Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du någon form av ätstörning?

Jag har/haft anorexia.
11
10%
Jag har/haft bulimi.
4
4%
Jag har/haft hetsätning (utan "rensning", alltså).
14
13%
Jag har/haft ortorexi.
1
1%
Jag har/haft någon annan form av ätstörning.
16
15%
Jag har/haft två av ovanstående.
15
14%
Jag har/haft tre av ovanstående.
12
11%
Jag har ingen form av ätstörning eller "stört" förhållande till ätande.
33
31%
 
Antal röster : 106

Re: Sv: Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Ichigo » 2014-05-13 8:27:15

Heishi skrev:
Ichigo skrev:Att straffa mig själv var nog den viktigaste, vacker-känslan var inte planerad och kom liksom på köpet. Att straffa mig själv med svält var viktigt för då kunde det bli mindre av annan självbestraffning istället. Då min förra, långa, svältperiod inträffade samtidigt som jag skar mig väldigt mycket, både på händer, armar och ben, så hjälpte det mig att skära mindre. Skärandet var ångestdämpande och sånt men det var även en av alla mina bestraffningar.


Så i grund och botten, rätta mig om jag har fel här, var det ett sätt för dig att kunna distansera/distrahera dig från en ångest, och du kunde med ditt beteende undvika att skära dig?


Aldrig tänkt på det sådär men ja, det stämmer nog.
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Re: Sv: Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Ichigo » 2014-05-13 8:28:13

Titti skrev:
Ichigo skrev:Skärandet var ångestdämpande och sånt men det var även en av alla mina bestraffningar.

Varför är det viktigt att straffa dig själv?


Vet inte, det får mig att må bättre bara
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2014-05-13 10:50:34

Ichigo skrev:
Titti skrev:
Ichigo skrev:Skärandet var ångestdämpande och sånt men det var även en av alla mina bestraffningar.

Varför är det viktigt att straffa dig själv?


Vet inte, det får mig att må bättre bara
Du kanske borde bli nunna och använda det som straff mot dig själv. Det gör att du får hjälp att skapa regelbundna och relativt sunda vanor.

Det ligger faktiskt inget ironiskt bakom förslaget, du kan fundera seriöst över det och fundera vilka nackdelar och vilka fördelar det kan ge dig. Om du sedan bestämmer dig för att inte bli nunna så ha det i åtanke i fortsättningen, det kanske kan ge dig hjälp med dina tankar om att straffa dig själv så att du faktiskt inser att det inte hjälper.

F.ö. finns det inga vackra människor med ätstörningar, det är en stor förbannad lögn skapad av modevärlden.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Thurizas » 2014-05-13 11:30:53

Jag hetsäter/tröstäter ibland vid depression, detta just innan jag slutar känna smak och hunger. Yngre så hade jag nog en form av bulimi. Dolde det väl och fick därför ingen hjälp med det.

Spoiler: visa
Men det som hjälpte var när jag spydde upp en pizza jag just ätit och det lyckades fastna i/upp mot bihålorna näsan. Att känna spylukten i några timmar fick mig att tänka till lite. Jag var då tonåring och har efter det bara spytt upp en gång till. Då fastande det en sorts godissort som kände frätandes i upp mot bihålorna. Detta för en 5 år sedan om jag minns rätt.


Mår illa bara jag tänker på det och känner spylukt. Hmmn skulle jag skrivit varning på mitt inlägg för känsliga?



Moderator atoms - la en känslig del inom spoiler.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav mango » 2014-05-13 18:52:28

Ichigo skrev:Att straffa mig själv var nog den viktigaste, vacker-känslan var inte planerad och kom liksom på köpet. Att straffa mig själv med svält var viktigt för då kunde det bli mindre av annan självbestraffning istället. Då min förra, långa, svältperiod inträffade samtidigt som jag skar mig väldigt mycket, både på händer, armar och ben, så hjälpte det mig att skära mindre. Skärandet var ångestdämpande och sånt men det var även en av alla mina bestraffningar.


Här kommer en privat fråga till dig Ichigo, och du behöver absolut inte svara om du inte vill.

Detta är en teori! men jag tror att människor som utsatts för våld som barn, tex barnagan, kan utveckla denna typen av tvångstankar av att behöva straffa sig själv.
Så när dessa barn blir äldre och det inte finns någon som kan straffa dom så straffar dom sig själva när dom känner att dom gjort något dumt eller misslyckad med något eller mår dåligt osv.

Kan det vara så att du blev utsatt för barnagan?
Eller kanske psykiskt våld? tex hade människor omkring dig som sa väldigt elaka saker.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Re: Sv: Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Ichigo » 2014-05-13 18:59:19

mango skrev:
Ichigo skrev:Att straffa mig själv var nog den viktigaste, vacker-känslan var inte planerad och kom liksom på köpet. Att straffa mig själv med svält var viktigt för då kunde det bli mindre av annan självbestraffning istället. Då min förra, långa, svältperiod inträffade samtidigt som jag skar mig väldigt mycket, både på händer, armar och ben, så hjälpte det mig att skära mindre. Skärandet var ångestdämpande och sånt men det var även en av alla mina bestraffningar.


Här kommer en privat fråga till dig Ichigo, och du behöver absolut inte svara om du inte vill.

Detta är en teori! men jag tror att människor som utsatts för våld som barn, tex barnagan, kan utveckla denna typen av tvångstankar av att behöva straffa sig själv.
Så när dessa barn blir äldre och det inte finns någon som kan straffa dom så straffar dom sig själva när dom känner att dom gjort något dumt eller misslyckad med något eller mår dåligt osv.

Kan det vara så att du blev utsatt för barnagan?
Eller kanske psykiskt våld? tex hade människor omkring dig som sa väldigt elaka saker.


Inget våld jag kommer ihåg, inte hemma i alla fall! Har alltid varit extremt rädd för nästan alla män så jag har ju undrat ifall något har hänt men har inget minne av det. Har ju varit mobbad en del men har haft problem med ätandet sedan förskoleåldern så jag tvivlar på att det beror på psykiskt våld i alla fall.
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav mango » 2014-05-13 19:53:42

Ichigo skrev:Inget våld jag kommer ihåg, inte hemma i alla fall! Har alltid varit extremt rädd för nästan alla män så jag har ju undrat ifall något har hänt men har inget minne av det. Har ju varit mobbad en del men har haft problem med ätandet sedan förskoleåldern så jag tvivlar på att det beror på psykiskt våld i alla fall.


Tack för ditt svar :)
Det behöver ju inte ha hänt något dramatiskt för att du skall känna så som du gör utan det var bara en teori.
Det kan ju bero på nästan vad som helst, dåligt självförtroende, dålig själv bild, fixering vid ett mål osv osv
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Re: Sv: Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Ichigo » 2014-05-13 19:56:59

mango skrev:
Ichigo skrev:Inget våld jag kommer ihåg, inte hemma i alla fall! Har alltid varit extremt rädd för nästan alla män så jag har ju undrat ifall något har hänt men har inget minne av det. Har ju varit mobbad en del men har haft problem med ätandet sedan förskoleåldern så jag tvivlar på att det beror på psykiskt våld i alla fall.


Tack för ditt svar :)
Det behöver ju inte ha hänt något dramatiskt för att du skall känna så som du gör utan det var bara en teori.
Det kan ju bero på nästan vad som helst, dåligt självförtroende, dålig själv bild, fixering vid ett mål osv osv


Jag har väldigt dåligt självförtroende och självbild... Uhm... Typ dåligt allt som gäller mig själv..
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav mango » 2014-05-13 20:18:06

Ichigo skrev:Jag har väldigt dåligt självförtroende och självbild... Uhm... Typ dåligt allt som gäller mig själv..


jag förstår, jag har själv dåligt självförtroende gällande mitt yttre vilket kan ställa till med rejäla problem.
Tex att man inte går ut ur huset för att man känner sig fet fast man i själva verket har en normal vikt osv.

Jag kan berätta att jag är animatör och grafiker så jag studerar och observerar hur folk rör sig beter sig och ser ut och, lustigt nog, så kan jag se och alltid hitta något fint och charmigt hos alla andra och jag VET att du har något charmigt och fint med :)

Även om du själv inte tror det/ vill tro det eller ignorerar det.
Själv har jag även svårt för komplimanger angående mitt utseende så det spelar ingen roll hur många, eller vem, som säger att man tex är "söt" för man tror inte på det själv, man känner inte av det inombords. Jag tror att det är ett as problem i hjärnan helt enkelt.

Om det går att fixa bättre självförtroende? ja det tror jag :) hur? ja det varierar från person till person. Vad tror du själv skulle ge dig lite mer själv förtroende?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Re: Sv: Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Ichigo » 2014-05-13 20:21:41

mango skrev:
Ichigo skrev:Jag har väldigt dåligt självförtroende och självbild... Uhm... Typ dåligt allt som gäller mig själv..


jag förstår, jag har själv dåligt självförtroende gällande mitt yttre vilket kan ställa till med rejäla problem.
Tex att man inte går ut ur huset för att man känner sig fet fast man i själva verket har en normal vikt osv.

Jag kan berätta att jag är animatör och grafiker så jag studerar och observerar hur folk rör sig beter sig och ser ut och, lustigt nog, så kan jag se och alltid hitta något fint och charmigt hos alla andra och jag VET att du har något charmigt och fint med :)

Även om du själv inte tror det/ vill tro det eller ignorerar det.
Själv har jag även svårt för komplimanger angående mitt utseende så det spelar ingen roll hur många, eller vem, som säger att man tex är "söt" för man tror inte på det själv, man känner inte av det inombords helt enkelt. Jag tror att det är ett as problem i hjärnan helt enkelt.

Om det går att fixa bättre självförtroende? ja det tror jag :) hur? ja det varierar från person till person. Vad tror du själv skulle ge dig lite mer själv förtroende?


Vet inte, känns lite konstigt att försöka fixa det då jag ändå hatar mig själv.
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav mango » 2014-05-13 20:41:20

Ichigo skrev:Vet inte, känns lite konstigt att försöka fixa det då jag ändå hatar mig själv.


Jag tog och skrev ett pm till dig istället då vi hamnar lite off topic ;)
Jag hoppas det var ok.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-05-13 20:45:52

Jag är vegetarian och slåss med att hur man äter sunt och inte samma jämt - är också för slö för ordentlig matlagning.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav elle » 2014-05-13 21:45:07

Jag har aldrig haft ätstörningar och äter mkt raw food och är vegan . Mitt förhållande till ätande är inte störd men jag vill inte äta västerländsk kost eller mat .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2014-05-13 23:14:02

Enligt mig har jag inte haft ätstörning men enligt alla inom sjukvården har jag haft det.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2014-05-15 23:51:49

MsTibbs skrev:Jag äter ensidigt, onyttigt och oregelbundet, men jag tror inte att jag uppfyller någon diagnos.


Detta ovan skrev jag 2009. För ett tag sen ( slutet av 2013) sa dietisten att jag är en hetsätare. Nu kan väl inte hen ställa diagnoser(?), men hen vet nog vad hen talar om. Men har dragit ner på pizzan rejält sedan dess!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav miss_green1 » 2014-05-16 1:45:06

Jag åt för mycket förut. Nu äter jag typ för lite istället. Men någon ätstörning har jag nog inte precis.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Asperger och ätstörning

Inläggav Teagirl » 2014-12-19 18:44:07

Jag läste att det finns ett visst samband mellan asperger och ätstörningar. Är det någon mer än jag som har både och? Jag har anorexi men hade innan dess ortorexi och sammanlagt har jag varit sjuk i ätstörningar i 10-11 år. Tror ni att en asperger personlighet och de drag som hör till den har lättare för att utveckla en ätstörning?
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och ätstörning

Inläggav matterik » 2014-12-19 19:19:29

jag har ingen ätstörning, men jag har ätit 9 råa ägg per dag ibland och åt mycket rått kött ett tag.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger och ätstörning

Inläggav Neurofunk » 2014-12-19 19:58:53

Jag har ätstörningar, dock ingen variant jag kan betitla, men den karaktäriseras av att jag är så fruktansvärt omotiverad och ointresserad av mat av anledningen att jag hellre vill syssla med mina intressen, men det är inte bara födan jag åsidosätter för att få oavbrutet göra det jag vill göra. Man kan säga som så att när jag är undernärd så har jag mått bra på sistone, har jag gått upp i vikt så har jag inte mått bra på sistone och tvångsmatat mig för att slippa tjat om att äta. Det är inte ens kul. Jag har dock haft perioder av bulimi, främst för att jag inte heller ha velat bli avbruten på grund av tvugna toalettbesök. Allt för att jag ofta tycker om mina intressen lite för mycket för mitt eget bästa.

Nu vet jag inte om andra aspergare just känner igen sig i just mitt exempel, och jag vet ingen annan heller som har min form av ätstörning i att se föda som något extremt oviktigt och tidsödslande.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger och ätstörning

Inläggav Flawed » 2014-12-19 20:18:34

Jag har perioder då jag har påtagligt svårt för mat men jag har reflux syndrom och en inte helt välmående lever.
Jag måste röra på mig mycket för att få aptit.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och ätstörning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-19 20:24:39

KNSNNTR skrev: jag vet ingen annan heller som har min form av ätstörning i att se föda som något extremt oviktigt och tidsödslande.


Jag ser det på samma viset. Man måste gjöra det hver dag, flera gånger om dagen och det tar tid. Hvis jag driver med något, så er det lite irriterande at jag må stoppa för at eta mat. Jag hadde gillat at ha et batteri, eller solcellepanel. :)

Jag eter mat, fordi jag vet jag må, forsöker til och med at eta sunt och bra, men jag gillar det inte.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Asperger och ätstörning

Inläggav antonius » 2014-12-19 20:29:42

Jeopardy Lane skrev:
KNSNNTR skrev: jag vet ingen annan heller som har min form av ätstörning i att se föda som något extremt oviktigt och tidsödslande.


Jag ser det på samma viset. Man måste gjöra det hver dag, flera gånger om dagen och det tar tid. Hvis jag driver med något, så er det lite irriterande at jag må stoppa för at eta mat. Jag hadde gillat at ha et batteri, eller solcellepanel. :)

Jag eter mat, fordi jag vet jag må, men jag gillar det inte.


Men det är ju därför man kan äta "Matersättning" finns både som pulver och dryck, om man inte orkar laga mat eller mår dåligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och ätstörning

Inläggav Neurofunk » 2014-12-19 20:31:10

Jeopardy Lane skrev:
KNSNNTR skrev: jag vet ingen annan heller som har min form av ätstörning i att se föda som något extremt oviktigt och tidsödslande.


Jag ser det på samma viset. Man måste gjöra det hver dag, flera gånger om dagen och det tar tid. Hvis jag driver med något, så er det lite irriterande at jag må stoppa för at eta mat. Jag hadde gillat at ha et batteri, eller solcellepanel. :)

Jag eter mat, fordi jag vet jag må, men jag gillar det inte.

Jag har även jag beskrivit för mina utredare i utredningsstadiet det flexibla i att vara lite mer maskinell i sitt yttre, bl.a i form av att istället vara en robot som då skulle t.ex drivas på andra vis än med föda, även om även den goda tanken faller på sin egentliga orimlighet i sitt lönlösa utopitänk om sin lekamen, mycket på grund av att även robotar kräver underhåll, samt att solceller utanpå mig inte går i praktiken att kombinera med mina intressen då det är inomhusintressen. Men när allt kommer omkring så vore det såklart önskvärt med någon form av teknologisk lösning.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger och ätstörning

Inläggav kullan » 2014-12-19 20:32:44

Jag har en annan form av ätstörning. Jag är sockerberoende så jag äter jämt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in