Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav priorityaero » 2014-02-22 1:23:23

Man, 27 år bosatt i Uppsala län. Har precis genomgått utredning, väntar på besked.

Intressen: Svenska filmer (av någon anledning), dansbandsmusik och gamla Mercedes bilar.

Har flera stycken.

Har är ny här på forumet.
priorityaero
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-01-29

Vilka är vi här?

Inläggav Miss_Aspie » 2014-02-23 17:41:22

Kvinna, 20 år, kommer från Katrineholm men bor numera i Norrköping. Fick diagnosen Aspergers Syndrom vid 13 års ålder.

En rosatokig, lite smått galen, hopplös romantiker, ateist, kaninälskare med flera års erfarenhet av psykisk ohälsa i bagaget. Är en kreativt lagd människa så jag tecknar en hel del och skriver när tiden finns till. Lite av en träningsfanatiker. Obotlig bokälskare med en förkärlek till faktaböcker. Älskar allt som har med psykologi/psykiatri att göra, kan till och med vara värt att nämnas som ett specialintresse.

En väldigt kortfattad sammanfattning av mig :-)Happy
Miss_Aspie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-02-23
Ort: Norrköping

Vilka är vi här?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-02-23 22:04:23

Nordmann, i 30-åra men føler meg mye yngre, fikk diagnosen AS for noen år siden. Og jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart, där lärkorna slår högt i skyn och sjunger underbart.

Jeg liker å le, er glad i dyr og musikk er viktig for meg. Hadde samboer tidligere men bor nå alene med noen firbente venner. Prøver å se fremover. Litt om meg i grove trekk.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-02-23 22:12:55, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vilka är vi här?

Inläggav Anonymikostym » 2014-02-23 23:34:22

Ung man på 25 år bosatt i Norrköping, mån om mitt utseende och diagnostiserad med AS sen oktober ifjol. Ägnar mina dagar åt genealogi, arkitekturhistoria, religionshistoria, etc. Väntar på ett arbete som innefattar mina specialintressen till våren. Är sedan snart två år tillbaka i ett förhållande med en tjej som är NT, och det är bästa förhållandet jag någonsin har haft med en NT. Jag har haft två förhållanden innan min nuvarande. Har förstått att förhållanden inte är så jättevanligt bland aspergare, men där har jag mycket erfarenhet.

En mycket kortfattad beskrivelse av en ganska ovanlig och smått komplicerad aspergare. :)
Anonymikostym
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-02-22

Vilka är vi här?

Inläggav hoppsan » 2014-02-24 16:59:34

Kvinna på 31, diagnostiserad med Genomgripande störning i utvecklingen och ADD som vuxen.

Varierande intressen, läser mycket fakta. Men mindre systematiskt som barn och idag med svårare koncentrationsproblem än tidigare.

Lider av periodvis dålig humor. Och får då behov av att skratta mycket, vrida till saker och driva med mig själv. :-)Happy

Har mycket lätt att avläsa andra och förstå andra, varav jag gillar psykologi. Men just nu inne på att komplettera min kunskapsluckor ifrån skolan. Såg en dokumentär där kvantfysik togs upp och blev fascinerad och nyfiket på sådant jag missat under skoltiden med hög frånvaro osv.

Singel, är som vem som helst på ytan, men känner inte alls längre för att anpassa mig mer efter någon och väntar hellre på att finna någon som passar mig. Vill inte, tänker inte, och kommer aldrig mer anpassa mig efter människor som inte fungerar som mig i nära relationer.

Istället vill jag ägna min tid åt sådant som jag tycker är intressant.

Skriver på min biografi om mina tonår, med korta barndomssekvenser. Behöver renskriva och omformulera en del så är den sedan färdig. Men just nu gör jag annat. :wink: som att försöka lära mig nederländska, uttala saker på franska och engelska. (har svårt med uttal även om jag läser mycket böcker på engelska emellanåt) samlar information jag sedan inte alltid använder, men älskar att läsa och byter ofta intresseområden.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-02-24 17:41:21

-En mycket bra och välskriven presentation!
Välkommen ska du vara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav hoppsan » 2014-02-24 17:59:53

KrigarSjäl skrev:-En mycket bra och välskriven presentation!
Välkommen ska du vara.


Tackar :-)Happy Då det står under min, utgår jag spontant att det gällde min presentation
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-02-24 18:07:33

hoppsan skrev:
KrigarSjäl skrev:-En mycket bra och välskriven presentation!
Välkommen ska du vara.


Tackar :-)Happy Då det står under min, utgår jag spontant att det gällde min presentation

-Korrekt antagande!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav Frimodig » 2014-02-24 19:14:27

Om man jämför den här tråden, med de personer som rätt ofta skriver i trådar, så kommer många hit, fast få finner en hemort.

Det är inte bra.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vilka är vi här?

Inläggav FrizzleBird » 2014-02-25 17:56:22

Ung kvinna på 17 år, bosatt i Stockholm.
Fick diagnoserna Aspergers och ADD i slutet augusti 2013, så rätt nyligen kan man väll säga.
Kämpar mot en ätstörning som har gått från Bulimi till överätning/UNS (utan närmare specifikation).

Älskar att läsa och att skriva. Älskar att lägga pussel (måste vara pussel med över 1000 bitar för att jag ska finna det intressant). Tycker väldigt mycket om spel, föredrar PS3 framför dator. Avgudar dock The Sims på PC, då man får skapa själv osv. Tycker om djur, särskilt hundar, väldigt mycket och får oftast bättre kontakt med djur än människor (främst hundar).

Läser just nu Samhällslinjen på gymnasiet, andra året. Gillar alla ämnena i skolan utom Historia och Samhällskunskap (Rätt ironiskt då jag går en samhällslinje....).

Hm... Vet inte vad mer jag kan säga... Så ja... Ha det bra allihopa! :)
FrizzleBird
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-02-19
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Pieohpah » 2014-03-01 5:37:04

hoppsan skrev:Kvinna på 31, diagnostiserad med Genomgripande störning i utvecklingen och ADD som vuxen.

Varierande intressen, läser mycket fakta. Men mindre systematiskt som barn och idag med svårare koncentrationsproblem än tidigare.

Lider av periodvis dålig humor. Och får då behov av att skratta mycket, vrida till saker och driva med mig själv. :-)Happy

Har mycket lätt att avläsa andra och förstå andra, varav jag gillar psykologi. Men just nu inne på att komplettera min kunskapsluckor ifrån skolan. Såg en dokumentär där kvantfysik togs upp och blev fascinerad och nyfiket på sådant jag missat under skoltiden med hög frånvaro osv.

Singel, är som vem som helst på ytan, men känner inte alls längre för att anpassa mig mer efter någon och väntar hellre på att finna någon som passar mig. Vill inte, tänker inte, och kommer aldrig mer anpassa mig efter människor som inte fungerar som mig i nära relationer.

Istället vill jag ägna min tid åt sådant som jag tycker är intressant.

Skriver på min biografi om mina tonår, med korta barndomssekvenser. Behöver renskriva och omformulera en del så är den sedan färdig. Men just nu gör jag annat. :wink: som att försöka lära mig nederländska, uttala saker på franska och engelska. (har svårt med uttal även om jag läser mycket böcker på engelska emellanåt) samlar information jag sedan inte alltid använder, men älskar att läsa och byter ofta intresseområden.


Välkommen!

Min bonusdotter, eller vad man ska benämna det, har liknande diagnos. ADD ev också H, sen i utvecklingen med autistiska drag och mycket skolk. Jag har mycket sympati för alla med den kombon! Det är inte lätt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav anakronism » 2014-03-02 16:42:03

Snart 30, AS + ADHD, fick diagnoserna för snart ett år sedan. Levde mellan 4-26 års ålder med ständig skräck att någon skulle "avslöja mig". När jag väl blev "avslöjad" började livet på riktigt.

Har mest pluggat, miss/lyckats en del med olika jobb, för tillfället arbetslös/masterstudent. Bra på att kompensera utåt, eller var innan jag blev utbränd, nu varken orkar eller vill jag, känns ovärt. Bor i hus på landet som jag delar med en katt. Vegan. Bra på massor av saker men inte på att marknadsföra mig själv. Besatt av att städa naturen. Gillar sci-fi (Star Trek) och har minst hundra intressen..

Otroligt stark inre kompass jag inte kan gå emot. Gör livet både knepigare och roligare. Orkar inte med hur dumma, egoistiska, hjärtlösa och lata många människor är. En del människor orkar inte med hur konsekvent, samvetsgrann och principfast jag är. Trivs således bäst med andra som också bryr sig. Har svårt att anstränga mig för min egen skull, men kan göra precis vad som helst för andra.
anakronism
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-09-23

Vilka är vi här?

Inläggav sportsterxlx » 2014-03-03 0:49:21

Hej. Jag heter Johan. Är en väldigt snäll kille men ändå har jag misslyckats med två långa förhällande. Kanske för att jag inte kunde läsa min partners signaler. Jag fick diagnosen Asperger i dec 2013. Mitt specialintresse är motorcyklar vilket jag kan allt om. Mvh Johan.
sportsterxlx
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-02-23

Vilka är vi här?

Inläggav hoppsan » 2014-03-05 23:17:40

Pieohpah skrev:
hoppsan skrev:Kvinna på 31, diagnostiserad med Genomgripande störning i utvecklingen och ADD som vuxen.

Varierande intressen, läser mycket fakta. Men mindre systematiskt som barn och idag med svårare koncentrationsproblem än tidigare.

Lider av periodvis dålig humor. Och får då behov av att skratta mycket, vrida till saker och driva med mig själv. :-)Happy

Har mycket lätt att avläsa andra och förstå andra, varav jag gillar psykologi. Men just nu inne på att komplettera min kunskapsluckor ifrån skolan. Såg en dokumentär där kvantfysik togs upp och blev fascinerad och nyfiket på sådant jag missat under skoltiden med hög frånvaro osv.

Singel, är som vem som helst på ytan, men känner inte alls längre för att anpassa mig mer efter någon och väntar hellre på att finna någon som passar mig. Vill inte, tänker inte, och kommer aldrig mer anpassa mig efter människor som inte fungerar som mig i nära relationer.

Istället vill jag ägna min tid åt sådant som jag tycker är intressant.

Skriver på min biografi om mina tonår, med korta barndomssekvenser. Behöver renskriva och omformulera en del så är den sedan färdig. Men just nu gör jag annat. :wink: som att försöka lära mig nederländska, uttala saker på franska och engelska. (har svårt med uttal även om jag läser mycket böcker på engelska emellanåt) samlar information jag sedan inte alltid använder, men älskar att läsa och byter ofta intresseområden.


Välkommen!

Min bonusdotter, eller vad man ska benämna det, har liknande diagnos. ADD ev också H, sen i utvecklingen med autistiska drag och mycket skolk. Jag har mycket sympati för alla med den kombon! Det är inte lätt.


Tack :-)Happy
Under skolåren var jag storskolkare med mer frånvaro än närvaro under långa perioder under skoltiden. Hoppas att din bonusdotter finner (om hon inte redan gjort det dvs.) sina särskilda talanger och lär sig hantera den inre stress skolan innebär när man inte får ihop alla bitarna med skolarbete osv.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Pieohpah » 2014-03-05 23:49:17

hoppsan skrev:
Pieohpah skrev:
hoppsan skrev:Kvinna på 31, diagnostiserad med Genomgripande störning i utvecklingen och ADD som vuxen.

Varierande intressen, läser mycket fakta. Men mindre systematiskt som barn och idag med svårare koncentrationsproblem än tidigare.

Lider av periodvis dålig humor. Och får då behov av att skratta mycket, vrida till saker och driva med mig själv. :-)Happy

Har mycket lätt att avläsa andra och förstå andra, varav jag gillar psykologi. Men just nu inne på att komplettera min kunskapsluckor ifrån skolan. Såg en dokumentär där kvantfysik togs upp och blev fascinerad och nyfiket på sådant jag missat under skoltiden med hög frånvaro osv.

Singel, är som vem som helst på ytan, men känner inte alls längre för att anpassa mig mer efter någon och väntar hellre på att finna någon som passar mig. Vill inte, tänker inte, och kommer aldrig mer anpassa mig efter människor som inte fungerar som mig i nära relationer.

Istället vill jag ägna min tid åt sådant som jag tycker är intressant.

Skriver på min biografi om mina tonår, med korta barndomssekvenser. Behöver renskriva och omformulera en del så är den sedan färdig. Men just nu gör jag annat. :wink: som att försöka lära mig nederländska, uttala saker på franska och engelska. (har svårt med uttal även om jag läser mycket böcker på engelska emellanåt) samlar information jag sedan inte alltid använder, men älskar att läsa och byter ofta intresseområden.


Välkommen!

Min bonusdotter, eller vad man ska benämna det, har liknande diagnos. ADD ev också H, sen i utvecklingen med autistiska drag och mycket skolk. Jag har mycket sympati för alla med den kombon! Det är inte lätt.


Tack :-)Happy
Under skolåren var jag storskolkare med mer frånvaro än närvaro under långa perioder under skoltiden. Hoppas att din bonusdotter finner (om hon inte redan gjort det dvs.) sina särskilda talanger och lär sig hantera den inre stress skolan innebär när man inte får ihop alla bitarna med skolarbete osv.


Tack! Det har inte hänt än, men tummarna hålls än. De bitarna har nog alla svårt med, men vissa mer än andra. Alla föds med olika kort på hand.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav hoppsan » 2014-03-06 1:24:08

Pieohpah skrev:
hoppsan skrev:
Pieohpah skrev:
Välkommen!

Min bonusdotter, eller vad man ska benämna det, har liknande diagnos. ADD ev också H, sen i utvecklingen med autistiska drag och mycket skolk. Jag har mycket sympati för alla med den kombon! Det är inte lätt.


Tack :-)Happy
Under skolåren var jag storskolkare med mer frånvaro än närvaro under långa perioder under skoltiden. Hoppas att din bonusdotter finner (om hon inte redan gjort det dvs.) sina särskilda talanger och lär sig hantera den inre stress skolan innebär när man inte får ihop alla bitarna med skolarbete osv.


Tack! Det har inte hänt än, men tummarna hålls än. De bitarna har nog alla svårt med, men vissa mer än andra. Alla föds med olika kort på hand.


Nej, fick höra att dubbeldiagnoserna gör det särskilt besvärligt, om det stämmer vet jag däremot inte. Att känna att man misslyckas trots ordentliga ansträngningar är svårt för alla, särskilt när man inte hänger med i andras takt. Personligen tycker jag att mycket blir lättare med åren men minns att det definitivt inte kändes som det någonsin skulle bli det. Men som hos mig märks det inte ens av att jag har diagnoserna idag när människor umgås med mig, det går kanske att räkna som en viss personlig framgång även om jag själv inte tycker det.

För unga tjejer kan det nog vara viktigt att veta att det finns fler som känt som dem (jobbigt och hopplöst, att de inte passar in någonstans eller att någon förstår dem)och att det sedan hos dem som vuxna inte längre går att ana problematiken först när man är utbildad med att känna igen den. (min egna isolering idag exempelvis är mer eller mindre självvald)

Vi föds olika för att variationerna behövs. Fungerande autistiska brukar vara mycket duktiga och noggranna på vad de gör, de har en annan form av intelligens och ser saker ur andra perspektiv. Från Einstein till Temple Grandin och många andra skickliga inom sina områden. Medan ADHD/ADD är ganska vanligt förekommande bland människor som är företagsamma och kreativa osv. Många med egna företag sägs ha haft en rad indikationer på ADHD som barn.

Hoppas att hon kommer komma underfund med vad som gör henne väl här i livet och vad som gör just henne lycklig för någonstans så finns det, området där hon är som ämnad för. Lycka till! :-)Happy
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Vilka är vi här?

Inläggav Demin » 2014-03-06 22:55:32

Kille på 22 år bosatt i Kalmar och fick min aspergerdiagnos i december 2013 (fick även en OCD diagnos tidigare med tvångssyndrom och tvångshandlingar).

Mina intressen är: musik, ljud, fotografering samt Programmering (ett intresse som kom redan som barn).

Har tidigare läst på universitetet, men gick in i väggen och gick in i en psykos (som jag nu tagit mig ur). Har ett otroligt kontrollbehov som jag försöker att kämpa med och äter LCHF sedan ett år tillbaka. :-)Happy
Demin
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-12-26

Vilka är vi här?

Inläggav notwoodstock » 2014-03-07 0:02:50

Frimodig skrev:Om man jämför den här tråden, med de personer som rätt ofta skriver i trådar, så kommer många hit, fast få finner en hemort.

Det är inte bra.

Frimodig


Jag tror att man måste vara lite överenergisk, som jag, för att orka med alla de enkelspåriga trådarna som går hela tiden. Sorry, men är man uttröttad lite, så känns det så. :-( :-)ZZZ

Med en hel del klara undantag, dock. Plus att jag tänker lära mig mer om AS av er, när jag vilat ut lite.

Jag kan rekommendera att läsa och söka i arkiven istället - det är mer givande, oftast. Vet inte om jag kvaddade hela Forumet med någon psykos (vilket ju inte "borde" påverka andra") när jag blev medlem, på juldagen eller vad det var?!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Lunaria » 2014-03-15 22:58:32

Hej!

Jag är en tjej på 29år som bor i Uppsala Län. har diagnosen bipolär sjukdom sedan oktober och håller nu på med någon knasig utredning om AS. jag uppfyller alla kriterium, men försöker få min psykolog att förstå att mitt humör som beror på min bipolära sjukdom inte påverkar utredningen. jaja, jag kommer väl säkert få min diagnos förr eller senare ;-). jag är dock intelligent som kunnat kompensera mycket för mina brister i alla år. det är nämligen fram tills utredningens start bara jag själv som trott att jag har AS...

Har en son på 6 år med atypisk autism, ADHD och lindrig utvecklingsstörning samt en dotter på 4 år. ev har hon också diagnos för hon är väldigt lik mig som barn. barnens pappa separerade jag med för 2,5 år sedan, han har AS. vi är som bästa vänner, men han är hopplös att leva med.

Jag har fibromyalgi så jag är arbetslös för tillfället. ska troligen iväg på arbetsträning inom snar framtid om jag har tur. gillar att läsa böcker (mest kriminalromaner) o samlar på diverse författare, är pysslig av mig och gillar att handarbeta samt skriva. fast mest tid lägger jag såklart på mina barn, dem är mitt allt! jag äter LCHF sedan 2 år tillbaka, det har hjälpt mig med mitt sockerberoende o vissa krämpor som är pga fibromyalgin så det är ett stort intresse.
Lunaria
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2014-02-25

Vilka är vi här?

Inläggav Motlut » 2014-03-17 0:01:42

Tooticki skrev:Annars älskar jag hundar,...
Jag tycker inte om människor.

Ju mer jag har att göra med människor, desto bättre tycker jag om hundar. :D
Motlut
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-04-12
Ort: Lappland

Vilka är vi här?

Inläggav Tooticki » 2014-03-17 11:10:45

Motlut skrev:
Tooticki skrev:Annars älskar jag hundar,...
Jag tycker inte om människor.

Ju mer jag har att göra med människor, desto bättre tycker jag om hundar. :D


:-)154
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Nybliven asperger

Inläggav Daelh » 2014-03-17 18:43:43

Hej!

Jag är nybliven asperger, har precis fått min diagnos och känner att jag skulle vilja prata av mig lite med folk i min egen situation.

Under hela min uppväxt har jag varit annorlunda andra i min egen ålder. Jag har alltid haft svårt att koncentrera mig på saker som jag själv inte tycker är intressant, tex i sociala sammanhang som konversationer och dylikt vilket rejält skadat mina relationer. Jag har alltid haft svårt för att motivera mig i skolan för ämnen jag inte är intresserad av och har endast klarat mig igenom högstadiet och gymnasiet pga min intelligens. Jag har alltid blivit missförstådd av andra människor eftersom jag tänker annorlunda och gör annorlunda i vissa situationer och förstår inte heller andra människor som gör på ett visst sätt eller tänker på ett visst sätt.

Har alltid haft problem med mitt humör när saker inte går som jag vill, tex blir jag ursinnig när folk inte håller med om mina åsikter eller jag förlorar på något. Jag är alltid rädd på offentliga platser, tex när folk går bakom mig eller när främlingar sätter sig jämte mig på bussen. Jag hatar när folk jag aldrig träffat börjar prata med mig när jag inte har för avsikt att prata med dem, dessutom tror jag alltid folk skrattar åt mig när jag hör någon skratta i närheten, tex tjejer i klassrummet som fnittrar.

Ett stort problem för mig har alltid varit att behålla eller prestera på diverse jobb jag haft. Jag gillar inte att behöva prata med människor eller vara social mot människor jag inte vill prata med och jag har alltid haft inställningen "Vill-jag-inte-gå-till-jobbet-idag-så-ska-jag-inte-behöva-göra-det-heller".. detsamma gäller skolan och det har genom åren blivit mycket skolk från både arbete och skola, vilket speciellt förstört för mig i arbetslivet.

Ett annat problem har varit att hålla fast vid romantiska relationer. Jag har haft flickvänner genom åren men pga min diagnos har vi alltid haft svårt för att förstå varandra, vi har alltid bråkat och det har alltid tagit slut. Jag har de senaste åren varit rädd för att jag aldrig kommer kunna upprätthålla en romantisk relation med någon just pga att jag har svårt för att förstå andra människor och tänka utanför den "fyrkantiga lådan".

Det jag är orolig för nu är hur det kommer bli i framtiden i jobb, skola, relationer osv pga hur jag är och hur folk ser på mig. Jag har faktiskt inte en enda kompis för tillfället då jag glider ifrån alla jag lär känna. Jag har kontakt med människor som delar mina intressen från olika forum över internet men ingen jag verkligen kan prata med om hur jag känner och upplever vardagen. Det är naturligtvis så mycket mer som går genom huvudet men jag kan inte skriva allt här utan att det skulle bli en självbiografi.

Jag vill helt enkelt ha råd, ha folk att prata med, träffa tjejer som är på samma plan som mig och generellt bara prata av mig. Berätta hur ni upplever arbetsmarknaden eller skolan med er diagnos eller hur ni upplever relationer och vad som krävs för att det skall fungera. Skriv egentligen bara allt som går genom erat huvud när ni läser om en nybliven asperger och vad som kan tänkas att hjälpa eller inspirera mig.

Jag är för övrigt 23 år gammal, är kille, gillar sport, datorer, sällskapsspel och annat smått och gått. Hoppas vi hörs! Alla får skriva till mig, PM eller här. Jag uppskattar naturligtvis båda två!

Mvh Marco

Edit: Kanske är så att man skall skriva sådana här presentationer i "Vilka är vi här" tråden. Isåfall ber jag om ursäkt och uppmanar moderator att flytta meddelandet. Är ny på sidan :)

Gripandekylig

Slog ihop tråden Nybliven asperger med tråden Vilka är vi här?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Daelh
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-03-17

Nybliven asperger

Inläggav Alien » 2014-03-17 19:42:00

Hej och välkommen!

Du kommer säkert att känna igen dig när du läser trådarna på detta forum.

Det som jag ser som något du behöver jobba med är dels dina raseriutbrott, dels din inställning "Vill-jag-inte-gå-till-jobbet-idag-så-ska-jag-inte-behöva-göra-det-heller".

Autistiska utbrott är ju inte ovanligt, läs t ex dessa trådar:
utbrott-omrostning-t21064.html
hur-ska-man-kontrollera-stress-och-utbrott-t5540.html
ilska-och-asperger-omrostning-t2670.html
raseriutbrott-t36845.html

Har du sökt hjälp för detta? Att få utbrott kan förstöra både ens chanser till jobb och till långvariga relationer.

Jag förstår inte heller hur du tänker här:
jag har alltid haft inställningen "Vill-jag-inte-gå-till-jobbet-idag-så-ska-jag-inte-behöva-göra-det-heller".. detsamma gäller skolan och det har genom åren blivit mycket skolk från både arbete och skola, vilket speciellt förstört för mig i arbetslivet.

Du vet ju att det inte är ok i arbetslivet, ingen vill ha en anställd som kommer och går som den vill och som man inte kan lita på. Känner du att du inte orkar gå vissa dagar för att det sociala blir för mycket?

För övrigt finns ju också kontakttråden. Du kan skriva pm till dem som annonserat där el skriva en annons själv: kontakttraden-del-2-t19186.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nybliven asperger

Inläggav Kostymhippie » 2014-03-17 20:41:26

Hög igenkänningsfaktor.
De tips jag har är att läsa på lite grann om hur NT funkar, främst Desmond Morris är att rekommendera då han är zoolog och studerar människan från ett utifrån-perspektiv.
Vill du förstå dej på brudar ska du läsa John Gray. Framför allt hans första bok "Män är från Mars och kvinnor är från Venus".
Du kan även läsa böcker av andra aspergare, samt gå på de aspergerträffar som anordnas. Kolla under avdelningen Träffar här på forumet.
Det finns även tre intresseorganisationer för aspergare, den jag främst kan rekommendera är Organiserade Aspergare: www.aspergare.org
Attention och Autism- och Aspergerförbundet finns också men är i första hand anhörigföreningar.
Slutligen vill jag råda dig att, om du inte redan gjort det, skaffa en utbildning inom något av dina specialintressen, allra helst ska utbildningen leda till en examen och vara inom ett område där det är lätt att starta eget företag.
Hoppas det går bra för dig och välkommen hit.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in