog väldigt nyfiken av sig, ibland känns det som någon skriver en bok om mig angående, hur jag "löser" mina problem ^^
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-03-20 10:50:19

Intressant skrev:
Pieohpah skrev:
Fan va häftigt! Stå på dig och kräv allt tills du tycker diagnoserna förklarar dig för dig!

Jag har själv ren AS, men barn med blandningar av olika diagnoser. Vården har alltid lättare med tydliga drag och ibland, till synes, ovillighet och onyfikenhet att reda ut en mix.


Min psykolog är nog väldigt nyfiken av sig, ibland känns det som någon skriver en bok om mig angående, hur jag "löser" mina problem ^^


Jaa, det är ju det hur mycket man skall forska i vad man kan tänkas ha för mix, det kanske inte är värt besväret, har man nu fått en diagnos och den inte är så helt på pricken rätt i alla bestånds delar, saker kan förändras över tid, ibland kan det kanske vara lättare att nöja sig. Men är man helt missnöjd med vad en utredning kom fram till, så ska man ju naturligtvis försöka få till en ny :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav colaflaska » 2014-03-22 18:39:16

Har tydligen inte skrivit i den här tråden.

Jag är född 93, tjej för er som missat det (dvs, ingen jävla hen). Jag älskar att vara social och lära känna nya människor både IRL och på internettet. På internet är jag är dryg jävel men egentligen är jag väldigt blyg (i början) och snäll. Jag gör allt för de jag bryr mig om men skiter fullständigt i de som jag inte har något till övers för. Jag är väldigt spontan och gillar äventyr, förutom att åka utomlands. Festivaler och livespelningar är det absolut bästa jag vet.

Förr höll jag på med kaninhoppning och jag skulle vilja påstå att det räddade mitt liv. Genom det och människorna jag lärde känna i hobbyn utvecklades jag väldigt mycket som människa. Jag fick min diagnos när jag var 15, 2008. För nåt halvår sedan diagnostiserades jag med bipolär typ 2 fast det är något jag har misstänkt länge.

Andra stora intressen är film, tv-serier och tv-spel. Bortsett från drogpolitiken och yttrandefrihet har jag inget som helst intresse i politik.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vilka är vi här?

Inläggav Lynx86 » 2014-03-26 11:03:14

Kvinna, 27 år, fick Asperger-diagnos i somras. Har ett 5-årigt barn, ensamstående, samt en 9-årig katt. Bor i Värmland, men är uppvuxen i Dalarna.
Lynx86
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-03-25

Vilka är vi här?

Inläggav KittyBean » 2014-03-26 22:58:12

I mitt ständiga sökande efter mig själv hamnade jag här.
Jag har precis fått besked om att jag placerats i kö till aspergerutredning, fick adhd-diagnos för ett år sen som jag inte riktigt känt mig hemma i så jag tjatade till mig ytterligare utredning.
Enligt vad jag läser så verkar asperger stå mig närmare än adhd. Dock var det lite svårt att hitta då det verkar som om det yttrar sig lite olika hos kvinnor och män och mäns kriterier är standarden.

Mina intressen går i vågor men jag kommer alltid tillbaka till samma. Det skiftar mellan böcker/skrivande, pyssel av alla olika slag (just nu broderi) och tv/datorspel (enbart RPG).
Jag älskar My little pony, töntiga saker som Gravity Falls och Adventure Time, kawaii från Japan, illrar, Diablo 3, sf- och fantasyböcker.

Är för tillfället utförsäkrad men ska försöka bli sjukpensionär då jobb inte verkar vara något som funkar för mig. =( Senast jag jobbade gick jag in i väggen rätt rejält och det är först nu 2,5 år senare som jag ser en liten strimma ljus vid horisonten.

Hade planer på att bli en Crazy cat-lady men då damp kärleken ned i knäet på mig i egenskap av en kille som var lika random och konstig som jag själv. Så kan det gå.

Det var lite om mig. Hoppas ingen somnade ^_^
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-03-27 20:03:23

Välkommen @KittyBean!

Du har nog "hittat rätt" :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav KittyBean » 2014-03-29 18:50:25

Tack! :D
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Vilka är vi här?

Inläggav AlterEgo » 2014-03-31 23:42:27

Jag är ny här. Efter många år med olika former av "psykisk ohälsa" och ett flertal mer eller mindre vaga diagnoser gick jag till slut (förra året) igenom en neuropsykiatrisk utredning som ledde till att jag fick diagnoserna AS och ADD. Så, här är jag nu...
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-04-01 12:20:36

AlterEgo skrev:Jag är ny här. Efter många år med olika former av "psykisk ohälsa" och ett flertal mer eller mindre vaga diagnoser gick jag till slut (förra året) igenom en neuropsykiatrisk utredning som ledde till att jag fick diagnoserna AS och ADD. Så, här är jag nu...


Ja välkommen då du med :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav FolkanJr » 2014-04-02 19:26:32

Eftersom jag hängt här av och till ett tag är det väl dags att jag skriver en presentation.

Man, 31 år fyllda. Har diagnosen Högfungerande Autist vilket enligt mina psykologer (har varit i kontakt med flera) är i stort sett samma sak som Aspergers Syndrom. Vad jag vet inga andra diagnoser även om jag hört av en kompis att jag kanske har ADHD också. Intressant nog är jag undersökt för ADHD men fick inte den diagnosen. Har faktiskt inga andra diagnoser vid sidan av autismen. Har bland annat inte ens antydan till social fobi.

Mycket intresserad av fotografering, teknik/ingenjörsvetenskap. Road av huvudräkning. Tokig i bilar/fordon av alla de slag. Aktiv i miljöpartiet och Hyresgästföreningen.

Det var väl de viktigaste punkterna i alla fall.

Jo jag är heterosexuell och för närvarande singel också.
FolkanJr
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-02-05
Ort: Rimbo

Vilka är vi här?

Inläggav LillaTiger » 2014-04-05 23:44:54

Jag är en tjej från Karlstad som precis fått sin AS diagnos.
Fyller 30 på torsdag.
Bor med fyra undulater, ett stort akvarium och en leopardgecko.
Är utbildad trädgårdsmästare.
Mina intressen går i perioder men är oftast pyssel med handarbete, trädgård och tv-spel.
LillaTiger
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Karlstad

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-05 23:55:05

FYRA undulater!?

Då är du inte ljudkänslig, den saken är klar.
Undulater frambringar ett ljud jag absolut inte tål.
Finns ingenting värre.
Känns som att få hjärnan hackad till kalops.

Men det är inte nån pik från min sida.
Välkommen hit ska du vara!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-04-05 23:56:07

Välkommen alla nya och hoppas ni kommer att trivas... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav Linx64 » 2014-04-06 0:05:23

jaha hur ska man börjar. Det första jag kan säga är att jag har dyslexi så det kan var lite fel stavat och att ni respektera det.

Jag är ny här och se framåt att hänga på detta forumet ^^
Om mig.
Jag är en chill men också udda kille som är 20 år. Det som har gjort mitt liv svårt är skolan, jag har bytt skolor typ 14 gånger'' och gick andra året på gymnasiet sen så hoppade jag av för att det var för tufft.

Jag fick reda på diagnosen dyslexi när jag gick 5.klass sen efter fick jag ADD

19 år fick jag diagnosen ADHD.
Jag har en vän som har AS och har nästa samma intressen som jag.
Vi har varit vänner i 5 år nu och är.

Under tiden när jag var med han märkter jag en konstig sak efter dessa år, det var att jag började bete mig som han, så jag trodde bara att jag gjorde mig till men det var det inte. Och i år fick jag höra av min läkare att jag hade något som kallades autism spectrumet som är en bladning av allt det andra jag har.

Varför fick jag inte diagnosen AS ? JO!
För folk har alting sätt mig som en social människa som dem kan prata men det är jag inte.
Jag kan har svårt med folk som jag inte känner eller som inte har det intresset jag har att prata med därför fick jag inte full AS diagnos. Så detta med autism spectrum är nytt för mig ändå att jag har haft det hela livet med mig, men jag acceptera det är försöker lära mig om det hur man kan styra det.

Min hobby är Japankultur/Anime musiken och språket. TV spel har jag lirat sen jag var fyra år och älska Nintendo spel som mario zelda SSBB och pokemon men lira och xbox och ska skaffa en data snart för elder scrolls online. Jag kan bytta intressen hela tiden men just nu är det X and Y som gäller,

Jag hoppas inte att jag har varit för dryg eller att ni har somnat hehe... Btw! Jag söker efter vänner som är som jag eller som har något gemensamt ^_^
Linx64
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-05
Ort: Karlskrona

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-04-06 0:14:04

Välkommen @Linx64... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav LillaTiger » 2014-04-06 0:22:28

KrigarSjäl skrev:FYRA undulater!?

Då är du inte ljudkänslig, den saken är klar.
Undulater frambringar ett ljud jag absolut inte tål.
Finns ingenting värre.
Känns som att få hjärnan hackad till kalops.

Men det är inte nån pik från min sida.
Välkommen hit ska du vara!


Fåglarna sitter mest och småtjattrar men visst skär det i öronen när de ta i ibland. Hög volym och högfrekventa ljud från lysrör och elektronik tycker jag inte alls om däremot.
Tack för välkomnandet :)
LillaTiger
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Karlstad

Vilka är vi här?

Inläggav Linx64 » 2014-04-06 0:30:31

Man tackar antonius ^_^
Linx64
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-05
Ort: Karlskrona

Vilka är vi här?

Inläggav Lumen » 2014-04-11 14:42:50

Jag hittade hit idag, trevligt med ett sådant här forum, hade ingen aning om att det fanns.

Hursomhelst fick jag diagnosen Aspergers hösten förra året, är en kvinna på 22, hundägare, Sci-Fi-nörd och bor i Västmanland :)
Lumen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-04-11

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-04-11 15:08:59

Goddag, @Lumen, och välkommen :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav MrsASPADD » 2014-04-12 18:01:25

Hej!

Vill presentera mig här:
Kvinna,mellan 40 och 50 nånstans, gift, bor på landet nånstans i mellersta Sverige.
I onsdags fick jag min(a) diagnos(er). Förra året genomgick jag en AD(h)D-utredning, blev "frikänd", men de tyckte att det fanns tecken på Asperger och erbjöd mig remiss till sådan utredning. Jag kände inget stort behov egentligen av den utredning, dels för att jag inte kan känna igen mig i en Aspergerdiagnos och dels för att syftet för min del med ADD-utredningen var att kunna få medicin = förhoppningsvis få lite mer av H:et i ADHD. Jag var mycket tveksam till ytterligare utredning, men till slut sa jag ja; har jag hållit på så länge att söka svar på mitt utanförskap kunde jag väl löpa linan ut och få även den diagnosen avskriven. Jag blev mycket förvånad när "domen" föll: utredaren hade funnit att jag har både och! Asperger som jag för mitt liv inte kunnat tänka mig att jag skulle ha (ni är ju totalt okänsliga för andra och helt insnöade på bara intresse, eller hur?! :wink: ) samt ADD som de avskrivit helt förra året!!! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till mina diagnoser nu, men jag antar att man kan hitta tillbaka till nån sorts jämvikt igen....

Hursomhelst, glad att detta forum finns, kommer nog hänga lite här ett tag framöver! :roll: :)
MrsASPADD
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-10

Vilka är vi här?

Inläggav GladLedsen » 2014-04-12 18:16:32

Är mitt uppe i mitt skrivande av min självbiografi, så det finns en hel del som innefattar mig, men det ska jag bespara er nu:)

Är en trevlig kille som varken har kärlek barn eller så (men kan längta efter detta helt/delvis i perioder...), bor i Malmö-trakten, har mina diagnoser inom autism..... och i skrivande stund är jag arbetslös...

Tycker om att läsa skriva prata fika fotografera konversera film musik havet stranden promenader landet djur hundar bilar teknik prylar närhet kärlek omtänksamhet ödmjukhet kramar pussar viss form av beröring ärlighet ro entreprenörskap trygghet gemenskap och mycket mycket annat, samt utbildad Civilekonom med lite andra tillägg, samt inom fordonsteknik.

(allt detta ovan har jag dock inte, en del har jag haft, en del har jag aldrig haft...)


Har lite olika projekt på gång, så om någon är intresserad att höra mer om detta, så får du gärna höra av dig, bland annat:

* Om du blivit illa behandlad på arbetsplats/praktikplats
* Om du tycker om att skriva och blogga
* Om du är eller har varit väldigt ensam
* Om du är kunnig hur man gör en bra blogg med design (domäner och plats har jag)
* Om du vill lära dig lite inom fotografering
* Om du vill ha hjälp med ett roligt och utstickande CV


Dra iväg ett PM så kan vi pratas, alltid roligt med nya människor och fördelen här inne, är väl att man inte behöver förklara varför man är som man är, utan man istället uppskattas för den man är....

Givetvis är jag mycket mer än denna texten, men detta är en liten sammanfattning :-)Happy
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2014-04-12 19:40:08

Välkomna alla nya... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in