Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav elle » 2014-04-25 8:10:19

Wine skrev:
Bror Duktig skrev:...
De flesta har också svårt att inse att nästan alla sjukdomar beror på kass kost. Man är så van vid så många sjukdomar, så man antar att de bara är en otursdel av livet.


+1

+ 2 . Tycker Bror Duktig skriver förnuftigt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav elle » 2014-04-25 8:12:32

Kanin skrev:
Bror Duktig skrev:Det går att googla, det är ju inget hittepå eller okänt.

Genom att googla kan du hitta precis det svar du vill ha, oavsett hur rätt eller fel det är (pseudovetenskap tycks uppta ett ett större utrymme än rationell medicin på Internet)..

Konventionell Medicin är begränsad och fungerar inte som en magi . Jag förespråkar inte alternativ medicin ex homeopati eller liknande men det finns människor som har blivit friska genom att ändra permanent sin kost och det är fruktansvärd dumt om man blundar för det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav elle » 2014-04-25 8:21:34

Kanin skrev: Den främsta orsaken till många välfärdssjukdomar är helt enkelt att vi lever längre nu.

Det tror jag inte på . Det är den billiga och kemiska maten . Mat man äter bygger upp kroppen . Mat är det centrala för kroppen och för hur vi mår fysiskt och psykiskt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-25 9:20:34

Kanin skrev:Först måste du tydligt definiera artegen föda. Kakor och bullar tycks onekligen numera vara artegen föda för människan. Du tycks mena den föda människan ursprungligen åt och likställer det med hälsosam föda. Evolution ger dock inte perfekt resultat och verkar inom högst begränsade ramar, och vi lever ett helt annat liv än då. Den främsta orsaken till många välfärdssjukdomar är helt enkelt att vi lever längre nu.



Den främsta orsaken till många välfärdssjukdomar er nok dårlig mat og lite trening. Folk sitter for mye stille og de spiser søppel. Jeg har møtt folk som nekter å drikke vann fordi "de ikke liker det". :shock: Det er ikke så rart at de blir syke. Vi blir det vi spiser og vi spiser altfor mye søppel. Mat som egentlig ikke er mat, det bare smaker godt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 9:28:05

elle skrev:
Kanin skrev:
Bror Duktig skrev:Det går att googla, det är ju inget hittepå eller okänt.

Genom att googla kan du hitta precis det svar du vill ha, oavsett hur rätt eller fel det är (pseudovetenskap tycks uppta ett ett större utrymme än rationell medicin på Internet)..

Konventionell Medicin är begränsad och fungerar inte som en magi . Jag förespråkar inte alternativ medicin ex homeopati eller liknande men det finns människor som har blivit friska genom att ändra permanent sin kost och det är fruktansvärd dumt om man blundar för det .


+1

De flesta människor föds väl inte eller är väl från början inte "felskapta" så att de har sådana brister att de ska behöva äta läkemedel eller att de saknar de substanser som finns i läkemedel?

Som flera tidigare också har påpekat här, att man inte har forskat på något behöver inte betyda att det inte bevisligen fungerar eller bara för att en diet inte fungerar för en individ behöver det inte betyda att samma diet inte fungerar för en annan eftersom vi är genetiskt olika predisponerade.

elle skrev:
Kanin skrev: Den främsta orsaken till många välfärdssjukdomar är helt enkelt att vi lever längre nu.

Det tror jag inte på . Det är den billiga och kemiska maten . Mat man äter bygger upp kroppen . Mat är det centrala för kroppen och för hur vi mår fysiskt och psykiskt .


+1

Tycker det är ganska logiskt och inte speciellt långsökt att det finns ett stort samband mellan vad man äter och hur man mår, det handlar ju om hur man sköter om och tar hand om sin kropp, livsstil o.s.v.

Om den främsta orsaken till många välfärdssjukdomar vore att vi lever längre nu hur kan man då förklara att det blir fler och fler yngre som drabbas av välfärdssjukdomar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, att de s.k. välfärdssjukdomarna kryper allt längre ner i åldrarna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Kvasir » 2014-04-25 9:33:03

Wine skrev:Som flera tidigare också har påpekat här, att man inte har forskat på något behöver inte betyda att det inte bevisligen fungerar...


Forskning brukar vara en förutsättning för att bevisa något.

Om du däremot stryker ordet "bevisligen" så kan jag hålla med dig.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 10:26:19

kiddie skrev:Tyckte iallafall att det kanske borde öppna ögonen på högfettsätarna. En person som äter så och inte mår bra av det är ju naturligtvis inte alla. Men det bevisar att de finns. De som kan bli allvarligt sjuka av dieten. Då kanske man ska tänka mer att man själv mår bra av dieten om man tycker man gör det, men också inse att man kanske ska sluta rekommendera den, särskilt till dem som känner att de inte tål hög fetthalt.
...


Jag tycker inte att denna dokumentär bevisade på något sätt att man kan bli allvarligt sjuk av att äta en högfettsdiet, dessutom bör man ju också ta hänsyn till hur olika dieter ser ut. Skulle det handla om en högfettsdiet där man förutom ett högt intag av fett även äter mycket kolhydrater så håller jag däremot med om att det troligtvis leder till sjukdom.

LCHF är en diet som kan se lite olika ut, LCHF kan definieras så här:

Strikt LCHF = <5 E% kolhydrater, >60E% naturligt fett. För sjuka och överviktiga.

LCHF = 5-10(-20?) E% kolhydrater, >60 E% fett. För sjuka och överviktiga, samt friska som vill förebygga sjukdom.

En del motståndare till LCHF har ju hävdat att dieter med en hög andel av fett och högt intag av fett ger höga kolesterolvärden men när de testade tvillingarna som deltog i dokumentären så visade det ju sig att det inte stämde, kolesterolvärdena hade inte förändrats särskilt mycket hos någon av bröderna och det är något som även jag själv men men även många andra som äter/ätit LCHF kan vittna om. När det gäller insulinet, hormonet som reglerar blodsockernivåerna, som de också testade så hade insulinproduktionen hos tvillingen som åt sockerdieten förbättrats men det påpekades också att det kan vara bra på kort sikt men på längre sikt kan det orsaka problem.

Annars håller jag ju med om att man inte kan säga att en diet passar alla och det är något jag påpekat redan tidigare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-04-25 14:09:39

Nu är det länge sedan jag såg den dokumentären men var det inte så att tvillingen som åt den feta maten även åt väldigt lite kolhydrat? Har för mig han fick typ gröna gröna grönsaker bara och sedan kött och sådant.

Jag tycker man är blind om man inte ens reagerar på att den ena tvillingen höll på att bli väldigt sjuk efter så kort tid. Har man ett någorlunda vetenskapligt synsätt så avskärmar man sig inte från all information.

Det finns andra exempel på sådan avskärmning hos vissa tycker jag. Säger de till mig att de blir mätta och belåtna av mycket fett så tror jag att det är sant för dem, att deras psyken och kroppar är sådana. Säger jag att jag blir hungrig direkt efter att inte fått kolhydrater och att jag inte anser t ex kött mättande, då blir jag inte trodd. Jag måste ha missuppfattat mina egna upplevelser eller något.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-04-25 17:23:38

Den där studien (som var för kort, omställningsbesvär är inte "på väg att bli väldigt sjuk" lika lite som det fortsätter att bli varmare och varmare söderut, även sedan man passerat ekvatorn och fortsätter till antarktis) används tydligen som vatten på sin kvarn, av båda läger. Både de som håller på LCHF och de som inte tror på LCHF. Kostdoktorn har hänvisat till den t.ex., och det var inte för att kullkasta sina egna teorier.

Nu har jag ju daglig kontakt med folk som ätit ketogent i flera år, och som tävlar på hög nivå. Vi har även en minnesmästare som storslammar tävlingar i minnesmästeri, under ketos (det som inte ska ge hjärnan rätt bränsle...).

Detta blir ju studier på samma nivå, och ingen, ingen har blivit sjuk, utom några som fallit på ett välkänt problem: den som lägger om kosten för fort, kan få hjärnan att tänka "svält" och så sätts "vrida ned på sparlåga" på och man hamnar i rT3-träsket. Den som går över sakta till LCHF/lågkolhdyrat, drabbas sällan.

Sedan har Wine en stor poäng med att extrem LCHF är för sjuka. precis om Gersons extremutrensande vegandiet är för cancersjuka, men inget att leva på i längden. Samma med GAPS som kommer svälta ut din tarmflora när den gjort sitt med att svälta ut fel tarmflora och annat. Jag tror inte alls på LCHF fakir och liknande, för normalt folk under normala omständigheter.

Så länge man utför en studie under så kort tid som en månad, när bara omställningen borde ta 1-2 månader (om man åt mycket olikt LCHF innan), och dessutom inte håller på så länge att man ser de verkliga resultaten, så anser jag inte att man behöver fästa någon vikt vid den. Inte det som blandkostarna tror när de säger att den ger dem vatten på sin kvarn, och inte det kostdoktorn säger, när han anser att den ger LCHFarna vatten på sin kvarn.

Jag väljer att se vad riktiga personer råkar ut för, som äter samma kost under långa tider, och som har hållit på så länge att de kan anpassa sig lite inom sin kost, vilka som klara vilken kost, vilka som behöver en annan, vad de har för problem och vad de får för resultat.

Jag är med i ett otal FB-grupper och kan följa många personer som äter allt från vegan/rawfood/gerson till paleo/WAPF med eller utan LCHF-inriktning. Samt de som kör skräpmats-LCHF med vad fet skit som helst (inget jag rekommenderar, men det finns ju folk som äter så).

Hittills har jag sett bäst resultat på paleo med ganska lite, men inte ketogent, intag av kolhydrater. Detta är den kost jag håller mig till själv. Med undantag när jag äter ute och då går på buffé och väljer det som mest liknar min vanliga kost.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 17:40:47

Bror Duktig skrev:...
Samt de som kör skräpmats-LCHF med vad fet skit som helst (inget jag rekommenderar, men det finns ju folk som äter så).
...


Precis, det handlar ju om kvaliteten på det man äter också.

Bror Duktig skrev:...
Hittills har jag sett bäst resultat på paleo med ganska lite, men inte ketogent, intag av kolhydrater. Detta är den kost jag håller mig till själv. Med undantag när jag äter ute och då går på buffé och väljer det som mest liknar min vanliga kost.


Paleodieten eller stenåldersdieten tycker jag verkar mycket intressant men även 5:2 dieten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-04-25 17:55:36

5:2 kombinerat med paleo är nog bra. Paleo är ju ett tänk och inte en diet som dikterar makronutrienter. Jag kör den som ganska lågkolhydrat men ej ketogent. Men i samma FB-grupp finns flera som äter betydlgit mer kolhydrater och några som äter den som ren LCHF fakir nästan, och ett par gottegrisar som äter mycket paleobakverk.

5:2 är såklart några också, men kanske ännu mer 8:16.

Det hade passat mig, men eftersom jag har återfall i anorexi och ibland inslag av bulimi, så passar jag mig för detta, då det triggar båda problemen enormt. Min i mig själv, så är det jättebra för mig, om man skalar bort ätstörningen. Så kanske, om jag kommer längre bort från den så...

Grejen med paleo är annars att man satsar på rena, giftfria råvaror, bara råvaror som passar vårt system, och självklart någon koll på proportioner, då ingen på stenåldern liksom levde på nötmjölsmuffins späckade med honung.

Fasta är säkert jättebra. Det är ju ett inslag även i andra djurs föda (kanske inte idisslare som inte äter måltider på samma sätt som all- och köttätare) och numer brukar de som BARFar sin hund låta det gå längre mellan måltiderna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Titti » 2014-04-25 18:43:26

Jag vet från mig själv att kombinationen fett och kolhydrater kan jag äta väldigt mycket av och ändå ha ett ständigt sug efter mer. Av det skälet, bland annat, har jag valt bort det mesta av kolhydrater. Kvar är egentligen bara det som finns i måttliga mängder ovanjordsgrönsaker och ägg.

Jag mår otroligt mycket bättre ju mindre kolhydrater jag äter. Det gör att mitt sug efter mer sött försvinner och att blodsockret inte åker bergochdalbana.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 19:17:40

Titti skrev:...
Jag mår otroligt mycket bättre ju mindre kolhydrater jag äter. Det gör att mitt sug efter mer sött försvinner och att blodsockret inte åker bergochdalbana.


Samma här, jag märker stor skillnad när jag drar ner på kolhydraterna, ju mer kolhydrater i kosten desto mer sug efter mer mat eller sött/godsaker. Det är rätt lätt att avstå att äta för mycket då man tappar suget.

När jag först hörde talas om LCHF 2009 så lät det ju märkligt att man kunde gå ned i vikt av att äta mycket fett eftersom man under så lång tid har matats med och fått den informationen att det är fettet man ska dra ner på, att det är fett som gör att man blir överviktig.

Jag aktade mig under många år för att just äta för mycket fett i maten och undvek smör och satsade istället i huvudsak på vegetabiliska oljor men jag tänkte att jag i alla falla skulle testa att äta LCHF och det visade ju sig att det blev precis tvärtom, jag gick ned i vikt ganska snabbt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sv: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kok

Inläggav Titti » 2014-04-25 19:23:18

Wine skrev:När jag först hörde talas om LCHF 2009 så lät det ju märkligt att man kunde gå ned i vikt av att äta mycket fett eftersom man under så lång tid har matats med och fått den informationen att det är fettet man ska dra ner på, att det är fett som gör att man blir överviktig.

Jag ligger tio år före dig ungefär... I slutet av nittiotalet stötte jag på läkaren Calle Carlsson genom boken "Den heta potatisen" (om att potatis inte är så nyttigt som många tror) och därefter Montignac (som inte tycker man ska äta kolhydrater och fett i samma måltid).

Själv har jag undvikit kolhydrater mer eller mindre konsekvent i tio år och betydligt mer konsekvent sedan jag fick diabetesdiagnos för fem år sedan.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-04-25 19:56:38

Jag har levt i stort sett sockerfritt (tillåter små sockermängder numera annars blir det så komplicerat) i 20 år. Det var väldigt lång tid sedan jag hade någotsomhelst sug efter godis och kakor som jag gillade innan. För att tycka att det är gott måste man vara invand. Då kan man äta rätt stora mängder sockerfett. Nu har jag smakat sådant jag gillade innan men det är verkligen superäckligt, rent groteskt äckligt.

Minns någon gav mig en sockerfri bulle de tyckte jag skulle äta så jag gjorde det (eftersom de besvärat sig med att fixa utan socker). Den var rätt god för jag gillar kanel och så. Och jag kände en klar sötma och undrade om det var sötningsmedel i. Men det var det inte. Det var som en vanlig bröddeg och enda var att de sprinklat typ 10 korn strösocker på ytan, dvs en extremt liten mängd. Detta upplevde jag som SÖTT. Så man blir väldigt känslig för söta smaker om man inte är van med dem.

Så jag kanske är den som haft längst "diet" här? På den tiden när jag slutade med socker så sa de att sockermissbruk inte fanns. Att socker var OK att äta. Att man var sjuk på något sätt om man inbillade sig att socker inte var bra. Det var en väldigt konstig upplevelse att bryta mot sockermissbruket under de omständigheterna och sedan se vad vi har idag, att folk uppmuntras att dra ner på socker. Som dag och natt. Iallafall är jag glad att jag inte äter eländet mer.

Som sagt, om man vill välja bort den sötfeta maten så känner man inte ett sug i en evighet, efter ett tag vill man ha "riktig" mat. Tänkte att det kanske kan uppmuntra dem som vill sluta. Alla sa till mig att jag skulle trappa ner bara. För mig skulle det inte funkat. Det är som att begära att en alkis ska bara dricka lite. Det är väldigt trevligt att gå in i en affär och undermedvetet sålla bort glass, kakor, läsk och godis, jag lovar man SER det inte ens. Jag har ingen aning om hälsoeffekter eftersom jag inte levt två liv och sedan jämfört, men de psykiska effekterna av att vara fri från sug går knappt att beskriva. Det är superskönt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 20:05:07

kiddie skrev:...
Så man blir väldigt känslig för söta smaker om man inte är van med dem.
...


Ja det har jag också upplevt, jag är mycket känsligare för sött nu om jag äter exempelvis fikabröd någon gång ibland, det smakar inte lika gott heller. Jag kan känna rätt snabbt att jag blir "mättad" av att äta exempelvis fikabröd, man kan äta det för att man blir bjuden, för att vara artig ibland.

kiddie skrev:...
Som sagt, om man vill välja bort den sötfeta maten så känner man inte ett sug i en evighet, efter ett tag vill man ha "riktig" mat.
...


Ja, jag tycker att suget går över rätt snabbt, kanske bara på några dagar. Sedan vill man äta mat som inte innehåller så mycket sött eller kolhydrater utan hellre grönsaker, sallader, kött, fisk o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav earlydayminer » 2014-04-25 20:09:04

Jag är en riktig kolhydratare jag! Springer och tränar som en tok, dock.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-04-25 20:20:00

Wine skrev:Ja det har jag också upplevt, jag är mycket känsligare för sött nu om jag äter exempelvis fikabröd någon gång ibland, det smakar inte lika gott heller. Jag kan känna rätt snabbt att jag blir "mättad" av att äta exempelvis fikabröd, man kan äta det för att man blir bjuden, för att vara artig ibland.

Ja, jag tycker att suget går över rätt snabbt, kanske bara på några dagar. Sedan vill man äta mat som inte innehåller så mycket sött eller kolhydrater utan hellre grönsaker, sallader, kött, fisk o.s.v.


Usch, så snäll är inte jag mot omgivningen. Jag äter inget jag avskyr för att vara till lags. Det går utmärkt med en "slät kopp" i det läget.

Jag kämpade mot suget i två veckor innan det avtog alls. Sedan avtog det mer och mer under de kommande månaderna. De första veckorna var jag som galen, tänkte jättekonstiga tankar som att jag kanske ska gå ut och fika och ta MASSA sockerbitar och äta upp. Snacka om desperat. :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav earlydayminer » 2014-04-25 20:37:25

Får ni sug efter rent socker då eller?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Sv: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kok

Inläggav Titti » 2014-04-25 20:40:25

earlydayminer skrev:Får ni sug efter rent socker då eller?

Inte jag. Det stora problemet för mig är vitt mjöl. I kombination med fett och socker kan jag äta så jag mår illa och ändå fortsätta :-(

Tänk "vetemjöl, socker och smör" i en bunke. Och så en sked i det. Eller en baguette med smör och mjukost. Eller...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 20:43:56

Titti skrev:
earlydayminer skrev:Får ni sug efter rent socker då eller?

Inte jag. Det stora problemet för mig är vitt mjöl. I kombination med fett och socker kan jag äta så jag mår illa och ändå fortsätta :-(

Tänk "vetemjöl, socker och smör" i en bunke. Och så en sked i det. Eller en baguette med smör och mjukost. Eller...


:wink:

Sockerkakssmet eller chokladbollar (var på väg att skriva ordet vi brukade använda som yngre då vi ofta gjorde chokladbollar).

Jag tycker också mycket om pasta och ris och mackor med mycket smör och goda pålägg, rostbröd med smör och marmelad, det är gott det. :wink:

Som tur är har jag i alla fall något inbyggt stopp så att jag bara kan äta till en viss gräns, jag äter inte så mycket att jag mår illa.
Senast redigerad av Wine 2014-04-25 20:46:28, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav earlydayminer » 2014-04-25 20:46:15

Titti skrev:
earlydayminer skrev:Får ni sug efter rent socker då eller?

Inte jag. Det stora problemet för mig är vitt mjöl. I kombination med fett och socker kan jag äta så jag mår illa och ändå fortsätta :-(

Tänk "vetemjöl, socker och smör" i en bunke. Och så en sked i det. Eller en baguette med smör och mjukost. Eller...


Oj då! Det vill jag inte tänka på just nu, blev faktiskt lite illamående. :-)Happy

Jag får heller inget sug efter rent socker, men jag kan definitivt känna mig tröttare när jag äter mindre kolhydrater. Det känns som en naturlig reaktion då jag är uppvuxen på i princip kolhydrater och protein. Mycket lite fett, men det äter jag mer av nu. Nötter (helst valnötter), frön (helst solrosfrön) och fisk (helst makrill och lax) är mina största källor för det fett jag får i mig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav earlydayminer » 2014-04-25 20:48:26

Wine skrev:
Titti skrev:
earlydayminer skrev:Får ni sug efter rent socker då eller?

Inte jag. Det stora problemet för mig är vitt mjöl. I kombination med fett och socker kan jag äta så jag mår illa och ändå fortsätta :-(

Tänk "vetemjöl, socker och smör" i en bunke. Och så en sked i det. Eller en baguette med smör och mjukost. Eller...


:wink:

Sockerkakssmet eller chokladbollar (var på väg att skriva ordet vi brukade använda som yngre då vi ofta gjorde chokladbollar).

Jag tycker också mycket om pasta och ris, och mackor med mycket smör och goda pålägg, rostbröd med smör och marmelad, det är gott det. :wink:

Som tur är har jag i alla fall något inbyggt stopp så att jag bara kan äta till en viss gräns, jag äter inte så mycket att jag mår illa.


Nej, inte jag heller! Det är nog en härlig portion protein jag får i mig och äter i princip bara fullkorn. Det är också havregrynsgröt varje morgon! :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-04-25 20:56:48

earlydayminer skrev:
Wine skrev:
Titti skrev:Inte jag. Det stora problemet för mig är vitt mjöl. I kombination med fett och socker kan jag äta så jag mår illa och ändå fortsätta :-(

Tänk "vetemjöl, socker och smör" i en bunke. Och så en sked i det. Eller en baguette med smör och mjukost. Eller...


:wink:

Sockerkakssmet eller chokladbollar (var på väg att skriva ordet vi brukade använda som yngre då vi ofta gjorde chokladbollar).

Jag tycker också mycket om pasta och ris, och mackor med mycket smör och goda pålägg, rostbröd med smör och marmelad, det är gott det. :wink:

Som tur är har jag i alla fall något inbyggt stopp så att jag bara kan äta till en viss gräns, jag äter inte så mycket att jag mår illa.


Nej, inte jag heller! Det är nog en härlig portion protein jag får i mig och äter i princip bara fullkorn. Det är också havregrynsgröt varje morgon! :D


Havregrynsgröt är jättebra att börja dagen med, man håller sig mätt länge och det är bra för kolesterolet. Själv äter jag dock inte havregrynsgröt.

Jag tror jag tillhör gruppen individer som är känsliga för kolhydrater så jag drar ned på kolhydratintaget och äter mer fett och protein istället, har heller inga problem med mättat fett.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in