Hygien

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hygien

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 13:56:38

Anledningen till varför man inte märker av sin egen lukt själv är samma som varför man inte tycker att det luktar särskilt illa efter att ha varit i ladugården i en halvtimme: man vänjer sig.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hygien

Inläggav antonius » 2013-08-17 13:59:45

sookie skrev:Exakt - dessutom är jag en HON!!!!


Förlåt, jag är en idiot :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 14:42:04

Batman skrev:
slackern skrev:Jo men är dom ärliga? Eller säger dom en vitlögn för att inte såra dej? Hur har du ställt frågan? Stinker jag som värsta uteliggaren? Eller kan du vara snäll att säga till om jag luktar illa på minsta sätt ofräscht? Men tjejer som rider och åker hem efter stallet på tuben brukar göra att hela vagnen stinker.

Jodå, dom är ärliga. Skulle det gå för långt mellan gångerna jag duschar håret för jag alltid höra det, att det ser smort eller fettigt ut. Här är det ingen som är finkänslig vad gäller att uttrycka sig direkt, och det är väl inte jag heller för den delen.

Kläderna kan möjligtvis lukta stall, men inte resten.


OK skönt att du har sådana människor i din omgivning. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav Frauja » 2013-08-17 21:26:22

Jag borstar som sagt inte tänderna på morgonen, och jag använder dessutom flourfri tandkräm, men jag har aldrig haft hål i tänderna eller andra tandproblem. Andedräkten har ingen heller klagat på, och min sambo om någon borde ju reagera.

Det här med hygien är ju en väldigt kulturell grej. Svenskarna har sedan vi slutade basta (vilket är runt 1200-talet om jag inte missminner mig) fram till 1900 och ibland ännu längre hållt oss till två bad om året; ett vid midsommar och ett vid jul. Någon annan hygienskötsel ägnade vi oss inte åt. Efter att man badat var man tvungen att hålla sig inne några dagar eftersom smutslagret som fungerade som ett naturlikt skydd mot bakterier, värme och kyla var borta, och gick man då ut kunde man bli dödssjuk.
Personligen skulle jag nog inte klara mig på två bad om året, men det är nog mycket en vanesak.

Vårdutbildad som jag är kan jag även upplysa ovetande om att den numer allmänna uppfattningen är att det snarare är överdriven hygien som sänker immunförsvaret och gör att sjukdomar får fäste, än bristande hygien.
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Hygien

Inläggav Mortalis » 2013-08-17 21:44:52

Tycker man fruktansvärt illa om att duscha men oroar sig för dålig lukt kan tätare klädbyten vara att alternativ. Huden har ett immunsförsvar som begränsar och eliminerar bakterietillväxt. Däremot i kläderna är det fritt fram för olika bakterier att mumsa på de organiska ämnen som svett, urin och hudrester innehåller.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-17 22:13:33

Frauja skrev:
Det här med hygien är ju en väldigt kulturell grej. Svenskarna har sedan vi slutade basta (vilket är runt 1200-talet om jag inte missminner mig) fram till 1900 och ibland ännu längre hållt oss till två bad om året; ett vid midsommar och ett vid jul. Någon annan hygienskötsel ägnade vi oss inte åt. Efter att man badat var man tvungen att hålla sig inne några dagar eftersom smutslagret som fungerade som ett naturlikt skydd mot bakterier, värme och kyla var borta, och gick man då ut kunde man bli dödssjuk.



Det där är en myt. Eller nåt skämtsamt som inget riktigt tar på allvar. Folk var ganska renliga förr i tiden, det är inte alls så att alla gick med en lager skit och inte tvättade sig. Man använde nån slags tvål, många på landet hade några till vatten. Det kanske är så att man tvättade sig noga och skrubbade hela kroppen till jul och midsommar men man tvättade sig regelbundet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav MsTibbs » 2013-08-17 22:25:36

Gripandekylig skrev:Hur kan man välja att ta en dusch en gång och tvätta håret en annan gång. Blir inte ryggen väldigt sned då? För först måste man ju parera strålen när man duschar och stå utlutad med håret från vattnet, och sedan måste man böja sig fram och enbart blöta håret när man tvättar håret. Varför inte bara kombinera dessa två närbesläktade rengöringsprojekt och bespara er rygg? Eller finns det någon annan teknik att ta till som jag inte känner till? Jag duschar varje morgon innan frukost och då använder jag schampo, duschtvål, ansiktstvål och balsam. Dock rakar jag mig endast varannan dag och klipper bara naglarna en gång i veckan.


Jag har långt hår. Att duscha och tvätta håret samtidigt gör att det blir svårt att ta på mig kläder utan att dessa blötes ner av håret. Därav.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hygien

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 22:40:20

MsTibbs skrev:
Gripandekylig skrev:Hur kan man välja att ta en dusch en gång och tvätta håret en annan gång. Blir inte ryggen väldigt sned då? För först måste man ju parera strålen när man duschar och stå utlutad med håret från vattnet, och sedan måste man böja sig fram och enbart blöta håret när man tvättar håret. Varför inte bara kombinera dessa två närbesläktade rengöringsprojekt och bespara er rygg? Eller finns det någon annan teknik att ta till som jag inte känner till? Jag duschar varje morgon innan frukost och då använder jag schampo, duschtvål, ansiktstvål och balsam. Dock rakar jag mig endast varannan dag och klipper bara naglarna en gång i veckan.


Jag har långt hår. Att duscha och tvätta håret samtidigt gör att det blir svårt att ta på mig kläder utan att dessa blötes ner av håret. Därav.

Jaha okej, tack.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hygien

Inläggav Manveru » 2013-08-17 23:57:21

Har varierat en hel del med hur duktig jag varit med hygienen. Vet med mig numera att jag när jag var yngre (övre grundskoleålder ish) både duschade, bytte kläder och bostade tänderna långt mer sällan än jag förmodligen borde gjort. Detta kan mycket väl ha bidragit till den mobbning jag fick utstå, även om det inte var något jag insåg då. Har inte jättebra minne från den tiden men skulle gissa på att det kan ha blivit bara någon enstaka dusch samt tandborstning i veckan vissa perioder. Deo var inte heller något jag använde i någon större utsträckning, då jag verkligen avskydde doften av det (och fortfarande gör i viss mån). Min mors uppmaningar om att använda "luktagott" som hon kallade det verkade helt vansinniga men jag använde det ändå av och till endast på grund av hennes tjat. Insåg aldrig riktigt det där med att bara för att jag inte kände något så betydde det inte att jag inte luktade för det. Sen har mitt luktsinne varit ganska nedsatt också på grund av obestämd allergi.

Numera så brukar jag duscha nästan varje dag, vissa veckor varannan dag. Nyligen börjat använda parfymfritt också vilket gjort det hela något trevligare. Tandborstningen är dock fortfarande lite si och så med. Har aldrig riktigt lyckats få rutin på det där, och blir oftast bara till kvällen det blir gjort. Har nu på senare år fått början till hål efter att min sockerkonsumtion gått upp ihop med slarvandet, så har försökt bättra mig, men det är väldigt svårt att få till när man även har en depression att brottas med. Har också börjat köpa tandtråd, flourtuggummin och munskölj som dock endast används sporadiskt. Och tuggummina har tyvärr ofta använts mer som en ersättning till tandborstning när jag inte orkat bry mig snarare än ett supplement.

Hygien är oavsett inget som kommer naturligt för mig. Turligt nog så har jag på senare år blivit något mer känslig för känslan av fett hud/hår samt oborstade tänder osv, vilket väl hjälpt mig att bättra mig något.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Hygien

Inläggav Zima33 » 2013-08-18 0:31:12

Jag duschar när det behövs, ibland varje dag och ibland två ggr i veckan. Tvättar håret varannan-var femte dag. Borstar tänderna på kvällen och sköljer med Flux när jag kommer ihåg.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hygien

Inläggav Frauja » 2013-08-18 0:57:26

Moggy skrev:
Frauja skrev:
Det här med hygien är ju en väldigt kulturell grej. Svenskarna har sedan vi slutade basta (vilket är runt 1200-talet om jag inte missminner mig) fram till 1900 och ibland ännu längre hållt oss till två bad om året; ett vid midsommar och ett vid jul. Någon annan hygienskötsel ägnade vi oss inte åt. Efter att man badat var man tvungen att hålla sig inne några dagar eftersom smutslagret som fungerade som ett naturlikt skydd mot bakterier, värme och kyla var borta, och gick man då ut kunde man bli dödssjuk.



Det där är en myt. Eller nåt skämtsamt som inget riktigt tar på allvar. Folk var ganska renliga förr i tiden, det är inte alls så att alla gick med en lager skit och inte tvättade sig. Man använde nån slags tvål, många på landet hade några till vatten. Det kanske är så att man tvättade sig noga och skrubbade hela kroppen till jul och midsommar men man tvättade sig regelbundet.


Nej, det är ingen myt, jag har etnologi som specialintresse. Som kvällslektyr kan jag rekommendera "Den kultiverade människan". Egentligen är den avsedd för universitetsstudier, men eftersom du så självsäkert uttalar dig i detta ämnet borde du kanske läsa den först.
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Hygien

Inläggav Zima33 » 2013-08-18 1:07:19

Frauja skrev:
Moggy skrev:
Frauja skrev:
Det här med hygien är ju en väldigt kulturell grej. Svenskarna har sedan vi slutade basta (vilket är runt 1200-talet om jag inte missminner mig) fram till 1900 och ibland ännu längre hållt oss till två bad om året; ett vid midsommar och ett vid jul. Någon annan hygienskötsel ägnade vi oss inte åt. Efter att man badat var man tvungen att hålla sig inne några dagar eftersom smutslagret som fungerade som ett naturlikt skydd mot bakterier, värme och kyla var borta, och gick man då ut kunde man bli dödssjuk.



Det där är en myt. Eller nåt skämtsamt som inget riktigt tar på allvar. Folk var ganska renliga förr i tiden, det är inte alls så att alla gick med en lager skit och inte tvättade sig. Man använde nån slags tvål, många på landet hade några till vatten. Det kanske är så att man tvättade sig noga och skrubbade hela kroppen till jul och midsommar men man tvättade sig regelbundet.


Nej, det är ingen myt, jag har etnologi som specialintresse. Som kvällslektyr kan jag rekommendera "Den kultiverade människan". Egentligen är den avsedd för universitetsstudier, men eftersom du så självsäkert uttalar dig i detta ämnet borde du kanske läsa den först.

Det där kanske berodde på vilken klass man tillhörde? Bönder kanske hade sämre tvättmöjligheter än adeln?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hygien

Inläggav Charlie72 » 2013-08-18 1:20:29

Jag brukar gnida mig mot ett ålskin några gånger i veckan, luktar fan o jag slipper desutom alla männinskor om kring mig
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hygien

Inläggav Nixer » 2013-08-18 2:03:22

Det beror helt på.
Jag är alltid noga med att tvätta händerna efter varje toalettbesök. Jag kan inte tänka mig att göra något annat, utan att ha tvättat händerna.
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-18 4:10:12

Frauja skrev:
Moggy skrev:
Frauja skrev:
Det här med hygien är ju en väldigt kulturell grej. Svenskarna har sedan vi slutade basta (vilket är runt 1200-talet om jag inte missminner mig) fram till 1900 och ibland ännu längre hållt oss till två bad om året; ett vid midsommar och ett vid jul. Någon annan hygienskötsel ägnade vi oss inte åt. Efter att man badat var man tvungen att hålla sig inne några dagar eftersom smutslagret som fungerade som ett naturlikt skydd mot bakterier, värme och kyla var borta, och gick man då ut kunde man bli dödssjuk.



Det där är en myt. Eller nåt skämtsamt som inget riktigt tar på allvar. Folk var ganska renliga förr i tiden, det är inte alls så att alla gick med en lager skit och inte tvättade sig. Man använde nån slags tvål, många på landet hade några till vatten. Det kanske är så att man tvättade sig noga och skrubbade hela kroppen till jul och midsommar men man tvättade sig regelbundet.


Nej, det är ingen myt, jag har etnologi som specialintresse. Som kvällslektyr kan jag rekommendera "Den kultiverade människan". Egentligen är den avsedd för universitetsstudier, men eftersom du så självsäkert uttalar dig i detta ämnet borde du kanske läsa den först.


Badhus fanns och användes flitigt fram till 1500-talet och Gustav Vasa 1600-1800talet lortgrisar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav PRIPPS » 2013-08-27 19:25:14

Själv är jag så långt ifrån bakteriefob man kan komma. Har inga problem att äta gammal mat, dricka i samma glas som nån annan eller äta mat som nån annan har fingrat på.

En gång fick jag en rejäl uppläxning av en gammal tant som reagerade på att jag lade tillbaka ostskivor, som jag inte orkade äta upp, i plastförpackningen. Du fattar väl för fan att du inte kan lägga tillbaka dem när du har fingrat på dem sådär, sade hon. Förstod ingenting.
Men det är väl bara att acceptera att vissa hyser rädsla för dessa bakterier som vi alla består av i miljardtals.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-27 19:42:40

Såna där plastförpackningar med pålägg är en riktig bakteriebomb, folk fingrar på skivorna och de här förpackningarna ligger ofta längre i kylen. Sen ställer man fram dem och låter dem i rumstemperatur. Jag äter inte sånt hos andra om förpackningen är mindre än halvfull och i synnerhet om dom har barn.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav Wine » 2013-08-27 19:51:53

PRIPPS skrev:...
En gång fick jag en rejäl uppläxning av en gammal tant som reagerade på att jag lade tillbaka ostskivor, som jag inte orkade äta upp, i plastförpackningen. Du fattar väl för fan att du inte kan lägga tillbaka dem när du har fingrat på dem sådär, sade hon. Förstod ingenting.
...


Att fingra på eller på annat sätt med ett redan använt eller smutsigt bestick kontaminera ett livsmedel som tas in och ut ur kylen ett flertal gånger och kanske står framme en halvtimme till en timme i rumstemperatur varje gång man har det framme innebär att det finns en risk för bakterietillväxt som kan göra att man blir matförgiftad eller sjuk.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hygien

Inläggav Mortalis » 2013-08-27 20:38:27

slackern skrev:Badhus fanns och användes flitigt fram till 1500-talet och Gustav Vasa 1600-1800talet lortgrisar.


Det var väl kyrkan som reagerade mot fåfängan att göra sin kropp ren och behaglig. Dessutom hade svenskarna (till skillnad från andra europeiska länder) haft en lång tradition av gemensamma badhus för män och kvinnor. Klart att sånt inte kunde få fortgå :shock:

Charles Ogier som var en fransk advokat skriver så här på 1630-talet om den syndiga svenska badkulturen (i utdrag från en artikel publicerad av Sveriges Arkitekter i den egna tidningen http://www.arkitekt.se/s16027):

Ogier noterade att i badrummet kunde man "få upp värmen till vilken grad man ville. Svetten flöt från hela kroppen, och om den inte bröt fram kraftigt nog, framkallade man den genom att piska med björkris." Mest förvånades Ogier av att flickor, enbart iklädda linnetyg, behandlade männen med ris, knådning, intvålning, frottering och dusch. Männen täckte blygden enbart med ett björkris. Män, fruar och unga flickor vistades tillsammans utan att blygas. "Inte ens de kyskaste kvinnor drar sig för att besöka dessa varmbadhus, utan går dit med man och barn."

Artikeln noterar vidare att:
År 1725 utfärdades en kunglig förordning som förbjöd hållande av badhus. De kontinentala normerna hade nått Sverige.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hygien

Inläggav Hemmy » 2013-08-27 21:44:09

Jag har inte direkt haft den bästa hygienen i mitt liv.Sen så har jag inte brytt mig ett dugg heller för vart så pass instängd så man knappt sett folk på flera år.
Har just nu på senaste året börjat komma ut mer ,och hygienen har blivit lite bättre.

Fast har svårt att komma igång med duschandet ,tandborstningen,byta kläder och så ,antagligen på grund av vana och svårt att bryta dagliga rutiner
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Hygien

Inläggav kiddie » 2013-08-28 5:35:58

Avskyr verkligen att bli blöt. Särskilt av varmvatten. Hatar att andas in vattenånga, får kvävningskänslor. Förr brukade jag få blodtrycksfall av varmvatten men det har gått över.

Men jag tycker det är skönt att vara ren och dra på sig något rent och helst mysigt och mjukt. Önskar att det fanns en slags maskin man kunde gå in i som kunde bränna bort svett och smuts på något vis. Som gav samma renhet som ett bad eller en dusch. Utan vatten.

Visst kan hygien vara ett aspergerproblem. Alla aspergare har ju inte alla aspergerproblem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hygien

Inläggav Miche » 2013-08-28 9:32:20

Du kanske ska duscha i kallt vatten...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hygien

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-28 15:17:58

Hur snabb bör man vara med dusch efter träning, täpper salterna verkligen porerna, är salterna enkom dåliga för huden?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hygien

Inläggav antonius » 2013-08-28 15:33:47

Vaniljflickan skrev:Hur snabb bör man vara med dusch efter träning, täpper salterna verkligen porerna, är salterna enkom dåliga för huden?


Äh, överdriven noja, jag jobbar hela dagarna i mitt anletets svett skulle ju behöva duscha flera gånger per dag i så fall, tror snarare att ett överdrivet duschande torkar ut huden :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in