Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du någon form av ätstörning?

Jag har/haft anorexia.
11
10%
Jag har/haft bulimi.
4
4%
Jag har/haft hetsätning (utan "rensning", alltså).
14
13%
Jag har/haft ortorexi.
1
1%
Jag har/haft någon annan form av ätstörning.
16
15%
Jag har/haft två av ovanstående.
15
14%
Jag har/haft tre av ovanstående.
12
11%
Jag har ingen form av ätstörning eller "stört" förhållande till ätande.
33
31%
 
Antal röster : 106

Asperger och ätstörning

Inläggav Neurofunk » 2014-12-19 20:33:45

antonius skrev:
Jeopardy Lane skrev:
KNSNNTR skrev: jag vet ingen annan heller som har min form av ätstörning i att se föda som något extremt oviktigt och tidsödslande.


Jag ser det på samma viset. Man måste gjöra det hver dag, flera gånger om dagen och det tar tid. Hvis jag driver med något, så er det lite irriterande at jag må stoppa för at eta mat. Jag hadde gillat at ha et batteri, eller solcellepanel. :)

Jag eter mat, fordi jag vet jag må, men jag gillar det inte.


Men det är ju därför man kan äta "Matersättning" finns både som pulver och dryck, om man inte orkar laga mat eller mår dåligt... :-)063

Oavsett vad man väljer att bli mätt på så genererar det toalettbesök, "skit-störigt" att avbrytas av. :-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Asperger och ätstörning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-19 20:35:36

antonius skrev:Men det är ju därför man kan äta "Matersättning" finns både som pulver och dryck, om man inte orkar laga mat eller mår dåligt


Jag är inte säker på vad matersättning är...googlade det och det sto "Modersmjölksersättning", så jag blir lite skeptisk nu... :lol:

Men uansett så måste man jo ha mat, frukt och bröd og poteter och slikt. Kan inte leva på pulver.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Asperger och ätstörning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-19 20:48:33

Första gången jag såg denna videoen så gillade jag den roboten, jag kan relatere mej til honom, han vil jobba hela tiden. My kind of guy. :) Jag fikk også lite kjeft av min forrige flickvän fördi jag inte tog nog fri, så jag gillar denna.


http://vimeo.com/4745849
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-12-19 20:53:35, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Asperger och ätstörning

Inläggav antonius » 2014-12-19 20:50:02

Jeopardy Lane skrev:
antonius skrev:Men det är ju därför man kan äta "Matersättning" finns både som pulver och dryck, om man inte orkar laga mat eller mår dåligt


Jag är inte säker på vad matersättning är...googlade det och det sto "Modersmjölksersättning", så jag blir lite skeptisk nu... :lol:

Men uansett så måste man jo ha mat, frukt och bröd og poteter och slikt. Kan inte leva på pulver.


Jag skrev fel, jag menar naturligtvis "måltidersättare", det är fullvärdigt kost pulver och man kan äta det ett tag tills man mår lite bättre. För att vara helt utan näring är ju inte så bra i längden, som alla förstår... :-)063

Här finns en sort, är lite äcklig, men man får i sig alla näringsämnen:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/meal-pro-1-kg
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och ätstörning

Inläggav Teagirl » 2014-12-19 21:20:06

Jag menade lite mer klassiska ätstörningar som just anorexi, bulimi, ortorexi, UNS osv. Men det verkar inte vara någon här som känner igen sig i det? Att maten är kopplad till extrem ångest och att man har ett stört ätbeteende och problem med kroppsuppfattning och kontrollbehov över maten? T.ex. så ser jag ju mig själv som väldigt stor fast jag är underviktig. Jag får ångest av allt jag äter och tycker det är jätte jobbigt att äta. Jag har full koll på alla kalorier jag äter, kan kaloritabellerna utantill och kan bara äta vissa livsmedel som är tillräckligt kalorisnåla. Måste promenera varje dag för att förbränna det jag äter osv.

Sen kan man ju ha stört ätbeteende på andra sätt och där kanske fler känner igen sig? Jag äter t.ex. exakt samma mat varje dag. Två gånger per dag är det gröt, två gånger per dag kvarg med hallon och en gång per dag kvarg med päron och smörgås. Kan äta likadant månader i sträck eller år i sträck utan att byta maträtter... Det är kanske också ett stört ätbeteende på ett sätt.

I perioder har jag levt på så minimalt med mat att jag har svårt att förstå hur det gick till. Nu för tiden äter jag mycket mer och det är en ständig kamp eftersom sjukdomen hela tiden vill ta över och svälta ner mig igen.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och ätstörning

Inläggav Fröken Fräken » 2014-12-19 22:06:45

Jo, det finns något slags samband mellan Asperger och i alla fall anorexia. Man kan också som neurotypisk utveckla aspiga beteenden av anorexia/svält som går över om man blir frisk från anorexian.
Ja, jag känner igen mig. Har aldrig haft anorexi, men bulimi och ortorexi (dock vet jag inte om ortorexi är en officiell diagnos?).

Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Asperger och ätstörning

Inläggav Teagirl » 2014-12-20 17:20:47

Fröken Fräken skrev:Jo, det finns något slags samband mellan Asperger och i alla fall anorexia. Man kan också som neurotypisk utveckla aspiga beteenden av anorexia/svält som går över om man blir frisk från anorexian.
Ja, jag känner igen mig. Har aldrig haft anorexi, men bulimi och ortorexi (dock vet jag inte om ortorexi är en officiell diagnos?).

Med vänlig hälsning,
Fröken Fräken


Nej ortorexi är ingen egen diagnos, än i alla fall. Men många tycker det borde vara det.

Jag har också läst att det finns ett samband mellan anorexi och asperger men de utvecklade det inte så mycket där jag läste det så det var därför jag frågade här. Men jag tänker att det är många av aspergerdragen som kan göra att man utvecklar eller vidmakthåller en anorexi då det är mycket rigiditet, tvång, rutiner och regler och att allt ska vara på ett viss sätt när man har anorexi.

För att inte diagnosen skulle bli fel när de utredde mig för asperger var jag tvungen att ha en viss vikt och ha vägt den en viss period för att man skulle kunna vara säker på att det inte var anorexin som gav mig aspergersymtomen.Och sen har de ju så klart sett tillbaka på hur jag var som yngre och innan anorexin också så det känns bra att veta att de hade koll på det så jag inte fick en felaktig diagnos.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och ätstörning

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-20 17:31:49

Jag misstänker att min bristande förmåga att känna hunger och att komma ihåg att äta kan ha någonting att göra med dels en annorlunda perceptuell uppfattning men även med det liv jag lever där mina strikta matscheman inte alltid planeringsmässigt passar in med dagarnas övriga innehåll. Därför händer det att jag missar måltider och jag behöver kämpa för att bibehålla en normalvikt. För ett år sedan vägde jag plötsligt 58 kg, i augusti vägde jag, efter behandling med bl.a. näringsdrycker, 78 kg och idag väger jag återigen lika överraskande 68 kg; mitt mål är snarare att väga omkring 88 kg då jag är 1,89 cm lång.

Så de eventuella kopplingarna som kan finnas mellan min undervikt och asperger är:
- Svårigheter att anpassa sig efter föränderliga dagsscheman
- Svårigheter att tolka perceptuell information så som problem att känna hunger
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger och ätstörning

Inläggav Flinta » 2014-12-20 17:37:00

Vi med AS har inte sällan svårare än NT att få vardagen att fungera. Det är större risk att vi t ex vantrivs o får problem i skolan, har svårt att få o behålla jobb/relationer. Många upplever ett kaos inom sig o hittar ETT sätt att TA KONTROLLEN - nämligen genom att svälta sig. Jag tycker inte det är konstigt alls, sambandet mellan AS o anorexi.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och ätstörning

Inläggav antonius » 2014-12-20 17:46:11

Flinta skrev:Vi med AS har inte sällan svårare än NT att få vardagen att fungera. Det är större risk att vi t ex vantrivs o får problem i skolan, har svårt att få o behålla jobb/relationer. Många upplever ett kaos inom sig o hittar ETT sätt att TA KONTROLLEN - nämligen genom att svälta sig. Jag tycker inte det är konstigt alls, sambandet mellan AS o anorexi.


Men det förekommer väl ganska ofta det omvända med, att tröstäta i tid och otid, för att man känner att man har kontroll över sitt inre kaos då man stoppar i sig/belönar sig, samtidigt inte märker så bra att man är mätt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och ätstörning

Inläggav Flinta » 2014-12-20 17:51:14

antonius skrev:
Flinta skrev:Vi med AS har inte sällan svårare än NT att få vardagen att fungera. Det är större risk att vi t ex vantrivs o får problem i skolan, har svårt att få o behålla jobb/relationer. Många upplever ett kaos inom sig o hittar ETT sätt att TA KONTROLLEN - nämligen genom att svälta sig. Jag tycker inte det är konstigt alls, sambandet mellan AS o anorexi.


Men det förekommer väl ganska ofta det omvända med, att tröstäta i tid och otid, för att man känner att man har kontroll över sitt inre kaos då man stoppar i sig/belönar sig, samtidigt inte märker så bra att man är mätt... :-)063


Absolut. D kan oxå va ett sätt att hantera svåra känslor på o tillfälligt få vila från kaoset.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och ätstörning

Inläggav Schmetterling » 2014-12-20 17:56:06

Jodå, jag känner igen mig. Jag har bara ingen lust att prata om det...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och ätstörning

Inläggav Bali » 2014-12-20 18:22:42

Jodå Teagirl, autismtillstånd och ätstörning kan nog vara en ganska vanlig kombination och säkert finns det många här på forumet som vet det av egen erfarenhet.

Själv har jag haft bulimi/anorexi i över 20 år och även om jag idag oftast sköter mina matvanor ganska bra anser jag fortfarande att jag har en ätstörning. Känns som jag skulle vilja jämföra det med alkoholism, för när jag har det jobbigt eller mår riktigt (psykiskt) dåligt kommer suget efter att strula med maten igen. Som ett brev på posten. :(

Jag vet inte hur mycket du har läst om detta, men jag vet att jag sett texter på flera håll och även videos om ämnet. Här t.ex. lite info från Gillbergcentrum med fokus på främst anorexi.

Välkommen hit till forumet förresten! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Asperger och ätstörning

Inläggav Flawed » 2014-12-20 21:14:02

Det finns massor av hormoner som påverkar aptit och de har ofta med hypothalamus att göra och den funkar säkert lika ojämt som resten av hjärnan vid npf problematik.
Kolla denna asballa hormonsida som jag hittade:
http://www.yourhormones.info/hormones/ghrelin.aspx
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och ätstörning

Inläggav Teagirl » 2014-12-20 23:46:07

Flinta skrev:Vi med AS har inte sällan svårare än NT att få vardagen att fungera. Det är större risk att vi t ex vantrivs o får problem i skolan, har svårt att få o behålla jobb/relationer. Många upplever ett kaos inom sig o hittar ETT sätt att TA KONTROLLEN - nämligen genom att svälta sig. Jag tycker inte det är konstigt alls, sambandet mellan AS o anorexi.


Det här tror jag verkligen på, det är precis så som jag tänker att det är
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och ätstörning

Inläggav Teagirl » 2014-12-20 23:51:39

Bali skrev:Jodå Teagirl, autismtillstånd och ätstörning kan nog vara en ganska vanlig kombination och säkert finns det många här på forumet som vet det av egen erfarenhet.

Själv har jag haft bulimi/anorexi i över 20 år och även om jag idag oftast sköter mina matvanor ganska bra anser jag fortfarande att jag har en ätstörning. Känns som jag skulle vilja jämföra det med alkoholism, för när jag har det jobbigt eller mår riktigt (psykiskt) dåligt kommer suget efter att strula med maten igen. Som ett brev på posten. :(

Jag vet inte hur mycket du har läst om detta, men jag vet att jag sett texter på flera håll och även videos om ämnet. Här t.ex. lite info från Gillbergcentrum med fokus på främst anorexi.

Välkommen hit till forumet förresten! :-)Happy



Tack, det verkar vara ett trevligt forum :) Jag ska kolla på den där länken du gav mig. Tack :)
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27


Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2021-02-20 17:59:44

Bump!

14% av dem som röstat har/har haft hetsätning.

Det talas mest om anorexi och bulimi när det gäller ätstörningar. Iofs kan jag förstå att anorexi ses som mer akut; de kan ju dö! Men övervikt leder också till för tidig död, även om det tar längre tid.

UNT 14 NOVEMBER 2020 skrev:Ätstörningspatienter med övervikt får inte alltid den vård de behöver utan hänvisas till fetmabehandling. Men hur gärna man än vill behandla ett "högt BMI" är det fel ände att börja i, enligt ätstörningsforskaren Ata Ghaderi. –För en ätstörning krävs psykologisk behandling, säger han.

– Mat är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på innan jag lägger mig, säger 31-åriga Therese Karlsson från Partille, som har diagnosen hetsätningsstörning.

Hon är inte ensam. Två procent av Sveriges befolkning beräknas lida av ätstörningen, som inte syns utanpå men som innebär att man tappar kontrollen över sitt ätande. Ätandet leder ofta till övervikt i och med att de drabbade, till skillnad från de som lider av bulemi, inte kompenserar med träning, kräkningar eller laxeringsmedel. Övervikten kan sedan i sin tur leda till mer lidande.
https://unt.se/artikel/radet-till-atsto ... t/8rxdm2kl

Man kan ju bli överviktig utan att ha en ätstörning. Bara genom att äta fel el för mycket. Eller genom att bli äldre och mindre aktiv. Det som gick bra att äta när man var ung passar inte när man blivit äldre och inte orkar t ex träna som förut. Då hjälper kanske goda råd om kost och motion. Men för ätstörningspatienter måste man börja med själva ätstörningen.

Ibland hänvisas patienterna felaktigt till fetmabehandling, säger Ata Ghaderi, professor och psykolog vid Stockholms center för ätstörningar, som forskar inom ätstörningsområdet.

– Det är vanligt att man från vårdens sida vill börja med att behandla vikten. Man ser ett högt BMI, tänker sekundära komplikationer och att viktnedgång hjälper. Men det spelar ingen roll hur bra och pedagogiska program, där syftet är äta bättre och röra sig, man behandlar med. På fetma funkar ingenting på sikt förutom kirurgi – och för en ätstörning krävs psykologisk behandling, säger han.
---
Råd om viktnedgång hjälper inte en person som lider av en ätstörning, enligt Thor Rutgersson vid patientorganisationen Frisk och fri.

— Det kan vara en del av en behandling, men det är fel att tro att personen inte vet att motion är bra eller att det är en fördel att gå ned i vikt. Ätstörningar överlag är ett resultat av ett ångesttillstånd, där tips om kost och träning inte hjälper. När man får ångesten eller suget, som inte försvinner förrän du äter, finns det inga goda råd som hjälper. Känslan är så stark att man kommer att äta oavsett vad, säger han.
---
2,4 procent av befolkningen beräknas ha ospecifik ätstörning och 2 procent hetsätningsstörning. Ungefär lika många kvinnor och män tros ha den senare diagnosen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2021-02-20 20:47:20

Falsk bulimi
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2021-02-20 21:15:51

Låst artikel men anknyter till ämnet:
https://www.specialnest.se/forskning/fo ... erskattats

”Förekomsten av autism i gruppen med anorexi kan ha överskattats”
PREMIUM Tidigare forskning har visat att det finns en överrepresentation av autism bland personer med anorexi. En ny svensk studie indikerar dock att förekomsten av autism kan ha överskattats inom denna grupp. Special Nest intervjuar forskaren Lisa Dinkler som nyligen lade fram sin avhandling vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Luiho » 2021-07-26 14:20:04

haft och har anorexi fortfarande jäte jobigt :cry:
Luiho
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-07-23

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav schwindel » 2021-07-27 9:00:15

Ibland blir jag väldigt illamående när jag är hungrig, så pass att jag inte äter fast jag är hungrig.
Det kommer och går så jag måste passa på att äta när det dalar av.

Jag kan också helt plötsligt må väldigt illa och kan inte ta en tugga till när jag äter vissa saker.
Sill till exempel, jag tycker det smakar väldigt gott, men helt plötsligt tar det bara tvärstopp och det blir det äckligaste som finns och jag kan inte ta en tugga till.
Bara tanken att äta en bit sill får mig att må lite illa.

Antar att det är någon typ av ätstörning. Inget allvarligt dock. Någon fler som har liknande besvär?
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Har du någon form av ätstörning? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2021-07-27 9:13:58

Oftast blir jag inte störd när jag äter, men när jag blir det ger jag dem ett middle finger fuck you, i sann 6ix9ine-anda.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in