"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Flawless » 2014-02-06 20:56:36

http://www.tv.nu/p/14020620002100svt2

Börjar kl 20.00 på svt2

Dansk dokumentär från 2013. Allt fler barn diagnostiseras med adhd. Viktor, Martine och Marino går i en specialklass i Köpenhamn där man beslutat sig för att pröva en alternativ behandling som utgår från det enskilda barnets behov och problem

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Re: "Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-07 10:23:52

Jag såg bara några minuter hör och där men kände igen mig i en del även om jag har ADD. Får nog titta på hela.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Re: "Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav kvasten » 2014-02-07 15:20:18

Se den, den var inteessant. Dock tycker jag att barnen fläks ut lite för mycket i den. Det sorgliga är väl att den här klassen var ett stort undantag. Insatserna och kompetensen som fanns runt klassen finns inte i verkliga livet. Och då har man inte så många andra humana val än att medicinera kanske...
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Sadistic » 2014-02-07 16:10:56

http://www.svtplay.se/video/1791201/jag-hatar-adhd

man kan se den på SVT nu också verkar det som, ska själv titta då jag har tid ^^
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Alien » 2014-02-07 16:29:43

Jag tyckte det var otroligt mycket skrik, bråk, slagsmål och gråtande. Men det fanns ju kompetent personal, och mot slutet framgick att de hade förbättrats.

Jag irriterade mig på den rigida antidiagnos/antimediciner-tänkandet. "Sådana har barn har ju alltid funnits, sade en i personalen. Ja, och? Betyder det att diagnoserna är fel för det? Sådana barn har alltid funnits och ofta mötts av bristande förståelse (sågs som enbart bråkiga, olydiga) och många män med ADHD har hamnat och finns i fängelser.

Såg ett sött mörklockigt barn med stora bruna ögon. En gång hade hen t om råttsvansar. Många utbrott och gråtanfall. Men hen slogs så hårt att jag tänkte att det nog var en pojke trots allt. Det framgick ju också att han tydligen fick träffa sin pappa alltför sällan, vilket också orsakade utbrott. En gång skulle pappan hälsa på men sen kunde han inte. (Satt pappan i fängelse?) En gång ritade han av sin pappa men ritade sedan över pappret. Motstridiga känslor.

En annan pojke berättade att han inte kände sin far, och det gjorde inte hans mor heller. Men hur kan hon ha gift sig med Viktors pappa om hon inte kände honom. Man behöver inte vara gift för att få barn, påpekade både vuxna och barn. Men hon borde väl iaf ha träffat Viktors pappa, tyckte barnet. Lät ju sorgligt tyckte jag, men Viktor hade en kärleksfull morfar.

En flicka berättade om en dröm som tydligen kändes för verklig. Mamma, pappa och syskon bara försvann, de brydde sig inte om henne. "Ingen gillar mig, jag gillar mig inte heller".

Visst, om alla barn kunde få så mycket specialundervisning så behövdes kanske inte mediciner. Men jag skulle gärna velat på argument, varför mediciner var så farliga. "Tänk om vi i framtiden får veta att medicinerna har farliga biverkningar, kommer vi inte att ångra att vi utsatte barnen för det då?" Men medicinerna har ju testats och provats ut, borde inte ev "farliga biverkningar" upptäckts då? Jag skulle velat säga emot "Tänk om ett barn ständigt råkade i bråk med sina klasskamrater, aldrig klarade att koncentrera sig, alltid fick dåliga betyg, började hänga med kriminella/missbrukare och blev fängelsekund/hamnade på psyket, men kunde ha sluppit allt detta om hen fått medicin?"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 17:27:50

Visst provas medicinerna men läkemedelsbolagen mörkar också studier som visar negativa resultat. Dessutom har alla mediciner biverkningar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Wine » 2014-02-07 21:45:22

Alien skrev:...
Visst, om alla barn kunde få så mycket specialundervisning så behövdes kanske inte mediciner. Men jag skulle gärna velat på argument, varför mediciner var så farliga. "Tänk om vi i framtiden får veta att medicinerna har farliga biverkningar, kommer vi inte att ångra att vi utsatte barnen för det då?" Men medicinerna har ju testats och provats ut, borde inte ev "farliga biverkningar" upptäckts då?
...


Här är en artikel som bl.a. tar upp två studier där man undersökt effekten av verkningslösa placebopiller/sockerpiller på barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD:

DailyMail - Ritalin calms hyperactive children and prescriptions are soaring - but experts warn of serious side-effects and it's even being linked to suicide

A Colorado University study in 2010 showed that when 150 adolescents diagnosed with the disorder were given sessions of cognitive-behavioural therapy plus an inactive sugar pill (which they were told was a Ritalin-type drug), their symptoms disappeared just as effectively as in 150 adolescents who were given both the therapy and a chemically active Ritalin-type drug.

A similar placebo effect was seen in a study of children whose parents and teachers were told they had been put on another kind of ADHD drug, called Adderall, which in fact was a placebo pill.


I båda fallen fick man effekt av verkningslösa placebopiller.

I en studie från Colorado University 2010 fann man efter att ha behandlat 150 ungdomar med kognitiv beteendeterapi (KBT) plus ett sockerpiller/placebopiller (som de trodde var ett CS-läkemedel) samt 150 ungdomar som också fick KBT-terapi men även CS-läkemedel med en aktiv substans att symtomen hos dem som fick sockerpiller/placebopiller försvann lika effektivt som hos dem som behandlats med KBT-terapi samt CS läkemedel med en aktiv substans.

En liknande placebo effekt såg man i en annan studie av barn där man hade informerat föräldrar och lärare om att barnen behandlades med ett annat läkemedel för ADHD symtom, Adderall, men behandlingen bestod i själva verket av ett verkningslöst placebo piller.

Så var var det då som hände, hur kunde placebopiller få så bra effekt och symtomlindring på barnen med ADHD? Dr Daniel Waschbusch från Florida International University, som ledde forskningen säger: "Att tro att ett barn har fått läkemedelsbehandling kan framkalla positiva förväntningar hos föräldrar och lärare. I sin tur kan detta påverka hur föräldrar och lärare bedömer, utvärderar och beter sig mot barnen.":

So what had happened? Dr Daniel Waschbusch of Florida International University, who led the research, says: ‘Thinking a child has received medication may induce positive expectations in parents and teachers. ‘In turn, this may influence how parents and teachers evaluate and behave towards the children.’


Resultaten visar också att ett betydande antal ADHD fall kan vara inbillning - hos både barn/ungdomar, deras föräldrar och lärare. Ju mer vi tror på ADHD, ju mer ser vi av det, och ju mer behandlar vi barn med potentiellt farliga läkemedel utan att övervaka dem för farliga effekter och biverkningar av läkemedelsbehandlingen:

Such research indicates that a significant number of ADHD cases may be in the mind — both of young people and of their parents and teachers. The more we believe in ADHD, the more we see of it, and the more we dose children with potentially dangerous drugs without monitoring them for dangerous responses.


Denna oro delas av Peter Helms, professor i barns hälsa vid Aberdeen University, som nyligen publicerade en studie på ADHD-läkemedel i tidskriften Drug Safety. "Effekterna på människor som har fått behandling med läkemedel i flera år är ett potentiellt problem. Kliniska prövningar ger oss bara kortsiktiga svar eftersom försöken varar ett år som mest. Vi borde införa övervakningssystem för att kontrollera vad som händer med patienterna.":

This latter concern is shared by Professor Peter Helms, a professor of child health at Aberdeen University, who recently published a study in the journal Drug Safety on ADHD drugs. ‘The effects on people who have been on the drugs for years is a potential problem. Clinical trials give us only short-term answers, as the trials last a year at the most. We should introduce monitoring systems to check what is happening with patients.’


Faktum är att resultaten från en viktig studie från 2007 visar att det inte finns några fördelar med att ge barn ADHD läkemedel efter att de har tagit läkemedlet under tre år. Brittiska läkare är överens om att många behandlas med Ritalin/metylfenidat/CS i mer än tre år och ofta upp till sex år:

Indeed, one important study in 2007 found there are no benefits to giving children medication after they have been taking the drug for three years. British GPs agree that many are left on Ritalin for more than three years, and often as many as six.


Dessutom finns det också oroande bevis från studier på laboratorieråttor som behandlats med metylfenidat/CS-läkemedel tills de blev tonåringar att det kan orsaka psykiska problem hos dem när de är vuxna. Dessa kan omfatta skador på minnet, ångest och depression. Hos människor har inga studier gjorts för att utforska detta eftersom det är olagligt att testa läkemedel på barn:

Furthermore, there is also disturbing evidence from studies on laboratory rats that giving Ritalin-type drugs to adolescents may cause them mental problems when they are adults. These may include memory damage and depression. In humans, there have been no studies to explore this, because it is illegal to test drugs on children.


Istället är det något annat som pågår: vi bevittnar en okontrollerad prövning av läkemedel som innebär mass-medicinering av tusentals ungdomar över hela Storbritannien. Vad som är ännu mer tragiskt är att vi inte ens försöker övervaka dessa barn för tidiga bevis för de allvarliga problem som detta kan orsaka:

Instead, something else is happening: we are effectively witnessing an uncontrolled chemical trial that involves the mass-medication of thousands of youngsters across Britain. What is even more tragic is that we are not even trying to monitor these children for early evidence of the serious problems this may cause.


Artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier.

En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD:

ADHD and the practice of science journalism as a deficit disorder

About two weeks ago, the journal PLoS ONE published an article titled "Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder."


After selecting the condition Attention Deficit Hyperactivity Disorder as a focus, the researchers searched databases that archived both medical research and newspaper publications during the 1990s. They found 47 papers in high-profile journals on ADHD and 347 resulting English language newspaper stories. They then selected the 10 papers that had received the most coverage. Of those papers, seven were based on new hypotheses about ADHD. Gonon's analysis of later papers found that six of those seven hypotheses were either refuted by other scientists or found to be flawed. The seventh received poor reviews. The remaining three were designed to confirm existing theories. Two held up well, one, as the literature showed, did not.


Har tidigare postat inläggen här:

post926313.html#p926313

post956944.html#p956944

Tycker dokumentären var mycket bra och intressant. Istället för medicinering finns det ju andra alternativ som man kunde se i dokumentären, kostförändringar kan också förbättra symtomen, som beskrivet här, där 64 procent av barn med ADHD i en studie blev bättre av kostomläggning:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Zirre » 2014-02-07 21:52:51

Kanske en bra tråd för adhdforum.se (?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav Wine » 2014-02-07 23:13:46

plåtmonster skrev:Visst provas medicinerna men läkemedelsbolagen mörkar också studier som visar negativa resultat. Dessutom har alla mediciner biverkningar.


Kanske kommer en förändring att ske snart vad gäller publiceringen av läkemedelsstudier:

SR - Läkemedlens effekt avslöjas genom nytt EU-förslag
Publicerat måndag 27 januari kl 06:18

EU-parlamentet och ministerrådet har enats om ett nytt lagförslag som gör det obligatoriskt för läkemedelsbolag att publicera resultaten av kliniska studier i en offentlig databas.

Om parlamentet klubbar igenom förslaget i april ska alla läkemedelsstudier som hädanefter görs i medlemsländerna rapporteras och resultaten samlas i en gemensam databas.


http://www.europarl.europa.eu/news/en/n ... r-patients

Dagens Medicin - AllTrials: Sluta gömma undan negativa läkemedelsstudier!

Ben Goldacres bok Bad Pharma innehåller ett antal råd för hur vi kan jobba för en mer transparent och evidensbaserad läkemedelsanvändning, och ett av bokens praktiska resultat är kampanjen AllTrials med följande upprop:

”Det är dags att alla kliniska prövningars resultat rapporteras. Patienter, forskare, farmaceuter, läkare och tillsynsmyndigheter över hela världen kommer att vinna på att kliniska prövningars resultat publiceras. Var du än befinner i världen – skriv gärna på vår namninsamling:

Tusentals kliniska prövningar har aldrig rapporterat sina resultat; vissa har inte ens registrerats. Information om vad man gjorde och vad man kom fram till i dessa prövningar kan gå förlorad för all framtid för läkare och forskare, vilket kan leda till undermåliga behandlingsval, missade tillfällen för god medicinsk praxis, och prövningar som upprepas.
...
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav plåtmonster » 2014-02-08 0:15:38

Jag känner till EU:s lagändring. Men jag tror på det när jag ser det och då gärna så att man faktiskt själv kan läsa studieresultatet och dess anonymiserade data.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Jag hatar adhd" - dansk dokumentär

Inläggav mikael » 2014-02-10 6:29:11

Är centralstimulantia overksamt mot ADHD när det gäller barn?
En enda bluff?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm


Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in