Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lar66 » 2011-03-08 14:00:06

lar66 skrev:Naturvetenskaplig med datainriktning, kanske det första året som det fanns i Sverige. CP/M Facit-datorer; gul text med brun bakgrund. Hemma hade jag en Commodore-64 (C64), klart roligare... Gjorde spel i Basic och assembler.

På natten provade jag ibland Unix på universitetet, hade lyckats få ett konto utan att gå där (minns ej hur)! Provade Emacs, Vi, shellskript och C-programmering, lite yacc...

Jag avslöjades vid jul när Kåravgiften skulle betalas ("Vadå kåravgift?!"). Var väl också ett slags utbildning, lite olaglig kanske! Provade också en Mac, men disketten försvann, och jag hade ingen pappersclip att peta ut den med. Slet ut den brutalt på något vis (minns ej hur), och smög ut ;-) ...
Glömde! Jag fick min diagnos för bara 3 år sedan, ca... Tror jag. Allt har snurrat runt i huvudet sedan dess, så nu blev jag lite osäker.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 17:38:46

Gick samhälle global, en blandning mellan natur och samhälle med inriktning miljö. Det var rätt kul, iaf miljöämnena, arkeologi och religion. Gick den för att göra päronen stolta, hade hellre gått estet bild men vågade inte söka.

Är ej diagnostiserad.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nano » 2011-03-08 18:12:07

Tror de blir mest glada om du gör saker du vill och de föstår varför du gör.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 19:01:22

nano skrev:Tror de blir mest glada om du gör saker du vill och de föstår varför du gör.


Alltid fått höra att jag är så smart och måste "bli något". Och ändå gången jag fick beröm var när jag gjort nått bra skolmässigt och så, därför har det blivit så. Om jag inte presterar toppen och perfekt anser jag mig inte värd nått. Och estet anses ju inte vara det finaste programmet direkt.
Mina mamma har i efterhand sagt att hon aldrig menat så som jag har tolkat det men skadan är redan skedd nu och jag försöker att lära om, men det är svårt. Skulle vilja gå en konstutbildning men vågar inte söka, just nu orkar jag inte plugga ändå.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nano » 2011-03-08 19:21:23

Då vill jag passa på o berätta att jag hade en ganska nyttomässigt korkad ide om hur jag skulle göra men det blev bra ändå.
Jag såg aldrig att jag någonsin skulle få jobb för det var så långt borta, jag gjorde saker jag gillade och det har visat sig i efterhand ge både roliga o välbetalda jobb, jag roade mig med elektronik och idag är folk som kan elektronik hett eftertraktade och företag betalar ibland löjligt bra bara man jobbar för dem.

För mig är det ju ett nöje :)

Men det var ju inte planerat, det var bara tur.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 20:05:10

Tror tyvärr att det aldrig kommer bli särskilt eftertraktat med folk som kan rita och skapa saker.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nano » 2011-03-08 20:16:20

Jag har en nära släkting som just nu håller på o bli arkitekt och en äldre nära släkting som är arkitekt, båda är duktiga på att rita.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-08 20:32:33

Nice ^^ själv är jag mest duktig på att rita natur i pastelkritor aka kladdkritor. Inte så mkt att "hänga i julgranen direkt".
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nano » 2011-03-08 20:40:37

De använder inte kladdkritor vad jag vet men det ingår färg i merparten av de vyer de gör.
De är till för att locka köparna att sätta sig in i vad de kan få för sina pengar.
Om orginalet är kladdkrita spelar nog egentligen ingen roll när jag tänker efter.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-04-24 14:26:02

NV inriktning natur.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav treeman » 2011-04-25 9:34:20

"Naturvetenskapligt Program" för länge länge sen.
Det århundradet då människan lärde sig bygga flygplan.
Tjingeling!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav FamiljenM » 2011-04-25 10:34:55

Ekonomisk linje.

Det dummaste jag gjort, hatar matte och företagsekonomi...

Jag är diagnostiserad. Det var jag inte i gymnasiet. Tror inte att diagnosen fanns då :lol:
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Hundralappen » 2011-04-25 14:55:36

Jag gick natur.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Emelie_Lucia » 2011-05-03 12:57:34

Jag gick Bild och form, Estetiska linjen, och det är enda anledningen till att jag klarade gymnasiet. Fick t.o.m, och därför, ett riktigt bra snittbetyg.
Min rekommendation är att om du står inför gymnasievalet, oavsett om du är AS eller NT, så välj efter specialintresse!!!
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav ca » 2011-05-03 13:06:02

Nv/teknik. Det var en hyfsad tid, men långt ifrån idealisk. Svårt att vara ung. :-P
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav lasseivägen » 2011-05-03 13:16:31

KaosPrinsessa skrev:Nice ^^ själv är jag mest duktig på att rita natur i pastelkritor aka kladdkritor. Inte så mkt att "hänga i julgranen direkt".

Illustratörer och designers skall vara duktiga på att teckna, trots alla nya datoriserade möjligheter ritas fortfarande mycket för hand. Dessutom är det en otrolig fördel att kunna rita om man sa lära sig grafiska ritprogram.

Själv har jag inget gymnasium däremot Yrkesteknisk högskola vid 35 års ålder. Jobbat som konstruktör efter det i 20 år
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Miche » 2011-05-03 13:52:29

Emelie_Lucia skrev:Min rekommendation är att om du står inför gymnasievalet, oavsett om du är AS eller NT, så välj efter specialintresse!!!

Tyvärr har de ju försvårat för de som vill studera vidare, det finns ett antal linjer som gör att man inte kan komma vidare på högskolan, så det måste man ta med i beräkningen när man väljer vad du vill studera.

Innan man gör sitt slutgiltiga val så titta igenom studieplanen där det står specificerat vilka ämnen, vilken nivå dessa ämnen har och hur många timmar varje ämne upptar och kolla att det funkar med tanke på de problem som finns. Har man diagnos har man även rätt till extra hjälp för att klara studierna, ta vara på den möjligheten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav lasseivägen » 2011-05-03 14:21:16

Miche skrev:Tyvärr har de ju försvårat för de som vill studera vidare, det finns ett antal linjer som gör att man inte kan komma vidare på högskolan, så det måste man ta med i beräkningen när man väljer vad du vill studera.

Innan man gör sitt slutgiltiga val så titta igenom studieplanen där det står specificerat vilka ämnen, vilken nivå dessa ämnen har och hur många timmar varje ämne upptar och kolla att det funkar med tanke på de problem som finns. Har man diagnos har man även rätt till extra hjälp för att klara studierna, ta vara på den möjligheten.


Om det fins en Natur/Estetisk-linje kan det vara ett alternativ.
Har en dotter som valde det eftersom hon spelade fiol, hon hade kompissar som hade teckning/målning som tillval, sen fortsatte hon till högskolan, och har klarat den bra.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Miche » 2011-05-03 14:38:46

lasseivägen skrev:
Miche skrev:Tyvärr har de ju försvårat för de som vill studera vidare, det finns ett antal linjer som gör att man inte kan komma vidare på högskolan, så det måste man ta med i beräkningen när man väljer vad du vill studera.

Har en dotter som valde det eftersom hon spelade fiol, hon hade kompissar som hade teckning/målning som tillval, sen fortsatte hon till högskolan, och har klarat den bra.

Det jag skriver om gäller antagningen för höstterminen i år, det är helt nya regler så det är knappast jämförbart.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Peace » 2011-05-10 17:43:51

Samhällsprogram med bildinriktning. Gick bara ett år, sen orkade jag inte mer. Nu går jag på komvux vilket passar mig mycket bättre. Jag har aspergerdiagnos.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Chaeramiz » 2011-07-09 0:39:44

Jag gick på Lillerudsgymnasiet och läste där naturvetenskap med inriktning djurvård. Om jag skall vara riktigt ärlig så är nog mitt val av Lillerudsgymnasiet nog ett av de sämsta val jag gjort. Jag valde den skolan och den inriktningen på grund av mitt förut så stora intresse för djur. När jag gick ur nian ville jag inget hellre än att utbilda mig till veterinär, vilket för mig gjorde valet av skola självklart. På Lillerud fick man både arbeta teoretiskt med matematik, kemi, fysik och alla andra nödvändiga kurser och arbeta praktiskt med skolans djur och läsa djursjukvårdskurser. Problemet var att jag efter första året på detta gymnasium tröttnade helt på djur och istället ville bli läkare. Men då jag vant mig vid skolans rutiner, fått kompisar, hade en bra klass och inte ville börja om ettan på ett nytt gymnasium fick jag överväga att gå klart utbildningen trots mitt SÅ förlorade djurintresse. När jag valde Lillerud tänkte jag heller inte på att jag faktiskt hade tummen mitt i handen så att säga och då lilleruds utbildning till stor del berör praktiska moment var ju valet av skolan ganska dumt. Man fick ju inga vidare bra betyg i de praktiska ämnena, vilket självklart drog ner medelpoängen i slutbetyget :(

Jag råder alla som har lite förnuft i skallen att inte välja detta gymnasium om en naturvetenskaplig inriktning lockar. På lillerud får man inte läsa psykologi, filosofi, matematik diskret, fysik breddning, kemi breddning och många andra intressanta kurser som inte räknas som kärnämnen. På lillerud får man nöja sig med de mest grundläggande NV-ämnena och istället läsa onödigheter som basmaskinkörning och fårkurser mm. Schemaupplägget för NV-elever är också mycket dåligt om man vill läsa tillvalskurser som till exempel engelska C, matematik E och/eller Svenska C. Man slutar skolan sent i stort sett varje dag i årskurs tre. Man kan gå från halv nio till klockan sex två dagar i veckan och övriga dagar gå till fyra eller fem och börja klockan halv nio. Snacka om att man är slut efter det läsåret! Jag har aldrig tidigare hört att elever på gymnasiet behövt haft sådana långa skoldagar.

Det finns mycket mer att klaga på vad gäller Lillerudsgymnasiet. Men att skriva upp allt här orkar jag inte ödsla energi på. Listan på klagomål kan göras lång vill säga. Det enda positiva man kan säga är väl att de flesta lärare jag hade var helt okej.
Chaeramiz
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-06-05
Ort: Rimbo

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav kullan » 2011-07-09 1:19:28

Jag gick gymnasiet på riddartiden. Jag gick 2 årig konsumtion. Konsument ekonomisk gren.

Även kallad för kastrullmek. Den var allmänbildande men på dagens arbetsmarknad totalt värdelös då den var 2 årig.

Jag var väl så där lagom engagerad då jag var sjukligt skoltrött efter nio års grundakola. Men jag fick då ett slutbetyg i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav Zima33 » 2011-07-09 7:11:17

Har inte gått gymnasiet. (Får man svara ändå eller rör det till statistiken? :wink: )

Diagnostiserad Aspergers och ADHD-PI
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Vilken gymnasielinje gick/går du på?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-09 13:00:10

lasseivägen skrev:Illustratörer och designers skall vara duktiga på att teckna, trots alla nya datoriserade möjligheter ritas fortfarande mycket för hand. Dessutom är det en otrolig fördel att kunna rita om man sa lära sig grafiska ritprogram.


Jo visst men jag är inte tillräckligt duktig för att kunna försörja mig på nått sånt och kommer nog aldrig bli det heller. Dessutom kan jag inte ta kritik alls så skulle inte ens våga söka till nån estetisk linje/program/kurs.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in