Udda matvanor - ett aspergerdrag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Udda matvanor

Inläggav Mountain_lion » 2014-11-29 8:23:38

Jag äter i stort sett alltid gröt till lunch. Någon enstaka gång bryter jag av med något annat.
Alltid samma frukost.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Udda matvanor

Inläggav Teagirl » 2014-11-29 15:12:42

cocos skrev:Är det inte väldigt jobbigt att följa allt detta till varje måltid? Känns som att du har ganska utpräglad ocd vad det gäller mat.
cocos skrev:Är det inte väldigt jobbigt att följa allt detta till varje måltid? Känns som att du har ganska utpräglad ocd vad det gäller mat.


Var det till mig du skrev? Jo det är ganska jobbigt, jag måste dessutom äta smörgåsar på ett visst sätt som blir till en hel ritual med att äta kanterna på bröden först och sedan lägga på pålägget inför varje tugga istället för att lägga på allt från början eftersom varje bit av smörgåsen måste smaka precis likadant som de andra och då måste det ligga gurka på precis varje bit. Sen är jag besatt av tider också, kan bestämma att jag får äta klockan 18 och då är det inte en minut före det som är ok. Har stora svårigheter att äta bland andra människor och i andra miljöer än hemma där det är lugnt och tryggt och jag äter inte mat som andra lagat eftersom jag vill veta vad som är i.

Har förutom asperger även anorexi så det har blivit en hel massa tvång kring maten.

Just nu äter jag gröt till både lunch och middag, varje dag. Samma sak om och om igen och har en massa ritualer kring hur den ska ätas. Det tar upp hemskt mycket tid det här med maten trots att jag inte lagar någon mat eftersom jag bara äter gröt till lunch och middag.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Udda matvanor

Inläggav Skindancer » 2014-12-11 21:54:01

Haft perioder då jag levt på hamburgare, frukost, lunch och middag.
Päronfil och icas flingor med jordgubbar o yoghurtbitar, frukost, lunch och middag.
Rostade mackor med mögelost och marmelad, frukost, lunch och middag
En icakasse äpplen i veckan.

Dessa faser varade 1-3 månader.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Udda matvanor

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 22:12:38

Bild

Den här tyckte jag var smårolig. Kanske för att jag gillar ordvitsar och själv äter precis vadsomhelst som inte är ruttet.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav plåtmonster » 2014-12-15 0:17:41

Hamburgerkedjor är väl annars rätt passande med samma mat hela tiden och utan större sociala krav? :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Udda matvanor

Inläggav LordGarithos » 2014-12-15 2:16:20

Jag tar och copy-pastar mitt inlägg från en äldre tråd, med vissa små ändringar.

Jag är väldigt begränsad när det gäller mat. Åt allt möjligt när jag var liten men det ändrades vid två-tre års ålder eller något sådant.

Länge åt jag i stort sett bara pasta och vitt bröd. Har aldrig ätit mat i skolan, förutom när det var ris. På låg- och mellanstadiet hände det att jag åt knäckebröd ibland. Frukost åt/äter jag också väldigt sällan, och det har säkert haft en viss inverkan på mina resultat där. Själv upplever jag inte att jag mår eller mådde dåligt av det.

Mina föräldrar var så klart frustrerade över detta, och det var alltid problem när vi blev bjudna till någon. Dom försökte ordna mat som jag kunde äta, men eftersom det aldrig smakade som hemma så åt jag inte, vilket så klart ledde till irritation. Istället för att sitta med vid matbordet och bli utstirrad brukar/brukade jag gå och läsa någon historiabok eller liknande.

Då och då hände (och händer) det att mina föräldrar lagade mat som jag inte åt, och då struntade jag helt enkelt i att äta, ibland i flera dagar. Det är som att jag kan koppla bort hungern när jag inte får den mat som jag vill ha.

I slutet på gymnasiet så gick jag till en psykolog för att försöka ändra på mina matvanor (då hade jag ingen AS-diagnos, den kom senare) och det har blivit lite bättre efter det. Efter gymnasiet flyttade jag till min tjej i Asien, det "hjälpte" också eftersom maten där är rätt så annorlunda. Blev alltså tvungen att prova nya maträtter.

Men som jag skrev i början så är jag fortfarande väldigt begränsad... lite exempel:
-Jag avskyr allt som kommer ifrån havet.
-Vill inte ha fler än en sak på tallriken. Äter jag t.ex. stuvade makaroner och köttbullar så tar jag bara makaroner på tallriken först, och när jag har ätit upp dom så tar jag köttbullarna. Vill inte att det ska ta smak av varandra.
-Har svårt för såser men har börjat lära mig det under dom senaste åren.
-Kokt potatis vägrar jag äta, men i "förädlad" form går det bra. Klyftpotatis, gratäng, pommes etc.

Brukar säga att det är lättare att lista det jag äter än det jag inte äter, så jag kan väl göra det också:
Pasta, pizza, vitt bröd, all potatis förutom vanlig kokt potatis, hamburgare (med ost, lök och tomater på), tacos (samma här, färs, ost, lök och tomater), pannkakor, ris, stekt kyckling och vissa sorters stekt fläsk/nötkött.

Om någon undrar så var jag väldigt smal fram till jag flyttade utomlands. Då var jag 21 och vägde 58kg med en längd på 180cm. Efter att jag började äta lite mer varierat (betoning på "lite") så har jag gått upp till 80kg och där har jag hållt mig sedan dess.

En annan små-intressant sak är att jag kanske lagar mat tre-fyra gånger i veckan i genomsnitt, och de andra dagarna äter jag typ bröd eller liknande, om jag äter något alls. De gånger jag lagar mat så är det det enda jag äter på hela dagen. Jag har alltid varit sån att jag bara vill äta en gång om dagen, och möjligen ta något litet på natten om jag är vaken sent.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Udda matvanor

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-15 2:53:17

LordGarithos skrev:En annan små-intressant sak är att jag kanske lagar mat tre-fyra gånger i veckan i genomsnitt, och de andra dagarna äter jag typ bröd eller liknande, om jag äter något alls. De gånger jag lagar mat så är det det enda jag äter på hela dagen. Jag har alltid varit sån att jag bara vill äta en gång om dagen, och möjligen ta något litet på natten om jag är vaken sent.


Så gör jag också, men jag lagar mat högst en-två gånger per vecka. Mycket yogurt, bröd och konservburkar blir det när jag inte ids laga nåt.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in