Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Bastuper » 2013-11-12 14:57:55

Park & Fastighet - går under särskolan,
dock var majoriteten inskrivna via IV.

Ja resten vet ni ju redan.
Det är skillnad på skola och skola om vi säger så.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Azo85 » 2013-11-12 15:55:51

dasunbedingte skrev:
Azo85 skrev:Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.


Så resonerade jag med. "Kulturkuk" - dagens uttryck! :*


Det är ett helt neutralt uttryck fullständigt fritt från värderingar.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Crow_ » 2013-11-12 16:46:21

Läste Konst & Design ett år, jättekul men jag fick sån prestationsångest över att behöva vara kreativ på komando såååå...^

Sen två år samhäll-beteendevetenskap, riktigt kul!
Nu går jag sam-sam, men har TYP alla kurser som på beteende?

yes, läst 4 år till våren och är kvar ytterligare ett halvår-år på komvux sen? ehehe.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Huggorm » 2013-11-12 16:49:30

Azo85 skrev:Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.

Problemet med natur är att man inte blir något där, man måste läsa vidare för att få ett yrke
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-14 22:46:02

Huggorm skrev:
Azo85 skrev:Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.

Problemet med natur är att man inte blir något där, man måste läsa vidare för att få ett yrke


Nä, det är sant. Lite trist att en inte kan komplettera in KY/YH utbildningar direkt inom ramen för NV - menar, kunskapsnivån är in princip densamma (nåja, beror hur driven en är och lärarnas kompetens).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Azo85 » 2013-11-14 23:48:27

Huggorm skrev:
Azo85 skrev:Naturvetenskapliga programmet. Det som för mig förmodligen var lättast. Är inte nämnvärt händig så byyg går bort, gillar inte bilar så fordon gick bort, gillar inte grupparbeten och inlämningsuppgifter så samhällsprogrammet gick bort, är ingen kulturkuk så estetprogrammet gick bort etcetera. Naturvetenskapliga programmet för att det för mig förmodligen var det som krävde minst ansträngning.

Problemet med natur är att man inte blir något där, man måste läsa vidare för att få ett yrke


Jo så är det. Men jag är bara bra på en sak och det är mattematikorienterade ämnen. Alla yrken där det behövs en händig hand eller socialt kontakt med and fungerar jag inte, det sistnämnda är faktiskt en katastrof. Byggjobb där man inte behöver vara den händigaste finns, man kan bära. Precis som det finns människor som inte klarar av en mer teoretisk linje på gymnasiet så finns det människor som inte klarar av något annat. Tycker ofta det glöms.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav dotssquare » 2013-11-15 0:53:13

Jag blev lurad att gå Naturvetenskaplig linje av min syster när jag egentligen ville gå konstnärslinje. Om jag hade valt själv så hade jag varit på samma linje som jag är idag, kanske utan all depression och missförstånd som jag gått igenom.
Jag har lärt mig det jag velat efter skolan och inte genom skolan.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav tassen__ » 2013-11-15 1:40:53

Gick 1 år i en klass för trasiga människor, som hade ångest/droger/problem hemma etc. Trivdes bra där. Men jag var sista årskullen som gick där innan den lades ner.
Sen kastade jag bort 2 år på en förbannad aspergersklass. Rök i hop med en kille där var och varannan dag.. Jag pluggade hemifrån när jag fick nog och pluggade in 2 st 2 åriga kurser på 1-2 månader och fick betyg.
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Automaton » 2013-11-21 23:00:17

Jag valde Samhällsprogrammet eftersom jag i dåtida läge var väldigt intresserad av ekonomi, juridik, kulturhistoria. Programmet var kul men när jag gick ut kände jag inte längre något sug att eftersträva vidare utbildning inom ämnena.

Har på senare tid fått upp ögonen för Juristutbildningen mest för att jag gillar att läsa och lära mig nya fakta-termer. Men ändå känns det inte helt rätt...

Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden skulle jag aldrig valt samhäll utan jag skulle ha gått fordon med inriktning bilmekaniker & lackerare då jag har ett brinnande intresse nu för det.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in