Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav cc33314 » 2014-01-05 15:10:59

Som titeln säger hur gör man som kille med asperger för att prata med tjejer med eller utan asperger, främst på internet? Och är det en korrekt uppfattning att tjejer har det enormt mycket lättare att skaffa en partner än killar har?
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Batman » 2014-01-05 15:16:45

Är du intresserad av partner eller bara att kontakt med?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sadistic » 2014-01-05 15:18:37

Hmm, bara prata med dom?

Tror ofta det stora hindret mellan personer är att dom ser könen som ett hinder från att kunna prata med varandra, om man bara ignorerar den biten och umgås med personen som om dom vore vemsomhelst så blir det lättare.

Tjejer har det lättare att skaffa partner, det tycker jag. Men beror också mycket på individen, om jag ska prata utifrån mig själv så har jag enormt svårt att veta vad den andra personen egentligen tycker om mig. Så jag tutar ock kör, om det händer nånting mer - Är det som att få strips till ens hamburgare. Alltid trevligt med lite tillägg ;)
( då menar jag att om det blir något mer utöver vänskap så är det jätte kul! )

Som tjej med AS har jag alltid haft problem att veta om killar tycker om mig lite extra, till den gräns att man känner sig korkad ibland. första pojkvännen jag hade stötte på mig i ca 1 månad innan jag stannade upp och 'Väääääänta lite?'. Pojkvän nr 2 så blev min bästa kompis less på mig och slg mig över huvudet och sa ' MEN VAFAN! SER DU INTE ATT HAN ÄR TOKIG I DIG! '. Sista pojkvännen så tog det bara en vecka haha, men då hade vi varit vänner en längre stund över internet. ( det är en komisk historia i sig ).

Tja, så mitt tips är väl egentligen att vara sig själv, prata som med vilken individ som helst, och se sedan vart det bär? och framförallt, ha tålamod både för tid och möjliga missförstånd som kan ske inkom AS spektrat xD
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav TotteLin » 2014-01-05 15:23:57

Som HS kan jag se samma problem. Hur skall jag "stöta på" eller uppfatta signaler.

Känner igen mig mycket i Sadistic´s "berättelse"

Jag vet inte riktigt hur jag skall agera!! så det är nog inte könsbundet (tjej/kille) utan det handlar mera om hur du uppfattar vad andra säger och hur du kanske missar signalerna ... oavsett könstillhörighet

Hur mycket skall man berätta om AST och När eller skall man låta dom själva upptäcka det ...
Så många av oavsett sexualitet har nog samma problem.

Vi får väl starta en utbildning .... :-)063
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-06 19:27:35

Finns ju tyvärr väldigt många fördomar om AS och folk med diagnoser i allmänhet.
Har lyckats skrämma bort majoriteten,
av mina bekanta och även fått uppleva hur de börjat behandla mig annorlunda.
Jag har tyvärr inget tips på hur du ska göra när du pratar med tjejer , även fast jag är tjej.
Mitt tips är att du försöker hitta någon med samma intresse och försöka lära känna henne på det sättet..
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-06 20:49:21

jag tror Sadistic är något på spåret.
"Tror ofta det stora hindret mellan personer är att dom ser könen som ett hinder från att kunna prata med varandra, om man bara ignorerar den biten och umgås med personen som om dom vore vemsomhelst så blir det lättare."
Tycker du att personen verkar trevlig så håll kontakten och kommunicera. Skulle känslor uppstå hos er så är det ett plus. Annars har du fått en bra vän och det är inte att förakta.
Men jag kanske har missförstått hela tråden. :-)006
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 0:53:30

Mountain_lion skrev:jag tror Sadistic är något på spåret.
"Tror ofta det stora hindret mellan personer är att dom ser könen som ett hinder från att kunna prata med varandra, om man bara ignorerar den biten och umgås med personen som om dom vore vemsomhelst så blir det lättare."
Tycker du att personen verkar trevlig så håll kontakten och kommunicera. Skulle känslor uppstå hos er så är det ett plus. Annars har du fått en bra vän och det är inte att förakta.
Men jag kanske har missförstått hela tråden. :-)006

Du har rätt mountain_lion, det är stor skillnad med att umgås med någon på nätet.
Man blir mer anonym och kan gömma sig och sina små "egenheter" bakom en skärm.
Kruxet kommer ju senare om man mot förmodan skulle vilja träffas IRL, alltså i verkliga livet.
Men, jo jag erkänner att det kan vara krångligt att umgås med någon av motsatta könet.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav ElisabetC » 2014-01-07 4:41:36

Bara prata på. Var dig själv.

En kille som är sig själv och står upp för den han är kommer långt. Ty självförtroende är en stor pusselbit..

Get'em, tiger ;).
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sadistic » 2014-01-07 8:36:49

Skrämde vi iväg TS?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Memoria » 2014-01-07 10:00:06

Det är frågan som tar död på mig också...

jag får hela tiden dubbla budskap från kvinnor. Utan att överdriva ett dugg har detta hänt mig flera hundratals gånger: En tjej säger åt mig att prata med mig som hon vore en kille, behandla henne "jämlikt" Sedan två meningar senare kan hon direkt resa sig ur stolen och säga "Du behandlar inte mig som en kvinna, din tölp!" (Något mildare skriver där). Sen när jag pratar med henne som kvinna och behandlar henne så blir hon arg för att jag inte behandlar henne jämlikt.

Samtidigt, med min aspergers, är jag urusel på att läsa av kvinnor. Om "vanliga män" har problem med det, så kan ni föreställa er hur det är med mig... Kändes lite dumt att skriva nu när detta är ett aspergers forum... *D'oh*

Dock så verkar det som, enligt mig och några av mina vänner, att kvinnor generellt (alltså inte alla) vill bli analyserade och att vi män ska kunna läsa tankar och veta vad vi ska göra utan att fråga... Det är omöjligt för mig.

Nu menar jag dock mer om kvinnor jag försöker få ett förhållande med, inte med enbart vänner. För mina kvinnliga vänner, de få jag har, förstår mig och det är inget sexuellt mellan oss och dom har redan förhållanden.
Memoria
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-03-17

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 10:36:46

Memoria skrev:Det är frågan som tar död på mig också...

jag får hela tiden dubbla budskap från kvinnor. Utan att överdriva ett dugg har detta hänt mig flera hundratals gånger: En tjej säger åt mig att prata med mig som hon vore en kille, behandla henne "jämlikt" Sedan två meningar senare kan hon direkt resa sig ur stolen och säga "Du behandlar inte mig som en kvinna, din tölp!" (Något mildare skriver där). Sen när jag pratar med henne som kvinna och behandlar henne så blir hon arg för att jag inte behandlar henne jämlikt.

Samtidigt, med min aspergers, är jag urusel på att läsa av kvinnor. Om "vanliga män" har problem med det, så kan ni föreställa er hur det är med mig... Kändes lite dumt att skriva nu när detta är ett aspergers forum... *D'oh*

Dock så verkar det som, enligt mig och några av mina vänner, att kvinnor generellt (alltså inte alla) vill bli analyserade och att vi män ska kunna läsa tankar och veta vad vi ska göra utan att fråga... Det är omöjligt för mig.

Nu menar jag dock mer om kvinnor jag försöker få ett förhållande med, inte med enbart vänner. För mina kvinnliga vänner, de få jag har, förstår mig och det är inget sexuellt mellan oss och dom har redan förhållanden.
Detta är inte menat att skrämma eller avskräcka men det ska tydligen finnas studier som visar att tjejer/kvinnor redan efter 5 sekunder bedömt om en kille är värd att satsa på.

Det är betydligt vanligare att en kille/man hamnar i "friendzon" alltså vänskapszonen även utan AS-diagnos.
Har man väl hamnat där så är det svårt att komma vidare... Är ett mycket vanligt förekommande problem även hos killar/män utan AS-diagnos alltså NT.

En reflektion i all välmening menat att "peppa" eller i alla fall belysa problemet, vet dock inte om det var ett så lyckat försök...
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav nallen » 2014-01-07 10:48:55

AustenAnnie skrev:[D]et ska tydligen finnas studier som visar att tjejer/kvinnor redan efter 5 sekunder bedömt om en kille är värd att satsa på.

Då kan man ju fråga sig varför de inte kan tala om det efter 6 sekunder, så att man vet vad som gäller och kan ge upp och fortsätta med någon annan.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 11:09:34

nallen skrev:
AustenAnnie skrev:[D]et ska tydligen finnas studier som visar att tjejer/kvinnor redan efter 5 sekunder bedömt om en kille är värd att satsa på.

Då kan man ju fråga sig varför de inte kan tala om det efter 6 sekunder, så att man vet vad som gäller och kan ge upp och fortsätta med någon annan.

Möjligen är detta fenomen mer sällan förekommande hos tjejer/kvinnor med AS-diagnos men det varierar säkert även där. Tror dock det är mer vanligt hos NT tjejer/kvinnor.
Antar att det till stor del skulle kunna förklara problematiken, sedan tror jag även det är genetiskt betingat.

Kvinnan väljer den man/kille som sägs ha bäst anlag och gener för att få en så hälsosam och stark avkomma som möjligt. Finns studier även på detta och inser nu hur illa detta framställs.

Med detta sagt så vill jag på intet sätt påstå att det är omöjligt för killar/män med AS att hitta en lämplig kvinna/tjej. Finns ju många par som krossar myten eller fördomen som jag just beskrivit.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav cc33314 » 2014-01-07 11:18:03

Tack för tipsen allihopa, jag har också gjort så att jag lär mig genom att prova mig fram. Jag kör på på en dejtingsida och har skrivit hundratals mail där jag skrivit olika saker, till slut har jag lyckats få några tjejer att prata med mig och jag lär mig massor.

Det handlar om att göra VÄLDIGT många försök, inte ge upp om du blir nobbad, släppa den tjejen och gå vidare, sedan också att inte direkt säga dina känslor, kör ditt race, var dig själv till 100%

Dölj aldrig något, var dig själv, positiv kärlek lugn extas allt positivt + bry dig om tjejen, var retorisk och snäll, mjuk, lite retsam, diplomatisk, våga säga vad du tycker, var ärlig osv.

Det är statistik, det finns kanske 0.1% chans att du får en partner per försök du gör, så gör tusen försök så kommer du statistiskt sett hitta någon...

Var positiv tro på dig själv och säg det som känns rätt...sedan låt tjejen avgöra, tycker hon inte om dig för den du är så är hon inte värd din tid, släpp, förlåt och gå vidare då...

Prata med många tjejer, inte bara en, om det kraschar med den så måste du kunna gå vidare till nästa direkt, allt detta låter hårt jag vet men detta är ett spel och djungelns lag råder, den starkaste överlever, du har inte tid att vara desperat och jaga en tjej som nobbar dig...

Ha en trevlig dag allihopa!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-07 13:12:16

Memoria skrev:jag får hela tiden dubbla budskap från kvinnor. Utan att överdriva ett dugg har detta hänt mig flera hundratals gånger: En tjej säger åt mig att prata med mig som hon vore en kille, behandla henne "jämlikt" Sedan två meningar senare kan hon direkt resa sig ur stolen och säga "Du behandlar inte mig som en kvinna, din tölp!" (Något mildare skriver där). Sen när jag pratar med henne som kvinna och behandlar henne så blir hon arg för att jag inte behandlar henne jämlikt.


Om motparten ger flera budskap som inte stämmer med vad som faktiskt händer så är det väl en hint om att man måste tänka om och göra något som inte alls är i linje med vad som sägs vara korrekt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sadistic » 2014-01-07 13:26:55

Memoria skrev:Det är frågan som tar död på mig också...

jag får hela tiden dubbla budskap från kvinnor. Utan att överdriva ett dugg har detta hänt mig flera hundratals gånger: En tjej säger åt mig att prata med mig som hon vore en kille, behandla henne "jämlikt" Sedan två meningar senare kan hon direkt resa sig ur stolen och säga "Du behandlar inte mig som en kvinna, din tölp!" (Något mildare skriver där). Sen när jag pratar med henne som kvinna och behandlar henne så blir hon arg för att jag inte behandlar henne jämlikt.

Samtidigt, med min aspergers, är jag urusel på att läsa av kvinnor. Om "vanliga män" har problem med det, så kan ni föreställa er hur det är med mig... Kändes lite dumt att skriva nu när detta är ett aspergers forum... *D'oh*

Dock så verkar det som, enligt mig och några av mina vänner, att kvinnor generellt (alltså inte alla) vill bli analyserade och att vi män ska kunna läsa tankar och veta vad vi ska göra utan att fråga... Det är omöjligt för mig.

Nu menar jag dock mer om kvinnor jag försöker få ett förhållande med, inte med enbart vänner. För mina kvinnliga vänner, de få jag har, förstår mig och det är inget sexuellt mellan oss och dom har redan förhållanden.


Det låter som du dras till en viss sorts person som verkar vara väldigt omständiga ._.
Jag menar, det låter som uppmärksamhets sökare som försöker komma dig närmare, men egentligen vill bli behandlad som ... ja, 'flickor'. Jag hade en vännina som var så men steget värre. Hon gjorde ALLT för uppmärksamhet, sa saker som 'lät' rätt i andras öron men egentligen var sådant hon inte ville. Så det blev ofta att hon kunde bli sur över saker 'mellan raderna' som aldrig sas eller gjordes. Vilket gjorde det hemskt HEMSKT knepigt.

Jag har i allmänhet svårt att förstå tjejer själv, jag föredrar killar. Dom är mer rättframma och vad jag tycker, lojala. Tjejer brukar ha tendenser att sura bakom ryggen och snacka skit istället för att gå rakt på sak ' Jag är arg på dig, för du gjorde detta!'. Utan det är som att dom vill göra onda planer för att hämnas som bäst. ( Alla tjejer är inte så, men många jag mött har sådana tendenser och dom brukar inte bli långlivade i min bekantskapskrets. ) - Tror det handlar mer om sättet dom umgås på och gör, ibland känns 'tjej-lagar' som något nästan religöst( iofs vissa killar också, typ populära osv).

hur blir man 'analyserad' ? förklara? menar du att man ska kolla och värdera utseendet för att sedan berätta det eller mer i form av 'psykolog' behov av andra? förklara :)

Jag och mina kompisar snackar ofta, skämtet att jag är en man dyker ofta upp. Eftersom jag tänker inte riktigt som andra tjejer tydligen? Vilket gör mig lite förvirrad. Vad är det som gör mig anorlunda på så sätt? annat än att jag råkar gilla 'nördiga' saker som generellt anses vara mans grejer :P
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Sjuckert » 2014-01-07 16:02:46

Sadistic skrev:Tror ofta det stora hindret mellan personer är att dom ser könen som ett hinder från att kunna prata med varandra, om man bara ignorerar den biten och umgås med personen som om dom vore vemsomhelst så blir det lättare.

Det här håller jag med om! Om man hänger upp sig på tanken att tjejer är svåra att prata med så... ja, då kanske de blir svåra att prata med.

Med det sagt har jag personligen lättare att umgås med killar än andra tjejer, för jag får större utrymme att vara mig själv och behöver inte passa in i någon "tjejroll". Det betyder inte nödvändigtvis att tjejer är knepiga. :-)Happy Jag skulle säga att man kan komma rätt långt bara på att behandla en tjej som en människa, helt enkelt. Varför krångla till det?
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav antonius » 2014-01-07 16:13:15

Vet en som ofta gick fram till tjejerna på nattkubbarna och bara gjorde en lätt huvudskakning i riktning mot utgången och faktum är att han fick mest ligga av oss allihopa, men det är klart han var snyggast av oss med... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Automaton » 2014-01-07 17:42:36

Dejting sidor på nätet är det rent utseende man går efter, precis som nån nämnde tidigare med genetiska anlag så är det så simpelt.

Tjejer behöver oftast inte ens skicka några meddelanden, det bara strömmar in. Fick ta en titt i min kamrats glada pannkakan konto och det var helt sjukt hur mycket meddelanden hon fick, de flesta dock i stil. "Hey snygg du är!!! Ligga?" :-)003

Skit i det där med brudar och gå inte på något jävla rosa fluffsnack om att det finns nån för alla, ibland är man bara så förbaskat retarded,ful,missanpassad att det kommer inte att gå hur man än försöker.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Intressant » 2014-01-07 17:58:23

Automaton skrev:Dejting sidor på nätet är det rent utseende man går efter, precis som nån nämnde tidigare med genetiska anlag så är det så simpelt.

Tjejer behöver oftast inte ens skicka några meddelanden, det bara strömmar in. Fick ta en titt i min kamrats glada pannkakan konto och det var helt sjukt hur mycket meddelanden hon fick, de flesta dock i stil. "Hey snygg du är!!! Ligga?" :-)003

Skit i det där med brudar och gå inte på något jävla rosa fluffsnack om att det finns nån för alla, ibland är man bara så förbaskat retarded,ful,missanpassad att det kommer inte att gå hur man än försöker.


Jag har raka motsatsen, det är jag som sorterar ut en massa mejl. Men då är jag nog relativt bra på det där med tjejer ibland. Kanske för att jag är uppväxt utan pappa, med en ensamstående mamma.

Jag får ofta svar när/om jag skickar något. Men jag är nog intresserad mer av personen, än själva ytan. Något jag lärt mig är att jag är mer lycklig med en bra tjej, än någon som är så snygg som möjligt. Har dejtat modeller och mycket mindre snygga. Det kanske bör prövas, att sänka kraven lite om det inte går så bra. Försök hitta någon som är på samma weirdness skala, så kommer snacket troligen av sig själv.

åh, ja, sluta stressa. Pausa, dansa :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Issa Jesus » 2014-01-07 18:36:05

kvinns som jag tycker, vill ha jämställdhet. det får inte förväxlas med att det antas att de då ska va som i farseérnas bibelversion av mönsterkvinnorna? strikt hållna i församlingen?

____

läs 1 korinthierbrevet kapitel 14, verserna 26-33 & 36-40 så förstår ni sammanhanget som vissa fraktioner velat sänka, dessa verser är mkt viktiga inom bibelkunskapen.

läs 1 korinthierbrevet kapitel 14, verserna 33-36, så förstår vi hur fariseérna ansåg hur kvinnorna skulle va. en hel del fördommar.

obs admin! dessa citat ur bibeln är en kunskap som behövs för att vi ska förstå hur det är upplagt och menat/inte menat, med kvinnsen, relaterat till min bibelkunskap.

källa : http://www.folkbibeln.net/chapter/searc ... kapitel=14

____

tjejjer/kvinnor/damer, önskar ofta bara en sak allesammans, och samma gäller för killarna,
det är att bli accepterade som de är? det är inte meningen att ändra den man gillar, för att ändra deras stil så de blir accepterade i samhället och vänkretsar till kvinnan/mannen, det funkar inte.


ett gott råd ; förhandla, och kompromissa, ge dig, hellre än att såra den du älskar <3

jag har haft två längre förhållanden. ett som mina barn kom till i, fästmön & jag var ihop i sju år.
och ett förhållande, då vi var ihop i ca 5 år.

kompromisser är mkt viktigt, att mötas på halvavägen <3

( ' ' , )

kram!

/magnus.

ps men jag hade fått rådet via kbt, att måsta prioritera mig, för att klara hantera vardagen ds
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-07 21:50:43

@Intressant, dansa?

vad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav Automaton » 2014-01-07 22:44:11

Intressant skrev:Jag får ofta svar när/om jag skickar något. Men jag är nog intresserad mer av personen, än själva ytan. Något jag lärt mig är att jag är mer lycklig med en bra tjej, än någon som är så snygg som möjligt. Har dejtat modeller och mycket mindre snygga. Det kanske bör prövas, att sänka kraven lite om det inte går så bra. Försök hitta någon som är på samma weirdness skala, så kommer snacket troligen av sig själv.

åh, ja, sluta stressa. Pausa, dansa


Jag delar inte din uppfattning, lika bra det. Jag tror inte på det här med att det är insidan som räknas utan att det snarare är en kombination av båda. Har givit ett nej till många feta/fula/fuglies även om de har vart helt underbara vänner. Jag kan helt enkelt inte få känslor för en tjej om de inte har vissa kroppsliga drag jag gillar. Jag har en solid typ som jag bara blir intresserad av, resten sållar jag bort.

Jag skriver aldrig meddelanden till några heller då jag inte pallar med normen att killar måste skriva. (för det mesta är det så)

Dock så finns det många bra tips i denna tråden i alla fall när det gäller nätdejting men också vanlig "dejting" som att man ska aldrig hänga upp sig på en tjej, utan se till att du "keep your options open."
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hur gör man som kille för att prata med tjejer?

Inläggav antonius » 2014-01-07 23:16:20

@Automaton, du är en så nice kille, du måste nog bli lite mer "bad boy" och kanske inte grubbla så mycket, alla tjejer du träffar ska du ju inte gifta dig, skaffa villa, hund och barn med, inte med en gång iaf. En del blir väl lite av ett "övningsfält" om du förstår, dom tänker nog samma ibland... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in