AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-12-25 23:45:04

slackern skrev:Något i ditt påstående stämmer inte?

Maxpoängen på inskrivningsprovet är 9 poäng.


http://www.vk.se/788790/dummaste-mannen-i-lanet

Då var det åtta poäng av nio möjliga, jag missade en poäng. Det var ju rätt många år sedan nu, jag minns inte helt.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen


AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-24 7:48:12

Bild


Jag passar inte in där, nuförtiden åtminstone - jag kan förklara hur jag fungerar, delvis. Och jag har respekt för genier/"bright'a". Jag har också läst att personer med personliga problem kan ha bättre förståelse än 'vanliga' människor för sig själva.

Jag frågade om bilder är välkomna eller inte - svara gärna om sådant 'stör' er!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav FolkanJr » 2014-02-25 21:14:10

Trixy skrev:har inte testat min IQ men anser att EQ är viktigare som så många AS kan ha svårt med


Tänkte länge som du men har sedan kommit fram till att IQ är inte så dumt det heller. Inte minst eftersom jag (som resultat av autismen??) har upptäckt att jag har väldigt lätt att tänka i flera led när det kommer till logiska resonemang.

Har också mer och mer tänkt att våra universitet har nog många gånger oss Aspies att tacka för att de kommer fram till något överhuvudtaget! Vi har ju betydligt lättare än normatyperna att så att säga utgå från noll och hålla huvudet kallt istället för att låta värderingar och kulturella uppfattningar styra hur vi ska börja.

Så långt tänkt kom jag fram till att visst skulle jag vilja ha bättre EQ. Men ett IQ på strax över 120 är inte att förakta det heller!

Inte minst viktigt att tänka på för att inte deppa ihop!
FolkanJr
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-02-05
Ort: Rimbo

Re: AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Titti » 2014-02-27 2:19:05

145 enligt test under utredningen. Vilket inte gör mig till en bättre människa, däremot gör det att jag har svårt att förstå de flesta andra...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav petrus » 2014-02-27 3:26:45

valde 100-120, minns bara att jag va väldigt ojämn men lite över medel totalt sätt.



Men jag tycker "intelligens" är mycket större och komplexare än "IQ" jag ser IQ-test mest som ett mått på hur bra man är på att göra IQ test.

Men om man använder sin IQ till annat än att göra IQ-tester så kan man bli både klok och vis också.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-02-27 14:01:25

Jeg tok noen IQ tester under utredningen for AS men jeg foretrekker å ikke vite resultatet fordi; hvis den er høy så forandrer det ingenting, hvis den er middels så forandrer det ingenting, hvis den er lav så kan det fort bli mye å tenke på, kanskje litt deprimerende. Så i beste fall skjer det ingenting og i verste fall blir jeg deprimert. Lite å vinne, mye å tape. Så jeg vet ikke hva resultatet ble og det er greit synes jeg.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2014-02-27 22:05:25

Titti skrev:145 enligt test under utredningen. Vilket inte gör mig till en bättre människa, däremot gör det att jag har svårt att förstå de flesta andra...

Att du inte förstår andra beror inte på din innteligens. Det är Asperger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2014-02-27 22:20:23

LordNelson skrev:
Titti skrev:145 enligt test under utredningen. Vilket inte gör mig till en bättre människa, däremot gör det att jag har svårt att förstå de flesta andra...

Att du inte förstår andra beror inte på din innteligens. Det är Asperger.


Men det kan faktiskt vara ett förståndshandikapp - att ha hög intelligens, bland en massa som inte har det. Det kanske inte gör att man förstår dem sämre men det gör att man själv sällan blir förstådd...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2014-02-27 22:24:00

gadas skrev:Men det kan faktiskt vara ett förståndshandikapp - att ha hög intelligens, bland en massa som inte har det. Det kanske inte gör att man förstår dem sämre men det gör att man själv sällan blir förstådd...


Jag har inga problem med att förstå Titti.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2014-02-27 22:29:32

LordNelson skrev:
gadas skrev:Men det kan faktiskt vara ett förståndshandikapp - att ha hög intelligens, bland en massa som inte har det. Det kanske inte gör att man förstår dem sämre men det gör att man själv sällan blir förstådd...


Jag har inga problem med att förstå Titti.


Du kanske själv är intelligent...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2014-02-27 22:34:08

Nej.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-02-27 22:57:15

Jag måste få tillstå att jag hade klart bra IQ-resultat på ett Mensatest i "Det Bästa"/"Reader's Digest" ca 1980 - väljer självklart inte att redovisa någon siffra, har bekvämt nog glömt. :-)

Jag har nya erfarenheter i livet efter psykiskt sjukdom, och nu som "aspie", så är det ok att bara ha mer SQ än förr, är inte missnöjd med att IQ och EQ är kvaddat. Livet ger nya värden. Lite lugn just nu...

Skulle vilja ha en ledig månad - vill därför inte läsa mer här ikväll! :-)154

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2014-02-28 14:52:21

I en del IQ-test finns det uppgifter med ord med omkastade bokstäver. De uppgifterna klarar jag inte. Jag kan inte lösa korsord heller. Fattas det några bokstäver i ett ord ser jag inte vilket ord det är.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2014-03-01 15:10:17

107 på Mensas provtest men ställer mig skeptisk till att enbart gå efter IQ.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-03 2:14:12

Är det inte känt faktum att IQ-tester är utformade på lite skevt sätt?

Att de typer av tänkande som "matchar" är t.ex förmåga till logiskt tänkande.

Nuförtiden så vet jag att det kanske är förvillande - man tror att man "är sämre", när man kanske bara har en något annorlunda begåvnings-/intellegens-profil?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-06 0:11:04

Min IQ pendlar något extremt :-)003 Utreddes när jag var i rätt taskigt intelligensmässig skick och har bara fått höra att jag ligger en liten bit över medel. Som yngre mellan 13-15 års ålder gjorde jag tester efter böcker, tappade koncentrationen och avbröt men när jag räknade ihop det hamnade jag alltid runt 125 (vuxennivå)

Har gjort nättester under dåliga perioder fått svar på ca:115 det normala är meddelandet om att göra mensas test och fick sist det igen men jag känner mig som om jag som vuxen blivit hjärnskadad och vill inte lägga ett par hundra på något jag kanske kommer misslyckas med.

Dagen hjärnan känns som när jag var i mellan/högstadiet kommer jag göra testet men inte innan. Dessutom flöt figurerna för mig förr i tiden i ett slags uppenbart mönster, nu när jag ser sådana känns de mer som kinesiska. Obegripliga och svåra.

Det mesta jag varit mycket duktig på har jag blivit extremt dålig på, stavning, huvudräkning, förmågan att se mönster som just löpande mönster. Dessutom hade jag förr i tiden, ett suveränt minne, för datum, samtal och detaljer men idag minns jag knappt vart jag la mobilen. (då kunde jag förr bara öppna minnena och kliva in i dem med ganska stor exakthet)

Misstänker att hjärnan när den antingen blir för stressad eller börjar koppla på en mer social sida skadas intellektuellt och att det kan ta mycket långt tid att få den att fungera igen. Dessutom funderar jag på om många autistiska är bra på det de gör just för att hjärnan kan vara mindre social.

Såg en föreläsning på youtube om IQ där det menades att mycket högt intelligenta hade en bakomliggande problematik av antingen, autism, schizofreni och ibland ätstörningar. Tyckte det fanns en viss rimlighet i det påståendet. Menar, Einstein påstås varit asperger, hans ena son blev schizofren och hans hjärna var bra annorlunda emot andras upptäcktes det efter hans död.

Men måste berätta, under min första neurologiska utredning var det en tjej som fick ett fel, om jag minns rätt, annars var det två. :o Testledaren höll på att svimma när hon meddelade resultatet. Den tjejen rekommenderade jag iallafall att söka till Mensa. Tror knappast att deras test skulle ha inneburit några problem för någon så pass skicklig :-)Happy
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-06 0:12:14

hoppsan skrev:Min IQ pendlar något extremt :-)003 Utreddes när jag var i rätt taskigt intelligensmässig skick och har bara fått höra att jag ligger en liten bit över medel. Som yngre mellan 13-15 års ålder gjorde jag tester efter böcker, tappade koncentrationen och avbröt men när jag räknade ihop det hamnade jag alltid runt 125 (vuxennivå)

Har gjort nättester under dåliga perioder fått svar på ca:115 det normala är meddelandet om att göra mensas test och fick sist det igen men jag känner mig som om jag som vuxen blivit hjärnskadad och vill inte lägga ett par hundra på något jag kanske kommer misslyckas med.

De dagen min hjärna börjar fungera som när jag gick i mellan/högstadiet kommer jag göra testet men inte innan. Dessutom flöt figurerna för mig förr i tiden i ett slags uppenbart mönster, nu när jag ser sådana känns de mer som kinesiska. Obegripliga och svåra.

Det mesta jag varit mycket duktig på har jag blivit extremt dålig på, stavning, huvudräkning, förmågan att se mönster som just löpande mönster. Dessutom hade jag förr i tiden, ett suveränt minne, för datum, samtal och detaljer men idag minns jag knappt vart jag la mobilen. (då kunde jag förr bara öppna minnena och kliva in i dem med ganska stor exakthet)

Misstänker att hjärnan när den antingen blir för stressad eller börjar koppla på en mer social sida skadas intellektuellt och att det kan ta mycket långt tid att få den att fungera igen. Dessutom funderar jag på om många autistiska är bra på det de gör just för att hjärnan kan vara mindre social.

Såg en föreläsning på youtube om IQ där det menades att mycket högt intelligenta hade en bakomliggande problematik av antingen, autism, schizofreni och ibland ätstörningar. Tyckte det fanns en viss rimlighet i det påståendet. Menar, Einstein påstås varit asperger, hans ena son blev schizofren och hans hjärna var bra annorlunda emot andras upptäcktes det efter hans död.

Men måste berätta, under min första neurologiska utredning var det en tjej som fick ett fel, om jag minns rätt, annars var det två. :o Testledaren höll på att svimma när hon meddelade resultatet. Den tjejen rekommenderade jag iallafall att söka till Mensa. Tror knappast att deras test skulle ha inneburit några problem för någon så pass skicklig :-)Happy
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Hettan » 2014-03-06 22:26:20

När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-06 22:35:12

Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)
Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)


Lära sig svaren? Då måste du först fått lägre poäng och sedan kontrollerat i facit. Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten, dvs de med hög iq som inte uppmuntras att använda den
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav TPring » 2014-03-06 23:11:29

129.

Angående AS och intelligens så har ju vissa forskare på senare tid börjat se kopplingar mellan tämligen överlägsen gF och ASD. Konträrt till tidigare rådande konsensus kan detta betyda att många autister och light-autister faktiskt nästan generellt innehar en mycket högre flytande intelligens än 'normala'. Tidigare har man ju alltid betonat att kristalliserad intelligens kan vara en, dock högst relativ, styrka. Och det klingar ju förstås lite bättre ihop med vissa av de mest elementära diagnoskriterier som t.ex. det konkreta tänkandet, bristande MoT etc.
TPring
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-02-26

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Hettan » 2014-03-07 16:20:01

hoppsan skrev:
Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)
Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)


Lära sig svaren? Då måste du först fått lägre poäng och sedan kontrollerat i facit. Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten, dvs de med hög iq som inte uppmuntras att använda den

Jag kollade nog i facit :P Hade stort behov av uppmärksamhet och skröt om min höga IQ :lol:

Egentligen tycker jag hela IQ grejen är överskattad. :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav hoppsan » 2014-03-07 21:37:09

Hettan skrev:
hoppsan skrev:
Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)
Hettan skrev:När jag var liten och gjorde iq-test så fick jag 130+ eller nått sånt, de kunde inte mäta det (på mensas sida) men sen nu när jag gjorde det som äldre landade jag på 117. Mitt höga resultat som barn beror nog på att jag gjorde testet fler gånger och lärde mig därför svaren.

Men ärligt så anser jag att EQ är viktigare :)


Lära sig svaren? Då måste du först fått lägre poäng och sedan kontrollerat i facit. Personligen tror jag annars att många är smartare fram till strax efter puberteten, dvs de med hög iq som inte uppmuntras att använda den

Jag kollade nog i facit :P Hade stort behov av uppmärksamhet och skröt om min höga IQ :lol:

Egentligen tycker jag hela IQ grejen är överskattad. :)


Ja men för att lära in krävs ju iallafall en viss IQ :-)Happy själv fick jag kämpa för att inte sticka ut med min intelligens, en dag vaknade jag upp och insåg att åren gjort mig dum på riktigt. Tycker IQ är viktigt, för lycka osv. När hjärnan arbetar mår man bra.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-07 23:17:51

IQ är inte viktigt för lyckan. Min intelligens och tankesätt har gjort att ingen förstår mig och att jag tycker alla andra är superkorkade idioter vilket också gjort mig isolerad. Om man vänder på det så innebär ju hög intelligens detsamma som att alla omkring är utvecklingsstörda (relativt sett). Hur kul vore skulle en normal människa tycka att det var att bli strandsatt på en öde ö med en busslast utvecklingsstörda?

Inte så att jag har nåt emot utvecklingstörda dock, de verkar ofta vara mycket snälla och omtänksamma vilket är fantastiska egenskaper som de flesta har i allt för liten omfattning, inklusive jag själv. Jag med min fina intelligens kan förstås kompensera med en överlägsen moral men i de små sammanhangen, de som betyder något när man faktiskt har med riktiga människor att göra så är vänlighet mycket viktigare än moral.

Man kan också argumentera för hur bra det är för mänskligheten med såna där smarta människor som förstår saker och skapar nya lösningar på konstiga problem. Jag undrar om det verkligen är så bra. Den tekniska utvecklingen drivs trots allt av lättja, girighet och personlig ambition. Vi utveklar vidare så att vi har råd att vara ännu latare. Vi utvecklar vidare så att vi kan tjäna pengar åt oss själva. Vi utvecklar vidare för att bevisa hur smarta och bra vi är. Men i utvecklingen ligger också ett ansvar, en moralisk förpliktelse. Gör vi världen bättre? Var människor olyckligare för 50 år sedan än nu? För 100 år sedan? 500? De flesta forskare, entreprenörer och uppfinnare bekymrar sig inte över det. Det finns ännu en aspekt och det är att när det redan finns så väldigt många smarta människor så är frågan om det är störst behov av ännu en eller om behovet av en vänlig själ är större. I nio fall av tio föredrar jag Ghandi framför Einstein.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in