AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-08 5:52:30

1van·i·ty noun \ˈva-nə-tē\
: the quality of people who have too much pride in their own appearance, abilities, achievements, etc. : the quality of being vain

: something (such as a belief or a way of behaving) which shows that you have too much pride in yourself, your social status, etc.


Ecc: 1:1 ¶ The words of the Preacher, the son of David, king in Jerusalem.
2 Vanity of vanities, saith the Preacher; vanity of vanities, all is vanity.
3 What profit hath man of all his labor wherein he laboreth under the sun?
4 ¶ One generation goeth, and another generation cometh; but the earth abideth for ever. (ASV)

Ghandiböckerna ger jag till min kristne vän Christer. Obibliskt? Och Einstein har jag inte lyckats läsa, populärvetenskapligt var mer spännande, så länge jag läste mer.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Hettan » 2014-03-09 15:13:36

hoppsan skrev:
Hettan skrev:
hoppsan skrev:
Lära sig svaren? Då måste du först fått lägre poäng och sedan kontrollerat i facit. Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten, dvs de med hög iq som inte uppmuntras att använda den

Jag kollade nog i facit :P Hade stort behov av uppmärksamhet och skröt om min höga IQ :lol:

Egentligen tycker jag hela IQ grejen är överskattad. :)


Ja men för att lära in krävs ju iallafall en viss IQ :-)Happy själv fick jag kämpa för att inte sticka ut med min intelligens, en dag vaknade jag upp och insåg att åren gjort mig dum på riktigt. Tycker IQ är viktigt, för lycka osv. När hjärnan arbetar mår man bra.


Tror snarare tvärtom. Ju mer analytisk du är desto mer perspektiv kommer du se och ju fler perspektiv desto mer att haka upp sig på och må dåligt över. Ignorance is bliss som de brukar säga.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2014-03-09 15:28:02

Krake skrev: Min intelligens och tankesätt har gjort att ingen förstår mig och att jag tycker alla andra är superkorkade idioter vilket också gjort mig isolerad.

Ta bussen och sök likasinnade.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 0:09:26

Om man var Leonardo Da Vinci, hur gjorde man då för att hitta "likasinnade"? Jag tror inte att uppfinnandet av bussen skulle underlätta avsevärt.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2014-03-10 1:35:22

Du är inte Lenardo da Vinci.

Tillhör du den smartaste procenten borde det bara i ditt kvarter finnas någon på samma nivå. Man får väl söka vänner om dom inte finns mitt framför näsan och då är hög intelligens inget hinder, något däremot Asperger är.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 1:50:17

Krake skrev:Om man var Leonardo Da Vinci, hur gjorde man då för att hitta "likasinnade"? Jag tror inte att uppfinnandet av bussen skulle underlätta avsevärt.


Prata med farbrorn på bussen, eller chauffören!

Man kan ju diskutera något område som man absolut inte kan! Utom idrottsresultat, där går gränsen för det mesta, för mig.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2014-03-10 17:18:56

notwoodstock skrev:Prata med farbrorn på bussen, eller chauffören!
Vad skulle meningen med det vara? De är förmodligen idioter.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 17:32:30

LordNelson skrev:Du är inte Lenardo da Vinci.

Tillhör du den smartaste procenten borde det bara i ditt kvarter finnas någon på samma nivå. Man får väl söka vänner om dom inte finns mitt framför näsan och då är hög intelligens inget hinder, något däremot Asperger är.


Snarare, ur ditt perspektiv, så är jag förmodligen ingen Da Vinci men det vet du egentligen inget om och dessutom skrev jag inte att jag var som honom utan ställde frågan hypotetiskt. Problematiken framstår i vilket fall för mig som likartad.

notwoodstock skrev:
Krake skrev:Om man var Leonardo Da Vinci, hur gjorde man då för att hitta "likasinnade"? Jag tror inte att uppfinnandet av bussen skulle underlätta avsevärt.


Prata med farbrorn på bussen, eller chauffören!

Man kan ju diskutera något område som man absolut inte kan! Utom idrottsresultat, där går gränsen för det mesta, för mig.


Jag diskuterar gärna vad som helst sålänge diskussionen på något sätt är konstruktiv. Tyvärr verkar de flesta föredra att helt enkelt prata om faktagrejer och självklarheter eller blanda in onödigt fackspråk vilket skapar barriärer. När man träffar nytt folk så är detta faktiskt ännu betydligt svårare.

Jag tänker det som att det finns tre kategorier av människor: Kategori 1 med vilka kommunikationen i minst en riktning är så bedrövlig att samtliga försök till vettiga samtal blir meningslösa. Kategori 2 med vilka kommunikationen är åtminstone någorlunda i båda riktningarna och samtal därmed kan förkomma, om än möjligen något krystat. Kategori 3 med vilka kommunikationen är så bra i båda riktningarna att man inte behöver anstränga sig för att nå fram med sitt budskap, man lägger istället mödan på själva budskapet. I dessa fall går det lätt att samtala om alla möjliga ting.

Jag har träffat 4 kategori 3 människor i mitt liv, varav endast en kontakt återstår. En matematiker från Saudi-arabien, en dator-snubbe, en sjukhusfysiker och en advokat. Tyvärr tycker jag inte kategori 2 folket är tillräckligt intressanta för att hålla kontakt med. En del människor är ju också kreativa på ett särskilt sätt vilket gör att man kan räkna med att när man når fram med ett budskap till den andra så handlar det inte bara om att den andra förstår utan att man dessutom kan få tillbaka en ny oväntad idé. Jag kallar detta för *-kvalitén. Det finns förstås både 1*or och 2*or som är roligare att diskutera med än vanliga 1or och 2or, men jag har endast träffat en 3* (som naturligtvis är en av de 4 ovan nämnda) som jag tyvärr inte har någon kontakt med längre. Det var oerhört inspirerande att diskutera med en sådan människa eftersom vi kunde inspirera varandra till nya tankar och idéer som gick långt utanför en vanlig analys av ursprungsämnet.

Att hitta en människa som är vettig att ha kontakt med för mig innebär således att först göra någon sorts grovsortering genom att hitta ett lämpligt forum och därefter manuellt söka igenom hundratals individer. Det är naturligtvis extremt krävande och påfrestande att göra detta för någon som ogillar kallprat och alla samlingar av folk innehållande mer än 4 individer. Oftast har jag problem med fler än 2 individer mig inkluderat. Jag lider av de vanliga aspie svårigheterna med social utmattning och sensorisk överkänslighet så att faktiskt lyckas med att hitta bra folk framstår för mig som en mycket svår uppgift och det ska till mycket speciella bussar för att underlätta på ett betydande vis.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Nefarious » 2014-03-10 17:40:41

Krake skrev: Min intelligens och tankesätt har gjort att ingen förstår mig och att jag tycker alla andra är superkorkade idioter vilket också gjort mig isolerad.


Jag tror att de flesta känner som du, om det är till någon tröst.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 17:44:22

Jag hoppas inte det. Det skulle vara tragiskt
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2014-03-10 17:48:42

Lenardo da Vinci, var han verkligen så klok? Tycker att mycket tyder på att han var en överenergisk, neurotiker med smak för killar (inget fel med det nu) hade ju bevisligen pojkvän, vilket var straffbart vid den tiden. Men en utmärkt konstnär med blick för detaljer, men det gör ju inte honom till geni. Kan ha haft medfödd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2014-03-10 17:57:49

hoppsan skrev:Dessutom hade jag förr i tiden, ett suveränt minne, för datum, samtal och detaljer men idag minns jag knappt vart jag la mobilen. (då kunde jag förr bara öppna minnena och kliva in i dem med ganska stor exakthet)
hoppsan skrev:Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten

Det beror nog på att man inte har lika mycket information/kunskap/minnen i hjärnan när man är ung och således inte lika mycket att leta efter (i sin hjärna) och då i sin tur blir lättare att hitta i sitt minne.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 18:03:30

antonius skrev:Lenardo da Vinci, var han verkligen så klok? Tycker att mycket tyder på att han var en överenergisk, neurotiker med smak för killar (inget fel med det nu) hade ju bevisligen pojkvän, vilket var straffbart vid den tiden. Men en utmärkt konstnär med blick för detaljer, men det gör ju inte honom till geni. Kan ha haft medfödd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?


Har du missat att han förutom konstnär också var europas bäste ingenjör, att han uppfann robotik och gjorde samma upptäckt som Gallilei gjorde något senare? Det är bara en liten bråkdel av allt han gjorde förutom att hans konst är rätt så speciell då han uppfann ett unikt sätt att måla och när han skulle måla nattvarden uppfann egen färg till den eftersom han ogillade den traditionella färgen som torkade så fort att han inte skulle hinna med att måla på det sätt han fördrog och därmed inte ens nämnt alla skumma grejer som finns i hans målningar som ingen riktigt begriper tanken bakom. Hruvida han var klok är en sak, huruvida han var ett geni är en annan och om man nu säger att det finns eller har funnits genier så kan man knappast påstå att han inte var en av dem.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 19:03:52

Krake skrev:Jag hoppas inte det. Det skulle vara tragiskt


Du är faktiskt i gott sällskap. "Against stupidity the Gods themselves contend in vain" :-)002 :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2014-03-10 19:16:25

Krake skrev:Har du missat att han förutom konstnär också var europas bäste ingenjör, att han uppfann robotik och gjorde samma upptäckt som Gallilei gjorde något senare?


ja, men i de blindas rike är den enögde kung... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2014-03-10 19:22:05

Krake skrev:Jag hoppas inte det. Det skulle vara tragiskt
Det är väl bara rättvist om alla andra får lida lika mycket som en själv?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-10 19:31:49

Jag tycker "smarta" människor kan vara jobbiga, för jag förstår inte vad de vill ha sagt, och så det där obehaget av att bli sedd ner på, att någon har en högre häst liksom. Det gör en inte villig att ens försöka förstå.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-10 19:48:48

sugrövmanövern skrev:Jag tycker "smarta" människor kan vara jobbiga, för jag förstår inte vad de vill ha sagt, och så det där obehaget av att bli sedd ner på, att någon har en högre häst liksom. Det gör en inte villig att ens försöka förstå.



Jeg har møtt en som har litt over 180 i IQ. Og det vet jeg fordi han pratet om det hele tiden, hver eneste sjanse han fikk så dro han frem dette tallet. Han er åpenbart smart, mensamedlem og full pakke men det blir veldig slitsomt når han hele tiden skal snakke om det. Det er nesten litt vanskelig å tro at han er så smart pga. dette.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bullz » 2014-03-10 19:57:57

Fick ej reda på min IQ bara att jag är normalbegåvad och att mina resultat var väldigt ojämna.
På vissa delar "mycket lågt" och på andra "klart över medel". Speciellt att bygga ihop klossar och rita av nån bild, var mycket låga. Svårt med helheter lätt för detaljer, nånting sånt. Vem bryr sig :wink:
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-10 20:09:15

Bullz skrev:Vem bryr sig :wink:
Ohälsosamt många bryr sig så pass mycket att det skapar obehag. Vare sig de är ledsna för att de har högt eller lågt IQ.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2014-03-10 20:16:48

sugrövmanövern skrev:Ohälsosamt många bryr sig så pass mycket att det skapar obehag. Vare sig de är ledsna för att de har högt eller lågt IQ.

+1
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 20:23:35

Jeopardy Lane skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag tycker "smarta" människor kan vara jobbiga, för jag förstår inte vad de vill ha sagt, och så det där obehaget av att bli sedd ner på, att någon har en högre häst liksom. Det gör en inte villig att ens försöka förstå.



Jeg har møtt en som har litt over 180 i IQ. Og det vet jeg fordi han pratet om det hele tiden, hver eneste sjanse han fikk så dro han frem dette tallet. Han er åpenbart smart, mensamedlem og full pakke men det blir veldig slitsomt når han hele tiden skal snakke om det. Det er nesten litt vanskelig å tro at han er så smart pga. dette.


Han tillhör 0,0001 % av befokningen, om "Cattell" är iblandad, enl.: :-)002 :mrgreen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-10 20:45:10

kapuni skrev:
hoppsan skrev:Dessutom hade jag förr i tiden, ett suveränt minne, för datum, samtal och detaljer men idag minns jag knappt vart jag la mobilen. (då kunde jag förr bara öppna minnena och kliva in i dem med ganska stor exakthet)
hoppsan skrev:Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten

Det beror nog på att man inte har lika mycket information/kunskap/minnen i hjärnan när man är ung och således inte lika mycket att leta efter (i sin hjärna) och då i sin tur blir lättare att hitta i sitt minne.


Ja det har du nog en poäng i, men var själv ändå mycket snabbare, skarpare och begick färre fel i min användning av huvudet förr i tiden :-)005
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-10 20:50:22

LordNelson skrev:Du är inte Lenardo da Vinci.

Tillhör du den smartaste procenten borde det bara i ditt kvarter finnas någon på samma nivå. Man får väl söka vänner om dom inte finns mitt framför näsan och då är hög intelligens inget hinder, något däremot Asperger är.


Gillar kommentaren, särskilt med tanke på att smarta (syftar på mer allmänt och inte till tråden)
ofta går omkring och tror att just de är de klyftigaste som blivit födda, men som du skrev de borde likväl kunna hitta någon i sitt kvarter eller i närheten av det :-)Happy
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in