Era erfarenheter av mediciner mot ADHD/ADD?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Era erfarenheter av mediciner mot ADHD/ADD?

Inläggav sussi83 » 2010-12-15 17:14:39

Vet att detta är ett AS forum men eftersom endel av er har ADHD så tänkte jag attt någon kanske kan ge mig svar.

Tog min först concerta tablett igår.....tyvärr... :(
Först gick det bra, den hade god effekt på mig, men efter ett par timmar började pulsen hammra rejält. Jag fick direkt panikångest och kände nästan kvävningskänslor pga det. Ringde min läkare och hon sa att det inte var farligt men vad hjälper det mig som nästan fick kramper av rädsla.
Jag är VÄLDIGT känslig för mediciner och berättade det vid första besöket hos läkaren men det är precis som de bara går efter boken och lyssnar inte på sina patienter. Sa klart och tydligt att jag reagerar starkt på biverkningar.

Jag känner mig så ledsen och handfallen nu. Jag är kanske för känslig för medicinering. Kanske inte finns någon hjälp för mig. :cry:

Kan det vara så att man inte har ADHD om man reagerar så här?

Är det någon som upplevt liknande?



Moderator atoms - ändrade och förtydligade rubriken.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav LILITH_ » 2010-12-15 17:20:24

Känner igen det där med pulsstegring av concertan.
Har du depå-sorten eller snabbverkande?
För mig var det depån som gav de symptomen.

När jag testade Ritalin snabbverkande så uteblev pulsstegringen i stort sett helt.
Senast redigerad av LILITH_ 2010-12-15 17:21:00, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav ufo » 2010-12-15 17:20:29

Jag som ren aspie tar concerta och sover på det.
Panikångesten är inget jag känner igen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2010-12-15 17:21:03

Jag har egentligen inget bra svar, men tänkte komma med ett ändå eftersom ingen annan har skrivit. Jag fick nämligen äta en annan typ av medicin för ett annat problem för några år sedan, men reagerade också mycket på biverkningarna. Då insåg jag ganska fort att nackdelerna med medicinen väger mycket tyngre än fördelen det skulle ge, så jag beslöt mig för att sluta äta den direkt. Och idag mår jag bra. :)

edit: Naturligtvis hann två pers svara innan jag hade skrivit färdigt... :lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav sussi83 » 2010-12-15 17:23:17

LILITH_ skrev:Känner igen det där med pulsstegring av concertan.
Har du depå-sorten eller snabbverkande?
För mig var det depån som gav de symptomen.

När jag testade Ritalin snabbverkande så uteblev pulsstegringen i stort sett helt.


Jag fick depå varianten. Och jag sa till läkaren innan att jag får panik av hög puls. Så jag sjäv pga rädslan förvärrar situationen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Parvlon » 2010-12-15 17:25:26

Kan det vara så att man inte har ADHD om man reagerar så här?
Knappast så man utesluter ADxD.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Theone » 2010-12-15 17:28:06

Ja det har jag gjort många gånger på den där medicinen, den funkar inte om man har ångest. Man ska försöka undvika sådana centralstimulantier överhuvudtaget om man har minst kramp eller ångest kännig (lätt för att bli paranoid osv).

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav sussi83 » 2010-12-15 17:42:06

Theone skrev:Ja det har jag gjort många gånger på den där medicinen, den funkar inte om man har ångest. Man ska försöka undvika sådana centralstimulantier överhuvudtaget om man har minst kramp eller ångest kännig (lätt för att bli paranoid osv).

Mvh :)


Har du provat flera preparat eller bara ett? Fick du blockerare mot pulsen också?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 18:03:08

Jag har inte ADHD, men har hört att man reagerar likadant av Concerta när man har AS/autism.

Jag förstår inte hur man kan säga att man inte bör ta Concerta om man upplever ångest, eftersom att den faktiskt hjälpte mot min ångest.

Jag provade Concerta i 2 veckor och jag blev otroligt lugn och kunde inte inte bli arg lika enkelt. Mina aggressionsproblem försvann nästan helt och hållet.

Jag har ständigt en svag ångestkänsla som sitter ungefär vid solar plexus och den känslan blir otroligt mycket starkare så fort någonting som oroar mig inträffar. Den känslan fanns inte kvar när jag tog Concerta. Om jag blev upprörd så kunde jag känna känslan ytterst lite, men det var förvånansvärt hanterbart och jag kände mig nöjd.

Min psykolog har pratat om att jag borde börja använda Concerta.

Wikipedia:
Metylfenidat ('metylfenidathydroklorid') är ett centralstimulerande medel. Metylfenidat används för att behandla personer med Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Läkemedelet används i vissa länder även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svårt Aspergers syndrom, narkolepsi, vid kroniskt trötthetssyndrom samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel.

Metylfenidathydroklorid är ett centralstimulerande preparat. Det reducerar impulsivt beteende och har en psykiskt lugnande effekt på personer med ADHD och ADD.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav slackern » 2010-12-15 18:31:10

plötslig död står ju med som en biverkning ;)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2

Själv garva jag som fan när jag läste bipacksedlen men jag har inte dött ännu.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Theone » 2010-12-15 20:16:14

sussi83 skrev:
Theone skrev:Ja det har jag gjort många gånger på den där medicinen, den funkar inte om man har ångest. Man ska försöka undvika sådana centralstimulantier överhuvudtaget om man har minst kramp eller ångest kännig (lätt för att bli paranoid osv).

Mvh :)


Har du provat flera preparat eller bara ett? Fick du blockerare mot pulsen också?


Jag har provat Ritalin, Conserta, Metamina, Amfetamin, får gravlig ångest av alla själv och upplever det där som du tar upp. Jag har inte fått några blockerare för pulsen nej. För just mig funkar det inte utan jag måste hålla till på andra sidan spelplan för att få önskad effekt. Ritalin gick jag på i nästan 2 år innan de riktigt otäcka bieffekterna uppenbarade sig (kanske jag formulera mig dåligt sist då det säkert kan hjälpa i mot någras ångest)

Idag kan jag inte ens ta det 1 gång utan att drabbas av svår ångest kramper direkt. Det ända som funkar lugnande ångestdämpande för min del är benz. Vill jag ha liknande effekt som ritalin ger då får jag ta tramadol, det funkar dock mer effektivt även om kramperna finns där och lurar bakom hörnet. Då det har den bi-effekten också.

Jag är fullständigt allergisk i mot allt vad dåliga bieffekter är nu för tiden, så är det något prepparat med mycket dåliga bieffekter då tål jag det inte. Jag vill ha så lite bieffekt som möjligt och max effekt av allt, benz ger mig inga bieffekter vid terapeutisk dos samt bäst och starkast effekt i mot det jag upplever som problem och obehag (rätt effekt för mig)

Så är det för mig iaf, hur det är för andra kan jag inte säga då det är olika givetvis.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav MinusMirakel » 2010-12-15 20:36:12

Jag upplever också förhöjd puls, både av strattera som jag tog förut och concerta som jag nu bytt till. Jag tycker det är jätteobehagligt då jag är nästan fobiskt rädd och äcklad av att känna mina egna hjärtslag, men vad gör man. :(
MinusMirakel
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2010-11-22

Inläggav alfapetsmamma » 2010-12-15 21:21:06

Fick också pulsökning och tusen biverkningar (även de allra ovanligaste). Min huvudsakliga anledning att sluta med allt vad ADHD-medicin heter var ökad ångest, har nog med ångest som det är liksom, och jag VÄGRAR ta Stesolid (lugnande) eller Inderal (blodtryckssänkande) för jämnan för att tåla centralstimulantia.

Lycka till!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav mnordgren » 2010-12-15 22:03:41

Moderator:

Flyttade tråden.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav sussi83 » 2010-12-15 22:15:46

MinusMirakel skrev:Jag upplever också förhöjd puls, både av strattera som jag tog förut och concerta som jag nu bytt till. Jag tycker det är jätteobehagligt då jag är nästan fobiskt rädd och äcklad av att känna mina egna hjärtslag, men vad gör man. :(


Jag får ångest bara jag märker av minsta puls ökning. Tror jag förknippar hög puls med ångest fast det inte behöver ha med varandra att göra..förväntansångest kallas det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav sussi83 » 2010-12-15 23:05:37

Theone vad kände du av Ritalinet efter så lång tid (2år)? Kan biverkningarna dyka upp som gubben i lådan efter 2 år? Läskigt.. :o
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav AAA » 2010-12-15 23:27:41

Inga biverkningar av C... Möjligtvis stor tröttsamhet ibland.

Har ni tänkt på att dessa diagnoser är flexibelt ställda? Både AS och ADHD är breda diagnoser.

Vi är kanske mer olika som individer än vad NT är? Det kanske inte är konstigt att det som har god effekt på en knäppgök kanske har diametralt motsatt effekt på en annan bängbula? Är jag ute och cyklar? (Ej bokstavligt.)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Theone » 2010-12-16 0:30:40

Jag kände av biverkningar långt tidigare, sluta dock inte utan jag fortsatte med det, på slutet vart det värre och värre snabbt. Fick magsår och inflammation i hjärtat (hjärtmuskelinflammation) starka vanföreställningar ångest osv. Jag klara att hålla på så för att jag tog mycket benzo i perioder som tog bort mycket av bieffekterna, man kan säga att ritalin långsamt men säker drev mig till fysisk och psykisk kollaps. Folk i allmänhet brukar inte palla med amfetaminer länge, tillsist bryter man söner och samman oftast. Att köra kroppen och det mentala på övervarv tar ut sin rätt, what comes up must come down. http://www.youtube.com/watch?v=AocY-8CyOaQ

Nu behöver det inte vara så för alla men det är så för väldigt många. Ju brantare man går upp desto brantare blir det ner. Var sig det är lagligt eller inte så är det fortfarande en typ av amfetamin som likar kokain i verkningarna. Idag ligger många vuxna människor på väldigt höga doser runt 150 mg om dagen i somliga fall, jag tror inte att många kommer att palla i längden iaf. Själv har jag fått fullständigt nog av amfetamin, det blir bara ett helvete efter åt jag får starka vanföreställningar och ligger på gränsen till psykos, det äter upp mig inifrån.

Mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Panika » 2010-12-16 1:12:00

Jag tålde inte C...
Efter två månader kände jag inte igen mig själv överhuvudtaget - totalt likgiltig om min omgivning, kall, introvert...

Fruktansvärt!!!!!

Provade Strattera först, men tålde det inte - ungefär samma effekt som av C.

Testade Cyban (slutaröka-med., även adhd-med. i usa), men hjärtat tålde det inte...

Så Concerta var tredje gången gillt - aldrig mer adhd-mediciner i någon form! ...vilket även står i mina journaler.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav emer2 » 2010-12-16 3:13:34

Känner igen mig en hel del i det som sagts ovan. Men jag har träffat en del som verkar fungera bra på centralstimulerande. Jag har också träffat folk som först lyckats bli drogfria och som tagit återfall på illegala droger under ADHD-medicinering. Så det kan nog sägas vara individuellt. Bifogar ändå min minidagbok från mitt eget Concertaförsök. o.b.s. oredigerad
.
DAGBOK OM CONCERTA FÖR MIN ADHD START 090216

1. Måndag: INTAG 16:45 I SAMBAND MED MAT, EFTER MAT DESSUTOM 150 GRAM OSTBÅGAR. INGEN ANNORLUNDA SYSSELSÄTTNING. OROSKÄNSLA I MAGEN SOM KÄNNS IGEN SEDAN JAG TOG AMFETAMIN ILLEGALT. ÄTER NORMALT, MEN MÖJLIGEN Minskad MATLUST/SMAKLUST. Känner mig ”annorlunda/påtänd” otålig. MÖJLIGEN LITE FÖRVÅNAD ÖVER ATT JAG PÅBÖRJAR DENNA DAGBOK.

2. Har sovit ok, tog en imovane ca: 0500, somnade direkt jag lagt mig trots att jag tyckte mig känna av concertan. Vaknade som vanligt är efter några timmar men somnade om efter en stund. Nytt intag 13:00. före frukost. Två smörgåsar juice o kaffe. Pirr i magen efter ca 1,5 timme. Lite dålig matlust. Mår ömsom bra, ömsom sämre känslomässigt. Stressad men kör lite lugnare. Fick en hel del gjort idag. Känner mig lite ”pundig”.

3. Dag 3 och 4 jobbade jag. Känner mig stressad, kör sämre bl.a. sämre simultankapacitet t.ex. fastnar med blicken bredvid vägen eller pratar med kund och nästan glömmer att jag kör bil. Kör slarvigt. Känner mig lite utanför mig själv. Tycker mig känna varje depå-lager då dom släpper. Känner definitivt en lite euforisk känsla med jämna mellanrum (varar ca:15 minuter), någon timme senare känner jag mig lite deppig samt blir sugen på något annan stimulantia som kan ta udden av det jag upplever som det negativa av att ta Amfetamin, (minnen sen min drogaktiva tid). Viker ihop tungan och ”suger” samt grimaserar något. Trummar frenetiskt med fingrarna på ratten då jag inte har körning. Känner mig dock lika cool som James Bond. Sover dåligt, men det händer ofta när jag jobbar.

4. Dag 5 och 6. Ledig från jobbet. Lika cool som dagarna innan men känner mig lite avstängd och är definitivt inte mitt vanliga jag. Har lättare för att prata med människor, fokuserad, möter blicken bättre, får inte spatt när det är fler än två personer i samtalet, lyssnar bättre, är totalt ointresserad av det mesta som händer men lyssnar ändå. Har sämre sexlust. Känner mig stressad. Har sämre aptit. Spelar dataspel på lördagen ”Fear II = first player shooter” och är lika duktig som vanligt. Blir inte gradvis trött utan tar helt slut vid 02.00

5. Dag 7. Söndag: Jobbar och gillar det inte. Skiter i om jag kör in några pengar, INTE normalt för mig då jag vanligtvis är väldigt duktig på just det, kör dessutom på provision. Annars samma upplevelser som veckan innan. Bestämmer mig för att inte medicinera när jag jobbar då det dels verkar lite farligt och dessutom inverkar menligt på min inkomst.

6. Onsdag den 4 mars tar jag en concerta mest för att bekräfta vad jag tyckte mig ha upplevt tidigare. Var hos tandhygienisten och tyckte mig ha en annan smärtupplevelse än annars, fullt kontrollerbar dock. Fick en del gjort privat men inget extremt mycket.

7. Fredag den 6 mars. Tar en tablett när jag vaknar. Efter en timme börjar jag städa och möblera om. Medicineringen funkar verkligen när det gäller aktivitetsgraden men tycker nog att den varierar ganska kraftigt varje dag jag tar den. Städar i tio timmar. Och har nu skrivit punkt 3. t.o.m. punkt 7 sista 45 minuterna.

8. Onsdag den 11 mars. Eftersom jag uppskattar att få så mycket gjort tar jag en tablett när jag vaknar. Denna dag nästintill uteblir positiva effekter. Erfar dock samma negativa sidor som tidigare.

9. Har inte tagit någon concerta sedan den 11 mars.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav mnordgren » 2010-12-16 11:59:55

mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Desperat efter synpunkter ang medicin (adhd)

Inläggav Mea » 2010-12-18 14:06:26

sussi83 skrev:Vet att detta är ett AS forum men eftersom endel av er har ADHD så tänkte jag attt någon kanske kan ge mig svar.

Tog min först concerta tablett igår.....tyvärr... :(
Först gick det bra, den hade god effekt på mig, men efter ett par timmar började pulsen hammra rejält. Jag fick direkt panikångest och kände nästan kvävningskänslor pga det. Ringde min läkare och hon sa att det inte var farligt men vad hjälper det mig som nästan fick kramper av rädsla.
Jag är VÄLDIGT känslig för mediciner och berättade det vid första besöket hos läkaren men det är precis som de bara går efter boken och lyssnar inte på sina patienter. Sa klart och tydligt att jag reagerar starkt på biverkningar.

Jag känner mig så ledsen och handfallen nu. Jag är kanske för känslig för medicinering. Kanske inte finns någon hjälp för mig. :cry:

Kan det vara så att man inte har ADHD om man reagerar så här?

Är det någon som upplevt liknande?


Nu kan det hända att jag upprepar någon av de ovanstående förslagen då jag inte mer än skannat igenom inlägget pga tidsbrist. Men. Jag har ADHD och är remitterad för utredning av AS.

Gick på Concerta i somras men avslutade behandlingen pga kraftig viktnedgång relaterad till minskad aptit. Jag upplevde pulsökning men anser att placeboeffekt av biverkningar kan bli stor beroende på hur trygg du känner dig med en ta en psykiskt påverkande medicin.

Ska nu börja på Strattera istället.

Lycka till, sänk axlarna och försök att andas ut! Jag förstår att det känns lite skrämmande. Jag var likadan första veckorna. (vilopuls dubbel det normala)
Mea
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-12-15
Ort: Lund

Vad har ni för erfarenhet av olika ADHD/ADD-mediciner?

Inläggav ettglassaft » 2014-01-11 17:03:59

Jag är ganska färsk efter min utredning, och har förstått att alla reagerar olika på de olika medicinerna. Vissa har tyckt att ritalin är helt fantastiskt och fungerar jättebra, medan en annan kompis sade att "vad du än gör, låt dem inte sätta dig på ritalin, jag blev en morot" och tyckte att concerta var mycket bättre.

Jag har lite dåligt tålamod (suprise!) och det tär ganska mycket på mig att veta att processen för att hitta rätt medicin kan ta så lång tid, så jag tänkte höra efter hur ni har reagerat på olika mediciner, och vilka som funkat för er.

Tack på förhand!

Samuel

atoms

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
ettglassaft
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-01-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in