Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Batman » 2014-01-07 23:18:49

Automaton skrev:Jag skriver aldrig meddelanden till några heller då jag inte pallar med normen att killar måste skriva. (för det mesta är det så)

Det lät nästan för bra för att vara sant :-)018
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav earlydayminer » 2014-01-07 23:23:04

Det går bara att prata med tjejer om man är ultraobjektiv, rationell och absolut inte ger några som helst vibbar att det finns något som helst intresse till något annat än en bekantskap som kanske håller ett par veckor i kvartalet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Moggy » 2014-01-07 23:37:43

Automaton skrev: Har givit ett nej till många feta/fula/fuglies även om de har vart helt underbara vänner, Jag kan helt enkelt inte få känslor för en tjej om de inte har vissa kroppsliga drag jag gillar. Jag har en solid typ som jag bara blir intresserad av, resten sållar jag bort.


Fuglies är inte nåt speciellt trevligt uttryck att använda om andra.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Automaton » 2014-01-07 23:45:24

antonius skrev:@Automaton, du är en så nice kille, du måste nog bli lite mer "bad boy" och kanske inte grubbla så mycket, alla tjejer du träffar ska du ju inte gifta dig, skaffa villa, hund och barn med, inte med en gång iaf. En del blir väl lite av ett "övningsfält" om du förstår, dom tänker nog samma ibland... :-)063


Men tusan kan ju inte inkräkta på dina revir heller @Antonius :)

Du har dock rätt att det leder nästan ingenstans att försöka vara the "good guy" de blir expresståget till friendzone stationen.

Fast klarar mig rätt så bra, lider inte precis av ensamheten eller så. Och sex är ingen livsnödvändig sak för mig heller, räcker för det mesta att höra kamraternas erfarenheter så får jag bilda min uppfattning av det därifrån. Jag trivs bra med mig själv och min ensamhet även om man ibland får lite utbrott :)
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav antonius » 2014-01-07 23:58:16

Automaton skrev:Men tusan kan ju inte inkräkta på dina revir heller @Antonius

Klarar mig rätt så bra, lider inte precis av ensamheten eller så. Och sex är ingen livsnödvändig sak heller, räcker för det mesta att höra kamraternas erfarenheter så får jag bilda min uppfattning av det därifrån. Även om den blir en väldigt dålig en...


Din tid kommer, var lugn för det, du är ett kap, dom måste bara fatta det... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Automaton » 2014-01-08 0:04:03

antonius skrev:
Automaton skrev:Men tusan kan ju inte inkräkta på dina revir heller @Antonius

Klarar mig rätt så bra, lider inte precis av ensamheten eller så. Och sex är ingen livsnödvändig sak heller, räcker för det mesta att höra kamraternas erfarenheter så får jag bilda min uppfattning av det därifrån. Även om den blir en väldigt dålig en...


Din tid kommer, var lugn för det, du är ett kap, dom måste bara fatta det... :-)005


Jag beundrar din till synnerligen oändliga optimism @Antonius även fast vi har helt olika förhållningar till detta. 8)

Ett tips till trådstartaren är att försöka undvika att låta desperat i dina meddelanden/konversationer. Desperation är som kryptonit för tjejer/kvinnor av mina egna erfarenheter när jag har iakttagit folk som försöker ragga/dejta vad man nu kallar det.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Memoria » 2014-01-08 13:34:54

Sadistic skrev:hur blir man 'analyserad' ? förklara? menar du att man ska kolla och värdera utseendet för att sedan berätta det eller mer i form av 'psykolog' behov av andra? förklara


Okej, jag beskrev kanske lite dåligt. Vad jag menade mer eller mindre är att, utrifårn mina egan erfarenheter, så säger tjejer aldrig till om något är fel eller om dom vill något. Dom vill bli så kallat analyserade och att männen i deras liv ska se vad dom vill, tänker och tycker om saken.

Jag kommer ihåg en blocket-annons som min kompis svarade på. Det var en begagnad motorcykel som såldes. Mannen i fråga skrev i blocket, no joke, "Säljer härmed min hoj då 'gör som du vill' inte betydde vad jag trodde när jag frågade tjejen om jag fick köpa den i början". Där har vi ett exempel på mannen trodde på fult allvar att tjejen inte brydde sig, men när han väl köpte den (vilket han berättade för min kompis) blev tjejen eld i lågor förbannad för att han inte förstod henne då hon "sa nej".

Ett annat exempel är min mor, eller var min mor innan jag fick diagnosen och hon ändrade sig lite grann för att hjälpa mig (Jag älskar min mor, som ni kan förstå). Innan när hon och far bjöd på kaffe så drack oftast både hon och han kaffet snabbare medan jag sörplade sakta men säkert. När hon var klar och farsan höll fortfarande på med kaffen och jag med mitt satt hon väldigt länge och höll hårt om kaffekoppen. Sa inget, gjorde inget förutom att kanske titta runt omkring istället och till slut stormade hon ut och sa "Ja, men jag kan väl hämta kaffe själv då!". Alltså förväntade hon sig att vi skulle se på henne, och direkt veta att hon ville ha mer kaffe.

Jag har några till exempel men jag orkar inte skriva nu då jag ska lägga mig inför jobbet inatt. Men jag hoppas jag förklarade bättre. Naturligtvis är inte alla tjejer så som jag beskriver, men många är.
Memoria
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-03-17

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 16:27:08

Memoria skrev:
Sadistic skrev:hur blir man 'analyserad' ? förklara? menar du att man ska kolla och värdera utseendet för att sedan berätta det eller mer i form av 'psykolog' behov av andra? förklara

Ett annat exempel är min mor, eller var min mor innan jag fick diagnosen och hon ändrade sig lite grann för att hjälpa mig (Jag älskar min mor, som ni kan förstå). Innan när hon och far bjöd på kaffe så drack oftast både hon och han kaffet snabbare medan jag sörplade sakta men säkert. När hon var klar och farsan höll fortfarande på med kaffen och jag med mitt satt hon väldigt länge och höll hårt om kaffekoppen. Sa inget, gjorde inget förutom att kanske titta runt omkring istället och till slut stormade hon ut och sa "Ja, men jag kan väl hämta kaffe själv då!". Alltså förväntade hon sig att vi skulle se på henne, och direkt veta att hon ville ha mer kaffe.

Jag har några till exempel men jag orkar inte skriva nu då jag ska lägga mig inför jobbet inatt. Men jag hoppas jag förklarade bättre. Naturligtvis är inte alla tjejer så som jag beskriver, men många är.

Du ska veta att du inte är ensam med att inte förstå NT tjejer/kvinnor.
Även NT killar/män har svårt att första andra NT tjejer/kvinnor.
Kanske har du hört Män är från Mars och kvinnor från Venus ?
Det är både en bok och ett talesätt.
Så det kanske kan vara lite skönt att veta.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Mawid87 » 2014-01-08 19:12:25

cc33314 skrev:Som titeln säger hur gör man som kille med asperger för att prata med tjejer med eller utan asperger, främst på internet? Och är det en korrekt uppfattning att tjejer har det enormt mycket lättare att skaffa en partner än killar har?


När jag var yngre för ca 7 år sedan hade jag verkligen oflyt med tjejer. Trodde jag skulle förbli singel hela livet ut. Jag hade en kompis (Han hade inte Asperger) som var riktigt duktig på att charma och få omkull tjejer fast han var dock player och inte av den seriösa sorten. Jag frågade honom hur det gick till.

Kortfattat sa han följande:

1. Tänk dig inte tjejen som att hon är annorlunda, prata och behandla henne precis som hon vore en killkompis.

2. När ni pratar med varandra oavsett om det är över internet eller i verkliga livet, fråga mycket saker om henne, vad gillar hon att göra? intressen? vad hon vill göra i livet etc. Du ska prata mer om henne än att prata BARA OM DIG SJÄLV. Du ska lyssna på vad hon säger och sedan spinner du vidare samtalet om det hon har sagt.

3. Va lugn, självsäker och bjud på dig själv. Va rolig om du nu har humor.

4. Tjejer förväntar sig ofta att killar ska intiativ. Tyvärr är det sanningen. Finns undantag men oftast förväntas det att just du ska gå till handling att göra något fysiskt. Då måste du ju hålla upp ögonen för signaler som hon skickar. Detta antar jag är ett problem för många killar med Asperger. Vi märker inte ofta om en tjej gillar en. Vissa signaler som tjejen kan skicka om hon är intresserad är följande: hon plockar med sitt hår med fingrarna, hon ler mycket, hon skrattar mycket om du nu har humor, hon kanske rör vid dig etc. Det är bara att chansa och lägga in en stöt. Tänk mindre och våga gå till handling. Du har inget att förlora, det värsta är att du hamnar på ruta ett som du var innan på! Övning ger färdighet.

Bästa tipset är att försöka lära känna tjejer in reality om man nu har några vänner som man vågar gå ut på krogen med eller umgås med andra oavsett vad ni nu hittar på :) Jag tog till mig dom orden min vän sa till mig och det har hjälpt tycker jag :) Dock är jag ingen player som min vän eftersom jag är ute efter något seriöst :)
Mawid87
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-01-08
Ort: Borås

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sadistic » 2014-01-08 20:03:52

Memoria skrev:
Sadistic skrev:hur blir man 'analyserad' ? förklara? menar du att man ska kolla och värdera utseendet för att sedan berätta det eller mer i form av 'psykolog' behov av andra? förklara


Okej, jag beskrev kanske lite dåligt. Vad jag menade mer eller mindre är att, utrifårn mina egan erfarenheter, så säger tjejer aldrig till om något är fel eller om dom vill något. Dom vill bli så kallat analyserade och att männen i deras liv ska se vad dom vill, tänker och tycker om saken.

Jag kommer ihåg en blocket-annons som min kompis svarade på. Det var en begagnad motorcykel som såldes. Mannen i fråga skrev i blocket, no joke, "Säljer härmed min hoj då 'gör som du vill' inte betydde vad jag trodde när jag frågade tjejen om jag fick köpa den i början". Där har vi ett exempel på mannen trodde på fult allvar att tjejen inte brydde sig, men när han väl köpte den (vilket han berättade för min kompis) blev tjejen eld i lågor förbannad för att han inte förstod henne då hon "sa nej".

Ett annat exempel är min mor, eller var min mor innan jag fick diagnosen och hon ändrade sig lite grann för att hjälpa mig (Jag älskar min mor, som ni kan förstå). Innan när hon och far bjöd på kaffe så drack oftast både hon och han kaffet snabbare medan jag sörplade sakta men säkert. När hon var klar och farsan höll fortfarande på med kaffen och jag med mitt satt hon väldigt länge och höll hårt om kaffekoppen. Sa inget, gjorde inget förutom att kanske titta runt omkring istället och till slut stormade hon ut och sa "Ja, men jag kan väl hämta kaffe själv då!". Alltså förväntade hon sig att vi skulle se på henne, och direkt veta att hon ville ha mer kaffe.

Jag har några till exempel men jag orkar inte skriva nu då jag ska lägga mig inför jobbet inatt. Men jag hoppas jag förklarade bättre. Naturligtvis är inte alla tjejer så som jag beskriver, men många är.


Jag har varit med om killar som är precis så också, det är inte direkt något som tjejer är ensamma om hehe. Handlar mer om uppfostran skulle jag tro :) Vissa förväntar sig servering och upp passning beroende på scenarion och hur dom har haft det hemma. Ett bra exempel där är att i min familj, visst vi äter vid samma bord men när maten är uppäten så går vi därifrån. Medans hos min pojkvän är det dödsfel att gå ifrån matbordet innan alla ätit klart, man ska helst också prata en stund efter maten.

Minns även då hans mor var heligt arg på honom, då han inte tog alla matkassor själv utan lät mig bära. Jag har alltid lärt mig att man ska hjälpa varandra när man handlar, den som betalar ska inte behöva packa etc.

och det där med blocket annonsen, det är ju jättesvårt att veta vilken situation det varit i? tänk om dom bråkat och sedan säger hon kyligt/sarkastiskt att han får göra vad han vill. Världen är inte svart/vit, finns många nyanser och färger. Hade väl inte ifrågasatt om det hade varit en personlig händelse hos dig, men nu var det en kompis till dig som hörde ena sidan från blocket? ( visst uppfattade jag det rätt? )

Hursom, ju mer man 'alienifierar' varandra desto svårare kommer det alltid vara - för man bygger upp hinder som kanske aldrig skulle ha funnits från början. Många här har skrivit en del vettiga saker som pekar på det :) '

*kön/land/intresse* är alltid såhär!* får vem som helst att backa och tappa intresset.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Memoria » 2014-01-08 23:43:33

Ajajaj, nu försökte jag inte påstå att män är mycket bättre... Menade inget illa mot hela kvinnliga släktet.
Memoria
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-03-17

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sadistic » 2014-01-09 10:20:24

Memoria skrev:Ajajaj, nu försökte jag inte påstå att män är mycket bättre... Menade inget illa mot hela kvinnliga släktet.


Det tyckte jag inte heller? bara det att det känns väldigt mycket som att du drar alla nerför en kant. Ledsen om det verkade som om jag var arg :)
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav KourosGould » 2014-01-10 17:29:54

Du öppnar munnen, gör olika ljud och håller tummarna att det gick bra. Om det inte gick bra så testar du något nytt nästa gång, när du testat olika saker ett hundratal gånger så kommer du kunna använda uteslutningsmetoden. Du tar bort alla alternativ som gick åt helvete och alla som gick dåligt. Om någon av försöken gick så bra som "helt okej" så betyder det att du var något på spåren, då är det bara att arbeta vidare utifrån dina nyvunna erfarenheter! Om man är uthållig i "trial and error" metoden så kan man bli grym på att skaffa sig tjejer! Men det kan behövas ett starkt, motiverat och målmedvetet psyke för att orka i längden.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Krillo » 2014-01-10 19:30:43

Har aldrig riktigt fattat det där med att man ska ha samma intressen. Van va tråkigt! Ja, jag är musiker och gillar musik, men att diskutera musik med tjejer har jag aldrig någonsin lyckats med, eller varit speciellt intresserad av. Det finns väldigt få kvinnliga musiker, jag tror det hänger ihop liksom. Träning, ja visst, men söker inte heller någon träningfanatiker som inte kan hänga, ta en öl och kolla på ett band. Träning och kultur verkar vara väldigt olika. Man kan tydligen inte vara intresserad av båda. :-)063
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Charlie72 » 2014-01-10 19:44:11

Är det inte bara o prata med dom, börja med en komplimang eller dra ett skämt, sen rullar det ju bara på?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Biskswe » 2014-01-10 20:36:55

Hej

Tänker skriva lite tips på karaktärer (killar) som är populära bland tjejer.

1.
Glada typen, killen som inte ser så bra ut men, men hans charm och trevliga sätt väger upp hans yttre. vet en kille som är lite överviktig.
Men är alltid väldigt glad och det är en kul kille att snacka med, han brukar alltid hamna i centrum och tjejer dras till honom, har sätt riktigt fina tjejer han är ihop med så man undrar va fan... ;:)
: så charm, utstrålning och ett trevligt glatt humör kommer man grymt långt med.

2.
Stilige Rikard
en bekant till mig har varken personlighet eller utstrålning, men det vägs upp med att han är stilig, tjejer raggar på honom, inte många killar som får uppleva tjejer som raggar på dom.
: Ren tur att han fick utseendet, utan det hade inte tjejer varit intresserade det minsta.

3.
"flum"
Har träffat på killar som inte kan behålla ett jobb, eller har några pengar. Men tjejer har de.
ofta gör de precis det som de känner för, och tar inte tjejer på så stort allvar, typ bryr sig inte så mycket om tjejen de är ihop med. Tjejer kommer och går attityd.
De kan ragga på deras flickväns kompis då deras flickvän är med, på något sätt vill tjejen ej förlora honom så tjejerna följer killen på något skumt sätt.

Men i grunden går tjejer på Social status väldigt mycket.



Sedan finns det så mycket kvinnor och alla är olika. så det finns någon till alla..... man måste bara ut och söka.


Sedan att bli avvisad av tjejer 511 gånger utan att ta illa upp, eller tappa självförtroendet. där ligger stora utmaningen för killar...ta det inte allvarligt/personligt

Var ute på krogen och det var väldigt trångt vid baren, där sa jag hej till en tjej som vände ryggen till mig direkt.. hon svarade inte ens..... i såna lägen måste man kunna släppa och inte tänka mer på den nobben...utan bara NÄSTA :)

TS
glöm inte att tjejer inte bara är underbara varelser utan de kan också vara problem...tro mig I have a ex wife :) ett samtal från henne kan förstöra hela dagen P
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav LordNelson » 2014-01-10 20:54:47

Biskswe skrev:ett samtal från henne kan förstöra hela dagen

Vad säger hon?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Biskswe » 2014-01-10 22:22:56

Vad säger hon?


Var menat lite som skämt, men då vi har barn tillsammans kräver det lite planering.
Mitt underbara ex kan förändra förutsättningarna för hela veckan med ett samtal :) delad vårdnad.

Precis som i vilken relation som helst måste man värdera vad just den specifika saken är värd.
exp. om din partner har en tendens att slänga kläder överallt i lgh, så får man värdera hur hård strid man ska ta angående den saken.
Hur allvarligt är det?? att det ligger kläder lite här och där.
Kan man leva med det, går det att få personen att ändra sig ??

Ska inte sväva ut för mycket från tråd ämnet.
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Biskswe » 2014-01-10 22:42:14

Tänkte tipsa om en bra grej.

Om du har svårt att snacka med tjejer, öva genom att gå in i en klädaffär, alltid någon snygg tjej som arbetar där.
Be henne om hjälp.
vad är inne nu ??
vilka kläder tror du skulle passa mig ?
kan du hämta lite saker jag kan prova ?
hur tycker du jag ser ut i, passar jag i detta ?+
osv..
säg tack till henne, visa att du uppskattar att hon hjälper dig.
om hon ler le tillbaka.
försök med lite ögon kontakt.

kan va bra sätt att öva med att prata med tjejer.. hon kommer ju inte att vara otrevlig eller sänka ditt självförtroende.

OBS . tänk på att hon bara gör sitt jobb och att vara hjälpsam och trevlig är hennes jobb.
Det betyder inte att hon skulle vara intresserad av dig.


Frisören brukar kunna snacka också om man säger så :)


Krog och uteliv skulle jag säga är ett dåligt ställe att öva sociala färdigheter. tycker jag .
Biskswe
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-12-26
Ort: Göteborg

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav nallen » 2014-01-11 1:15:49

Charlie72 skrev:Är det inte bara o prata med dom, börja med en komplimang eller dra ett skämt, sen rullar det ju bara på?

Nej, nej.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-11 1:58:27

Social interaktion inbegriper många saker. Alla kanske inte är uppenbara.

Säger man ge komplimang så innebär det implicit även timing, tillfälle, relevans för personen, om man är på samma våglängd (speglat kroppsspråk), kroppsuttryck (vänd bort/till/leende etc), vad mottagaren tror men ej säger osv.

Säger någon digital-TV så innebär det på samma sätt färgkodning (sRGB?), vyförhållande (16:9), videokodning (mpeg-4), tillgångskodning (boxer?), linjekodning (OFDM) osv..

Alltså ett begrepp innebär oftast ett klusterbegrepp som innefattar väldigt många underbegrepp. För att behärska begreppet måste man ha tillräcklig insikt i det de bygger på, beroende på situation.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav cc33314 » 2014-01-31 22:51:16

Det bästa är att slappna av och vara sig själv och glida på, säga det som känns rätt, göra det som känns bäst, som att känna kärlek osv.

Glid genom livet, mycket skönt.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Alyona » 2014-02-01 17:09:15

Det tog två månaders hintar som jag inte uppfattade med min sambo.Han fick vara mer rättfram för att jag skulle koppla.Han lyckades genom att vara en bra kompis för min del.Att vara pålitlig och trevlig då fanns förutsättningen för min del.Sedan blev det mer känslor till slut och förhållande och sambo.
Har inget jättebra råd förutom att vara trevlig och bra kompis.Vi träffades på en daglig verksamhet av alla möjliga platser.Vi har bägge asperger så missförstånd händer ibland men ser det inte som en nackdel ändå.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav kjwkjw » 2014-02-01 17:30:52

cc33314 skrev:Och är det en korrekt uppfattning att tjejer har det enormt mycket lättare att skaffa en partner än killar har?



ja. killar ska vara raggande. för tjejer är det ok att vara personlighetslös, blyg, mes o ful. är du det som kille är du körd.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in