Att få komma till ett Gruppboende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 16:25:34

manne skrev:
Feldwebel skrev:
manne skrev:
det är lss som söker och gör placerigen ..oftast så söker de utan att frgåan enj om det är ok..

viss som jobbade där vill man slå på käften..de jobbar okcså bara en liten tid sedan så sticker de vidare i livet ..samma sak med personalen som jobbar dära en tid bara..


Du menar handläggaren?


ja de gör bedömigen vart man sakll bo också efter behov som de anser.


Vad är din erfarenhet av dem då? jag lite känslan att dem vill göra allt för att inte skicka en till nåt boende utan att så länge man inte saknar armar o ben typ så vill dem göra det svårt för en.

Kanske bara har en dålig handläggare
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Colours » 2013-08-09 17:13:04

Jag kommer kanske till ett gruppboende men de har ingen plats nu. Fast då har jag varit på sjukhus i 2 - 3 månader också.
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kullan » 2013-08-09 17:16:34

manne har egna dåliga erfarenheter av gruppboenden men jag tror att det kan ha blivit bättre idag och sen behöver det inte se likadant ut överallt. Det finns olika former av stödboenden genom LSS. Vissa är så att det dygnet runt finns personal i anslutning till boendet, sen finns vissa där det bara under en period av dygnet är bemannat och beroende på ens egna behov så får man besök av personalen.

Om ditt behov är att få hjälp med väckning på morgonen så kan du få hjälp via telefonsamtal eller att någon kommer hem till dig. Dock är jag osäker på om de får gå in i bostaden utan att du är hemma. Hemtjänsten får ju en nyckel till brukaren och kan via nyckeln ta sig in men hemtjänst är något annat. Boendestödjarna får inte komma in i lägenheten utan att du är närvarande själv. Dvs. du ska vara på plats för att släppa in dom.

Man kan få rätt mycket stöd via boendestödet oxå. Det behövs inte vara ett serviceboende eller annan form av LSS - boende.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 17:59:00

Ok fast nu är ju syftet att skaffa eget boende så grupp eller stödboende är det som gäller
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Flinta » 2013-08-09 18:06:06

Feldwebel skrev:Ok fast nu är ju syftet att skaffa eget boende så grupp eller stödboende är det som gäller


Eller servicelägenhet, satellitlägenhet, trapphusboende, träningslägenhet.. Mitt tips är att fråga vad som finns i den kommunen man bor i, och vad alla dessa sorters beteckningar står för i respektive kommun (min erfarenhet är att det kan skilja sig).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 18:07:08

Flinta skrev:
Feldwebel skrev:Ok fast nu är ju syftet att skaffa eget boende så grupp eller stödboende är det som gäller


Eller servicelägenhet, satellitlägenhet, trapphusboende, träningslägenhet.. Mitt tips är att fråga vad som finns i den kommunen man bor i, och vad alla dessa sorters beteckningar står för i respektive kommun (min erfarenhet är att det
kan skilja sig).


Det var en del alternativ, allt detta faller under LSS?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Flinta » 2013-08-09 18:14:38

Feldwebel skrev:
Flinta skrev:
Feldwebel skrev:Ok fast nu är ju syftet att skaffa eget boende så grupp eller stödboende är det som gäller


Eller servicelägenhet, satellitlägenhet, trapphusboende, träningslägenhet.. Mitt tips är att fråga vad som finns i den kommunen man bor i, och vad alla dessa sorters beteckningar står för i respektive kommun (min erfarenhet är att det kan skilja sig).


Det var en del alternativ, allt detta faller under LSS?


Om inte, hör med kommunen om du kan få det genom SoL istället :idea:

Smart kan vara att ha någon som för ens talan.. Iaf är det min erfarenhet. Jag syftar på ngn som du kanske har kontakt med t ex psykolog, arbetsterapeut som kan driva ärendet åt dig t ex genom att formulera ditt stödbehov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 19:32:43

Flinta skrev:
Feldwebel skrev:
Flinta skrev:
Eller servicelägenhet, satellitlägenhet, trapphusboende, träningslägenhet.. Mitt tips är att fråga vad som finns i den kommunen man bor i, och vad alla dessa sorters beteckningar står för i respektive kommun (min erfarenhet är att det
kan skilja sig).


Det var en del alternativ, allt detta faller under LSS?


Om inte, hör med kommunen om du kan få det genom SoL istället :idea:

Smart kan vara att ha någon som för ens talan.. Iaf är det min erfarenhet. Jag syftar på ngn som du kanske har kontakt med t ex psykolog, arbetsterapeut som kan driva ärendet åt dig t ex genom att formulera ditt stödbehov.


Vad är SOL? Jo jag kan be min terapeut ringa han och berätta lite om min problematik. Kan ge lite tyngd åt min ansökan
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kullan » 2013-08-09 19:37:18

SOL = Social tjänst lagen
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 19:55:24

kullan skrev:SOL = Social tjänst lagen


Jag är som sagt fortfarande väldigt ny på hela asperger grejen så vet ingenting om vad man har för rättigheter. Vad innebär den lagen då?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kullan » 2013-08-09 20:04:25

Feldwebel skrev:
kullan skrev:SOL = Social tjänst lagen


Jag är som sagt fortfarande väldigt ny på hela asperger grejen så vet ingenting om vad man har för rättigheter. Vad innebär den lagen då?


Det är via den man får Boendestöd tex. Fast har man ett LSS beslut får man oftast boendestöd via LSS. Jag anser att din Terapeut borde kunna undersöka dessa saker åt dig. Oftast har de namn som man kan kontakta.

Det är det här som är problemet när man precis får en diagnos. Man vet ingenting egentligen och det är sällan någon informerar om saker och ting. För mig har informationen om saker och ting dykt upp av en slump. Man har " råkat" läsa någonting när man varit ute och slösurfat på annat. Och när man sen tar kontakt med folk så blir de förvånade över att de " glömt" ge mig den informationen. Och vet man inte om vad man har för rättigheter vet man ju inte heller om vad man ska fråga efter.

Sen vad gäller LSS - boende, jag har hört att kön kan vara rätt lång till dessa med på vissa håll och när man väl får ett boende kan man hamna helt fel. Typ jättelång restid till skolan tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav kiddie » 2013-08-09 21:04:20

Det är väl lite en gråskala vilka som behöver bo på gruppboende och vilka som inte behöver det men kanske behöver lite stöd hemma hos sig.

Att vara aspergare och flytta hemifrån tror jag kan vara svårt. Det kanske inte är så att man behöver fortsätta bo på gruppboendet, men man kanske behöver det som ett mellanled för att se vilka rutiner man klarar och vad man behöver jobba på utan att det blir totalkatastrof om det blir fel. Skulle jag vara TS skulle jag trycka på detta. Och sedan söka riktig bostad medan jag bodde på gruppboendet.

Själv hade jag väldig tur. Jag flyttade inte direkt från familj till helt eget. Jag bodde med andra och mat lagades av andra måndag till fredag. Jag tror inte det hade gått bra om jag kastats från en rutinbunden familj till friheten att släppa allt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-09 21:14:41

Ok det är just det jag tror också, att ett gruppboende kan vara ett bra mellanled innan jag sköter ett eget hem helt själv, jag tror ett stödboende skulle funka lika bra också.

Laga mat är nåt jag klarar helt själv och faktiskt föredrar då jag ofta äter nyttig mat för träningen, man måste inte äta deras mat lr?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-09 21:17:49

kiddie skrev:Själv hade jag väldig tur. Jag flyttade inte direkt från familj till helt eget. Jag bodde med andra och mat lagades av andra måndag till fredag. Jag tror inte det hade gått bra om jag kastats från en rutinbunden familj till friheten att släppa allt.

Lite så fungerade det för mig med. Jag hade aldrig flyttat tidigare men när jag skulle börja studera hade jag turen att flytta in hos min förra chef: i en stor villa som var indelad i tre lägenheter. Villan var en röd tegelvilla precis som den jag hade vuxit upp i, området med sina fruktträdgårdar och barnfamiljer påminde mig om hemma, jag kände ju min nya värd, jag slapp boka tvättider, det var ett stillsamt område i en hetsig studentstad och i stort sett alla parametrar var optimala för en mjuk övergång från att ha bott hos mina föräldrar till att bo själv.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav miss_green1 » 2013-08-10 0:26:41

Men alla gruppboenden är olika, Feldwebel. En del har bra personal som respekterar en och andra har dålig personal som typ gör fel hela tiden och inte följer lss-lagen.
miss_green1
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-06-29
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 1:55:20

I mitt fall så var det mina släktingar och familj som fröst placerade mig på rehab hem ute på landet och sesnare på gruppboende så jag har min familj att tacka för allt lidade i mitt liv funderar på att bryta kontakteken med dem faktiskt..
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 1:56:12

miss_green1 skrev:Men alla gruppboenden är olika, Feldwebel. En del har bra personal som respekterar en och andra har dålig personal som typ gör fel hela tiden och inte följer lss-lagen.


finns en del som jobbar på sådan ställen som tror att det är en fängelse miljö..trots att man betalar dem hyra för att bo dära.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 2:37:46

miss_green1 skrev:Men alla gruppboenden är olika, Feldwebel. En del har bra personal som respekterar en och andra har dålig personal som typ gör fel hela tiden och inte följer lss-lagen.


MEn att komma till gruppbeonde och behndlingshem skall vara frivillit den dagen man blir utsläppt så blir det 100 gånger svårare att klara sig ensam då ..det bliur en shock...sedan så jobbar där personer bara ca 1 år sedan så kommer det nya hela tiden..

jag har bott på ca 8 olika ställen och inte har det blkvit bättre av det.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23


Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 7:49:26

http://www.solhagagruppen.se/boende/rap ... boende__75

ja den hära typen av boende blir allt vanligare i dag men för 10 år sedan så fanns den icke alls.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav Feldwebel » 2013-08-10 8:01:03

manne skrev:http://www.solhagagruppen.se/boende/rapsangen-serviceboende__75

ja den hära typen av boende blir allt vanligare i dag men för 10 år sedan så fanns den icke alls.



Det där låter verkligen skitbra, vad kan hyran ligga för en sån 2a 3a? jag har aktivitetsersättning och bostads tillägg på ca 10k i månaden
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 9:10:49

Feldwebel skrev:
manne skrev:http://www.solhagagruppen.se/boende/rapsangen-serviceboende__75

ja den hära typen av boende blir allt vanligare i dag men för 10 år sedan så fanns den icke alls.



Det där låter verkligen skitbra, vad kan hyran ligga för en sån 2a 3a? jag har aktivitetsersättning och bostads tillägg på ca 10k i månaden


det är olika från ställe till ställe igen aning men det kanske är skönt att bo på landet.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 9:12:54

Feldwebel skrev:
manne skrev:http://www.solhagagruppen.se/boende/rapsangen-serviceboende__75

ja den hära typen av boende blir allt vanligare i dag men för 10 år sedan så fanns den icke alls.



Det där låter verkligen skitbra, vad kan hyran ligga för en sån 2a 3a? jag har aktivitetsersättning och bostads tillägg på ca 10k i månaden


här är en till

http://www.solhagagruppen.se/boende/bal ... oende__221

det vare detta stället jag kollade på först men jag fick nobben där och blev portat de ville icka ha mig.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Att få komma till ett Gruppboende

Inläggav manne » 2013-08-10 9:15:49

Feldwebel skrev:
manne skrev:http://www.solhagagruppen.se/boende/rapsangen-serviceboende__75

ja den hära typen av boende blir allt vanligare i dag men för 10 år sedan så fanns den icke alls.



Det där låter verkligen skitbra, vad kan hyran ligga för en sån 2a 3a? jag har aktivitetsersättning och bostads tillägg på ca 10k i månaden


http://www.solhagagruppen.se/vuxna/boende__32
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in