Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav R. Andom » 2013-08-24 1:32:09

8R90D skrev:Jag får tillfälliga psykoser av av cannabispreparat i sociala sammanhang. Har nog att göra med min sociala fobi dock...

I min egen värld finner jag psykoserna stimulerande. Skissar på evolutionsteorier, underliggande sociala strukturer och mycket annat kvasi-intelligent skräp. :-)003


Nå, är det inte alls intelligent då? Får du inga bra ideer alls?
Som även håller när du inte är hög.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav heterPeter » 2013-09-01 0:05:40

R. Andom skrev:
8R90D skrev:Jag får tillfälliga psykoser av av cannabispreparat i sociala sammanhang. Har nog att göra med min sociala fobi dock...

I min egen värld finner jag psykoserna stimulerande. Skissar på evolutionsteorier, underliggande sociala strukturer och mycket annat kvasi-intelligent skräp. :-)003


Nå, är det inte alls intelligent då? Får du inga bra ideer alls?
Som även håller när du inte är hög.


Min erfarenhet är att man mycket lätt kan få samma ideer utan att använda droger, och jag har provat en del.

Har man rökt på så stimuleras dom delar av det limbiska systemet som ger en samma känsla som när man kommit på ngt bra, man får typ en aha-upplevelse. Denna aha-upplevelse kan man få utan att det är relaterat till ngt speciellt, och man kopplar ofta sånt som är i ens omgiving till den upplevelsen. Om man är en person som gillar att sitta och tänka och fundera så kan såna upplevelser tjäna som en inpiration till att utveckla den tankegång man är inne i. Dock kan man komma på exact samma saker, kanske gå ännu djupare - om man ger sej själv det utrymmet utan att ha rökt på.

För att fritt citera John Lennon - allt en drog kan ta fram har du redan tillgång till.
heterPeter
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2010-06-22
Ort: Farsta/Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav R. Andom » 2013-09-01 1:53:11

För mig funkar det inget bra utan droger (inträffar bara då och då utan droger).
Det är som THC låser upp saker i min hjärna som blockerar mig.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Juggernawt » 2013-09-01 2:10:43

Intressant tråd. Det verkar som drog-kritikerna här inte har några vetenskapliga fakta att backa upp sina påståenden med medans de som vill ha en liberal drogpolitik i landet sitter med alla äss på handen. Är det inte dags att inse faktum att det budskap som blivit indoktrinerat i er sedan barnsben bara är massa skitsnack? Alkoholen skördar mångdubbelt fler offer i samhället än alla andra berusningmedel och droger sammanlagt - det är kort sagt en skitdrog. Att vi sedan kulturellt har nyttjat den i tusende år här uppe i norden ska väl för fan inte vara skäl till att vi fortsätter offra drivor av människor på drog-krigets altare varje år?
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Tyler_Durden » 2013-09-01 3:51:15

Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav heterPeter » 2013-09-01 9:38:13

Juggernawt skrev:Intressant tråd. Det verkar som drog-kritikerna här inte har några vetenskapliga fakta att backa upp sina påståenden med medans de som vill ha en liberal drogpolitik i landet sitter med alla äss på handen. Är det inte dags att inse faktum att det budskap som blivit indoktrinerat i er sedan barnsben bara är massa skitsnack? Alkoholen skördar mångdubbelt fler offer i samhället än alla andra berusningmedel och droger sammanlagt - det är kort sagt en skitdrog. Att vi sedan kulturellt har nyttjat den i tusende år här uppe i norden ska väl för fan inte vara skäl till att vi fortsätter offra drivor av människor på drog-krigets altare varje år?


Ok here is my two cents.

Hasch/Marijuana är relativt ofarligt, rent medicinskt sett. Och liksom så mycket andra droger så går det att använda medicinskt. Trots detta så finns det negativa aspekter.

En av dom är att man om man röker ofta - säg många ggr om dagen, så påverkar det verklighetsuppfattningen rent allmänt, så man får svårare att hantera sociala konflikter osv.

En annan sak är att det försämrar närminnet, vilket påverkar en massa saker, te.x hur man kan sköta ett arbete och försörja sej.

Denna påverkan försvinner inte på 48 timmar, som alkohol gör. Pga att thc är fettlösligt så är man inte helt hundra tillbaka på sin empatiska och intellektuella förmåga förrän efter flera veckor.

Tänk er att man har rökt på och sedan undviker att köra bil i två veckor för att slippa riskera att omdömet är någon eller några procent sämre än normalt i kritiska trafiksituationer. Hur många skulle ta sånt ansvar.?

Främsta argumentet - absolut främsta, är att en tonåring med alla jobbigheter som finns i puberteten som börjar röka hasch, inte har så lätt att hålla reda på om han är bakflummig - (har ni hört talas om det begreppet, det är ytterst reellt och alla som röker ofta har varit med om det - även om inte alla har satt det i sammanhang med att dom rökt på kanske igår eller dagen innan), eller om det bara är pubertetshormoner som spelar sitt spel.

Ett par argument till - vid råttförsök så har det visat sej minska intelligensen om man använder marijuana under uppväxttiden, men fullvuxna råttor har inte visat ngn mätbar nedsatt intelligens.

En del får haschpsykoser, vilka som kommer att drabbas av sådana omöjligt att säga - jag har dock en teori att man kan drabbas om man har anlag för psykoser, vilket är omäjligt att förutse - speciellt om man är ung.

Finns fler argument, men jag håller inne med dom tills vidare.

Trots allt så är jag inte helt emot Hasch/Marijuana. Röker du på på roskildefestivalen ett par ggr om året eller bara vid sällsynta tillfällen då du blir bjuden så är det imho rätt så ok. Och jag har bekanta som röker iaf flera ggr i veckan ocb dom går att umgås med och är trevliga och bra människor.

MEN jag tycker det är bra att det är förbjudet enligt lag så inte fler börjar använda det, och den åsikten är baserad på vad jag skrivit ovan - samt min slutkläm som kommer nu.

Även om marijuana skulle vara mindre farligt än alkohol, vilket det rent medicinskt är - så ser jag inget skäl till att introducera en drog till. Förbjud hellre alkohol också. Och om det nu pga kultur och annat är omöjligt att förbjuda alkohol, så håller sista argumentet fortfarande - varför legalisera en drog till.?
heterPeter
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2010-06-22
Ort: Farsta/Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav R. Andom » 2013-09-03 1:43:52

Tröttsam diskussion.
Om 10 år kommer marijuana vara lagligt i sverige. Om inte så kommer EU
tvinga sverige. Det är vad jag tror. Saker händer i allt snabbare tempo
numera. Vi får väl se vem som får rätt.

Har en kommentar ang;

"En av dom är att man om man röker ofta - säg många ggr om dagen, så
påverkar det verklighetsuppfattningen rent allmänt, så man får svårare att
hantera sociala konflikter osv."

Som med allt, inkl VATTEN så ska man inte överdosera...

Jag har kommit fram till att bäst resultat blir det om man röker bara
på helgen och alltså gör 5 dagars uppehåll.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav heterPeter » 2013-10-07 22:02:08

R. Andom skrev:Tröttsam diskussion.
---
Jag har kommit fram till att bäst resultat blir det om man röker bara
på helgen och alltså gör 5 dagars uppehåll.


För min del är det helt ok om man röker på det sättet. Jag har vänner som röker mer än så, men ändock presterar otroligt bra saker.

MEN man ska ha fakta med sej hur man än väljer att handla.

Röker man på bara på helger, spelar ingen roll om det är en eller tio ggr den helgen - så ökar halten av THC gradvis i kroppen. Du är alltid lite avtrubbad, vare sej du o omgivningen märker det eller inte.
Detta pg.a att thc har en så pass hög fetthalt att det bäddar in sej i kroppsfetterna och därför tar lång tid för kroppen att bli av med.

Den avtrubbningen påverkar inte bara dej som bilförare och yrkesutövare, utan hela den du är och den du anser dej vara.

Jag föreslår att du läser på om det, istället för att låta mej propagera - och sedan antingen väljer att göra ngt åt det eller skita i det och fortsätta bli mer avtrubbad.
heterPeter
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2010-06-22
Ort: Farsta/Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Parvlon » 2013-10-08 10:38:49

R. Andom skrev:Om 10 år kommer marijuana vara lagligt i sverige.
Inom två år chansar jag.

heterPeter skrev:..avtrubbningen påverkar inte bara dej som bilförare och yrkesutövare, utan hela den du är och den du anser dej vara.
Avtrubbning eller påtrubbning, det är frågan. Skräp&släng mentaliteten känns inte som någoot för framtiden.

Missbruk av ämnen är ett ämne för sig, heterPeter
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 10:50:49

Tycker det är rent skitsnack som framförs i denna tråd. Cannabis är ju 300-400% starkare än det var för 10 år sedan. Ruset är lika starkt som en LSD-tripp då närminnet försvinner totalt och att tid-rumsuppfattningen försvinner, dessutom synbortfall, paranoia och en massa andra hallucinationer.

Skulle Cannabis legaliseras så skulle hela sjukvårdssektorn överbelastas med cannabisanvändare med svår ångestproblematik och psykoser. Och nej, detta är inte propaganda.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2013-10-08 11:19:09

marcooleo skrev:Tycker det är rent skitsnack som framförs i denna tråd. Cannabis är ju 300-400% starkare än det var för 10 år sedan. Ruset är lika starkt som en LSD-tripp då närminnet försvinner totalt och att tid-rumsuppfattningen försvinner, dessutom synbortfall, paranoia och en massa andra hallucinationer.

Skulle Cannabis legaliseras så skulle hela sjukvårdssektorn överbelastas med cannabisanvändare med svår ångestproblematik och psykoser. Och nej, detta är inte propaganda.


Är inte det cannabisen under 60-talet du pratar om? För där har jag hört att det är en stor skillnad mot dagens cannabis eller att den är framodlad för att innehålla högre THC halter än vad det gjorde under 60-talet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 11:50:18

På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-08 11:59:12

marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Snacka om genmodifierade grödor!

Brukar inte haschhippies vara emot sånt? *fördomsfull*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav beardy » 2013-10-08 12:28:53

Savanten Svante skrev:
marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Snacka om genmodifierade grödor!

Brukar inte haschhippies vara emot sånt? *fördomsfull*


Det är inte genmodifierat, odlarna har bara valt ut de starkare sorterna för att få så mycket "bang for the buck" som möjligt, för att göra smuggling så effektivt som möjligt.

Jämför med om det skulle vara alkoholförbud och tänk dig att du skulle vara smugglare. Du får samma straff för 10 liter öl som för 10 liter vodka, men du får mycket mer betalt för den rena spriten, vad är störst sannolikhet att du kommer att smuggla?


I de stater i USA där medicinsk cannabis är lagligt ser man att THC-halten går ner, för många som behöver t.ex smärtlindring vill hellre ha hög CBD-halt (för att lindra smärtan) och lägre THC-halt (de vill inte vara höga när de använer medicinen.)

Såg en dokumentär där några odlare utvecklade/avlade fram en sort med hög CBD-halt och nästan ingen THC för en patient med svår epilepsi.
http://edition.cnn.com/2013/08/07/healt ... index.html
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2013-10-08 12:58:14

marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Så ditt föregående påstående gäller alltså inte? För 60-talet för mig är mellan 44-53 år sedan och inte 10 år sedan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 13:30:09

Savanten Svante skrev:
marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Snacka om genmodifierade grödor!

Brukar inte haschhippies vara emot sånt? *fördomsfull*

De gör hybrider, korsar de starkaste sorterna med varandra
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav marcooleo » 2013-10-08 13:30:46

slackern skrev:
marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Så ditt föregående påstående gäller alltså inte? För 60-talet för mig är mellan 44-53 år sedan och inte 10 år sedan.

För 10 år sedan låg TCH-halten runt 10%
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2013-10-08 13:51:04

marcooleo skrev:
slackern skrev:
marcooleo skrev:På 60-talet låg THC-halten runt 5%, idag ligger den runt 20%


Så ditt föregående påstående gäller alltså inte? För 60-talet för mig är mellan 44-53 år sedan och inte 10 år sedan.

För 10 år sedan låg TCH-halten runt 10%


Då har den alltså ökat med 100% på 10 år och inte med 300-400% en stor skillnad.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav gadas » 2013-10-08 14:12:09

Mycket detaljdiskussioner, som kan få det att framstå som att droger är ganska okej.

Jag vet bara att jag tar avstånd från allt vad droger heter av ett enda skäl: Frihet.
För det är just friheten man mister. Friheten kan ha ganska fritt spelrum - till dess man kommer in på droger, då funkar inte frihet längre. Och inte är man drogfri heller.

Missbruk kan visst ha fördelar och behöver inte verka så farligt - men får alltid allvarliga konsekvenser. Riktigt farligt blir det när man förnekar det. "Missbruk beivras" stod det förr på alla livbojar. Man kan ta en livboj och använda som simring eller barkbåt eller något, ganska ofarligt eller hur? Tills någon behöver den...

Kanske är det inte främst själva drogerna man missbrukar. Att använda hjärnan som experimentverkstad för att på kemisk väg - inte psykologisk (vilket faktiskt är ofarligt fast det kan verka mer skrämmande) - framkalla önskade reaktioner, är att missbruka hjärnan.

Ganska fantastiskt att man kan diskutera vilket vansinne som är värst; alkohol eller andra droger.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 14:27:02

Det är sant. Friheten. Substanserna rör till kemin i kroppen att den inte styrs som vanligt.

Jag är inte fri. Jag har aldrig varit fri när jag använt någon form av substans. Det är illusionen av frihet när man t ex tar ångestdämpande. Man betalar ett ganska högt pris när man brukar olika substanser, lagliga eller olagliga. Det finns alltid en obehaglig konsekvens.
Senast redigerad av earlydayminer 2013-10-08 14:30:23, redigerad totalt 2 gånger.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Parvlon » 2013-10-08 14:28:13

earlydayminer skrev:Det är sant. Friheten. Substanserna rör till kemin i kroppen att den inte styrs som vanligt.
Det gör meditation med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 14:29:48

Parvlon skrev:
earlydayminer skrev:Det är sant. Friheten. Substanserna rör till kemin i kroppen att den inte styrs som vanligt.
Det gör meditation med.


Exceptionellt dålig jämförelse.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav heterPeter » 2013-10-09 19:12:55

Parvlon skrev:
heterPeter skrev:..avtrubbningen påverkar inte bara dej som bilförare och yrkesutövare, utan hela den du är och den du anser dej vara.
Avtrubbning eller påtrubbning, det är frågan. Skräp&släng mentaliteten känns inte som någoot för framtiden.

Hur tänker du där.?

Parvlon skrev:Missbruk av ämnen är ett ämne för sig, heterPeter

Och hur tänkte du även där.?

Kommer du ihåg hur du tänkte.? Dina kommentarer verkar tyvärr ganska pårökta.

Använd dina flummiga stunder till att skapa häftiga REELLA tankar, det går faktiskt.
Sväva ut i oklarheter kan vem som helst.
heterPeter
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2010-06-22
Ort: Farsta/Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav R. Andom » 2013-10-09 19:33:05

heterPeter skrev:
R. Andom skrev:Tröttsam diskussion.
---
Jag har kommit fram till att bäst resultat blir det om man röker bara
på helgen och alltså gör 5 dagars uppehåll.


För min del är det helt ok om man röker på det sättet. Jag har vänner som röker mer än så, men ändock presterar otroligt bra saker.

MEN man ska ha fakta med sej hur man än väljer att handla.

Röker man på bara på helger, spelar ingen roll om det är en eller tio ggr den helgen - så ökar halten av THC gradvis i kroppen. Du är alltid lite avtrubbad, vare sej du o omgivningen märker det eller inte.
Detta pg.a att thc har en så pass hög fetthalt att det bäddar in sej i kroppsfetterna och därför tar lång tid för kroppen att bli av med.

Den avtrubbningen påverkar inte bara dej som bilförare och yrkesutövare, utan hela den du är och den du anser dej vara.

Jag föreslår att du läser på om det, istället för att låta mej propagera - och sedan antingen väljer att göra ngt åt det eller skita i det och fortsätta bli mer avtrubbad.


Jag tycker jag känner av PRECIS som du beskriver och för mig är det
POSITIVT att det gör så. Jag blir mycket mer som en NT-människa med
hjälp av THC och det har sina fördelar det med. Så jag tycker det hela
är utmärkt. Det har gett mig så fantastiskt mycket fördelar att det
inte går att värdera.

Sug på den du.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in