Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-24 2:29:43

Bra att jag fick veta vad vi kallar det här om det ska dyka upp. Har endast sett det på en enda vara innan, marmelad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2014-01-24 3:18:36

2016 - året då alla som inte är selektiva i vad de äter blir tjocka genom att hamna i isoglukosfällan.

Problemet med isoglukos är att kroppen inte kan metabolisera det och det blir fett direkt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-01-24 11:01:22

kiddie skrev:Bra att jag fick veta vad vi kallar det här om det ska dyka upp. Har endast sett det på en enda vara innan, marmelad.


Hade faktiskt aldrig sett det svenska ordet isoglukos tidigare innan jag läste artikeln, utan bara HFCS eller high fructose corn syrup. Vilken marmelad har du sett det på och i vilken butik fanns den, kommer du ihåg?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-25 0:22:13

Nä minns inte märket, men det var aprikosmarmelad av märke jag inte kände igen och på Willys.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2014-01-25 1:39:17

Att Willys importerar sådan giftmat förvånar inte. Iofs kanske man skall vara mer obs på Lidl och Netto.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-25 2:24:45

Jag handlar på Willys och Lidl och de har oftast bra mat tycker jag. Lidl här har purfärska grönsaker och Willys har mycket bra standardvaror som mjölk, fil, ägg, mjöl, gryn osv.

Man får se upp var man än handlar numera tror jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2014-01-25 2:43:01

Du kanske inte skulle säga så om man körde lite kemanalys på produkterna. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-25 3:03:06

Beror på vad man jämför med. Mycket av stapelvara skulle vara nyttigare om det var fullkorn, opolerat ris, oblekt mjöl. Men jämför med en dyrare ICA så är kvaliten nog ungefär samma på dessa varor.

Mjölk har vi hyfsad i Sverige iom vi har i förhållande OK lagar för kreaturshållning, får inte sätta in antibiotika i tid och otid eller alltid som i vissa länder. Dessutom kan man i de billigare kedjorna fortfarande välja lågpastöriserad mjölk. Bättre än t ex klövermjölk som man inte måste välja och som är hårdare pastöriserad. Willys har dessutom här ohomogeniserad mjölk.

Jag betalar hellre lite för halvbra mat än mycket för halvbra mat. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2014-01-25 3:42:28

Tänker mest på bsprutningsgifter och skumma kemitillsatser som aspartam, Acesulfamkalium, isoglukos osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-01-25 11:05:24

Är isoglucos alltså high fructose corn syrup, eller fattar jag fel? Låter märkligt att kalla det ett slags glukos, när fruktos är en annan sockermolekyl.

Angående fullkorn, så finns det ett problem med fytinsyra i dem. Om man inte blötlägger detta under minst ca 10 timmar (beroende på vad det är för frön och hur finmalt/helt), så kommer det fortsätta med sin uppgift att samla och binda mineraler till den kommande grodde. Man kan alltså bli av med mineraler av att äta nötter, frön, spannmål och liknande (allt som kommer från det som ska gro) om man inte blötlägger innan. Och de som äter mycket sådant, har inte sällan olika sådana här brister om jag ska tro vad de själva säger om sina värden eller problem. I längder där man blötlägger och groddar, syrar o.s.v. finns inte mineralbrister på samma sätt.

Så när jag köper något med spannmål eller sådant som hirs o.s.v. så väljer jag lika gärna vitt, eftersom fytinsyran sitter mest i skaldelarna. Visst är det högre GI och GL, men man får väl se det som ett mindre tillbehör, vi behöver ändå inte proppa oss med spannmål och den skeva fettsyrasammansättning som det har.

(Funktionen är att samla och binda mineraler för den kommande grodden. När fröet, helt eller malt, hamnar i fukt, så kommer enzymet fytas börjar jobba för att inaktivera fytinsyran och frisätta mineralerna åt grodden. Det är detta vi vill åt med blötläggning. Tyvärr är fytas värmekänsligt, varpå det inte går att få effekt om man blötlägger sådant som ångpreparerade havregryn eller avorioris där silverhinnan tryckts in i riset med värme.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-25 13:44:48

plåtmonster skrev:Tänker mest på bsprutningsgifter och skumma kemitillsatser som aspartam, Acesulfamkalium, isoglukos osv.


Jag kollar vad som är i. Sedan vet man ju inte om det stämmer men jag utgår från det. Skulle inte köpa ngt med HFCS i, eftersom jag redan nu dragit ner mitt tillåtna socker, är jag slö kan jag käka något med liite socker i. Men inte typ 10-20 % socker nä bläääh!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-01-25 13:46:08

Ska lägga det på minnet B Duktig! :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-02-04 12:19:31

En ny långtidsstudie visar samband mellan sockerkonsumtion och risken att dö i hjärtsjukdom. Drygt 10 000 personer har följts upp över 14 år. Resultaten är publicerade i den medicinska tidskriften Jama:

SvD - Sockret hotar hjärtat
4 februari 2014 kl 09:30 , uppdaterad: 4 februari 2014 kl 09:47

En burk läsk om dagen ökar risken att dö av hjärtsjukdom med en tredjedel, enligt en stor studie i USA.


När en människa får i sig mer än 10 procent av all energi från tillsatt socker börjar risken öka mätbart. Överfört på sockerkonsumtionen här i landet skulle en stor grupp svenskar ha en förhöjd risk att dö.

Kommer 17 procent av energin från sådant socker är risken 38 procent högre jämfört med dem som har ett sockerintag på 8 procent. Eller - står sockret för en tredjedel av energin blir risken för hjärtdöd fyrfaldigad.


Claude Marcus, professor vid Karolinska institutet:

Att studien visar ökad hjärtdödlighet utan hänsyn till vikt är intressant, enligt Marcus. Det som är belagt i övrigt är att läsk ökar risken för övervikt och fetma, vilket kan ge en mängd olika sjukdomar.


http://archinte.jamanetwork.com/article ... id=1819573
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-02-04 17:36:58

De kommer dö som flugor i USA då. Iofs är svenskarna världsbäst på att äta smågodis vilket är lite äckligt, men de amerikaner jag vet som dricker läsk varje dag dricker inte bara en burk, de dricker typ 1-2 liter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Zuumaester » 2014-02-04 17:40:40

Jag läste en rubrik i någon tidning som fanns i en affär som berättade att en läsk om dagen förstör hjärtat framöver i livet. Finns det nån sanning i det påståendet?
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-04 18:17:47

Antagligen är det inte så enkelt som att alla som dricker en läsk förstör hjärtat. Det finns alltid de som är känsliga, och de som är tuffa. Jag minns väl 100-åringar från långvården, som druckit öl varje dag, rökt hela livet o.s.v. De var ju inte de vanligaste 100-åringarna precis, men de finns. Samt de som arbetar eller tränar hårt, och därmed snabbt gör av med snabba kolhydrater och far mindre illa av de, (t.o.m. "kostdoktorn" har skrivit att kolhydrater kan behövas just vid tävling, som "raketbränsle" - han är LCHF-förespråkare).

Sedan är det såklart skillnad på snabbe snabbsson-kolhydrater utan substans, och dito med annan näring (typ hemgjort potatismos vs godis).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Azo85 » 2014-02-04 18:48:32

Jag drack en läsk en gång. Högg till direkt i hjärtat. Inte druckit läsk sedan dess.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav antonius » 2014-02-04 19:00:37

trampade barfota på en trasig sockerdricksflaska en gång, har undvikit dem sen dess... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21941
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-04 22:06:10

:-)018
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-02-05 16:14:27

Aj. Men nu är du säker, det finns inte så mycket glasflaskor kvar...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-02-06 22:14:59

Zuumaester skrev:Jag läste en rubrik i någon tidning som fanns i en affär som berättade att en läsk om dagen förstör hjärtat framöver i livet. Finns det nån sanning i det påståendet?

Om man gör en undersökning på en stor population av människor så kommer naturligtvis de som dricker en läsk om dagen ha mer hjärtproblem än andra.
Sådana undersökningar fyller en funktion man får veta att de som dricker en läsk om dagen dör mer än andra.Men orsaken behöver inte vara just läsken utan att sådana personer förmodligen slabbar på i samma stil med resten av sin livsstil.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-06 23:26:24

Flawed skrev:
Zuumaester skrev:Jag läste en rubrik i någon tidning som fanns i en affär som berättade att en läsk om dagen förstör hjärtat framöver i livet. Finns det nån sanning i det påståendet?

Om man gör en undersökning på en stor population av människor så kommer naturligtvis de som dricker en läsk om dagen ha mer hjärtproblem än andra.
Sådana undersökningar fyller en funktion man får veta att de som dricker en läsk om dagen dör mer än andra.Men orsaken behöver inte vara just läsken utan att sådana personer förmodligen slabbar på i samma stil med resten av sin livsstil.

Precis, det är ett av problemen med nästan alla moderna studier och undersökningar. Man måste tänka efter en hel del själv efter bias, felkällor och vad som är riktiga orsakssamband eller ej.

Jag minns första gången jag insåg: "hundar på landet är friskare än de i staden". Jaha, för att där är vanligare med arbetande raser (ofta friskare), för att de på landet får gå mer i skog och ren luft, eller för att folk som har jakthundar, oftare än andra helt enkelt avlivar sin hund vid problem så att sjukdom inte syns hos försäkringsbolagen (de som ordnar statistiken)? Samma tänk gäller med larm om rött kött, coca color, socker och whatever. Tyvärr är det inte så enkelt. Om man åt perfekt, men drack en cola om dagen, så borde man ha det ganska bra, jämfört med de som äter halvtaskigt hela tiden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-21 19:34:14

Oväntad följd av fettdiet

Dietanhängare tvistar om fett eller socker är mest skadligt för oss. I en ny BBC-film görs ett dietexperiment med två enäggstvillingar.

De hetaste trenderna inom kosthållning just nu kan var GI och LCHF. Båda dieterna går ut på att skära ned antalet kolhydrater som vi stoppar i oss. Men hur fungerar det om vi gör tvärtom? Om vi skär ned på fett och kompenserar med kolhydrater istället.

I en BBC-producerad film som visas i SVT i kväll får två enäggstvillingar under en månad helt avhålla sig från antingen fett eller socker. Under tiden testas dels deras mentala förmåga och dels deras fysiska kapacitet.


Filmen sänds i kvällens avsnitt av Vetenskapens Värld 20:00 på SVT2.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-04-21 22:38:35

Kolla!

Den var bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in