Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-05 5:52:01

Hade testat ambling förr, den är inte riktigt det jag söker. Testade några andra och fann till slut den perfekta: Mortplayer Audiobooks.

Visserligen ful ikon men otroligt många inställningar. Precis som jag ville ha kan den bete sig antingen som en vanlig ljudboksläsare (varje katalog är en ljudbok typ) eller som vanlig mp3-spelare. Scrollknappar framåt / bakpt med önskade sekunder. Helt suveränt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-12 14:43:20

Jag trodde att Boat Browser var gratis. Nu vill de ha betalt för att jag ska kunna fortsätta att öppna flikar och söka efter information. Gamla flikar går bra att se informatonen på.

Jag har en liten widgets i telefonen där jag kan skriva in vad jag vill söka på och så får jag upp Googles resultat i webbläsaren. Eftersom jag gillade Boat Browser så valde jag att smartphonen skulle välja den automatiskt vid sökning, istället för att jag själv skulle välja mellan telefonens browser, Boat Browser och Chrome. Nu funkar ju inte Boat Browser eftersom jag inte vill betala. Hur ändrar jag så att jag får en annan söknmotor än Boat Browser när jag söker i widgeten?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-12 15:17:10

Lilla Gumman skrev:Jag trodde att Boat Browser var gratis. Nu vill de ha betalt för att jag ska kunna fortsätta att öppna flikar och söka efter information. Gamla flikar går bra att se informatonen på.

Jag har en liten widgets i telefonen där jag kan skriva in vad jag vill söka på och så får jag upp Googles resultat i webbläsaren. Eftersom jag gillade Boat Browser så valde jag att smartphonen skulle välja den automatiskt vid sökning, istället för att jag själv skulle välja mellan telefonens browser, Boat Browser och Chrome. Nu funkar ju inte Boat Browser eftersom jag inte vill betala. Hur ändrar jag så att jag får en annan söknmotor än Boat Browser när jag söker i widgeten?

Gå till Inställningar > Program (el. Appar) > Alla. Leta upp Boat Browser och klicka på den. Välj Ta bort data. Nästa gång du söker eller klickar på en länk borde du då få upp fönstret med alternativen, där du även kan ange nytt förval.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-12-12 15:43:06

Om du avinstallerar den så återställs även informationen.

Hmmm, jag har Boat i mobilen (men inte plattan), ska kolla om jag råkar ut för samma sak på den (jag surfar sällan från mobilen, den har för liten skärm...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-12-12 17:01:31

Jag har inget problem med boat browser.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-12 18:40:09

Zirre skrev:Jag har inget problem med boat browser.


Men du har väl betalat?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-12-12 19:33:29

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Jag har inget problem med boat browser.


Men du har väl betalat?

Nej det har jag inte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-15 19:58:37

Boat Browser fungerade som vanligt när jag rensat data. Nu till ett annat problem. När jag ska skriva något i ett fält i webbläsaren försvinner tangentbordet rätt som det är. Jag använder kryssakuten.se när jag lösser korsord, klickar på korsordslexikon och väljer jag antal rutor. När jag sen ska skriva i de bokstäver jag har, försvinner tangentbordet rätt som det är. Jag kan klicka i rutan, men inget tangentbord. Spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder eller vilken sida jag besöker som kräver inmatning i ett fält. Om jag sen startar webbläsaren igen, får jag ibland upp tangentbordet på nytt när jag klickar i en ruta på kryssakuten.se, ibland funkar det inte så jag får försöka igen. Och om det fungerar, så är det inte säkert att jag kan skriva i alla saknade bokstäver i ett ord innan tangentbordet försvinner.

Jag kan alltid använda tangentbordet i olika anteckningsappar och kalenderappar utan att det försvinner. Jag kan också använda Googles widget och söka på ord där, utan att tangentbordet försvinner. Likaså kan jag skriva i webbadresser i webbläsaren.

Varför försvinner tangentbordet när jag ska skriva in saker på en hemsida i webbläsaren, och endast då?

Jag har en Sony Xperia Go om nu någon skulle ha missat det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-12-15 22:19:05

Händer mig med och det verkar vara i samband med att sidan blivit färdigladdad, jag kan dock oftast få tillbaka tangentbordet genom att klicka i skrivfältet.

Du kan prova med att vänta tills sidan är färdigladdad, just kryssakuten verkar väldigt seg att ladda...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Android-frågor

Inläggav Lilla Gumman » 2013-12-16 11:11:58

Miche skrev:Händer mig med och det verkar vara i samband med att sidan blivit färdigladdad, jag kan dock oftast få tillbaka tangentbordet genom att klicka i skrivfältet.

Du kan prova med att vänta tills sidan är färdigladdad, just kryssakuten verkar väldigt seg att ladda...


Det verkar inte ha med det arr göra. Kryssakuten laddas färdigt på en kort stund, men inget tangentbord. Den sida jag använder mest, är just kryssakuten. Det fungerade bra på den förra smartphonen. Jag kan inte tänka mig att kryssakuten bara fungerar på dator och surfplatta. Måste väl gå att göra nån inställning i smartphonen?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-12-16 12:00:54

Kryssakuten ser färdigladdad ut efter en liten stund, jag testade nyss, men efter ytterligare en stund blir den helt färdigladdad och då försvinner tangentbordet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav Zirre » 2013-12-16 12:01:24

Prova att starta om telefonen (?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-16 14:42:33

jag gick in nyss på kryssakuten.se på mobilen (Maxthon browser). Visserligen totalt icke-mobilanpassad sajt men med lite tvåfingerzoom kunde jag få den hyfsad.

Jag väntade tills den helt laddat klart och klickade på inmatningsfältet och fick upp mitt tangentbord. Tangentbordet låg kvar så länge jag väntade. Efter en minut släcks alltid min skärm. När jag tände skärmen igen var tangentbordet borta. Detta är dock helt normalt beteende vad jag vet (jag testade även på ett par andra sajter och där var det likadant).

Så jag har inga problem med sajten.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-12-18 12:19:04

En allmän och nyfiken fråga.

Har ni andra med android upplevt att apparna uppdateras väldigt mycket just nu. I min mobil verkar det vara dagligen på vissa appar. Inbillar jag mig eller? Det är väl inget direkt problem men jag undrar bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav slackern » 2013-12-18 12:27:28

kullan skrev:En allmän och nyfiken fråga.

Har ni andra med android upplevt att apparna uppdateras väldigt mycket just nu. I min mobil verkar det vara dagligen på vissa appar. Inbillar jag mig eller? Det är väl inget direkt problem men jag undrar bara.


Det beror nog på att dom nyligen uppdaterade till Android 4.4.2 versionen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-18 13:58:35

Jag håller med kullan, det har varit mycket en period och jag tycker det är ganska stressande. När man går in på en app och läser om vad som egentligen är nytt så är det ofta väldigt små saker. Det står sällan om Kitkat (4.4) men det låter troligt att det hänger ihop med den.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-12-18 14:03:11

Jag tror inte att min S3:a blir uppgraderad till Kitkat då samaung stoppat den. Men ja det är väl någon uppgradering som gjorts. Vet inte om enbart apparna kan bli uppgraderade utan det är väl mer telefonen som enhet som blir det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-18 14:15:29

kullan skrev:Jag tror inte att min S3:a blir uppgraderad till Kitkat då samaung stoppat den. Men ja det är väl någon uppgradering som gjorts. Vet inte om enbart apparna kan bli uppgraderade utan det är väl mer telefonen som enhet som blir det.

Apparna behöver ibland byggas om (kompileras om) för nya OS-versioner.

Ofta låter jag bli att uppdatera mina appar exv Google+ eftersom jag inte orkar ladda ned 27 MB bara för en pytteliten buggfix.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-12-18 14:27:46

barracuber skrev:
kullan skrev:Jag tror inte att min S3:a blir uppgraderad till Kitkat då samaung stoppat den. Men ja det är väl någon uppgradering som gjorts. Vet inte om enbart apparna kan bli uppgraderade utan det är väl mer telefonen som enhet som blir det.

Apparna behöver ibland byggas om (kompileras om) för nya OS-versioner.

Ofta låter jag bli att uppdatera mina appar exv Google+ eftersom jag inte orkar ladda ned 27 MB bara för en pytteliten buggfix.


De flesta apparna uppdateras automatiskt. Helt plötsligt kan jag se att mobilen tankar hem en uppdatering utan att jag gjort nåt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-18 14:41:02

kullan skrev:
barracuber skrev:
kullan skrev:Jag tror inte att min S3:a blir uppgraderad till Kitkat då samaung stoppat den. Men ja det är väl någon uppgradering som gjorts. Vet inte om enbart apparna kan bli uppgraderade utan det är väl mer telefonen som enhet som blir det.

Apparna behöver ibland byggas om (kompileras om) för nya OS-versioner.

Ofta låter jag bli att uppdatera mina appar exv Google+ eftersom jag inte orkar ladda ned 27 MB bara för en pytteliten buggfix.


De flesta apparna uppdateras automatiskt. Helt plötsligt kan jag se att mobilen tankar hem en uppdatering utan att jag gjort nåt.

Det ställer man in själv globalt om man vill det. Jag föredrar manuellt även om det känns sugigt när 22 appar vill uppdateras samtidigt. Jag kommer nog gå över till automatik ifall det kan göras enbart över wifi, så det inte tuggar upp datapaketet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Android-frågor

Inläggav kullan » 2013-12-18 14:43:58

barracuber skrev:Det ställer man in själv globalt om man vill det. Jag föredrar manuellt även om det känns sugigt när 22 appar vill uppdateras samtidigt. Jag kommer nog gå över till automatik ifall det kan göras enbart över Wifi.


Jag har ställt in min android att uppdateras när jag är vid mitt Wifi. I övrigt uppdateras det inte alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Android-frågor

Inläggav Moggy » 2013-12-18 14:52:08

barracuber skrev:Ofta låter jag bli att uppdatera mina appar exv Google+ eftersom jag inte orkar ladda ned 27 MB bara för en pytteliten buggfix.


Nyare versioner stödjer att endast de komponenter i appen som är uppdaterade laddas hem på nytt så att inte hela behöver tankas ned. Blir ofta så att det står att appen är typ 30MB och så tankas det bara hem kanske 2MB när det uppdateras.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Android-frågor

Inläggav Miche » 2013-12-18 15:07:15

Gör väl knappast någon skillnad för mig som fortfarande kör 2.3 (har ingen möjlighet på flera månader att skaffa nyare förutom möjligen en piratversion).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android-frågor

Inläggav barracuber » 2013-12-18 15:56:57

Intressant, Moggy. För det går ofta förvånansvärt fort.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in