HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav gadas » 2013-12-31 8:31:56

Jag vet bara att jag själv varit i liknande desperata situationer - och att jag inte är det längre! Läs: Det kommer att bli bättre för dig också.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav notwoodstock » 2013-12-31 8:41:03

Kolla på Schizofreniportalen Viska!

Du kan ju bli uttröttad av att inte hitta något tips som fungerar...

Nej, allvarligt talat, så kan du mycket väl få bra tips!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-31 22:54:28

Ja, kontakt med vården har jag haft, men det fungerar inte riktigt som det ska.... Fått en jävla massa mediciner men inget får mig att somna. Tar ju rätt höga doser (fick ordinerat lägre, men vad i helvete gör man om det inte fungerar?)

För er som är insatta i mediciner har jag i ett antal veckor testar en rad olika och olika doseringar, men utan effekt, vad gör man när detta inte hjälper;

Flunitrazepam 7 mg

Zopiklon 75 mg

stilnoct 60 mg

Theralen 2 ml flytande, somnade inte men mådde piss. Var helt jävla domnad och handlingsförlamad i kroppen.

Propavan 50 mg

Lergigan (minns ej dos)

Samt en neuroleptika jag ej minns namn på.

Doserna är alltså mellan fem till tio gånger högre än rekommenderat.


Mår så jävla dåligt på dagarna att jag på allvar överväger att inte stanna kvar i livet. Varit på psykakuten två gånger, men även fått åka ambulans (inte jag själv som ringt, något okänd människa) två gånger då jag kollapsat när jag varit o handlat. Inget mer händer. Psykiatrin har jag varit hos, men dom har ju julledigt nu. HUR I HELVETE TÄNKER DOM? Ska jag också ta jullov från mina förbannade sömnproblem?

Börjat självmedicinera på dagarna nu då jag fått stesolid av en bekant. Märker inte så mycket av dom och toleransen höjs snabbt, så tar ca 50 mg på morgonen och 50 mg på dagen/eftermiddagen. Med så många tabletter är dessa också snart slut... Tagit i några veckor nu.

Blir inte inlagd, finns folk som har mer akuta sjukdomar. Har tidigare varit gravt anorektiskt, och dessutom tappat snart sju kilo de senaste veckorna eftersom jag inte har någon aptit. Ingen i sjukvården har reagerat, ingen tar det på allvar eller ser några risker.

Är så jävla desperat att jag vet inte vad jag kommer göra snart. Har inga vänner heller, ingen att prata med eller något. Sitter helt ensam på nyårsafton också. Gjort det tidigare också, men i år vill jag bara bli väck i huvudet. Få försvinna för stunden.

Har länge haft den attityden att bara man vill må bra så kan man det också. Jag ljög, det går inte. Skiter i allt nu. Mina tabletter är slut strax och får inga nya eftersom jag tar så stora doser. Men vad förväntar dom sig när den rekommenderade dosen inte fungerar?

Jag kommer nu be om att få mitt konto inaktiverat. Vad som händer med mig låter jag vara osagt. Tack för allt stöd, ni har varit fantastiska.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-12-31 23:01:21

Hej Batman! Näringsstatus? Du kanske har brist på något? Magnesium?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-31 23:04:15

Bjäbbmonstret skrev:Hej Batman! Näringsstatus? Du kanske har brist på något? Magnesium?

Det jag äter är åtminstone näringsrikt samt att jag tar en massa kosttillskott... tror inte detta handlar om min näringsstatus, brukar vara väldigt fanatisk vad gäller rätt och tillräckligt med näring.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2013-12-31 23:06:41

Har du provat Zyprexa? Seroquel?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2013-12-31 23:14:03

Zima33 skrev:Har du provat Zyprexa? Seroquel?

Nej.. får inga mer mediciner nu.... enda stället som hade kunnat hjälpa mig med rätt medicinering har ju julledigt nu..


Edit: det var nog zyprexa förresten...
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2013-12-31 23:38:17

Batman skrev:enda stället som hade kunnat hjälpa mig med rätt medicinering har ju julledigt nu..

Finns säkert en jourmottagning eller akutpsyk?
Jag var till en igårkväll pga ångest o sömnlöshet men vet ju inte var du bor. Jag fick veta att man kan kombinera flera meds för bättre effekt, har du provat det? Tex Zyprexa+imovane+Propavan+nozinan+ ev. nåt mer. men då kan du ju inte ta så stora doser förstås.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2014-01-01 0:28:07

Zima33 skrev:
Batman skrev:enda stället som hade kunnat hjälpa mig med rätt medicinering har ju julledigt nu..


Finns säkert en jourmottagning eller akutpsyk?
Jag var till en igårkväll pga ångest o sömnlöshet men vet ju inte var du bor. Jag fick veta att man kan kombinera flera meds för bättre effekt, har du provat det? Tex Zyprexa+imovane+Propavan+nozinan+ ev. nåt mer. men då kan du ju inte ta så stora doser förstås.

Varit på psykakuten två gånger nu på senaste för sömnens skull. Andra gången fick jag höra att det handlade om prestige, jag ville prestera i att må dåligt.
Jag sätter inte min fot där en endaste gång till, aldrig.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-01 0:32:05

Tjena Batman!

Stå på dig och kämpa!
Nån gång blir det bättre även om det inte känns så nu.
I promise!

Jag är ingen läkare så jag kan inte ge några råd annat än att ha kontakt med psyk även om de ibland säger nåt knäppt.

Du har vänner här iaf, det ska du veta.
Vi är nog rätt många här som har eller har haft samma problem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav notwoodstock » 2014-01-01 1:20:30

Större mängd medicin behöver INTE ge större effekt. Stod det på Schizofreniportalen Viska. Alltså ... ? :shock:

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Zima33 » 2014-01-01 1:33:39

Batman skrev:Varit på psykakuten två gånger nu på senaste för sömnens skull. Andra gången fick jag höra att det handlade om prestige, jag ville prestera i att må dåligt.

Men hjälp vilka puckon! Men nästa gång är det kanske bättre bemötande? Kan du inte säga åt nån annan du möter där hur du blivit bemött så kanske det blir bättre nästa gång?
Hur blev du bemött första gången då?

Igår när jag var på jouren så fick jag höra att min ångest var halsbränna (inte av läkaren dock). De är bara människor de som jobbar där så man får ju förklara om de inte förstår direkt.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2014-01-01 5:15:46

Prestera i att må dåligt, vilket sätt att uttala sig! :roll: Där har du tydligen inget att hämta. Men om jag har fattat rätt (är ingen medicinare) så kan sömnmedel och smärtstillande i höga doser och under lång tid faktiskt ge precis motsatt effekt. Om det är så, så kanske du helt enkelt är förgiftad? Hur länge varar julledigheten för den som har kunnat hjälpa dig förut?

*Håller tummar och tår för dig*

Och snälla, stanna kvar hos oss ett tag till! Detta måste gå att ordna upp!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Fröken Fräken » 2014-01-01 15:05:55

Stackars dig, vad hemskt att du inte har fått bättre hjälp! Men ge inte upp än, det måste ju gå att få hjälp på något sätt! Vad sade de på akuten när du kom med ambulans?

Kan det vara så, att du är en sådan som det inte märks på, hur dåligt den mår? Att de kanske inte förstår att du mår så dåligt som du gör. Det är svårt att förstå varför de annars skulle behandla dig så avfärdande. Har du testat att visa dem det du skrivit i ditt inlägg här, eller att ha någon annan (förälder eller annan anhörig om det finns någon) som talar för dig? Jag tycker det är helt självklart, när man läsar ditt senaste inlägg, att du behöver bli inlagd. Men jag är ju varken läkare eller kunnig på något annat sätt.

Håll ut!
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav gadas » 2014-01-01 15:43:27

Batman skrev:Andra gången fick jag höra att det handlade om prestige, jag ville prestera i att må dåligt.


Det skulle jag kalla att prestera i att förolämpa och förödmjuka en patient!!!

Bland allt konstigt är kanske det konstigaste att människor med en sådan inställning till svårt plågade medmänniskor hamnar just inom VÅRDEN - inom PSYKVÅRDEN till råga på allt! Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det är en så sluten värld så att ingen annan än patienten märker det.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav atoms » 2014-01-02 6:41:50

Moderator

Batman har valt att inaktivera sitt konto och kan sålunda bara läsa men inte svara.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Intressant » 2014-01-02 7:35:59

Batman skrev:Varit på psykakuten två gånger nu på senaste för sömnens skull. Andra gången fick jag höra att det handlade om prestige, jag ville prestera i att må dåligt.
Jag sätter inte min fot där en endaste gång till, aldrig.


Att ha dig som "patient" vore ju hur intressant som helst. Låt dem inte vinna! Rid in på häst om du inte vill svika ditt eget löfte, men du har all rätt att må dåligt, hur svårt du än har att förmedla det.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2014-01-02 19:25:29

Tänker på dig. Önskar dig god sömn. Jag funderar fortfarande på om du kan vara förgiftad, och när du kan tänkas få hjälp. Vanlig vardag idag, men hur länge varar den "rätte doktorns" semester?

Du kan inte svara, men dettta funderar jag på.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2014-01-05 0:48:35

Så.. har aktiverat mitt konto igen. Flyttade hemifrån den första januari så behöver någon att bolla tankar med då jag bor själv nu.. dock med två förbannat krävande (nu när jag är i detta tillstånd), men ack så älskade djur...

Men nej, jag sover fortfarande inte. Och mat har det inte blivit sedan 31 dec. Noll aptit, noll hunger och illamående.
Fortfarande inte fått tid för medicinering trots att jag ringt och ringt. Bor nu tio mil från psykiatrimottagningen, så att bara åka dit gör jag bara inte. Mår åt helvete. Tar mig knappt igenom dagarna.

Trodde faktiskt inte kunde jag kunde stå emot impulsen att ta livet av mig på nyårsafton, men jag lever än, på gott o ont, hehe....

Ni är så omtänksamma här, jag ber om ursäkt till alla (läs: inte riktigt alla, men vissa :-)Happy ) att jag haft en dålig ton här tidigare. Att jag inte förstått att det inte bara är att rycka upp sig. Jag är så slut att jag inte ens kan ändra mina egna tankebanor.
Behöver hjälp nu, verkligen NU. Frågar vad i helvete jag ska ta mig till så länge tills jag får en tid men får som svar tillbaka att "jadu, just nu finns det ju inte så mycket att göra".
Jo, just nu vill jag bara låta livet rinna ur mig.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2014-01-05 1:45:25

och förresten, nej folk (läkare) uppfattar nog inte mitt mående. Eller de kan nog inte läsa av att jag faktiskt sover så lite som jag gör. Sitter jag i ett väntrum (såsom på psykakuten) hinner jag både blir rastlös och hyperaktiv innan jag väl får träffa läkaren. Då går jag rundor i rummet och pratar i 180. Tröttheten uttrycker sig snarare att jag svimmat en del sista veckorna, men är fortfarande hyper vid en del tillfällen.

De gånger jag åkt ambulans till akuten har också personalen och läkaren sett hur jag "gått igång" när jag suttit eller legat ner för länge, och då är jag genast tillräckligt frisk att skicka hem med en gång..
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Alien » 2014-01-05 3:10:48

Har du inga anhöriga som kan kämpa för dig? Via telefon om de bor långt bort.

Man får ju känslan av att sjukvårdspersonalen bara vill bli av med patienterna, kan de stå upp så hem med dem.

Tror du att du kan få prata med någon mer förstående efter att alla helger tagit slut?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Intressant » 2014-01-05 4:52:02

Batman skrev:!


You tease, du vet att du har en underbar personlighet...
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Batman » 2014-01-05 12:59:42

Alien skrev:Har du inga anhöriga som kan kämpa för dig? Via telefon om de bor långt bort.

Nej har ingen kontakt med några släktingar och inte heller syskon..
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

HJÄLP! NU! (Sömnproblem)

Inläggav Trollmor » 2014-01-05 14:09:40

Verkligen en stor lättnad att höra av dig! Du har PM!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in