Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 23:41:42

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Hon har publicerat det.

Jonas Terdin uppmanade sin dotter Samantha Terdin att i hemlighet spela in sina lektioner på Gustav Adolfsskolan i Alingsås. Detta för att bevisa stökigheten som skolan förnekade.

Över 20 000 har lyssnat på klippet på Youtube.


http://www.expressen.se/gt/spelade-in-l ... visa-stok/


Jo jag såg det.


Såhär skriver Alingsås kommun på sin hemsida.

Ovan förda resonemang innebär att fotografering, videofilmning m m inte är tillåtet i de av kommunens lokaler som inte är offentlig plats, utan tillstånd krävs för att få foto­grafera, filma osv. Tillstånd krävs då av fastighetsägaren eller nyttjande­rättsinnehavaren.


http://alingsas.se/utbildning-barnomsor ... eofilmning
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 1:47:28

Om man själv deltar i en sammankomst har man rätt att spela in den (alltså ljudet).

Däremot kanske inte att lägga ut det på nätet. Men man borde t ex kunna bifoga i en anmälan till Skolinspektionen, som bevis på hur illa det är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-03 1:54:23

Alien skrev:Om man själv deltar i en sammankomst har man rätt att spela in den (alltså ljudet).

Däremot kanske inte att lägga ut det på nätet. Men man borde t ex kunna bifoga i en anmälan till Skolinspektionen, som bevis på hur illa det är.


Jag visste inte att du hade studerat juridik och avlagt en examen i det. Skolan är ingen offentlig byggnad.

Men hur som helst så här har skolan gjort för att få reda på hur det ligger till om det är lagligt eller olagligt. Och då har dom ändå använt sig utav en jurist.

Frågan har också väckts om huruvida det är tillåtet att publicera ljudupptagningar av det aktuella slaget utan
deltagarnas kännedom. Frågan om själva publiceringen har vi från skolans sida lämnat över till Polisen.


http://www.alingsas.se/sites/default/fi ... -12-30.pdf
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 2:02:00

Bortsett från det juridiska tycker jag inspelningen är helt befogad.

GT skrev:– Jag har haft en dialog med skolan i över ett år angående detta med de har sagt att det inte är några problem, säger han.
[Dottern] har flera gånger berättat att det ibland är så stökigt att man inte kan arbeta.
– Jag har skrivit ett par debattartiklar om detta i Alingsås Tidning och sedan intervjuades rektorn som säger att det finns klara och tydliga regler om att läraren ska ingripa om det är så här, säger Jonas Terdin.
Ord stod mot ord och för att få ett konkret exempel bad han då sin dotter att spela in ett par lektioner på sin mobil.
– Tillslut undrar man vad man ska tro på, så jag sa till min dotter att spela in ett par lektioner så att hon kan bevisa för mig att det är så dåligt
http://www.expressen.se/gt/spelade-in-l ... visa-stok/

Är det så illa så är det lika bra att sluta i den skolan. Om nu lärare och andra elever blir sura på dottern som spelade in.

Föräldrar har krävat att inlgget ska tas bort från Youtube för att det är "integritetskränkande" och de är rädda att deras barn ska kunna identifieras. Typiskt curlarföräldrar. De borde vara mer oroade för att deras barn inte lär sig något och för att just deras barn saboterar lektionerna.

Målet med publiceringen är att läraren ska få uppbackning att gripa in om det blir stökigt på en lektion och, exempelvis, kunna ta datorn från den elev som stör andra.
– Den kultur som odlas i den här skolan, och i många andra, är att barnen ska ta eget ansvar. Men detta visar att alla inte är mogna för det och då måste läraren gripa in. Med stöd från rektor och förvaltning.


Rektorn antyder att det är enbart ett barn och hennes föräldrar som är missnöjda, annars är allt bra.
Enligt henne är de flesta föräldrar nöjda med skolan.
– Det är jättetråkigt att en förälder inte är nöjd, verkligen. Vi får ta en förnyad diskussion om vad vi kan göra för att hjälpa honom och hans dotter så att hon får den bästa skolsituationen som hon kan få.


Jag tror inte det är något som hindrar att fler elever spelar in stökiga lektioner (enbart ljudet) och låter sina föräldrar lyssna på det. Men det gäller förstås bara elever som vill lära sig och blir störda, inte de elever som inte vill lära sig något utan föredrar att bråka, lyssna på musik etc.

Fast det kan ju vara en orsak att ta ifrån eleverna deras mobiler under lektionerna, varken rektor el lärare vill att det ska komma ut hur stökigt det är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 2:07:46

slackern skrev:
Alien skrev:Om man själv deltar i en sammankomst har man rätt att spela in den (alltså ljudet).

Däremot kanske inte att lägga ut det på nätet. Men man borde t ex kunna bifoga i en anmälan till Skolinspektionen, som bevis på hur illa det är.


Jag visste inte att du hade studerat juridik och avlagt en examen i det. Skolan är ingen offentlig byggnad.


Detta är allmänt känt.

Men hur som helst så här har skolan gjort för att få reda på hur det ligger till om det är lagligt eller olagligt. Och då har dom ändå använt sig utav en jurist.

Frågan har också väckts om huruvida det är tillåtet att publicera ljudupptagningar av det aktuella slaget utan
deltagarnas kännedom. Frågan om själva publiceringen har vi från skolans sida lämnat över till Polisen.


http://www.alingsas.se/sites/default/fi ... -12-30.pdf


Ja, det gällde själva publiceringen.

Jag kan tänka mig fler tillfällen där inspelning kan vara viktig. Om en elev mobbas av andra elever el av lärarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-03 2:09:04

Hur som helst är jag glad att aga var förbjudet när jag gick i skolan. Och absolut inget jag vill ska införas igen.
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 2:26:23

Om kommunen och skolan vill lägga locket på så har polisanmälan fått motsatt effekt, nu snackar verkligen folk om detta på nätet. Det är säkert många som håller med denna ledare:

GP skrev:Pappan har tidigare utan resultat påtalat disciplinproblemen för skolledningen och tillsammans med andra föräldrar efterlyst genomtänkta regler för exempelvis användningen av datorer i klassrummet. Till slut bad han sin dotter att göra en ljudinspelning från en lektion.
---
Det intressanta är hur skolledning och förvaltning agerar därefter. En möjlighet skulle ju vara att med ljudklippet som utgångspunkt föra en seriös diskussion kring ordningssituationen i skolan. Är det här en rimlig arbetsmiljö vi erbjuder våra ungdomar? Är det rimligt att ett antal bråkstakar skall förstöra för andra? Vill vi ha en situation där elever sitter och messar fritt via mobiler och datorer på lektioner som är avsedda för helt annat? Har vi ett bra regelverk för att stävja sådana situationer? Har vi ett regelverk överhuvudtaget?

Frågorna som skulle kunna ställas är många liksom möjligheterna till självprövning. Men de frågorna vill varken skolledning eller skolförvaltning ta i. I stället bestämmer man sig för att polisanmäla pappan.
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2014/01 ... -alingsas/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 2:28:58

Lyysa skrev:Man får inte spela in lektioner om man inte frågar alla först, det var eftersom hon gjorde det i hemlighet som det togs bort och de polisanmäldes. Det finns faktiskt lagar som säger att man inte får göra sånt här, det är integritetskränkande.


Även om ingen enskild elev kan identifieras så är det integritetskränkande?

Då borde lagen ändras. Om t ex en elev mobbas av flera andra och utsätts för kränkande tillmälen, då är det alltså den eleven som kränker om hen spelar in det? Annars blir det ju ord mot ord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Bastuper » 2014-01-03 2:36:00

Är precis vad jag varit med om då det gäller särskolan,
snacka om maktmissbruk att tysta ner elever som ser
brister i utbildningen.

Även kyrkan gjorde så här mot mig, tysta ner den som
ville prata ut och reda ut saken.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Bastuper » 2014-01-03 2:36:47

Moggy skrev:Känns även typiskt att lösningen är att polisanmäla och tysta ned de som reagerar på nåt istället för att göra nåt åt situationen.


Denna skola har jag sovit golvlogi på 2001 tror jag. :D
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-03 13:04:56

Alien skrev:
Lyysa skrev:Man får inte spela in lektioner om man inte frågar alla först, det var eftersom hon gjorde det i hemlighet som det togs bort och de polisanmäldes. Det finns faktiskt lagar som säger att man inte får göra sånt här, det är integritetskränkande.


Även om ingen enskild elev kan identifieras så är det integritetskränkande?

Då borde lagen ändras. Om t ex en elev mobbas av flera andra och utsätts för kränkande tillmälen, då är det alltså den eleven som kränker om hen spelar in det? Annars blir det ju ord mot ord.


Från regeringens hemsida angående straffansvar vid olovlig fotografering eller filmning:

Frågor och svar om kränkande fotografering
Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med bland annat förslag till ett nytt brott i brottsbalken - kränkande fotografering. De nya reglerna har trätt i kraft den 1 juli 2013.


Vad är det som blir förbjudet?
Regeringen föreslår att det blir förbjudet att i smyg fotografera eller filma någon som befinner sig på en plats som tillhör hans eller hennes privata miljö eller som annars är avsedd för särskilt privata förhållanden, det vill säga inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

För straffansvar krävs för det första att fotograferingen sker olovligen. Det innebär att den sker utan samtycke eller stöd av uttryckliga tillåtande bestämmelser, som till exempel när det gäller allmän kameraövervakning.

För det andra krävs att fotograferingen sker i hemlighet, vilket - på motsvarande sätt som enligt bestämmelsen om olovlig avlyssning - innebär att den tekniska utrustningen, kameran, antingen hålls helt dold för den fotograferade eller att denne i vart fall är totalt omedveten om att den är igång, till exempel för att han eller hon sover.

Trots att förbudet begränsas till sådan integritetskränkande fotografering som inte ska behöva tålas och bara omfattar olovlig fotografering i hemlighet när den fotograferade befinner sig på någon av de angivna platserna, finns det vissa situationer där den som fotograferar ändå kan anses ha ett berättigat intresse av att göra det.

Därför föreslås ett undantag från straffansvar för en gärning som med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Sådana omständigheter som om fotograferingen sker som ett led i nyhetsförmedling eller i något annat sammanhang av samhälleligt intresse är av stor betydelse vid försvarlighetsbedömningen. Det kan till exempel gälla fotografering i syfte att granska misstänkta missförhållanden i samhället, eller att säkra bevisning om ett pågående brott för att kunna ge bilden till polisen. Sådan fotografering kan behöva ske i hemlighet för att överhuvudtaget komma till stånd. Även fotografering som med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är fullständigt harmlös kan vara försvarlig.

http://www.regeringen.se/sb/d/16768

Det finns alltså ett undantag från straffansvar enligt ovan om inspelningen eller fotograferingen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig, då fotografering eller filmning sker i exempelvis ett sammanhang som kan vara av samhälleligt intresse vilket en inspelning i ett fall som detta torde vara.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav 7twenty7 » 2014-01-03 15:42:02

Lyysa skrev:
Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Nej man får inte filma/spela in andra utan att fråga först även om man inte ska publicera materialet sedan. Man vet aldrig vad man kan fånga upp.

Och jag vet detta med säkerhet, sånt får man lära sig redan i ettan på media linjen.


Då får man lära sig fel i ettan på medialinjen, man får spela in ett samtal så länge man själv deltar i samtalet. Man får däremot inte publicera inspelningen, utan tillstånd från alla som finns med i inspelningen.

http://lawline.se/answers/2988

Sedan hittar jag ingenting i artikeln som säger att detta har blivit polisanmält av kommunen, det står bara att det har blivit anmält men inte vem det har blivit anmält till eller vem som har gjort anmälan.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 15:48:08

Det står bl a här:

Alingsås Tidning skrev:Den beryktade lektionen på GA-skolan har fått stor spridning via youtube. Nu har barn- och ungdomsförvaltningen beslutat att polisanmäla publiceringen.
---
Under måndagen träffade rektorn förvaltningsledningen och kommunjuristen för att diskutera ärendet. En av frågorna som diskuterades under mötet var huruvida det kan vara en brottslig handling att publicera den aktuella ljudupptagningen.

Och Pinola bekräftar också att en polisanmälan har gjorts. Vidare ska även skolan nu se över sina egna regler, enligt rektorn.

– Eftersom elever uttryckt oro för att bli inspelade och utlagda på nätet, behöver skolan se över sina ordningsregler så att vi får möjlighet att utveckla hur man förhåller sig till att inspelningar görs på lektionstid, säger Pinola.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... NGS%C3%85S
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav 7twenty7 » 2014-01-03 15:52:47

Ja, där är det knappast fel att polisanmäla. Jag förstår inte alls vad klippet har på YouTube att göra, det skulle ha stannat inom familjen och överlämnats till skolan som ett bevis.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Huggorm » 2014-01-03 15:55:10

7twenty7 skrev:Ja, där är det knappast fel att polisanmäla. Jag förstår inte alls vad klippet har på YouTube att göra, det skulle ha stannat inom familjen och överlämnats till skolan som ett bevis.
Samma problem finns på en väldig massa skolor så att lägga ut klippet på youtube gjorde att fler kunde inse hur illa situationen faktiskt har blivit. Det blir mycket mera konkret än myndigheternas floskler för att förstå varför våra skolresultat sjunker.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 16:01:46

En kommentar till artikel i Alingsåstidningen:

'Vikarien' i Alingsåstidningen skrev:Dags för föräldrauppror!
Äntligen en som säger som det är! Jag har vikarierat som lärare i en sydsvensk kommun de senaste sex åren och jag kan försäkra alla som följer det här ärende att stöket i skolan är långt värre än vad de flesta tror - eller skolansvariga vill erkänna! Pisarapporten pekade inte bara på dåliga studieresultat utan också dålig ordning, och därmed katastrofal arbetsmiljö för såväl elever som lärare. Det är inget annat än en stor skam att rektorer och skolförvaltningar landet över försöker mörka och dölja verkligheten!


Pappa Jonas själv skrev om den "integritet" som bråkmakarnas föräldrar oroar sig så över:

Jonas Therdin i AT skrev:Kovändning
Varje dag fotograferar och filmar elever varandra med mobiltelefoner i skolan och lägger ut detta på sociala medier. De föräldrar som blivit oroade av mitt initiativ har förmodligen inte varit medvetna om detta. Välkomna in i 2000-talet.

Klippen och bilderna eleverna publicerar är ofta oförargliga och gjorda i samförstånd, men en del upplevs som kränkande och en del är dessutom avsiktligt kränkande. Hittills har skolan och kommunen sagt att barnen själva skall ta ansvar.

Jag och andra föräldrar har, sen 1-1 datorerna och fritt nätverk infördes, krävt att skolan skall ha en policy/regler för vad man får och inte får göra med de digitala verktygen skolan tillhandahåller (datorer och nätverk). Policys avsedda att skydda barnens namn, skydda dem från att utsättas för brott, skydda dem från att utföra brott. Kort och gott; ge dem en trygg skolmiljö som det står i skollagen.

Hittills har rektorn och Barn och Ungdomsförvaltningen inte tyckt att det behövs sådana regler. Nu när skolans och kommunens varumärke fått sig en törn och drabbats av samma typ av aktivitet som barnen lever med varje dag byter plötsligt kommunen ståndpunkt och säger sig vilja titta över sina regler och polisanmäler mig.
Det hade sett snyggare ut om man gjorde detta för att man värnar barnen i skolan och inte för att skydda sitt eget skinn.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 16:15:47

7twenty7 skrev:Ja, där är det knappast fel att polisanmäla. Jag förstår inte alls vad klippet har på YouTube att göra, det skulle ha stannat inom familjen och överlämnats till skolan som ett bevis.


Pappan hade ju redan kontaktat rektor tidigare och ingenting hade hänt. Det behövdes offentliggöras för att sätta större press på skolan.

Här är en insändare om lagligheten:

Arne skrev:4 kap. 9a § Brottsbalken (BrB)
Det är fullt tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att man själv deltar i dialogen. Dottern deltog i dialogen/lektionen/samtalet. Det har ingen betydelse vilken typ av samtal det rör sig om och det är inte heller nödvändigt att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in.
Se 4 kap 9a § BROTTSBALKEN (BrB). Jag tror nog att juristen/-erna som rådde arbetsmiljöansvarig chef, alltså rektorn, att polisanmäla, nu har gjort en rejäl blunder i detta fall.
Enligt PuL råder här också en sk. intressekonflikt. Går enskild att identifiera efter upplägg av ljudupptagning på nätet (Youtube)? Nej!
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-03 16:18:59

Alien skrev:
7twenty7 skrev:Ja, där är det knappast fel att polisanmäla. Jag förstår inte alls vad klippet har på YouTube att göra, det skulle ha stannat inom familjen och överlämnats till skolan som ett bevis.


Pappan hade ju redan kontaktat rektor tidigare och ingenting hade hänt. Det behövdes offentliggöras för att sätta större press på skolan.

Här är en insändare om lagligheten:

Arne skrev:4 kap. 9a § Brottsbalken (BrB)
Det är fullt tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att man själv deltar i dialogen. Dottern deltog i dialogen/lektionen/samtalet. Det har ingen betydelse vilken typ av samtal det rör sig om och det är inte heller nödvändigt att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in.
Se 4 kap 9a § BROTTSBALKEN (BrB). Jag tror nog att juristen/-erna som rådde arbetsmiljöansvarig chef, alltså rektorn, att polisanmäla, nu har gjort en rejäl blunder i detta fall.
Enligt PuL råder här också en sk. intressekonflikt. Går enskild att identifiera efter upplägg av ljudupptagning på nätet (Youtube)? Nej!
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819


Har han även varit i kontakt med skolinspektionen? Innan han publicerade ljudklippet på Youtube?
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-03 16:41:56

Ännu en kommentar, från en annan förälder:

Dags att göra något åt detta. skrev:Min yngste son klarade nätt & jämnt att komma in på gymnasiet. Han var alltid trött & ledsen när han kom hem. Vi pratade med läraren, som sa att han hade "koncentrationsproblem". Inte undra på det - jag besökte skolan oanmäld två gånger. Det var som en mix av derby AIK-Djurgården och rave-party... Sorgligt. Han fick urusla betyg men gymnasiebehörighet. I gymnasiet hade han en annan rektor och andra lärare. Hans slutbetyg därifrån innehöll bara MVG & VG! Stackarn fick lida i tre år i en helt oacceptabel arbetsmiljö. Jag gjorde några valhänta försök att prata med skolledningen, men det gjorde ingen verkan.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819

Och om man nu verkligen har problem med koncentrationen, är ljudkänslig etc, blir det ju ännu värre.

Enligt flickan som spelade in lektionen så var det så här 30% av tiden. Alltså inte jämt så, tackochlov, men illa nog.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-03 16:56:02

Alien skrev:En kommentar till artikel i Alingsåstidningen:

'Vikarien' i Alingsåstidningen skrev:Dags för föräldrauppror!
Äntligen en som säger som det är! Jag har vikarierat som lärare i en sydsvensk kommun de senaste sex åren och jag kan försäkra alla som följer det här ärende att stöket i skolan är långt värre än vad de flesta tror - eller skolansvariga vill erkänna! Pisarapporten pekade inte bara på dåliga studieresultat utan också dålig ordning, och därmed katastrofal arbetsmiljö för såväl elever som lärare. Det är inget annat än en stor skam att rektorer och skolförvaltningar landet över försöker mörka och dölja verkligheten!


Pappa Jonas själv skrev om den "integritet" som bråkmakarnas föräldrar oroar sig så över:

Jonas Therdin i AT skrev:Kovändning
Varje dag fotograferar och filmar elever varandra med mobiltelefoner i skolan och lägger ut detta på sociala medier. De föräldrar som blivit oroade av mitt initiativ har förmodligen inte varit medvetna om detta. Välkomna in i 2000-talet.
...
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819


Ja som sagt, det blir ju löjligt när det i vissa fall inte är så noga med integriteten, och detta gäller ju något som det är angeläget att uppmärksamma andra om.

Man börjar ju mer och mer känna att man inte längre vill nämna att man kommer från Sverige om man är i ett annat land då det börjar kännas pinsamt, "vi" har ofta en rätt så överlägsen attityd och ska undervisa människor i andra delar av världen, i andra länder om vad som är rätt och riktigt och hur man bör leva och så kan inte vuxna människor i Sverige hantera och uppfostra barn och ungdomar och se till att det är ordning och disciplin i skolan. Jag är övertygad om att dåliga skolresultat och bristfälliga kunskaper hos elever i Sverige till stor del beror på just disciplinproblem och att lärare inte har tillräckligt med auktoritet eller mandat att se till att det är ordning och reda i klassrummen m.m. Hur kan det komma sig att man som elev bara kan komma och gå lite som man vill eller att man kan sitta på lektioner och sysselsätta sig med att exempelvis hålla på med mobilen, surfa, spela spel m.m?

Undrar också hur många som får ADHD-diagnos felaktigt just också på grund av att det är stökigt i skolan, inte konstigt om det kan suga musten ur en totalt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-04 2:33:46

En kommentar angående lagligheten och yttrandefriheten:

Farmor Anka skrev:Om jag läst rätt, så gäller polisanmälan just publiceringen på nätet. Förhoppningen är väl då att saken skall leda till allmänt åtal. Detta borde inte följa per automatik; bl a medger personuppgiftslagen (PuL) undantag för journalistisk verksamhet, som avser att "att informera, utöva kritik och väcka debatt om samhällsfrågor av betydelse för allmänheten". För att bedriva ”journalistisk verksamhet” behöver man förvisso inte vara ackrediterad journalist.

Vad sedan en domstol säger om att lägga ut en ljudfil på det sätt som nu skett, är enligt min mening i vårt rättssamhälle fullständigt oförutsägbart. Just nu tycks det vara ok att filma en döende person och visa detta i TV. Att således i någon moralisk mening ha rätt, är något helt annat än att verkligen också få rätt i en domstol.

Klippet drabbar ingen enskild elev, utan anmälan slår tillbaka skolan och dess ledning. Ansvaret för stimmet på lektionerna faller även tungt på föräldrarna – i hemmet läggs grunden för barnens uppträdande. Skolan måste självklart kunna ställa krav på såväl elever som föräldrar. Utan att erkänna att problem faktiskt finns, så kommer man inte heller någonstans.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... 13309#9819
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Braincandy » 2014-01-04 2:55:46

Jaha, och så försöker man sopa saken under mattan men det kom upp i media ändå, fast det lär väl inte bli ändring trots det då skolproblemet är utbrett i hela landet och inte unikt för Alingsås - långt ifrån.

De styrande i den här kommunen, vad kan man säga? flummigt värre. Man följer samma logik som med polisen, de får inte göra någonting snart utan att "kränka" folk och samtidigt förväntas de som genom ett trollslag lösa brott. Det går inte riktigt ihop det här.

Summering: man skulle kunna jämföra och säga att mobbningsoffret ska bli straffad för att mobbarna blivit avslöjade... logiskt? Nej.

Det är så fel som det kan bli!
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-04 3:05:01

slackern skrev:Hur som helst är jag glad att aga var förbjudet när jag gick i skolan. Och absolut inget jag vill ska införas igen.


Vad jag vet är det ingen som förordar att agan ska återinföras.

Men däremot borde lärarna ha större befogenheter att se till att ordningsreglerna följs.

Som det nu kan en lärare inte ens köra ut de/n bråkiga elev/er som stör de andra. Sätter sig eleven emot, får inte läraren knuffa ut eleven med våld. Då kommer de curlande föräldrarna att polisanmäla läraren för misshandel.

Tänk om alla skolor hade den regeln att om någon störde lektionen och vägrade att sluta el gå ut, så skulle en förälder kontaktas. Det skulle visserligen störa lektionen också, men de föräldrar som själva blev störda på jobbet skulle nog bli mer angelägna att påverka sina barn.

Eller så finns det inget att göra. Alla förslag utmynnar i att de kränker eleverna el föräldrarna el ger skolan dåligt rykte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-04 3:20:56

Alien skrev:
slackern skrev:Hur som helst är jag glad att aga var förbjudet när jag gick i skolan. Och absolut inget jag vill ska införas igen.


Vad jag vet är det ingen som förordar att agan ska återinföras.

Men däremot borde lärarna ha större befogenheter att se till att ordningsreglerna följs.

Som det nu kan en lärare inte ens köra ut de/n bråkiga elev/er som stör de andra. Sätter sig eleven emot, får inte läraren knuffa ut eleven med våld. Då kommer de curlande föräldrarna att polisanmäla läraren för misshandel.

Tänk om alla skolor hade den regeln att om någon störde lektionen och vägrade att sluta el gå ut, så skulle en förälder kontaktas. Det skulle visserligen störa lektionen också, men de föräldrar som själva blev störda på jobbet skulle nog bli mer angelägna att påverka sina barn.

Eller så finns det inget att göra. Alla förslag utmynnar i att de kränker eleverna el föräldrarna el ger skolan dåligt rykte.


Men du skolorna gör ju faktiskt det. Ringer till föräldrarna om ungarna stör. Hände mig senast i höstas att en vikarie ringde till mig för att sonen hade levt rövare under lektionen. Som tur har dom bara ringt en gång angående min son. En klasskamrat till sonen var föräldrarna tvungna att hämta en dag från skolan för att läraren ringde.
slackern
 
Inlägg: 43756
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in