HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Idiot » 2013-12-11 17:11:40

Batman skrev:
Idiot skrev:
Batman skrev:Du kan väl för fan läsa hela tråden innan du ska svara med en jävla massa visdomsord. Jag tog stilnoct frön lördagkväll till tisdagskväll. Tabletterna fungerade inte ens första dagen. Innan dess var det över ett, nästan två år sedan jag tog dessa sist och då bara i ett par veckor. Mellan den tiden har jag inte tagit några tabletter överhuvudtaget. Undra vem som snackar i nattmössan va.


Ok missade att det inte hade fungerat tidigare, men kul i alla fall att du lyckas hålla en sådan trevlig ton trots att du inte fått sova.
Jag menar, det är ju ändå rätt irriterande när någon försöker hjälpa till.

Tyckte inte det var mycket till hjälp, men ok.


Man måste ju däremot inte vara otrevlig bara för man inte tycker att något är hjälpsamt, men det kanske är en kulturkrock det där, who knows..

Poängen jag försökte förmedla var att eftersom det är korstolerans på de flesta sömnmedel man använder inom vården idag så kan det bli svårt för dig att få effekt från även andra substanser pga att ditt intag varit högt dessa dagar.
Men det kan vara värt att försöka, ett tips är däremot att inte säga till läkaren att du gått över din dos med Stilnoct för det är risk att man får "junkie-stämpel" och då vill de inte skriva ut någonting alls.

Hade jag varit mer manad hade jag beskrivit en massa bra tekniker som fungerar mot sömnproblem, (Har studerat detta ämne) riktiga sömnproblem, som du har. Men jag har tyvärr inte ork för det, och känns inte så tacksamt vilketsom..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-11 17:23:33

Idiot skrev:
Batman skrev:
Idiot skrev:
Ok missade att det inte hade fungerat tidigare, men kul i alla fall att du lyckas hålla en sådan trevlig ton trots att du inte fått sova.
Jag menar, det är ju ändå rätt irriterande när någon försöker hjälpa till.

Tyckte inte det var mycket till hjälp, men ok.


Man måste ju däremot inte vara otrevlig bara för man inte tycker att något är hjälpsamt, men det kanske är en kulturkrock det där, who knows..

Poängen jag försökte förmedla var att eftersom det är korstolerans på de flesta sömnmedel man använder inom vården idag så kan det bli svårt för dig att få effekt från även andra substanser pga att ditt intag varit högt dessa dagar.
Men det kan vara värt att försöka, ett tips är däremot att inte säga till läkaren att du gått över din dos med Stilnoct för det är risk att man får "junkie-stämpel" och då vill de inte skriva ut någonting alls.

Hade jag varit mer manad hade jag beskrivit en massa bra tekniker som fungerar mot sömnproblem, (Har studerat detta ämne) riktiga sömnproblem, som du har. Men jag har tyvärr inte ork för det, och känns inte så tacksamt vilketsom..

Ursäkta, det var fel av mig att svara tillbaka på ett sådant vis. Tog egentligen en paus från forumet i hopp om att återkomma med ett trevligare sätt att bemöta andra, men med den här sömnbristen är det allt annat än enkelt att jobba med sig själv på ett djupare plan. Så, förlåt helt enkelt.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2013-12-11 17:31:54

När jag drabbas av svår sömnbrist blir jag mer eller mindre obalanserad. Jag tror att det gäller alla.

Batman, har du någon som du skulle kunna ha med dig på en akutmottagning? Man får väl räkna med att det kan ta många timmar innan alla med blödande sår och annat som ser mera akut ut har fått hjälp. Kanske du rent av borde be flera stycken, så att de kan byta av varandra vid din sida?

För sådan tur har vi väl inte, så att du sover sött medan vi skriver detta ... :P
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-11 17:43:44

Trollmor skrev:När jag drabbas av svår sömnbrist blir jag mer eller mindre obalanserad. Jag tror att det gäller alla.

Batman, har du någon som du skulle kunna ha med dig på en akutmottagning? Man får väl räkna med att det kan ta många timmar innan alla med blödande sår och annat som ser mera akut ut har fått hjälp. Kanske du rent av borde be flera stycken, så att de kan byta av varandra vid din sida?

För sådan tur har vi väl inte, så att du sover sött medan vi skriver detta ... :P

Ringde till psykakuten en gång till i förmiddags och sa att det är tydligen dit jag måste eftersom ingen annan skriver ut medicin då jag har två diagnoser. Dom sa ännu en gång att det inte var till dom jag skulle, men valde trots det att åka.

Svimmade sedan av en längre stund i väntrummet och prioriterades därför ganska snabbt. Fick träffa en läkare efter att lite mer än en timme hade gått och har nu fått propavan utskrivet, 50 mg per kväll. Skulle detta inte fungera i natt skulle jag ringa tillbaka och per telefon få en ny medicin. Läkaren skrev dessutom en remiss om att jag måste få komma till till psykiatrimottagningen där jag bor inom högst ett par veckor, istället för fyra månader, för att så snabbt som möjligt kunna börja med adhd medicin.

Så jag hoppas det börjar lösa sig någorlunda nu. Tack för omtanken och förhoppningsvis får jag lite sömn i natt.
Senast redigerad av Batman 2013-12-11 17:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav antonius » 2013-12-11 17:51:56

Batman skrev:Så jag hoppas det börjar lösa sig någorlunda nu. Tack för omtanken och förhoppningsvis får jag lite sömn i natt.


hoppas du får sova och få det lite lungnare :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2013-12-11 19:13:52

BRA GJORT! Och heder åt läkaren, som gjorde sitt jobb!

*håller tummarna att du får sova hela natten så att du blir så pigg i morgon att du orkar gå vidare*
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Idiot » 2013-12-11 19:40:14

Batman skrev:
Idiot skrev:
Batman skrev:Tyckte inte det var mycket till hjälp, men ok.


Man måste ju däremot inte vara otrevlig bara för man inte tycker att något är hjälpsamt, men det kanske är en kulturkrock det där, who knows..

Poängen jag försökte förmedla var att eftersom det är korstolerans på de flesta sömnmedel man använder inom vården idag så kan det bli svårt för dig att få effekt från även andra substanser pga att ditt intag varit högt dessa dagar.
Men det kan vara värt att försöka, ett tips är däremot att inte säga till läkaren att du gått över din dos med Stilnoct för det är risk att man får "junkie-stämpel" och då vill de inte skriva ut någonting alls.

Hade jag varit mer manad hade jag beskrivit en massa bra tekniker som fungerar mot sömnproblem, (Har studerat detta ämne) riktiga sömnproblem, som du har. Men jag har tyvärr inte ork för det, och känns inte så tacksamt vilketsom..

Ursäkta, det var fel av mig att svara tillbaka på ett sådant vis. Tog egentligen en paus från forumet i hopp om att återkomma med ett trevligare sätt att bemöta andra, men med den här sömnbristen är det allt annat än enkelt att jobba med sig själv på ett djupare plan. Så, förlåt helt enkelt.


Det är lugnt, hoppas det löser sig.
Detta ställe: http://www.stressmottagningen.nu/somnmo ... ntakt.html
Kan vara någonting för dig, kanske, de sysslar med såna här problem.
Lycka till.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Fabela » 2013-12-11 20:16:01

Snyggt jobbat, Batman, att du inte gav dig :-)049

(Idiot, om du nån gång känner för att berätta om de där teknikerna, så läser jag gärna.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-11 21:13:51

-Önskar Batman lycka till med sömnen, vet ju själv hur jävligt det kan vara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav ninegirl » 2013-12-11 22:52:34

Tänker på dej Batman :-)154 :-)154 :-)154
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2013-12-12 17:27:08

Tack för länken, Idiot! Även rent allmän-intressant. :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Intressant » 2013-12-12 20:49:41

Jag har haft samma problem med stilnoct, för mig fungerar imovane (zopiklon) bättre. Men har samma problem här, blir intollerant väldigt snabbt. TyvärR finns det inget piller som hjälper alltid. Men det är tryggt att ha.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-12 20:51:35

Lite uppdatering bara, men även i natt lös sömnen med sin frånvaro, så nu är det ett par dagar sedan jag sovit överhuvudtaget. Så kort sagt; propavan hjälpte inte för fem öre. Varit hyperaktiv hela kvällen igår och natten. Utöver att jag svimmat en gång idag har jag varit konstant hyper, trots att huvudet inte riktigt är med i svängarna.

Ska nu ikväll testa maxdoser av zopiklon, propavan och lergigan. Läkaren frågade om jag ville testa neuroleptika, men blev aningen rädd när han berättade att man kan få kraftiga och obehagliga biverkningar.. Så ikväll tar jag istället dessa tre, men somnar jag inte blir det ett neuroleptikapreparat utskrivet i morgon som sista utväg.

Vet inte vad jag känner just nu. Börjar faktiskt må dåligt på riktigt... Är också rädd att det tar lång tid att återställa sömnbristen och må dåligt ett längre tag framöver. ååhh :(

Och tack alla ni som är så snälla! :-)Hug (se det mer som en symbol, avskyr närkontakt :-)018 )
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Intressant » 2013-12-12 20:59:12

Du kommer ha problem med att komma ur sängen imorgon med den där mixen. Hoppas du blir utvilad. Här mycket likande problem som dig, men jag svimmar inte, dock ser jag stjärnor ibland.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-12 21:01:15

Intressant skrev:Du kommer ha problem med att komma ur sängen imorgon med den där mixen. .

Jo det har jag förstått, men värt det om jag tänker på hur det ser ut nu. Men tack för uppmuntran! :mrgreen:
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-12 21:03:15

Batman skrev:Ska nu ikväll testa maxdoser av zopiklon, propavan och lergigan. Läkaren frågade om jag ville testa neuroleptika, men blev aningen rädd när han berättade att man kan få kraftiga och obehagliga biverkningar.. Så ikväll tar jag istället dessa tre, men somnar jag inte blir det ett neuroleptikapreparat utskrivet i morgon som sista utväg.

Jag förstår dig och har varit i liknande situationer. Ja det blir alltså:
15 mg Zopiklon,
50 mg Propavan och
200 mg Lergigan då?

Tänk på att när man tar maxdygnsdosen 8 st Lergigan samtidigt för att sova händer det ibland att man drabbas av hallucinationer som varar ungefär till kvällen dagen efter. Det har i alla fall blivit så för mig med just det läkemedlet varför jag föredrar Alimemazin (Theralen) som inte ger sådana biverkningar. Angående neuroleptika så brukar de ju kunna söva effektivare men jag håller med dig om att man bör se de alternativen som en senare utväg.

De två gånger jag har råkat övermedicinera för att äntligen kunna få somna efter liknande perioder av sömnbrist som du nu upplever berodde det ena gången på en drink alkohol som inte hade hunnit brytas ned och den andra gången på just neuroleptikan Seroquel som jag instruerades att ta 800 mg av. Så jag hoppas verkligen att det kommer att fungera för dig att somna nu till kvällen. Lycka till.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 21:04:45

Batman skrev: Läkaren frågade om jag ville testa neuroleptika, men blev aningen rädd när han berättade att man kan få kraftiga och obehagliga biverkningar.. Så ikväll tar jag istället dessa tre, men somnar jag inte blir det ett neuroleptikapreparat utskrivet i morgon som sista utväg.

Jag har provat Seroquel, Theralen, Nozinan och Zyprexa, enda biverkningarna var små muskelryckningar, nästäppa, torrhet i mun och ögon samt trötthet. Större biverkningar får man väl bara vid större doser så om jag var du skulle jag inte vara orolig. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 21:11:24

Batman skrev:Varit hyperaktiv hela kvällen igår och natten. Utöver att jag svimmat en gång idag har jag varit konstant hyper, trots att huvudet inte riktigt är med i svängarna.

Är du möjligtvis bipolär?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-12 21:25:36

Zima33 skrev:
Batman skrev:Lite uppdatering bara, men även i natt lös sömnen med sin frånvaro, så nu är det ett par dagar sedan jag sovit överhuvudtaget. Så kort sagt; propavan hjälpte inte för fem öre. Varit hyperaktiv hela kvällen igår och natten. Utöver att jag svimmat en gång idag har jag varit konstant hyper, trots att huvudet inte riktigt är med i svängarna.

Är du möjligtvis bipolär?

Sömnen har varit ett problem i hela mitt liv, den har varit konstant dålig, jämn, men dålig. Har för låg melatoninproduktion samtidigt som jag lätt fastnar i ett mönster när sömnen varit extra dålig ett par nätter. Får någon form av rädsla när kvällen kommer, blir hyperaktiv och kommer bara inte ner i varv. Den "energin" brukar dock inte vara kvar på dagen, så det är inga maniska perioder jag har. Varför jag varit så uppe i varv hela dagen idag tror jag bara är något kroppen ställt in sig på när den varit utan sömn så länge. Är heller aldrig deprimerad. Börjat känna mig nere nu de senaste dagarna, men det kom i takt med sömnbristen.

Vanligtvis brukar mitt humör och mående vara jämt, jag kan ha lite mer eller mindre energi och likadant med ilska, men sett i ett längre perspektiv är det överlag jämnt. Utredde även bipolär, men fick väldigt, väldigt lågt där. Fått höra att det är främst min adhd som spökar och gör sömnen till en katastrof. Så jag antar att jag inte är bipolär...
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 21:37:26

Läs bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-12 21:39:08

Parvlon skrev:Läs bibeln.

Och det skulle hjälpa mig hur....?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Intressant » 2013-12-12 21:40:38

Batman skrev:
Parvlon skrev:Läs bibeln.

Och det skulle hjälpa mig hur....?


Det är en bra godnattsaga, kanske inte den mest spännande boken :)

Tycker man att den är intressant, så kan man tänka på att folk har stirrat sig blinda i denna bok mer än någonsin. Finns intet kvar att analysera, utom att ta en funderare över varför folk tänker som dem gör. :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2013-12-12 21:42:37

Okej! Du låter lite som mig, jag blir också uppvarvad och ängslig på kvällarna men det har lugnat ner sig nu när jag börjat med Nozinan.
Om du har låg melatoninproduktion borde du väl kunna få Circadin eller Melatonin utskrivet, eller du kanske redan har det?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Parvlon » 2013-12-12 21:46:21

Batman skrev:Och det skulle hjälpa mig hur....?
Försök att se det som en intressant, hur du än ser det. Svårt att förklara men det har hjälpt mig iaf. Seriöst så var mitt förslag inte det mest allvarligaste jag skrivit. Finns mycket man kan göra för att få en bättre sömn. Läste en bok en gång som hette sömnboken och lånade den på bokbussen och den tyckte jag var bra.

Intressant: ja, eller så kan man gå ännu längre: tänka på varför en tänker som en gör och när man kommit på varför , varför varför och så i oändligheten.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Aspergare och vården



Logga in