Udda matvanor - ett aspergerdrag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Udda matvanor

Inläggav JCSweden » 2014-04-18 11:40:19

När jag äter får det inte vara kvar något mer på tallriken än något annat när jag ätit klart. Till exempel om jag äter ris och kött får det inte vara kvar enbart kött eller enbart ris, måste ha ätit upp allt samtidigt. Hoppas ni fattar :P
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Udda matvanor

Inläggav Toblerone » 2014-04-19 11:23:14

Nja... det finns en del saker som jag inte äter, men det är inga jättevanliga saker. Förut brukade jag inte tycka om ost, men numera går det bra. Helst dock smält ost på pizza eller liknande. Jag vågar mig inte på mögelost eller liknande. Jag är nog ganska försiktig med nya saker. Dessutom tycker jag inte om banan längre. Som barn åt jag det, men numera går det inte. Konsistensen är nog största problemet. Räkor (och liknande kryp) vägrar jag. Saker som ser äkliga ut provar jag ibland inte alls.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav Toblerone » 2014-04-19 11:26:37

JCSweden skrev:När jag äter får det inte vara kvar något mer på tallriken än något annat när jag ätit klart. Till exempel om jag äter ris och kött får det inte vara kvar enbart kött eller enbart ris, måste ha ätit upp allt samtidigt. Hoppas ni fattar :P


Jo, jag gör också så. Inte såå ovanligt, tror jag. Det blir ju lite tråkigt med att ha endast en sort kvar. Dessutom hade jag under perioder - som barn framför allt - för mig att äta "det godaste" sist, och då kunde det bli så att man nästan sitter och planerar i vilken ordning man ska äta saker. Och om kanske en kombination av flera blir ännu godare. En psykiater som jag var hos och som själv har NPF, menade: "Jo, och sedan pratar man nästan med maten." Så han verkade också göra så. :lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav Mymlan » 2014-04-19 21:26:58

Jag är i princip allätare, förutom att jag är allergisk mot en del saker. Men...

...ris har jag egentligen aldrig gillat. Vet inte varför, men jag tycker bara att det är äckligt.

... Spaghetti var det nästan samma sak med. Först i tolvårsåldern lärde jag mig gilla det. Innan dess åt jag mest köttfärssås de gånger det var spaghetti på menyn.

...Sallad har jag aldrig riktigt gillat. Men det tror jag beror på att vi alltid hade så trist sallad hemma hos oss. Typ isbergssallad, tomat och gurka. Nu på senare år har jag börjat gilla det lite mer, främst om det är något matigt med också, typ tonfisk eller kyckling. Min senaste "upptäckt" i matväg är riven morot, tonfisk och hackad konserverad persika. Mums!

...Jag gillar potatis i alla former, förutom vanlig kokt. Jag kan inte äta hel kokt potatis, om jag inte mosar den först :P
Senast redigerad av Mymlan 2014-04-19 21:30:33, redigerad totalt 1 gång.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Udda matvanor

Inläggav Mymlan » 2014-04-19 21:29:25

Glömde skriva att som yngre var jag mer kinkig med mat. Det fanns perioder då jag nästan uteslutande levde på köttbullar :lol: Sen måste jag berätta om en aspiebekant till mig som har väldigt svåra matproblem. Eller, hon äter bara väldigt få rätter, typ gröt, kyckling, mackor och fläskkotletter.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Udda matvanor

Inläggav Fröken Fräken » 2014-04-19 21:32:38

Mymlan skrev:Min senaste "upptäckt" i matväg är riven morot, tonfisk och hackad konserverad persika. Mums!

Blandat? :shock:
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Udda matvanor

Inläggav Mymlan » 2014-04-19 21:42:33

Fröken Fräken skrev:
Mymlan skrev:Min senaste "upptäckt" i matväg är riven morot, tonfisk och hackad konserverad persika. Mums!

Blandat? :shock:


Ja :-)Happy
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Udda matvanor

Inläggav JCSweden » 2014-04-22 22:22:21

Göra min egen smörkräm, blanda ihop lite smör, strösocker och vaniljsocker. Gott gott :D Dock är det med betoning på "lite" då jag mår väldigt illa annars.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Udda matvanor

Inläggav Manveru » 2014-04-22 23:51:22

JCSweden skrev:Göra min egen smörkräm, blanda ihop lite smör, strösocker och vaniljsocker. Gott gott :D Dock är det med betoning på "lite" då jag mår väldigt illa annars.


Mjo, magen brukar uppskatta om man åtminstone lägger ner lite mer energi på att blanda ut med lite havregryn/mjöl/etc. Vet inte om jag skadat magen genom årens "missbruk" eller om det kommer med åldern, men verkar oavsett inte tåla det som man gjorde som barn längre iallafall. För min del kan det bli alltifrån att äta rent socker till fullskaligt bak när väl sockersuget sätter in :P
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Udda matvanor

Inläggav mango » 2014-04-24 2:01:12

Har alltid fått kväljningar av ren grädde.
har svårt för kött och har varit pescetarian i flera år men försöker att börja med kyckling lite smått igen fast då måste den vara väldigt välstekt och nästan bränd så att den inte är mjuk och slaskig.

Annars så är jag en sådan som måste äta det jag är sugen på, om jag inte gör det så kommer jag inte kunna sluta tänka på just den maträtten jag är sugen på förrns jag fått äta den.
Vilket är jätte frustrerande! så om jag inte har tomat hemma och och jag är sugen på tomat och det är sent på kvällen så måste jag springa iväg och handla en tomat! =P
Vilket leder till att jag spenderar allt för mycket pengar på mat.
Och jag är alltid sugen på någonting sött efter maten!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Udda matvanor

Inläggav Liljan » 2014-04-25 0:11:49

Jag tycker inte mina matvanor är undliga, men NT personer tycker det. Jag förstår inte riktigt varför man måste äta olika saker varje dag. Jag äter gärna samma mat till lunch och middag ett par dagar i rad.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav Nibor » 2014-04-25 16:03:58

Jag slet vingen av en död kyckling och tuggade tills det bara var benet kvar.
Den kostade 39:- kilot. Det var billigt tyckte jag.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Udda matvanor

Inläggav Nibor » 2014-04-25 17:02:31

Jag funderar på att bli vegetarian. Inte av någon moralisk övertygelse; jag skulle inte ha några problem att jaga och äta ett annat djur om jag var så tvungen.
Men dagens köttindustri är inte vacker och tjänar endast till att, nu försöker jag komma på nåt klämkäckt och kärnfullt att säga, om att vi trots allt är människor och har val, men kommer inte på något.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Udda matvanor

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-28 21:33:24

Jag gillar inte svenska ägg, bara av det faktum att det smakar fisk. Har inget emot fisk, älskar fisk men ägg ska inte smaka fisk. :-/ Vitan kan jag dock äta.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Udda matvanor

Inläggav napoleon78 » 2014-10-30 20:00:39

Jag har ätit samma morgonmål med ytterst små variationer i snart 10 år.

Till lunch äter jag mer varierat, beroende på var jag befinner mig. På kvällen alltid en av två varianter. Mycket noga, ingen annan kan handla mat åt mig haha.

Däremellan lever jag på dunderklubbor.

Nu har jag faktiskt börjat äta smörgås emellanåt, då ska kanten ätas bort först, självklart. Och all mat ska luktas på först :oops: DET är pinsamt om jag inte kommer på mig i tid... försöker göra det lite i smyg sådär.

Äter som så många här inte kött. Hade lääänge svårt med ägg, både konsistens och lukt. Mjölkgröt, urk. Sill. Oätligt.

Men jag har blivit bättre. Äter bland folk, som folk :-)Happy
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Udda matvanor

Inläggav Patrix » 2014-10-31 16:11:57

Har ganska lustiga matvanor faktiskt. Konstiga kombinationer är vardagsmat( :-)Happy ) för mig. Får ofta kommentarer av familj och vänner.

Idag till lunch exempelvis blev det: En hamburgare mellan två limpbrödskivor, en morot, vita bönor, två ägg och nudelsoppa.

Tar lite vad jag har. Är för lat för att laga ordentliga rätter oftast så plockar ihop allt möjligt bara det blir fett, kolhydrater och protein.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Udda matvanor

Inläggav rasta » 2014-11-18 22:08:52

dom flesta aspies har en specialrätt. hade en polare som bara åt pasta å nuggets till i flera år, jag lärde honom göra makaronilåda, sen dess äter han enbart det, alltid :)
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav Teagirl » 2014-11-27 23:52:59

Jag har nog lite udda matvanor, jag kan äta exakt samma saker i flera månader i sträck, kanske ett år till och med ibland. Ett tag var det bara soppor, sen var det wokgrönsaker, sedan en tallrik med bara harricovert och nu äter jag gröt till både lunch och middag. Till frukost och mellis äter jag kvarg mixad med hallon som jag fryser in och äter som "glass" dagen efter.

All mat ska smaka mycket och jag kryddar nog extremt enligt många, fast just nu äter jag inte direkt mat som går att krydda så den enda kryddan jag överdoserar är väl kanelen på min gröt vilken jag tar mängder utav.

All mat jag äter ska ha en viss konsistens eller temperatur, mat som ska vara varm ska vara skållhet, riktigt kokande varm och mat som ska vara kall ska vara iskall eller frusen. All frukt måste vara hård.

Helst ska all mat ligga uppdelat var och en ingrediens för sig på tallriken men om jag har perioder då jag äter mat med fler ingredienser blandat så äter jag ändå en sak i taget. Äter jag wok kanske jag t.ex. alltid börjar med paprikan, sen svampen och sist palsternackan.

Jag måste ha särskilda skålar, tallrikar, glas, muggar och skedar till olika saker. Annars går det inte. Jag måste alltid göra något annat samtidigt som jag äter. T.ex. läsa eller se på någon serie. Men jag kan inte ha radio eller något bakgrundsljud på för då blir jag jätte stressad.

Sen måste jag ha särskilda kläder på mig också som jag känner mig trygg i.

Kan nog komma på en massa fler underligheter som jag har för mig men det var de här som ploppade upp direkt.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Udda matvanor

Inläggav cocos » 2014-11-28 0:27:33

Är det inte väldigt jobbigt att följa allt detta till varje måltid? Känns som att du har ganska utpräglad ocd vad det gäller mat.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Udda matvanor

Inläggav halvlena » 2014-11-28 11:30:44

Äter samma frukost varje dag i en period (allt ifrån 3 månader till ett år), sen när jag tröttnat byter jag till en ny variant och äter den i en period, så har det alltid varit.

Äter ingen fisk alls, då jag alltid tyckt det luktat så äkligt.
Man kan ju inte äta något om bara lukten av det får en illamående?

Har alltid ätit mycket frukt och bär.
Skulle kunna leva på jordgubbar och periodvis så har det vart min middag några veckor i streck.

Har alltid vägrat äta skolmaten, så dedär med lunch har inte funnits för mig.
Jag hatar halvfabrikat och gör allt från grunden.
Inga e-ämnen här inte.
halvlena
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-08

Udda matvanor

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-11-28 13:28:04

Jeg har litt interessante matvanor nå, jeg har gått helt tom. Det er ingenting jeg har lyst på, ingenting smaker godt. Så hver eneste matbit må tvinges ned mens jeg prøver å ikke tenke på hvor vondt det smaker. Det er slitsomt men interessant. Brød har bestandig vært en sikker vinner for meg, brød kan man bestandig spise. Men nå er det slutt på det også, brød er ikke godt lenger, vanskelig å få det ned. Så det blir litt interessant å se hvordan dette utvikler seg. Jeg merker at jeg blir mer ukonsentrert og vanskelig, vanskelig å tenke.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Udda matvanor

Inläggav Miche » 2014-11-28 15:35:55

halvlena skrev:Äter samma frukost varje dag i en period (allt ifrån 3 månader till ett år), sen när jag tröttnat byter jag till en ny variant och äter den i en period, så har det alltid varit.
Jag äter nästan jämt samma sak på morgonen, det är ingen snabbäten frukost (brukar äta den framför datorn eller i sängen) så när jag har bråttom så brukar jag äta något som går snabbt eller som jag kan ta med mig på bussen och äta. Har ätit samma i flera år med få variationer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Udda matvanor

Inläggav Neonland » 2014-11-28 15:46:08

Ehm, jag är väldigt förtjust i att äta rökta musslor i olja. En sån där konserv ni vet. Ännu godare blir det att lägga dom på en bit hönökaka.

Och jo, jag gillar att köpa hem fiskbullar i buljon, hälla av buljongen och äta fiskbullarna kalla med en vanlig gaffel. Eller steka upp dom och äta med spaghetti.

Utöver det så har jag väldigt sällan sås till min mat, har jag sås till maten så är det i liten mängd och den får bara ligga på en viss plats på tallriken där jag gjort utrymme. När jag var yngre kunde jag inte äta sås överhuvudtaget, var det "kladdig" mat kräktes jag. Än idag kan jag få kväljningar av kladdigt, men jag har börjat lära mig som sagt var.
Maten får inte blandas förrän jag bestämmer själv för det, och har jag ketchup eller liknande på maten får den inte hamna på tallriken. Sån har jag alltid varit och lär väl alltid vara.

Sen ska vi inte tala om den vidriga styggelsen lök... Gul rök, röd lök... Nej, det går bara inte, oavsett form.

Jag anses vara oerhört kräsen och svår att laga mat till, men så svårt kan det väl inte vara? :-)002
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Udda matvanor

Inläggav Bredochbutter » 2014-11-28 16:10:49

I sjunde till nionde klass åt jag i veckorna bara snabbmakaroner med ketchup. På helger va det andra som lagade mat.

Jag kan dock erkänna att jag har en väldigt liten matsedel, max tio maträtter jag varierar mellan om ingen annan lagar maten.

Med tanke på udda matvanor så kan man undra om pensionärer har asperger för dom lär ju bara äta kattmat! (Det sista va ett försök till att vara rolig)
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in