Hygien

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hygien

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-20 17:58:41

earlydayminer skrev:Jag vet. Jag var också medveten om att du kunde använda det som argument, men jag upplevde att jag behövde markera.

Vad jag menar är att det kanske är så att alla produkter är ekovänliga, ingridienserna är inte testade på djur, affärsidén är genuin och till en början pålitlig, men transportörer eller exporter/importer har kanske fortfarande sina fötter i gyttjan. Jag menar att någonstans vid stegens stolpar så knäcks det. Det är egentligen en fråga om hur relevant man tycker det är i relation till andra valmöjligheter.


Då kan man ju även vända på steken och tänka att det var mkt mer som gick rätt på vägen jämfört med andra produkter, så, man kan inte ta reda på exakt allt, men så länge det man vet är ngt bra så kan man ju välja att tro det tills motsatsen bevisats och inte heller där dra förhastade slutsatser man kan inte konstant vara misstänksam, jag tror inte det är jättevanligt att ickeekologiska företag väljer att framställa sig som det iom att de skulle falla platt under en granskning.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hygien

Inläggav earlydayminer » 2013-10-20 17:59:59

Som min sista mening i inlägget poängterade.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hygien

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-20 18:01:49

earlydayminer skrev:Som min sista mening i inlägget poängterade.


Det tyckte inte jag var helt tydligt iaf, så då var det ju bra att jag förklarade det för andra som är lika tröga som mig om det nu finns några sådana.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hygien

Inläggav earlydayminer » 2013-10-20 18:05:12

Vaniljflickan skrev:
earlydayminer skrev:Som min sista mening i inlägget poängterade.


Det tyckte inte jag var helt tydligt iaf, så då var det ju bra att jag förklarade det för andra som är lika tröga som mig om det nu finns några sådana.


Du är inte trög för att du uppfattar något som otydligt. Det är stor variation bland oss, alla tänker mer eller mindre konkret.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hygien

Inläggav rdos » 2013-10-20 19:19:46

Miche skrev:Med andra ord kan mängden dental plack under lång tid ha betydelse för utvecklande av cancer, menar forskarna. Det är därför viktigt med en noggrann munhygien för både individen och folkhälsan i stort. Mer forskning behövs dock för att säkerställa resultaten.


Inte ett dugg övertygande. För det första så finns ingen konsistent relation mellan cancertyp och munhygien, utan den varierar beroende på kön (där bröstcancer är särklassigt vanligare bland kvinnor). För det andra så kan de inte förklara det faktum att cancerfrekvensen ökat när munhygienen ökat (inte ett ljud om detta).

Som jag ser det kan det finnas mängder av skäl för mera dental plack än dålig munhygien, och det kan vara någon av dessa många faktorer som är kopplade till ökad dödlighet snarare än munhygien.

Då cancer utvecklas under längre tid så kan det t.o.m. vara så att dental plack är kopplat till tidiga stadium av cancer, och att det då är en indikation snarare än orsak.

Som sagt, inte ett dugg övertygande.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hygien

Inläggav kemisten » 2013-10-20 19:59:15

"Tycker dessutom att andra människor luktar bättre om de inte tvättar sig"

Det där känner jag igen. Jag tycker att svett lätt luktar lite som farmors köttbullar med sås och potatismos... :-)Happy
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Hygien

Inläggav kiddie » 2013-10-20 22:31:34

Hahha, är som med vissa människors grönsaksfisar. Känns som hemma hos mysiga mormor, där luktade det så. Fattade inte förrän jag var vuxen att det var hennes fisar som luktade... De luktade inte som vanliga fisar. :lol:

Att dra slutsats att plack ger en rad olika sjukdomar tror jag är lite överinklusivt. Finns massa saker som korrelerar och det behöver inte vara orsak och verkan. Däremot tror jag att en sådan studie politiskt kan bli viktig eftersom tänderna fortfarande konstigt nog inte är en del av kroppen och inte tillhör sjukvården.

Plack kan väl alla få, däremot får jag inte lätt tandsten. Så kanske överlever jag ett tag till. Skulle jag få cancer så skulle det vara ovanligt eftersom det inte förekommer cancer i släkten (Nästan...). Fanns två fall av kirurgiskt botbar tumör och lite basaliom. Under min levnadstid har bara en avlägsen släkting dött i cancer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hygien

Inläggav Abskissa » 2013-10-27 2:08:43

kemisten skrev:"Tycker dessutom att andra människor luktar bättre om de inte tvättar sig"

Det där känner jag igen. Jag tycker att svett lätt luktar lite som farmors köttbullar med sås och potatismos... :-)Happy

Håhå! Äntligen någon på min sida, ;-) jag vill hävda att viss svett luktar just husmanskost.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Hygien

Inläggav artifex » 2013-10-27 7:02:37

Badar varannan dag, såvida jag inte ska till jobbet; Då är det nästan uteslutande dagligt. Tandborstning däremot har jag alltför lätt att hoppa över. Har börjat med listerine för att försöka förbättra just den delen.
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Hygien

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-27 8:45:31

earlydayminer skrev:
sugrövmanövern skrev:
Vaniljflickan skrev:
Fattar inte
Inte jag heller, men en kvalificerad gissning är att herrn tror man är så dum i huvudet att man sväljer tex Lush och andra företags innehållsförteckningar och ev reklam med hull och hår och duschar glatt med blinda okritiska ögon.


Varför har du inte somnat än?

Det går betydligt djupare än en innehållsförteckning. Jag tror inte att du är dum i huvudet.


Det var ju det jag sade. Hundra inlägg senare säger du samma sak.

Så vad duschar du själv i? Typ Axe som du inte ens vet vart de tar plasten i flaskorna från?

Kommer väl en dräpare nu om att du duschar i endast kranvatten.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hygien

Inläggav Paradox » 2013-10-29 20:57:49

Känner igen mej. Jag har inte direkt någon tidsuppfattning så jag tänker inte på hur lång tid det gått sedan jag senast gjorde en sak. Har heller inga hungerskänslor, så ibland äter jag inte på flera dar.

När det blir såndär beläggning på framtänderna som känns sträv mot tungan, skrapar jag bort den med naglarna. Tandborstning är ytterst obehagligt alla kategorier. Ljudet av tandborsten, känslan att föra in borsten i munnen +den äckliga smaken av tandkrämen, som dessutom hänger kvar efter man spottat och sköljt munnen med vatten 25 ggr, huva!

Tyvär har detta i kombination med Atarax, som gör att man blir torr i truten, resulterat i att två tänder ruttnat och ramlat ut, och jag är inte ens 30.

Nuförtiden sista året typ, borstar jag direkt efter maten. Anledningen till det är att jag alltid får nt efter jag ätit så smärtan blir som påminnelselarm.

Jag duschar när jag känner för det, lr om jag ska träffa människor. Jag behöver lixom inte lukta gott för älgarna om jag hänger i skogen hela dan.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Hygien

Inläggav Miche » 2013-10-29 23:32:14

@Paradox, har du tandvårdskort? Om inte annat sök det, du ska ha rätt till det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in