Udda matvanor - ett aspergerdrag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Udda matvanor

Inläggav sessamii » 2014-04-14 10:47:31

Jag har också lite ovanliga matvanor. Är inte så mycket för att prova ny mat, vägrar att äta ost, majs, yoghurt, kött och fisk. Jag är rädd för att bli hungrig, vilket är kopplat till min ångest, så går alltid ut med mat med mig.. haha konstigt :-)Happy
sessamii
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2014-03-23
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav MissN » 2014-04-14 11:59:16

Jag kan inte äta stekt lök. Konsistensen och hur det knastrar mellan tänderna... Brrrrrr kryper i hela kroppen på mig när jag tänker på det!
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Udda matvanor

Inläggav earlydayminer » 2014-04-14 12:00:28

Rå lök då?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Udda matvanor

Inläggav Nefarious » 2014-04-14 12:18:28

Pålägg på mackor måste ligga perfekt ihoppusslat och jämnt utspridet för att sedan ätas i ett speciellt mönster. Kött är så himla omständigt och äckligt att äta så det gör jag inte alls längre.. Men när jag faktiskt gjorde det så var jag exempelvis tvungen att göra extra små pannbiffar, ta bort ändarna från korvar, putsa bort allt suspekt från köttbitar etc etc. Nu när jag tänker på det så kanske det är lite mer tvångsbeteende än autistbeteende jag har..
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Sv: Udda matvanor

Inläggav slackern » 2014-04-14 12:18:32

MissN skrev:Jag kan inte äta stekt lök. Konsistensen och hur det knastrar mellan tänderna... Brrrrrr kryper i hela kroppen på mig när jag tänker på det!


Så du kan inte äta löksoppa, pannbiff eller raggmunk?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Udda matvanor

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-14 12:31:21

Jag har tvingat mig själv att äta det mesta, men jag kan ej äta mat utan att ha något att dricka till.
Har iofs mycket svårt att äta mat som innehåller smakförstärkare.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Udda matvanor

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 13:08:33

Jeg har bestandig hatt litt rare matvanor, jeg spiser den samme maten i flere måneder også bytter jeg til noe annet. Akkurat nå er det brød med tomat, men kommer snart til å bytte tror jeg hvis jeg finner noe annet, har spist det i 4 måneder.

Mat jeg ikke tåler; bacon. Stinking-awful-vomit inducing-bacon-from-hell. Jeg klarer ikke å være inne i et hus hvis noen lager bacon, det er en forferdelig lukt, det lukter som død blandet med gammel kokt søppel, jeg kveles av lukten. :shock: Og kylling, det lukter også grusomt.

Jeg er glad i drikke, Vitamin Well, frukt smoothies og slikt. Hvis jeg kunne velge hadde jeg foretrukket å drikke all næring, flytende næring. Mat tar så lang tid, både å forberede og spise. Har faktisk prøvd å finne ut om det er mulig å lage en slags flytende blanding som inneholder all næring man trenger, næring man kan drikke, men det er vanskelig.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Udda matvanor

Inläggav Bror Duktig » 2014-04-14 13:51:33

Jag äter en del konstiga saker och provar det mesta. Gillar att gnaga på skrov och äta helstekt fisk, ribs m.m. Passar bra med min nuvarande paleodiet faktiskt.

Har alltid gillat detta, och som barn vägrade jag korv, ketchup och köttfärssås, ville bara ha helstekta saker och stekt lever m.m. Älskade även rökt lax, musslor, kunde äta rå kardborre och lite hur som helst, men INTE ketchup LOL

Jag har varit svår med vissa konsistenser, inte kunnat ha sås som döljer mat, måste se allt. Där ligger nog förklaringen till skroven och benen: jag ser vad det är och ingen har pillat och gömt något. Panerade köttbitar gjorde sig icke besvär. Förr hatade jag fettkanter, men efter mitt senaste års dietande, har jag börjat älska det, och gnager gärna i mig brosk och fett. Hur bra som helst för magen vilket säkert gjort att jag lärt mig gilla det. kroppen riktigt skriker "tack" när den får det.

Är inte så kräsen nu, men p.g.a. magproblem kan jag inte äta allt, utan håller mig till en skonsam variant av stenålderskost (inte för mycket råa grönsaker även om det är paleo).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Udda matvanor

Inläggav KittyBean » 2014-04-14 14:17:20

Är inte så jättepetig när det kommer till mat, brukar iaf prova det mesta. Älskar t ex den japanska smakpaletten.
Men vissa saker är vidrigt. T ex selleri, lever och konsistensen av tillagad purjolök, det gnisslar i hela huvudet.

Sen vill jag att saker man lagar ska höra ihop. Min sambo kan ta vad som helst i kylskåpet och röra ihop till middag. Men jag vill inte blanda italienska kryddor med salsasås, köttbullar med ädelost och majs osv.. häromdagen lagade han wokgrönsaker med köttbullar.
Han tycker jag är gnällig och känslig, men jag tror jag är rätt normal faktiskt. Det är nog han som är ovanligt fri i sin matlagning.

Däremot vill jag helst inte äta samma sak flera dagar i rad.
KittyBean
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2014-03-21
Ort: Neverwhere

Udda matvanor

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-14 14:31:16

Jeopardy Lane skrev:Jeg har bestandig hatt litt rare matvanor, jeg spiser den samme maten i flere måneder også bytter jeg til noe annet. Akkurat nå er det brød med tomat, men kommer snart til å bytte tror jeg hvis jeg finner noe annet, har spist det i 4 måneder.

Mat jeg ikke tåler; bacon. Stinking-awful-vomit inducing-bacon-from-hell. Jeg klarer ikke å være inne i et hus hvis noen lager bacon, det er en forferdelig lukt, det lukter som død blandet med gammel kokt søppel, jeg kveles av lukten. :shock: Og kylling, det lukter også grusomt.

Jeg er glad i drikke, Vitamin Well, frukt smoothies og slikt. Hvis jeg kunne velge hadde jeg foretrukket å drikke all næring, flytende næring. Mat tar så lang tid, både å forberede og spise. Har faktisk prøvd å finne ut om det er mulig å lage en slags flytende blanding som inneholder all næring man trenger, næring man kan drikke, men det er vanskelig.


Det bör väl inte vara så svårt, ta tex grönsaker/frukt/bär/nötter/frön/kesella/ägg (alt. proteinpulver) mixar och drick.
Jag brukar ofta göra på det viset (inte alla mål men kanske 1-2 st om dagen). Finns ett proteinpulver på apoteket som heter Resource Instant protein som är en av de godare proteinpulvren jag prövat.
:-)
Jag kan också äta samma mat hur länge som helst.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Udda matvanor

Inläggav River » 2014-04-14 14:32:54

Jeg foretrekker brød med pålegg på. Ost, skinke, kokte egg, makrell i tomat, krydret sursild, leverpostei...

Det skulle også være unødvendig å spise middag for å få i seg de nødvendige vitaminer.

Til maten drikker jeg vann.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Udda matvanor

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 15:21:09

Lillan1979 skrev:
Jeopardy Lane skrev:Jeg har bestandig hatt litt rare matvanor, jeg spiser den samme maten i flere måneder også bytter jeg til noe annet. Akkurat nå er det brød med tomat, men kommer snart til å bytte tror jeg hvis jeg finner noe annet, har spist det i 4 måneder.

Mat jeg ikke tåler; bacon. Stinking-awful-vomit inducing-bacon-from-hell. Jeg klarer ikke å være inne i et hus hvis noen lager bacon, det er en forferdelig lukt, det lukter som død blandet med gammel kokt søppel, jeg kveles av lukten. :shock: Og kylling, det lukter også grusomt.

Jeg er glad i drikke, Vitamin Well, frukt smoothies og slikt. Hvis jeg kunne velge hadde jeg foretrukket å drikke all næring, flytende næring. Mat tar så lang tid, både å forberede og spise. Har faktisk prøvd å finne ut om det er mulig å lage en slags flytende blanding som inneholder all næring man trenger, næring man kan drikke, men det er vanskelig.


Det bör väl inte vara så svårt, ta tex grönsaker/frukt/bär/nötter/frön/kesella/ägg (alt. proteinpulver) mixar och drick.
Jag brukar ofta göra på det viset (inte alla mål men kanske 1-2 st om dagen). Finns ett proteinpulver på apoteket som heter Resource Instant protein som är en av de godare proteinpulvren jag prövat.
:-)
Jag kan också äta samma mat hur länge som helst.



Ja jeg gjør det kanskje vanskelig, jeg synes det hadde vært fint å finne ut nøyaktig hva kroppen min trenger og nøyaktig hvor mye, i løpet av f.eks 24 timer. Også kunne jeg ha lagd en flytende blanding som inneholder nøyaktig det kroppen trenger. :) Ikke for mye, ikke for lite men helt perfekt.

Jeg har bestandig vært litt opphengt i dette, når jeg var liten havnet jeg på sykehus og fikk næring gjennom drypp i armen. En pose med blank væske som gikk rett i blodet. Og jeg synes dette var perfekt så jeg spurte legene om jeg kunne få ta det med hjem. Det fikk jeg selvføgelig ikke, det er ikke normalt å like de posene med intravenøs ernæring tror jeg. :lol: Det er drømmen, flytende næring som er perfekt balansert, men det er litt vanskelig å få til så jeg bør nok gjøre det slik du gjør det.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Udda matvanor

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 15:38:47

Jeg kom til å tenke på noe interessant; pultost. :)

Probably the most discusting thing in the universe.

Pultost var ofte å finne på matbordet når jeg var liten og jeg er fortsatt litt traumatisert. Denne osten ga meg dype psykiske arr. Forferdelige greier, det er en ond type ost, evil, eviiiiiil! :lol:

Den kan også brukes ved gisselsituasjoner og bankran. Denne lukten stopper alt.


Bild
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Udda matvanor

Inläggav kapuni » 2014-04-14 17:23:23

Jag skulle gärna leva på enbart persilja om det gick för sig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Udda matvanor

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-14 17:28:35

kapuni skrev:Jag skulle gärna leva på enbart persilja om det gick för sig.


Då är ju Tabbouleh något för dig :-)
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Udda matvanor

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-14 17:31:39

-Jag gillar inte att bre mackor.

Bröd bryter jag och äter på bibliskt vis.
Skinka, sardiner, ost etc äter jag som solorätter.
Fast bara bättre sorter.
Hushållsost och billig tråkig färdigpackad färdigskivad skinka går bort.

Vad folk tycker om det skiter jag i, det är ett onödigt pill att duka fram bre mackor duka av.
Dessutom är smör nåt kladdigt.
Jag vill inte att nån tar i mjölkpaketet med smörfingrar.

Vad folk tycker skiter jag i.
Det finns ingen lag som säger att alla måste äta samma saker exakt likadant precis lika länge.
Det är inte viktigt att göra som alla andra jämt.
Det som är viktigt är att få i sig näring och att ha ett bra bordsskick.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Udda matvanor

Inläggav kapuni » 2014-04-14 17:35:15

Lillan1979 skrev:
kapuni skrev:Jag skulle gärna leva på enbart persilja om det gick för sig.


Då är ju Tabbouleh något för dig :-)
Ja, det är inte dumt alls! :-)Happy
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Udda matvanor

Inläggav Mountain_lion » 2014-04-14 19:20:31

Äter i stort sett samma sak varje dag. Kan skifta lite i val av grönsaker och frukt.
Kan äta det mesta men väljer oftast bort pga att det inte är lika nyttigt. Har inget behov av oombyte av näringsintag.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Udda matvanor

Inläggav Frauja » 2014-04-14 19:51:45

JCSweden skrev:När jag var liten älskade jag att äta varmt korvbröd med bara ketchup. När jag var på McDonalds delade jag alltid chicken mcnuggets i småbitar och åt dem sedan. Jag äter ketchup till nästan allt, folk har ofta påpekat "hur kan du ha ketchup till det"?. Jag kan inte äta grönsaker, bara tomat och gurka, försöker jag äta andra får jag ofta spykänsla. När jag gick på gymnasiet var det en som frågade "Varför har du aldrig med dig riktig mat?" (gick på en friskola), blev ganska sur :x icon


Hehe, jag och min ena lillebror (vi har båda asperger) levde i princip på korvbröd med ketchup när vi var barn. :P Jag åt även havregrynsgröt ofta, och min bror drack nyponsoppa, men annars så åt vi inte så mycket mer.
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Udda matvanor

Inläggav JCSweden » 2014-04-14 20:06:25

Frauja skrev:Hehe, jag och min ena lillebror (vi har båda asperger) levde i princip på korvbröd med ketchup när vi var barn. :P Jag åt även havregrynsgröt ofta, och min bror drack nyponsoppa, men annars så åt vi inte så mycket mer.

Jag ÄLSKAR havregrynsgröt med lite socker och mjölk. Ibland häller jag på jordgubbskräm men då tar jag inget socker. Måste äta gröt när jag går upp tidigt på morgonen för jobb + smörgås och juice, annars klarar jag inte förmiddagen (trots att jag äter en frukt som mellanmål).

Något som är fruktansvärt gott är pommes frites och jordgubbsmilkshake tillsammans, måste vara kontrasten mellan det kalla, söta och det salta :D
Senast redigerad av JCSweden 2014-04-14 20:09:34, redigerad totalt 2 gånger.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Udda matvanor

Inläggav Manveru » 2014-04-14 20:21:54

Jeopardy Lane skrev:Ja jeg gjør det kanskje vanskelig, jeg synes det hadde vært fint å finne ut nøyaktig hva kroppen min trenger og nøyaktig hvor mye, i løpet av f.eks 24 timer. Også kunne jeg ha lagd en flytende blanding som inneholder nøyaktig det kroppen trenger. :) Ikke for mye, ikke for lite men helt perfekt.

Jeg har bestandig vært litt opphengt i dette, når jeg var liten havnet jeg på sykehus og fikk næring gjennom drypp i armen. En pose med blank væske som gikk rett i blodet. Og jeg synes dette var perfekt så jeg spurte legene om jeg kunne få ta det med hjem. Det fikk jeg selvføgelig ikke, det er ikke normalt å like de posene med intravenøs ernæring tror jeg. :lol: Det er drømmen, flytende næring som er perfekt balansert, men det er litt vanskelig å få til så jeg bør nok gjøre det slik du gjør det.


Kan kanske tipsa om Soylent då, om du inte hört talas om det (och nej, jag menar inte bok/film-versionen som namnet ursprungligen kommer ifrån). Kommer tyvärr inte bli tillgängligt internationellt förrens senare i år dock.

Finns även ett DIY (do it yourself) community där för folk som just vill sätta ihop sin egen perfekta näringsblandning.


Tillbaks mer on topic (iofs skulle nog besatthet av koncept som soylent räknas som udda). Har nog inte så mycket konstigheter för mig längre, även om man var rejält petig som barn. Är väl att man inte varierar sig så mycket i vad man lagar/äter då, fast det är mer en fråga om ork än ointresse av annan mat.

Kan bli inspirerad till lite väl konstiga saker ibland förvisso, topp på listan där är nog grillad kyckling med mjölkchoklad och vaniljglass med bacon (lite samma princip som pommes och glass) :P
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Udda matvanor

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 20:31:27

Manveru skrev:
Kan kanske tipsa om Soylent då, om du inte hört talas om det (och nej, jag menar inte bok/film-versionen som namnet ursprungligen kommer ifrån). Kommer tyvärr inte bli tillgängligt internationellt förrens senare i år dock.

Finns även ett DIY (do it yourself) community där för folk som just vill sätta ihop sin egen perfekta näringsblandning.


Tillbaks mer on topic (iofs skulle nog besatthet av koncept som soylent räknas som udda). Har nog inte så mycket konstigheter för mig längre, även om man var rejält petig som barn. Är väl att man inte varierar sig så mycket i vad man lagar/äter då, fast det är mer en fråga om ork än ointresse av annan mat.

Kan bli inspirerad till lite väl konstiga saker ibland förvisso, topp på listan där är nog grillad kyckling med mjölkchoklad och vaniljglass med bacon (lite samma princip som pommes och glass) :P



Jeg kommer nok ikke til å gå over til kun flytende mat, man skal huske at magen er designet for å bearbeide fast mat også. Men det er interessant, det høres så effektivt ut å kunne innta alt i en rask drink. Eller en pille, en biff-med-poteter pille for eksempel. :)



vaniljglass med bacon? :shock:
no way! :lol: Den var ny, aldri hørt om det før.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Udda matvanor

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-14 20:40:21

JCSweden skrev:Vi inom autismspektrat är ju ibland kända för att ha matvanor som anses vara annorlunda. Jag undrar om ni har några sådana och vad i så fall.

När jag var liten älskade jag att äta varmt korvbröd med bara ketchup. När jag var på McDonalds delade jag alltid chicken mcnuggets i småbitar och åt dem sedan. Jag äter ketchup till nästan allt, folk har ofta påpekat "hur kan du ha ketchup till det"?. Jag kan inte äta grönsaker, bara tomat och gurka, försöker jag äta andra får jag ofta spykänsla. När jag gick på gymnasiet var det en som frågade "Varför har du aldrig med dig riktig mat?" (gick på en friskola), blev ganska sur :x icon


Om jag förstått TS rätt, så för egen del, kan det förmodligen vara att jag fixerar mig vid enstaka grödor/rätter ett tag. Kan snöa in mig på något jättegott och vilja äta det till frukost, lunch och middag 7 dagar i veckan (som huvudsakliga kost). Brukar variera emellanåt, alltifrån kokta linser, groddade bönor, pannkakor, burgare, mandlar.

Sen har jag ett motstånd mot kokt potatis. Smakar vedervärdigt. Har börjat acceptera potatis allt mer, numera äter jag trots allt potatisgratäng, chips, pommes, potatisklyftor etc (bara de är tillagade av någon som KAN laga potatis)... äter till och med veg*Janssons. Dock senast var potatisen inte fint skivade, utan i tjocka strimlor. Det gick inte ned. Trots samma recept.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Udda matvanor

Inläggav Huggorm » 2014-04-14 20:46:38

dasunbedingte skrev:Sen har jag ett motstånd mot kokt potatis. Smakar vedervärdigt. Har börjat acceptera potatis allt mer, numera äter jag trots allt potatisgratäng, chips, pommes, potatisklyftor etc (bara de är tillagade av någon som KAN laga potatis)... äter till och med veg*Janssons. Dock senast var potatisen inte fint skivade, utan i tjocka strimlor. Det gick inte ned. Trots samma recept.
Kokt potatis är ju delikat, men det måste vara någon fast sort och inte king edward. Sedan någon god sås och så behövs det inte något mer. Eller så kan man mosa potatisen med smör och så lite onyttig aromat på, det är en fullgod middag. Riktigt potatismos är ännu bättre, men det går inte med pulvermos.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in