Hygien

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hygien

Inläggav antonius » 2013-08-17 2:16:34

Huggorm skrev:Du borde starta en tråd om det där, och försöka gissa hur folk (frivilliga) ser ut. Kan bli skitkul.


Jaa, måste fundera, vill inte såra ngn :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hygien

Inläggav sookie » 2013-08-17 11:59:12

Exakt - dessutom är jag en HON!!!!

antonius skrev:
KrigarSjäl skrev:Är du inte det minsta känslig för svett och dålig lukt då?
Går det flera dar utan dusch luktar man nämligen.


Han använder ju typ ''Baby Wips'' de är perfekt då man snabbt behöver fräscha upp sig, ha i bilen eller i garaget när man mekat, när dom är nog milda och godkända att rengöra barnrövar med brukar jag till och med rengöra min älskade kolfiberhoj med dem när jag inte har tillgång till annat, dom är perfa. Sådeså :-)005

Bild
sookie
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-17

Hygien

Inläggav sookie » 2013-08-17 12:04:33

Oj - ja där ligger man i lä =) Jag avskyr folk som luktar.... är väldigt känslig för lukter & känner minsta lilla... men det där är ju så olika... borstar tänderna minst 2 ggr/ dag & duschar & tvättar håret minst 2/ggr veckan... tandborstningen är en njutning men det andra skulle jag gärna slippa - men det går ju inte dessvärre....



Frauja skrev:Jag borstar bara tänderna på kvällen, och duschar ca en gång i veckan. Det har dock hänt att det gått en månad mellan duschningarna. Tycker inte om att vara blöt... och det är drygt att borsta tänder och tvätta sig. Tycker dessutom att andra människor luktar bättre om de inte tvättar sig. Blir alldeles knäsvag av gubbar som luktar skit och skog. <3 Det låter kanske konstigt, men jag älskar "organiska" dofter, inklusive människodoft. Det som verkar lukta illa för de flesta andra luktar himmelskt för mig.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sookie
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-17

Hygien

Inläggav Frauja » 2013-08-17 12:14:32

Jag tål däremot inte dofter som parfym, inte heller i tvättmedel, diskmedel, tvål, deo, schampo etc. Hårspray och doftspray är rena döden för mig.

Människor kan förstås lukta olika, men människor som brukar tvätta sig regelbunden men tillfälligt inte gjort det tycker jag kan lukta mindre gott, däremot människor som i princip aldrig tvättar sig luktar jättegott. Det kanske har något med bakteriekultur att göra. De som tvättar bort hudens naturliga bakterieflora kanske skapar grogrund för andra bakterier som inte har där att göra, därav den "främmande" doften, enligt min näsa iaf. ;)
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Hygien

Inläggav JCSweden » 2013-08-17 12:25:17

Jag tvättar håret, ansiktet och armhålorna varje morgon. Ansiktet även varje kväll. Står inte ut med känslan av otvättat hår eller svettiga armhålor. Duschar var tredje eller var fjärde dag förutom när jag har mens då jag duschar varannan dag. Borstar tänderna morgon och kväll, dock är det något jag hatar då det är extremt tråkigt.

Min syrra duschar varje morgon och jag förstår inte detta, det om något måste ju rubba hudens naturliga bakterieflora.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Hygien

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 12:27:41

Jag förstår inte hur man inte kan borsta tänderna morgon och kväll: det blir man ju hårdkodat uppfostrad till att göra. Det finns ju inget utrymme att ens tänka sig någonting annat när det gäller tandborstning. Som bebis gjordes det utav en förälder och därefter blev man ombedd att göra det själv vid exakta tider: efter frukost och inför läggdags. Genom hela dagisåldern fick man höra detsamma av fröknar och vidare in i skolan talades det då och då om hur viktigt det var att borsta sina tänder. Och nu har jag inte ens börjat att nämna tandläkarbesöken. Tandläkarbesöken, där blev man under hela sin uppväxt varenda gång förhörd över sina tandborstningsvanor, och tillrättavisad ifall man gjort någonting fel.

Så när man under sin uppväxt slutade få order inom området tandborstning och fick möjlighet att tänka själv och själv bilda sig en uppfattning om hur ofta man bör borsta tänderna - då kunde man inte välja något annat än att borsta sina tänder morgon och kväll varje dag. Det vore ju korkat att gå emot vad experterna tandläkarna säger, och det vore obekvämt att behöva avvänja en så djupt inlärd ritual som tandborstningen.

Hur kan ni inte borsta era tänder två gånger per dag?
- Är ni inte rädda för att få karies?
- Är ni inte rädda för att få dålig andedräkt?
- Stör inte avlagringar på tänderna er?

Sedan angående dusch- och efter duschrelaterade projekt.

Hur kan man välja att ta en dusch en gång och tvätta håret en annan gång. Blir inte ryggen väldigt sned då? För först måste man ju parera strålen när man duschar och stå utlutad med håret från vattnet, och sedan måste man böja sig fram och enbart blöta håret när man tvättar håret. Varför inte bara kombinera dessa två närbesläktade rengöringsprojekt och bespara er rygg? Eller finns det någon annan teknik att ta till som jag inte känner till? Jag duschar varje morgon innan frukost och då använder jag schampo, duschtvål, ansiktstvål och balsam. Dock rakar jag mig endast varannan dag och klipper bara naglarna en gång i veckan.

Självklart händer det ju dock att jag inte får möjlighet att duscha eller att borsta tänderna eller ens kamma mig på flera dagar. Exempelvis till skogs eller till sjöss kan man behöva prioritera annat. Till vardags är det dock viktigt att man håller god hygien för att undvika sjukdomar och för att ge människor i sin omgivning en så angenäm upplevelse av sin vardag som möjligt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-17 12:30:00

Frauja skrev:Jag tål däremot inte dofter som parfym, inte heller i tvättmedel, diskmedel, tvål, deo, schampo etc. Hårspray och doftspray är rena döden för mig.

Människor kan förstås lukta olika, men människor som brukar tvätta sig regelbunden men tillfälligt inte gjort det tycker jag kan lukta mindre gott, däremot människor som i princip aldrig tvättar sig luktar jättegott. Det kanske har något med bakteriekultur att göra. De som tvättar bort hudens naturliga bakterieflora kanske skapar grogrund för andra bakterier som inte har där att göra, därav den "främmande" doften, enligt min näsa iaf. ;)



-1

Du låter som en väldigt ofräsch människa. Vad är det för människor som aldrig tvättar sig?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 12:40:41

Moggy skrev:
Frauja skrev:Jag tål däremot inte dofter som parfym, inte heller i tvättmedel, diskmedel, tvål, deo, schampo etc. Hårspray och doftspray är rena döden för mig.

Människor kan förstås lukta olika, men människor som brukar tvätta sig regelbunden men tillfälligt inte gjort det tycker jag kan lukta mindre gott, däremot människor som i princip aldrig tvättar sig luktar jättegott. Det kanske har något med bakteriekultur att göra. De som tvättar bort hudens naturliga bakterieflora kanske skapar grogrund för andra bakterier som inte har där att göra, därav den "främmande" doften, enligt min näsa iaf. ;)



-1

Du låter som en väldigt ofräsch människa. Vad är det för människor som aldrig tvättar sig?


Jag kan förstå att människor är känsliga för dofter från parfym. Men ingen som helst förståelse för lortgrisar. Själv får jag panik om jag känner mej smutsig. För det mesta duschar jag varje dag men ibland blir det varannan. Men efter två dagar dagar måste jag duscha annars känner jag mej äcklig. OK för att jag kanske ser lite ovårdad ut mellan varven för att jag inte orkar raka mej i ansiktet och ser ut som en luffare pga det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav Huggorm » 2013-08-17 12:45:29

Att inte orka raka sig har inget med hygien att göra. Varför skulle det vara värre att ha hår i ansiktet än på huvudet? Jag är i princip aldrig slätrakad, jag bara kör över med hårklippningsapparaten kanske en gång i veckan eller varannan vecka
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 12:48:03

Huggorm skrev:Att inte orka raka sig har inget med hygien att göra. Varför skulle det vara värre att ha hår i ansiktet än på huvudet? Jag är i princip aldrig slätrakad, jag bara kör över med hårklippningsapparaten kanske en gång i veckan eller varannan vecka


Nu har du inte läst ordentligt igen. Jag skrev inte att det hade med hygienen att göra gjorde jag det? Skrev jag inte att jag kan se ovårdad ut som en luffare pga att jag inte orkar raka skäggväxten?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav Huggorm » 2013-08-17 12:55:12

slackern skrev:
Huggorm skrev:Att inte orka raka sig har inget med hygien att göra. Varför skulle det vara värre att ha hår i ansiktet än på huvudet? Jag är i princip aldrig slätrakad, jag bara kör över med hårklippningsapparaten kanske en gång i veckan eller varannan vecka


Nu har du inte läst ordentligt igen. Jag skrev inte att det hade med hygienen att göra gjorde jag det? Skrev jag inte att jag kan se ovårdad ut som en luffare pga att jag inte orkar raka skäggväxten?
Jag var inte ute efter att säga emot dig. Notera avsaknaden av citat. Det var snarare en vidarutveckling av vad du börjat skriva om.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-17 12:58:15

En grej jag undrat men inte riktigt fått klart för mig.

Vad innebär egentligen parfym?

För mig är parfym nåt som kvinnor använder och som kommer i små glasflaskor. Nåt man har på sig utöver användandet av hygienprodukter som tvål, deo och schampo.

Anses man använda parfym om man använder deo som inte säljs som oparfymerad? Schampo och tvål som har doft men som man sköljer av sig i duschen? Om man använder tvättmedel och sköljmedel med doft när man tvättar kläderna? Hudkräm och lotion som man använder efter duschen på huden och som ofta har en doft? För mig är inte nåt av det att använda parfym.

Rakvatten för män känns som parfym då det har en stark doft som är nåt mer än att det bara ska dofta fräscht.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 12:58:22

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Att inte orka raka sig har inget med hygien att göra. Varför skulle det vara värre att ha hår i ansiktet än på huvudet? Jag är i princip aldrig slätrakad, jag bara kör över med hårklippningsapparaten kanske en gång i veckan eller varannan vecka


Nu har du inte läst ordentligt igen. Jag skrev inte att det hade med hygienen att göra gjorde jag det? Skrev jag inte att jag kan se ovårdad ut som en luffare pga att jag inte orkar raka skäggväxten?
Jag var inte ute efter att säga emot dig. Notera avsaknaden av citat. Det var snarare en vidarutveckling av vad du börjat skriva om.


OK jag ber om ursäkt jag som missuppfattade.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav kullan » 2013-08-17 13:00:55

Moggy skrev:En grej jag undrat men inte riktigt fått klart för mig.

Vad innebär egentligen parfym?

För mig är parfym nåt som kvinnor använder och som kommer i små glasflaskor. Nåt man har på sig utöver användandet av hygienprodukter som tvål, deo och schampo.

Anses man använda parfym om man använder deo som inte säljs som oparfymerad? Schampo och tvål som har doft men som man sköljer av sig i duschen? Om man använder tvättmedel och sköljmedel med doft när man tvättar kläderna? Hudkräm och lotion som man använder efter duschen på huden och som ofta har en doft? För mig är inte nåt av det att använda parfym.

Rakvatten för män känns som parfym då det har en stark doft som är nåt mer än att det bara ska dofta fräscht.


Tvål,schampoo,raklödder,hårstyleingprodukter innehåller ju alla parfym för att det inte ska lukta illa om orginalprodukten. när dessa blandas kan det bli en odör utan dess like.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 13:05:34

Moggy skrev:En grej jag undrat men inte riktigt fått klart för mig.

Vad innebär egentligen parfym?

För mig är parfym nåt som kvinnor använder och som kommer i små glasflaskor. Nåt man har på sig utöver användandet av hygienprodukter som tvål, deo och schampo.

Anses man använda parfym om man använder deo som inte säljs som oparfymerad? Schampo och tvål som har doft men som man sköljer av sig i duschen? Om man använder tvättmedel och sköljmedel med doft när man tvättar kläderna? Hudkräm och lotion som man använder efter duschen på huden och som ofta har en doft? För mig är inte nåt av det att använda parfym.

Rakvatten för män känns som parfym då det har en stark doft som är nåt mer än att det bara ska dofta fräscht.


Jag tror att dom menar parfymerade dofter som finns i hygienartiklar. Själv brukar jag köpa oparfymerade hygienartiklar. I och med att jag har känslig hud. Schampo har jag nog inte hittat parfymfritt.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav Titti » 2013-08-17 13:08:15

Jag har aldrig haft någon vana att duscha varje dag annat än när jobbet (eller fritiden) av olika skäl har krävt det. Det är alltså behovsstyrt snarare än rutinstyrt för mig. Inte heller som barn var det så och jag tror inte det är bra att duscha så ofta om man inte måste eftersom huden blir uttorkad.

Som tidigare excembarn och med egna excembarn har jag fått lära mig av läkare att man inte skall tvätta sig oftare än nödvändigt, speciellt inte med tvål. Tvättar jag händerna för många gånger om dagen blir de skrovliga och spricker. Om behovet är akut så försöker jag smörja dem som kompensation efter tvätt.

Numera är det mest den ständiga röran i badrummet som är det största hindret och där är tvätten värst - i en stor barnfamilj blir det mycket tvätt och badrummet är också tvättstuga med drivor av tvätt i olika skeden.

När det gäller tandborstning underlättade det för mig när jag upptäckte att det finns tandkräm som inte löddrar så mycket men jag får fortfarande kväljningskänslor av att borsta tänderna. Varje gång.

Blandningen av olika parfymer i olika produkter uppskattar jag inte alls och väljer i första hand oparfymerat tvättmedel, schampo, balsam och liknande.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hygien

Inläggav Batman » 2013-08-17 13:10:47

Gripandekylig skrev:
Hur kan ni inte borsta era tänder två gånger per dag?
- Är ni inte rädda för att få karies?
- Är ni inte rädda för att få dålig andedräkt?
- Stör inte avlagringar på tänderna er?

Vad man äter har väldigt stor betydelse vad gäller risken att få karies, och eftersom jag var hos tandläkaren förra veckan där dom både sa att jag hade väldigt starka, fina tänder och helt utan karies eller ens början till hål så känner jag mig rätt lugn.

Andedräkten blir också betydligt bättre om man äter bra, men för säkerhetsskull (om jag inte borstat tänderna) sköljer jag munnen med en blandning av vatten och pepparmyntsolja.

Och för er andra som tycker det är något så fruktansvärt äckligt av att man bara duschar en eller ett par gånger i veckan så kan jag faktiskt försvara mig med att jag varken luktar svett eller svettas något nämnvärt alls.

Tycker också det är äckligt med människor som luktar eller doftar. Både för ofräscht eller åt andra hållet klarar jag inte av och är hyperkänslig mot krämer/duschkrämer som luktar och parfymer.

Hade jag luktat svett eller haft dålig andedräkt hade jag nog snarare skämts, men nu när fallet inte är så känner jag ingen press på att ändra beteendet.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-17 13:15:42

Batman skrev:
Och för er andra som tycker det är något så fruktansvärt äckligt av att man bara duschar en eller ett par gånger i veckan så kan jag faktiskt försvara mig med att jag varken luktar svett eller svettas något nämnvärt alls.

Hade jag luktat svett eller haft dålig andedräkt hade jag nog snarare skämts, men nu när fallet inte är så känner jag ingen press på att ändra beteendet.



Man kan inte avgöra hur man själv luktar. Verken svettlukten eller andedräkten. när man själv känner att man luktar illa så har man luktat så längre än man tror.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav Batman » 2013-08-17 13:18:11

Moggy skrev:
Man kan inte avgöra hur man själv luktar. Verken svettlukten eller andedräkten. när man själv känner att man luktar illa så har man luktat så längre än man tror.

Det är inte jag själv som sagt så.

Och förresten, vad baserar du ditt uttalande på? Låter som det är taget ur intet.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hygien

Inläggav Moggy » 2013-08-17 13:21:58

Batman skrev:
Moggy skrev:
Man kan inte avgöra hur man själv luktar. Verken svettlukten eller andedräkten. när man själv känner att man luktar illa så har man luktat så längre än man tror.

Det är inte jag själv som sagt så.

Och förresten, vad baserar du ditt uttalande på? Låter som det är taget ur intet.



Folk är sällan helt ärliga i såna frågor.

Har man inte duschat på flera dagar så är det garanterat nåt som folk lägger märke till. I synnerhet om man inte heller byter underkläder på den tiden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-17 13:23:06

Batman skrev:
Moggy skrev:
Man kan inte avgöra hur man själv luktar. Verken svettlukten eller andedräkten. när man själv känner att man luktar illa så har man luktat så längre än man tror.

Det är inte jag själv som sagt så.

Och förresten, vad baserar du ditt uttalande på? Låter som det är taget ur intet.


Jo men är dom ärliga? Eller säger dom en vitlögn för att inte såra dej? Hur har du ställt frågan? Stinker jag som värsta uteliggaren? Eller kan du vara snäll att säga till om jag luktar illa på minsta sätt ofräscht? Men tjejer som rider och åker hem efter stallet på tuben brukar göra att hela vagnen stinker.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav Kattmamma » 2013-08-17 13:25:29

Jag älskar och duscha, bada ! Olika duschcremer och schampo !
Det är lyx och mys för mig som gör att jag mår bra!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Hygien

Inläggav Batman » 2013-08-17 13:27:41

Moggy skrev:Folk är sällan helt ärliga i såna frågor.

Har man inte duschat på flera dagar så är det garanterat nåt som folk lägger märke till. I synnerhet om man inte heller byter underkläder på den tiden.


Vad härligt att du vet vilket "folk" jag umgås med, bra att du uttalar dig om saker du inte har den blekaste aning om.

Byta underkläder det gör jag, men det här med att andra alltid mäker det före en själv hittar jag inget underlag för.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hygien

Inläggav Batman » 2013-08-17 13:30:58

slackern skrev:Jo men är dom ärliga? Eller säger dom en vitlögn för att inte såra dej? Hur har du ställt frågan? Stinker jag som värsta uteliggaren? Eller kan du vara snäll att säga till om jag luktar illa på minsta sätt ofräscht? Men tjejer som rider och åker hem efter stallet på tuben brukar göra att hela vagnen stinker.

Jodå, dom är ärliga. Skulle det gå för långt mellan gångerna jag duschar håret för jag alltid höra det, att det ser smort eller fettigt ut. Här är det ingen som är finkänslig vad gäller att uttrycka sig direkt, och det är väl inte jag heller för den delen.

Kläderna kan möjligtvis lukta stall, men inte resten.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in