Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-08-14 19:25:20

Lilla Gumman skrev:Kan man lägga musik på SD-kortet, och spara bilder där?
Bilder och musik sparas på sd-kortet automatiskt. Iaf i min mobil. Antar att det borde vara sammma för dig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-08-14 19:45:25

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:Kan man lägga musik på SD-kortet, och spara bilder där?
Bilder och musik sparas på sd-kortet automatiskt. Iaf i min mobil. Antar att det borde vara sammma för dig.

Det fungerar inte automatiskt i S3 mini... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-08-14 21:04:45

Miche skrev:
Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:Kan man lägga musik på SD-kortet, och spara bilder där?
Bilder och musik sparas på sd-kortet automatiskt. Iaf i min mobil. Antar att det borde vara sammma för dig.

Det fungerar inte automatiskt i S3 mini... :(


Det verkar som att minivarianterna av större modellerna ofta har en massa fel i funktionen. Eller snarare att formatet på telefonen gör att tillverkaren tagit bort vissa funktioner.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-14 21:34:58

@Miche m fl

Detta diskuterades lite grand tidigare i tråden. I det här inlägget

post921368.html#p921368

skriver Moggy om hur senare androidversioner/modeller fungerar. Det jag själv skriver i inlägget handlar om tidiga android och enklare modeller.

Utvecklingen går fort och det kan möjligen ha hänt grejer sedan Moggy skrev det där - Moggy du kanske har koll på det? Men i princip är skillnaden mot förr att det interna SD-minnet numera är så stort att det kan lagra både appar och data (+ att vissa modeller inte ens har en extern kortplats längre).

På min LG Optimus 4x HD (köpt för 2 månader sedan så den får räknas som modern) lagras både appar och data på interna SD-minnet by default. Om jag vill att någonting ska lagras på mitt externa SD-kort (något sådant följde inte ens med mobilen eftersom alla inte behöver det längre) måste jag manuellt se till det. Eftersom det interna SD-minnet är 12 GB har jag hittills inte haft några platsproblem.

En Galaxy S4 kan numera fås med ett internminne på 16, 32 eller 64 GB vilket är en hel del plats.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-08-14 22:09:12

Min Galaxy S3 har enbart ett inbyggt minneskort som telefonen automatiskt lagrar den data som inte måste vara på telefonminnet. Så har jag förstått det i alla fall. om jag fattat alls. :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-08-14 22:12:10

kullan skrev:Min Galaxy S3 har enbart ett inbyggt minneskort som telefonen automatiskt lagrar den data som inte måste vara på telefonminnet. Så har jag förstått det i alla fall. om jag fattat alls. :roll:

Alla smartphones har internminne. Utan det skulle mobilen vara rätt värdelös.
Dagens smartphones har även plats för ett externt micro-sdkort för lagring av ex de bilder man tagit.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-14 22:23:33

Zirre skrev:
kullan skrev:Min Galaxy S3 har enbart ett inbyggt minneskort som telefonen automatiskt lagrar den data som inte måste vara på telefonminnet. Så har jag förstått det i alla fall. om jag fattat alls. :roll:

Alla smartphones har internminne. Utan det skulle mobilen vara rätt värdelös.
Dagens smartphones har även plats för ett externt micro-sdkort för lagring av ex de bilder man tagit.

Google Nexus är Googles egen Android och den har ingen extern kortplats. Precis som Google tycker alla tillverkare borde göra. Googles åsikt om externa sd-kort är att de är en krånglig stenålderslösning.

Google Explains Lack of SD Card Support For Nexus Devices http://www.tomshardware.com/news/Google ... 18841.html

Zirre, i de senare modellerna har man tillräckligt med plats ändå, utan externkort.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-08-15 9:47:58

barracuber skrev:Zirre, i de senare modellerna har man tillräckligt med plats ändå, utan externkort.

Externt sd-kort är väldigt praktiskt. Skulle man byta mobil eller att den pajar är det bara att flytta kortet till nästa mobil och man förlorar på så vis inte ex. bilder.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-15 10:57:36

Zirre skrev:
barracuber skrev:Zirre, i de senare modellerna har man tillräckligt med plats ändå, utan externkort.

Externt sd-kort är väldigt praktiskt. Skulle man byta mobil eller att den pajar är det bara att flytta kortet till nästa mobil och man förlorar på så vis inte ex. bilder.

Det finns gott om fördelar med externa sd-kort. T ex kan de användas till att lagra backuper av appar+data (gjorde själv det med Helium/Carbon i samband med senaste mobilbytet).

MEN om man ska vara lite paranoid: ifall mobilen blir stulen, så förlorar jag ju den backupen som ligger på externkortet. Vad var det då för mening? Man borde alltså också backupa det externa-sd-kortet till molnet eller extern hårddisk för att vara säker, med all den ytterligare hantering det för med sig. :roll:

Vilken PC har en extern kortplats där man skulle spara alla backuper? Om PCn blir stulen blir även externa kortet stulet. Ssåvida man inte plockar ur det varje gång man lämnar PCn obevakad. Vilket man egentligen borde göra eftersom backuper inte bör finnas på samma plats som datorn i händelse av brand, stöld osv.

Precis jag vet vad ni tänker: man backupar till extern hårddisk, fickminne, molnet, DVD / CD skivor, NAS, band, whatever media. På en PC är det ganska självklart.

EDIT: Ifall ens backuper ryms på en fickminne (mina gör inte det men jag känner folk som har det så) och man krypterar stickan och alltid förvarar den borta från PCn är väl allt detta mindre problem. Synd att en smartphone inte kan läsa fickminnen direkt.

Google menar väl att de andra tillverkarna inte fattat att en smartphone är en dator punkt slut. Och därför borde hanteras som en dator ffa vad gäller backup.

Offsitelagring, dvs backuperna förvaras någon annanstans än där datorn står ( tänk på motsvarigheten med viktiga papper/ägodelar i ett bankfack), är det säkraste sättet att förvara backuper. Men skulle man fråga folk "använder du offsitebackup?" skulle nog de flesta svara nej. Jag gör det inte ens själv. Men har en släkting som betalar för en offsitetjänst, han har även NAS-backuper hemma och hela kittet. Men cloudtjänster, om man litar på dem, är ju en form av offsite. Betalda cloudtjänster kommer vi nog se fler av.

Men nu blev det OT...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-08-15 11:13:19

Jag brukar via Bluetooth föra över bilderna till datorn . där är min backup. Och om datorn går sönder finns bilderna på USB.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-15 11:24:11

kullan skrev:Jag brukar via Bluetooth föra över bilderna till datorn . där är min backup. Och om datorn går sönder finns bilderna på USB.

Bra tänkt. USB är din backup och datorn är din "offsite". Det är så riktiga backupsystem fungerar. Att backupa till ett enda ställe är egentligen ingen backup. Börjar fatta hur min släkting tänker nu.

EDIT: alla bilder och allt jag filmar laddas automatiskt upp på dropbox. Fast bara när jag har wifi.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-08-15 12:13:26

barracuber Jag ser det som att du inte gillar mina åsikter och försöker motbevisa mig. Jag kanske ska sluta skriva i den här tråden(?) :(
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-15 12:40:34

Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-08-15 12:50:41

Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?


Ingen skillnad? Mobilen dyker upp i utforskaren och man klickar sig in i mappar som otsvarar mobilens intrna lagring eller SD-kortet. Eller missförstod jag dig?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-08-15 12:53:20

Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?
Jag kör över Bluetooth. Fungerar kanonbra nu. Var lite knepigt att installera telefonen som bluetooth - enhet på datorn men nu sitter den där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-15 13:13:41

Moggy skrev:
Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?


Ingen skillnad? Mobilen dyker upp i utforskaren och man klickar sig in i mappar som otsvarar mobilens intrna lagring eller SD-kortet. Eller missförstod jag dig?
Tänkte att det kanske inte skulle fungera, då enheter med externt kort bara visar innehållet på just det externa kortet i utforskaren.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-15 13:16:30

Zirre skrev:barracuber Jag ser det som att du inte gillar mina åsikter och försöker motbevisa mig. Jag kanske ska sluta skriva i den här tråden(?) :(

Varför skulle du sluta skriva, du har rätt till dina åsikter. Varför blanda ihop sak och person? Jag gillar dina inlägg, de tillför, den är genomtänkta, de provocerar, de får mig att tänka. Det skulle bli fattigt här utan dig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-08-15 13:22:16

Mellanvärld skrev:
Moggy skrev:
Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?


Ingen skillnad? Mobilen dyker upp i utforskaren och man klickar sig in i mappar som otsvarar mobilens intrna lagring eller SD-kortet. Eller missförstod jag dig?
Tänkte att det kanske inte skulle fungera, då enheter med externt kort bara visar innehållet på just det externa kortet i utforskaren.


Nä, det brukar dyka upp två eller tre mappar. Det första heter nåt i stil med mobilen modell t.ex Xperia. Den andra brukar heta SD-card eller SD-card0 och är det interna sekundära minnet. Den tredje om man har en sån heter SD-card1 och är det externa kortet.

Sen kan man ställa in mobilen i Mass Storage mode och då blir den en enhetsbokstav i Windows och där kan det nog vara så att endast SD-korten dyker upp.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-15 13:29:55

Mellanvärld skrev:
Moggy skrev:
Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?


Ingen skillnad? Mobilen dyker upp i utforskaren och man klickar sig in i mappar som otsvarar mobilens intrna lagring eller SD-kortet. Eller missförstod jag dig?
Tänkte att det kanske inte skulle fungera, då enheter med externt kort bara visar innehållet på just det externa kortet i utforskaren.

Skulle gärna vilja svara på Mellanvärlds ursprungliga fråga men har tyvärr inte tillgång till Win7, bara en gammal XP-maskin som inte känner igen min LG (har iofs inte installerat LGs PC-programvara ännu).

Svaret på frågan bottnar nog i förändringen i "arkitekturen" (för att använda ett fint ord) mellan äldre/enklare och nyare/avancerade androidmodeller.

Moggy får gärna rätta mig i denna beskrivning:

Gamla (+ nuvarande enkla) androidmodeller ser ut så här:
    * telefonminne
    * externt sd-kort
Här var det externa sd-kortet extremt viktigt eftersom telefonminnet var en extrem flaskhals.
När den anslöts till en dator skulle (om alla programvaror var på plats) det externa sd-kortet dyka upp som en enhet i Windows (vilket oftast fungerade på en PC men aldrig på en Mac). Om telefonen dessutom var rootad dök dessutom telefonminnet upp som en enhet.

Nyare och avancerade androids:
    * internt sd-minne
    * externt sd-kort (ej i Google Nexus, den har enbart internt sd-minne)
Min nuvarande LG är en sådan. Just nu kan jag inte testa men om jag kör Airdroid.com (som jag rekommenderar) dyker BÅDE det interna sd-minnet och det externa sd-kortet upp. Jag föredrar faktiskt airdroid.com (som är en webbtjänst) framför usb-sladdar osv för då slipper jag beroendet av operativet (ingenting av allt jag beskriver fungerar i OS X vilket är varför jag aldrig mer kommer att köpa en Macbook *). Med en webbtjänst som airdroid.com fungerar det som det ska, oberoende av hårdvara, sladdar och whathaveyou.

EDIT: *) airdroid.com fungerar självklart på en Mac

Det enda jag saknar i detta är vart tog telefonminnet vägen i modernare androidmodeller? Kanske Moggy vet? Jag orkar inte söka info just nu och är ärligt talat inte så väldigt intresserad just nu heller.

Folk får gärna rätta mig på allt detta.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-15 13:44:12

Moggy skrev:Sen kan man ställa in mobilen i Mass Storage mode och då blir den en enhetsbokstav i Windows och där kan det nog vara så att endast SD-korten dyker upp.
Det var det jag tänkte på, det andra läget är jag inte bekant med.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-08-15 13:47:23

Kollar på min nu. Den dyker upp som Xperia under Computer, under listan med alla enhetsbokstäver.

Går jag in på Xperia så finns det två ikoner under den. "Internlagring" och "SD-kort".

SD-kort är mitt externa SD på 64GB.

Internlagring är på 11GB och i den finns det en mapp "sdcard1" som är internt nu men som motsvaras av det externa SDt på lite äldre mobiler. Där är alltså där appar hamnar om man väljer att flytta dem till sd via t.ex App2AS. Resten av mapparna är datamappar som ligger i primära lagringsutrymmet. Det går att lagra drygt 8GB i sdcard1 och ca 3GB är avdelat till det primära.

RAM-minner går inte att komma åt den här vägen så det kan man inte titta vad som ligger i.

Det är när mobieln är i MTP-läge. Ställer jag den i MSC så kan jag endast se mitt externa 64FB SD i datorn, inget av det interna minnet blir tillgängligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-08-15 14:10:54

Moggy skrev:Kollar på min nu. Den dyker upp som Xperia under Computer, under listan med alla enhetsbokstäver.

Går jag in på Xperia så finns det två ikoner under den. "Internlagring" och "SD-kort".

SD-kort är mitt externa SD på 64GB.

Internlagring är på 11GB och i den finns det en mapp "sdcard1" som är internt nu men som motsvaras av det externa SDt på lite äldre mobiler. Där är alltså där appar hamnar om man väljer att flytta dem till sd via t.ex App2AS. Resten av mapparna är datamappar som ligger i primära lagringsutrymmet. Det går att lagra drygt 8GB i sdcard1 och ca 3GB är avdelat till det primära.

RAM-minner går inte att komma åt den här vägen så det kan man inte titta vad som ligger i.

Det är när mobieln är i MTP-läge. Ställer jag den i MSC så kan jag endast se mitt externa 64FB SD i datorn, inget av det interna minnet blir tillgängligt.

Har du rootat? Då blir det nog skillnad, precis som förr, med vad du ser.

Antar att du menar App2SD som var ett måste förr om man hade fler än 50-75 appar på den tiden när minne var det eviga problemet, vilket var ett megafiasko för Google. Med LGn har jag inte sett något behov alls av att flytta appar, allt - både appar och data - ryms fint i internminnet. Jag har alltså 180 appar som tar 4 GB av 12 GB internminnet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-08-15 16:48:11

Mellanvärld skrev:Hur fungerar egentligen filöverföring mellan telefon och dator, om man inte har ett "externt" minneskort?

Antingen med sladd eller om man har android så rekommenderar jag appen Airdroid.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-09-20 13:56:57

För ca 1 månad sedan uppdaterade jag operativsystemet i min Samsung galaxy S3. Nu verkar det vara som så att bluetoothenheten i mobilen har slutat funka. Dvs. Telefonen verkar slå av den hela tiden. Har någon annan med samma modell haft samma strul?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in