"Dödsknark" till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Dödsknark" till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 18:50:34

Cannabis Science Inc. (CBIS), ett banbrytande amerikanskt bioteknik-företag som utvecklar medicinska cannabisprodukter, är glada att tillkännage samarbetet med Unconventional Foundation for Autism (UF4A) för att bygga vidare på stiftelsens framgång med sina egenutvecklade cannabinoidrecept för autismbehandling.


Mieko Hester Perez, grundare och verkställande direktör för The Unconventional Foundation for Autism (UF4A), menade att "Detta partnerskap med Cannabis Science kommer att ge oss de extra insatser och resurser som krävs för att avancera vår autismforskning. Till dags dato samarbetar vi redan med University of California, Irvine Medical Center, för att överse vår cannabis-baserade autismforskning. Inkluderat i denna grupp av rådgivare är dekanus för medicin vid UCI - och barnpsykiatriker Dr Rebecca Hedrick, VD på Dr Melamede Cannabis Science, kommer att bli ett utmärkt tillskott till styrelsens stiftelse. Hennes omfattande kunskap om cannabinoidvetenskapen kommer visa sig ovärderlig för vårt uppdrag.


http://www.medicalnewstoday.com/releases/219569.php

Hester-Perez tog beslutet att försöka ge sin 10-årige son, Joey Perez, medicinsk marijuana efter hans vikt hade blivit farligt låg på grund av hans ovilja att äta. När hon började med detta vägde han bara 20 kg.

"Man kunde se benen i hans bröst. Han var på väg att dö":


USA:


Australien:


'Sam' är en 10-årig pojke från Kalifornien som bor med sin pappa, mamma och syster Lucy. Sam har autism. Från två års ålder fram till åtta, gjorde Sams diagnos honom våldsam och aggressiv. Hans föräldrar Steve och Angela levde verkligen i en mardröm, varje dag.

Sams föräldrar kontaktade expertläkare, som rekommenderade en rad konventionella receptbelagda mediciner - som Risperdal och en mängd andra. Men Sam gick bara upp 10 kg, och blev ännu farligare.

"Hans beteende blev bara värre", minns Angela. "Och vi var rädda. Han blev större och starkare, nu när han vägde 10 kg mer, tack vare Risperdal."

"Det var det sorgligaste vi varit med om," säger Steve. "Barnet vi kommit att älska var borta. Pratade vi med, eller såg på honom, var han bara försvunnen."

Slutligen, när idéerna var slut, och de stod inför en mycket reell risk för att behöva institutionalisera sin son, beslöt Sams föräldrar att prova något okonventionellt... och kontroversiellt. Förra året började de behandla Sam med medicinsk marijuana:




Det är diagnoser på nära epidemiska proportioner för barnen i detta land, ADD och ADHD, Attention Deficit Disorder och Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Rättvisande eller inte, är de så vanliga att de blivit en del av jargongen, för att hänvisa till ouppmärksamhet och oförmåga att fokusera. "Bry dig inte om honom, han har ADD".

När vår nations läkare möter en patient med en av dessa störningar, så vänder de sig, enligt en medlem av American Academy of Pediatrics, direkt till en särskild drog; metylfenidat. Ni kanske känner igen den bättre som 'Ritalin'. Men det finns en mindre känd behandling, en som faktiskt kanske är mer effektiv och med färre biverkningar; cannabis. Ni kanske känner igen den bättre under namnen Weed, Reefer, Mary Jane och Marijuana.

Dr Claudia Jensen är clinical instructor vid University of Southern California och en praktiserande barnläkare som förespråkar användning av medicinsk marijuana för behandling av ADD och ADHD:





... 'Dödsknark' i Sverige, medicin för barn i USA (och för vuxna i många fler länder). Vad säger ni?
Senast redigerad av sansula 2011-12-16 18:54:26, redigerad totalt 3 gånger.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-16 18:51:45

Hurra för USA!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 18:55:22

sugrövmanövern skrev:Hurra för USA!


Är du satirisk? :)
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Miche » 2011-12-16 19:26:59

Det finns inget som säger att 'dödsknark' så som cannabis, amfetamin osv inte kan ha positiva effekter, men de ska givetvis i så fall tas under kontrollerade former och inte börja säljas öppet.

Så vitt jag vet kommer cannabis att säljas snart på svenska apotek mot recept.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-16 19:32:45

sansula skrev:
sugrövmanövern skrev:Hurra för USA!


Är du satirisk? :)
Nej, jag tycker det är bra! Själv blev jag skitsjuk av "naturligt" melatonin. Medicinsk marijuana tror jag är riktigt bra grejer för den som behöver det. Det är som med alla andra preparat - använda med förstånd.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Zombie » 2011-12-16 20:20:43

Ja, som med allt annat så gäller det väl att se till erfarenhet och praktisk effekt och väga för- mot nackdelar utan att glömma patientens eget perspektiv och att alla patienter är olika. Inte vara dogmatisk eller få panik så fort man ser ett stycke nackdel bland annat som kan vara fördelar.

Alltid svårt med saker det råder klappjakt på och signalord alla har betingats att mumla skyddsformler mot. Å andra sidan behöver man ju inte lovprisa USA:s flumdimmiga umgängeskultur för det, det är knappast heller den det gäller här. Men det kan man diskutera i andra trådar, låt inte det här bli en till sådan.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav lasseivägen » 2011-12-16 21:09:49

:roll: Kan man inte få köpa sin fredagsgrogg på recept, om man har diagnos, :lol: :lol: :lol: :lol: :-)005
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:10:09

Miche skrev:Det finns inget som säger att 'dödsknark' så som cannabis, amfetamin osv inte kan ha positiva effekter, men de ska givetvis i så fall tas under kontrollerade former och inte börja säljas öppet.

Så vitt jag vet kommer cannabis att säljas snart på svenska apotek mot recept.


Amfetamin spelar ju i en egen liga jämte cannabis gällande skadlighet, går inte riktigt att jämställa dom, det finns ju t.ex. inte ett enda registrerat dödsfall av cannabis (t.o.m. på Concerta är ju biverkningar; hjärninfarkt, plötslig död etc). Sen är det en spray, inte naturlig cannabis, och det kommer bara godkännas för MS, så enda chansen här i Svedala verkar vara att hitta en doktor som är villig att använda den fria förskrivningsrätten.

Men det var väl inte riktigt det tråden handlade om. Utan dubbelmoralen etc. Hur ett land kan klassa cannabis som kusin till heroin, och ett annat land, skriver ut det i ren form till barn... det är en liten 'disconnect' där liksom.
Senast redigerad av sansula 2011-12-16 22:15:10, redigerad totalt 1 gång.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:13:57

sugrövmanövern skrev:
sansula skrev:
sugrövmanövern skrev:Hurra för USA!


Är du satirisk? :)
Nej, jag tycker det är bra! Själv blev jag skitsjuk av "naturligt" melatonin. Medicinsk marijuana tror jag är riktigt bra grejer för den som behöver det. Det är som med alla andra preparat - använda med förstånd.


Okej :) missförstod dig då :) Ja, mig hjälpte det iaf för två tre år sedan. Över ett år nu (säkert) på Concerta och det hjälper inte i närheten, plus att det har massa dryga bieffekter, som att jag blir anfådd av att gå i trappor, och allmänt neurotisk om dagarna. Oroade mig felaktigt att jag hade AIDS för ett tag sen t.ex. (testade mig) och förberedde mig för döden i tre veckor... tror säkert att Concertan spelade in där. Sånt har jag aldrig nojat över förr.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:16:50

Zombie skrev:Ja, som med allt annat så gäller det väl att se till erfarenhet och praktisk effekt och väga för- mot nackdelar utan att glömma patientens eget perspektiv och att alla patienter är olika. Inte vara dogmatisk eller få panik så fort man ser ett stycke nackdel bland annat som kan vara fördelar.

Alltid svårt med saker det råder klappjakt på och signalord alla har betingats att mumla skyddsformler mot. Å andra sidan behöver man ju inte lovprisa USA:s flumdimmiga umgängeskultur för det, det är knappast heller den det gäller här. Men det kan man diskutera i andra trådar, låt inte det här bli en till sådan.


Precis så ja!
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:17:28

Concertan funkar utmärkt för mig och jag är generellt skeptisk till marijuana på grund av risken för hallucinationer mm.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:17:35

lasseivägen skrev::roll: Kan man inte få köpa sin fredagsgrogg på recept, om man har diagnos, :lol: :lol: :lol: :lol: :-)005


Hoppas du att du kommer upp i frikortsumma på 'priten' eller? :)
Senast redigerad av sansula 2011-12-16 22:19:27, redigerad totalt 1 gång.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:18:13

Henkkalexi skrev:Concertan funkar utmärkt för mig och jag är generellt skeptisk till marijuana på grund av risken för hallucinationer mm.


Jag har aldrig hallucinerat på Cannabis. Däremot är det ju en av biverkningarna av Concerta ;) Ångest däremot, verkar ju vara vanligt för ovana användare som köttar på för kung och fosterland utan att vänja sig med drogen först. Röker det som om det vore cigaretter.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:22:39

lasseivägen skrev::roll: Kan man inte få köpa sin fredagsgrogg på recept, om man har diagnos, :lol: :lol: :lol: :lol: :-)005


Själv började jag min "självmedicineringskarriär" som treåring när jag drack ur en halv flaska hostmedicin med efedrin och etylmorfin, bara för att det var gott. :lol:

Jag skulle fortfarande vilja veta vad läkaren som magpumpade mig sade till min sjuksköterska till farsa som inte hade barnsäkra medicinskåp hemma.

@Sansula
Har aldrig fått hallucinationer av Concertan, bara en smula aggressivitet som snabbt gick tillbaka.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:26:00

Henkkalexi skrev:Har aldrig fått hallucinationer av Concertan, bara en smula aggressivitet som snabbt gick tillbaka


Inte jag heller, men det har jag ju inte på cannabis heller. Och det som klassas som cannabishallisar som man kan läsa om, det är att ens referensramar ändras, så man kan inbilla sig saker, t.ex. att man ser nåt i skogen när det är kolsvart ute, så är det bara en stubbe eller liknande när man närmar sig. Vissa verkar tro att röker man cannabis så börjar man se rosa elefanter liksom :D Haha, det var det jag ville påpeka - att man inte gör.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:27:09

sansula skrev:
Henkkalexi skrev:Har aldrig fått hallucinationer av Concertan, bara en smula aggressivitet som snabbt gick tillbaka


Inte jag heller, men det har jag ju inte på cannabis heller. Och det som klassas som cannabishallisar som man kan läsa om, det är att ens referensramar ändras, så man kan inbilla sig saker, t.ex. att man ser nåt i skogen när det är kolsvart ute, så är det bara en stubbe eller liknande när man närmar sig. Vissa verkar tro att röker man cannabis så börjar man se rosa elefanter liksom :D Haha, det var det jag ville påpeka - att man inte gör.


Om man sett rosa elefanter så hade jag lätt rökt på. Jag är ju gay, och då gillar man ALLT rosa!
:-)040
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:29:31

... På tal om det påhittade fenomenet Cannabispsykoser* förresten, så står ju faktiskt "psykos" som en möjlig biverkning på Concertan. Har du läst bipacksedeln?


* Påhittat eftersom psykosfrekvenser inte skiljer mellan länder, fastän cannabis är jättevanligt i vissa länder, och väldigt ovanligt i andra, och för att antalet psykoser inte ökar fastän cannabisbruket bara går upp och upp hela tiden.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:31:08

Henkkalexi skrev:Om man sett rosa elefanter så hade jag lätt rökt på. Jag är ju gay, och då gillar man ALLT rosa!
:-)040


:D

... Om du hade sett rosa gigantiska fittor då? :shock: Då hade du gått med i KD och börjat sprida lögner om dödsknark eller? :-)005
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:32:41

Jag har fått psykossymptom av stress, men aldrig av concertan, och jag har tagit den i säkert tre års tid. Legalisering av cannabis tror jag absolut inte på, förutom vid ex. smärtlindring vid vård i livets slutskede.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:33:25

sansula skrev:
Henkkalexi skrev:Om man sett rosa elefanter så hade jag lätt rökt på. Jag är ju gay, och då gillar man ALLT rosa!
:-)040


:D

... Om du hade sett rosa gigantiska fittor då? :shock: Då hade du gått med i KD och börjat sprida lögner om dödsknark eller? :-)005


Nejnej, då hade jag kräkts och sedan sugit första bästa kuk för att lindra min ångest :D
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav lasseivägen » 2011-12-16 22:34:05

sansula skrev:
lasseivägen skrev::roll: Kan man inte få köpa sin fredagsgrogg på recept, om man har diagnos, :lol: :lol: :lol: :lol: :-)005


Hoppas du att du kommer upp i frikortsumma på 'priten' eller? :)

Ja eftersom dom inte, likt simhallen har pensionärsrabatt, får man väll försöka någon annan väg.
Min erfarenhet av att koka själv gav inte mersmak.

Däremot tycker jag nog att man skall vara väldigt restriktiv med att införa nya droger. Känns lite som industrin nosat till sig en ny god inkomstkälla.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:46:19

Henkkalexi skrev:Jag har fått psykossymptom av stress, men aldrig av concertan, och jag har tagit den i säkert tre års tid. Legalisering av cannabis tror jag absolut inte på, förutom vid ex. smärtlindring vid vård i livets slutskede.


För att lindra symptom av ADHD och Autism då?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-16 22:48:11

lasseivägen skrev:Däremot tycker jag nog att man skall vara väldigt restriktiv med att införa nya droger. Känns lite som industrin nosat till sig en ny god inkomstkälla.


Man kan inte patentera en ört/ogräs i sin naturliga form. Så du får nog tänka om där :)
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 22:54:28

sansula skrev:
Henkkalexi skrev:Jag har fått psykossymptom av stress, men aldrig av concertan, och jag har tagit den i säkert tre års tid. Legalisering av cannabis tror jag absolut inte på, förutom vid ex. smärtlindring vid vård i livets slutskede.


För att lindra symptom av ADHD och Autism då?


Inte vid ADHD, med tanke på vår känslighet för kickar och beroende, och inte vid autism, med tanke på att hjärnan inte direkt tjänar på en ökad långsamhet.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in